frankrijk schreef :
Het leek me inderdaad Ad, dat de schroefdraden de zwakke plek zijn in het geheel. Maar ja, met zo’n hoge breukbelasting zal het allemaal wel loslopen.
frank
Nou , ik denk ook niet dat er ooit een stagdraad zelf is gebroken en leidde tot een past overboord.
Het is eigenlijk altijd of een slechte persing van een terminal of een vermoeiingsbreuk bij de persing of een vermoeiingsbreuk van een spanner.
En dat soort zaken voorkom je alleen met regelmatige controle en tijdige vervanging.
Trouwens, de normale voorspanning op de verstaging is , als het goed is , maar 15-20% van de breuksterkte en door de belasting onder zeil zal dat misschien in het uiterste geval verdubbelen anders hangt de rest slap!
Dan heb je nog steeds de tweede helft over.
Conclusie; elke paar jaar controleren (eventueel laten) en na 10-15 jaar vervangen.
Controleren op haarscheuren in terminals en spanners kun je trouwens met een klein beetje handigheid zelf als je een penetrantsetje aanschaft.
www.xtrack.nl/product/penetran...twikkelaar-3-bussen/
Daarmee kun je de kleinste haarscheurtjes ontdekken.
Ad