Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boot crash...

Re: Boot crash... 02 apr 2013 12:17 #384715

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
TomD schreef :
Die groene zeilen van de Humboldt hebben met de hoofdsponsor te maken, een welbekend Duits biermerk...

Grt Tom.
Hadden, want de A Von Humboldt is niet meer . Nu is het de A Von HUmboldt II. Die met de witte zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 02 apr 2013 12:22 #384717

Het is duidelijk dat de visser fout is. Ik denk dat hij naar de haven stoomde na een drukke week vissen en wellicht is hij ingedommeld...

Maar dat neemt niet weg dat het charterschip ook de plicht heeft om er alles aan te doen om een aanvaring te voorkomen. En ik geloof niet dat dit niet te voorkomen was. Hij had in een mum van tijd de zeilen voor of achter z'n draaipunt los kunnen gooien waardoor hij gerust wel iets had gedraaid of met roer geven zelf kunnen draaien. Ook kon hij onder zeil de motor starten en vol achteruit geven waardoor de gang er zeker deels uit zou gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 02 apr 2013 12:26 #384720

natuurlijk had de alex en moest de visser. maar dit is eigenlijk met elk ongeluk op zee en op het land het geval.

dan ga je naar de regels kijken en doet de rechter een uitspraak. die was duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 12:49 #385523

[

Trouwens een dagmerk... je moet eens in het oog houden hoeveel er met hun dagmerk in de haven liggen, de haven uitvaren en de haven weer invaren. Te lui om dit te veranderen. Begin nadien maar eens te discussiëren wie in zijn recht was.[/quote]

Hier liggen nu 29 kotters, aantal dagmerken in de mast 0.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 12:56 #385525

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
we kunnen het ook even omdraaien, hoeveel zeilers gebruiken een dagmerk met de motor aan ?
Laatst bewerkt: 05 apr 2013 12:56 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 13:05 #385527

henkvd schreef :
we kunnen het ook even omdraaien, hoeveel zeilers gebruiken een dagmerk met de motor aan ?

dat vind ik een goeie, hoeveel zeilers zitten nu te denken: waat nooit van gehoord. ik had hem wel aan boord liggen, ergens onder een bed......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 13:08 #385530

Of hoeveel jachten varen er in het donker met de juiste verlichting? Hoeveel zeilers schakelen de verlichting over van "zeilboot" naar "motorboot" als ze de haven in varen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 13:23 #385534

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Erikdejong schreef :
Of hoeveel jachten varen er in het donker met de juiste verlichting? Hoeveel zeilers schakelen de verlichting over van "zeilboot" naar "motorboot" als ze de haven in varen?

Grappig: voor op- en aftuigen met de motor aan zou je een dagkenmerk moeten voeren. Doe dat nooit, is immers maar een paar minuten. Maar verlichting omschakelen tussen zeilboot en motorboot doe ik eigenlijk altijd. Heeft misschien te maken met twee dingen, het gemak van een knopje omzetten en de zichtbaarheid overdag van zeilen die opstaan. Maar eigenlijk klopt het dus niet wat ik doe overdag....

GRoet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 14:09 #385542

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Dagmerk op de meeste kotters is ook een schakelaartje, misschien ook maar systeempje bedenken voor zeilbootjes dan :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 19:39 #385640

Ik zeil nagenoeg altijd met het dagwerk (kegel) standby. Simpel via een blokje in het achterstag omhoog te hijsen. Nou vaar ik ook vanuit de haven over de Dintel zo het Volkerak op. Vaak barstensvol binnenvaart... :unsure:

Mijn navigatie verlichting is ook tip-top... Dat is iedere zeiler niet alleen voor de wet verplicht, maar ook moreel. As je één keer de vierentwintig-uurs hebt gevaren dan weet je wel beter... :angry:

