Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: reddingsvlot nodig?

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 18:35 #394365

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1750
La Mavare schreef :
Watermaat schreef :
Ik vaar al jaren zonder vlot op zee......en dan ook nog eens solo....zonder rolfok....zonder osmosepreventie.....en tot afgelopen jaar zonder marifoon . Tis een wonder dat ik nog leef !?

Zolang je die marifoon niet gebruikt om hulp te vragen, maar in alle stilte afborrelt, lijkt me dat prima :woohoo:

Deal!
Maar dan laten we ook alle "reddingen" bij niet-startende diesels, overspannen schippers en zeezieke bemanningen gelijk achterwege :whistle:
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 18:35 #394366

Erikdejong schreef :
roozeboos schreef :
en advies twee lijkt me een mes om het lijntje door te snijden , om te voorkomen dat je vlot met de boot mee zinkt de diepte in... (als het wel snel gaat)
Een vlot hoort met een hydrostatische release op zijn zadel te zitten. En de panting line zit daar aanvast. Op het moment dat de lijn aan je vlot strak komt te staan omdat je boot te diep onder je weggezonken is, dan laat de lijn pas los. En dat is wat je wilt. We gaan niet lopen snijden hoor, daar is de uitrusting veel te duur voor :cheer:
mm, ik zal t boekje eens gaan lezen als ik weer aan boord kom :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 18:38 #394367

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Kapitein van de Titanic was duidelijk gewaarschuwd voor ijsbergen in zijn omgeving, hij minderde zelfs geen vaart.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 18:47 #394370

kan zijn , maar is geen probleem wat jij tegen zal komen, mag ik voor je hopen. :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 18:52 #394372

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Natuurlijk is het veiliger om naast je vrouw in bed te liggen, dan op die oceaan rond te toeren.

Zijn ook een klein beetje gek die oceaan/zeezeilers anders ga je niet
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:05 #394378

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1750
Kopietje vanuit de andere post:

Volgens