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 19:57 #385645

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ik gebruik de motorkegel wel degelijk, maar alleen als er langere tijd gemotorzeild wordt. Net zo goed als ik 's nachts de verlichting omschakel. Niet als ik even kort de motor bij heb staan, bij voorbeeld om even vaart te maken om de vaargeul op het Hollands Diep over te steken of bij het hijsen van de zeilen. Op zich is het vanuit het zeilers-perspectief ook niet onveiliger om geen motorkegel te voeren, zonder kegel ben immers 'zeilboot' met de daarbij behorende voorrangsregels. Het is echter niet erg netjes (en formeel ook gewoon een overtreding) om geen motorkegel te voeren als je je als 'motorboot' hoort te gedragen. Ik heb trouwens begrepen dat er in België veel strenger wordt toegezien op het voeren van dit dagmerk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 20:01 #385648

Ik ben op het Volkerak een keer gecontroleerd door de sterke arm der wet. Ik kreeg een compliment voor het voeren van de kegel...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 20:06 #385649

Moet bekennen dat ik nooit een motorkegel gebruik. Ik weet het schande! Maar mijn simpele redenatie is als ik geen zeilen op heb dan zal ik toch wel aan het motoren zijn....

Wat beteft verlichting dat doe ik dan weer wel, maar dat is bij mij ook simpel vanachter de stuur stand aan te zetten.
Laatst bewerkt: 05 apr 2013 20:06 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 20:44 #385657

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Motorkegel gaat bij ons omhoog als we zeilen en de motor voor langere tijd bij zetten (langere tijd = langer dan nodig is om de kegel uit de bakskist te vissen, aan de lijn te knopen, te hijsen en te strijken). Niet dat dat veel gebeurt, maar toch. Nachtverlichting is gewoon zoals het hoort te zijn. En om het verhaal compleet te maken: de ankerbal gaat omhoog zodra het anker zich ingegraven heeft, als het donker wordt gaat het ankerlichtje aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 05 apr 2013 23:15 #385668

Nereus schreef:
Maar mijn simpele redenatie is als ik geen zeilen op heb dan zal ik toch wel aan het motoren zijn....

De kegel hijs je alleen bij "mechanische voortstuwing" (...) terwijl je zeil(en) gehesen zijn...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 06:49 #385704

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
TomD schreef :
Ik moet zeggen dat ik de boete inderdaad nogal laag vind hoor, voor zo een potentieel gevaarlijke situatie, wat als hij rigging geraakt had en er was e.e.a. naar beneden gekomen, of een gat in de romp geprikt had?

Zou het kunnen dat de de hoogte van de boete weinig van doen heeft met omvang van en het te betalen schadebedrag?
Laatst bewerkt: 06 apr 2013 06:50 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 07:05 #385705

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6111
Zoals hier, wat een drama.

Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 09:01 #385720

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
Belerion II schreef :
Ik zeil nagenoeg altijd met het dagwerk (kegel) standby. Simpel via een blokje in het achterstag omhoog te hijsen. Nou vaar ik ook vanuit de haven over de Dintel zo het Volkerak op. Vaak barstensvol binnenvaart... :unsure:
8-- snip
Rob

Nou ben ik even in de war, voor zover ik het had begrepen, hoort de kegel aan de zaling aan stb gehesen te worden.

Of is dat alleen de plaats waar men hem meestal hijst, en mag de kegel eender waar gehangen worden zolang hij maar duidelijk zichtbaar is.

Want dan kan ik hem ook beter aan het achterstag hangen, en een van de volgende dagen daarvoor een blokje klaarhangen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 06 apr 2013 09:06 door Tony2920. Reden: typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 09:35 #385726

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
nico1 schreef :
TomD schreef :
Ik moet zeggen dat ik de boete inderdaad nogal laag vind hoor, voor zo een potentieel gevaarlijke situatie, wat als hij rigging geraakt had en er was e.e.a. naar beneden gekomen, of een gat in de romp geprikt had?

Zou het kunnen dat de de hoogte van de boete weinig van doen heeft met omvang van en het te betalen schadebedrag?

Ik vindt dus dat de boete samen zou moeten hangen met het potentiele gevaar, nl. varen zonder goede navigational watch betekend dat je mensenslevens in gevaar brengt. En het is niet of het zeilschip geen waarschuwingssignaal afgaf...

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 11:10 #385747

I know, maar in Frankrijk vorig jaar nog een waarschuwing gekregen van de lokale waterpolitie omdat ik de kegel niet omhoog had. Situatie: geen zeilen omhoog. Je mag er dan toch van uit gaan dat ik moter omdat ik vooruit ga... Vonden zij van niet... Geen zin in gezeik, dus de kegel maar een meter omhoog gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 18:18 #385822

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
BPR art 3.13 lid 7: Een klein schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt moet overdag voeren: een zwarte kegel met de punt naar beneden, zo hoog mogelijk, op een plaats waar hij het best kan worden gezien.

BVA deel C art 25: Een schip dat onder zeil is doch tevens werktuiglijk wordt voortbewogen, dient op het voorschip, waar deze het best kan worden gezien, een kegel met de punt naar beneden te tonen.

Opmerkingen:
- de Franse politie had ongelijk
- het BPR schrijft geen specifieke plaats voor de kegel voor
- het BVA spreekt van het voorschip. Echter, op de meeste kleine zeilboten levert dat geen goed zichtbare plaats op. De zaling of het hekstag is waarschijnlijk voor ons voldoende in de buurt van het voorschip...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 apr 2013 18:25 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 18:28 #385826

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb geeneens een kegel aan boord, ondanks dat ik precies weet waarvoor hij is. Ik vaar op de motor OF ik zeil. Ik heb hem op de kleine plasjes zoals de Kaag en Braasem dan ook niet echt nodig... Bij mij is het zo: de motor gaat uit, de boot drijft nog wat uit en tegelijkertijd hijs ik de fok....
Ankerbol en ankerlicht zorg ik wel dat het altijd in orde is. En uiteraard de gewone boordverlichting.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 apr 2013 18:30 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 18:35 #385828

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Fly-Tour schreef :
Ik heb geeneens een kegel aan boord, ondanks dat ik precies weet waarvoor hij is. Ik vaar op de motor OF ik zeil. Ik heb hem op de kleine plasjes zoals de Kaag en Braasem dan ook niet echt nodig.
Dat lijkt mij ook niet. En mocht het toch een keer voorkomen: zeilboten onder de 20m mogen dagtekens voeren die passen bij de grootte van de boot. Misschien in jouw geval dus een trechter of zo :laugh: :laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 06 apr 2013 18:45 #385833

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
ilCigno schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik heb geeneens een kegel aan boord, ondanks dat ik precies weet waarvoor hij is. Ik vaar op de motor OF ik zeil. Ik heb hem op de kleine plasjes zoals de Kaag en Braasem dan ook niet echt nodig.
Dat lijkt mij ook niet. En mocht het toch een keer voorkomen: zeilboten onder de 20m mogen dagtekens voeren die passen bij de grootte van de boot. Misschien in jouw geval dus een trechter of zo :laugh: :laugh:
Benzine trechter gewoon in de mast hangen... :lol:
En voor het ankeren heb ik een of andere bal zwart in de verf gespoten....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 apr 2013 18:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot crash... 07 apr 2013 10:37 #385945

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
ilCigno schreef :
BPR art 3.13 lid 7: Een klein schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt moet overdag voeren: een zwarte kegel met de punt naar beneden, zo hoog mogelijk, op een plaats waar hij het best kan worden gezien.

BVA deel C art 25: Een schip dat onder zeil is doch tevens werktuiglijk wordt voortbewogen, dient op het voorschip, waar deze het best kan worden gezien, een kegel met de punt naar beneden te tonen.

Opmerkingen:
- de Franse politie had ongelijk
- het BPR schrijft geen specifieke plaats voor de kegel voor
- het BVA spreekt van het voorschip. Echter, op de meeste kleine zeilboten levert dat geen goed zichtbare plaats op. De zaling of het hekstag is waarschijnlijk voor ons voldoende in de buurt van het voorschip...

De zaling of het hekstag is waarschijnlijk voor ons voldoende in de buurt van het voorschip...
Alles is relatief. ;)

-het BVA spreekt van het voorschip. En dan is de enige doenbare plaats net onder de zaling, en dan is het bij mijn bootje soms niet goed zichtbaar.

Ik zal dus maar een blokje in de achterstag maken.
Weer een puntje op de todo lijst.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl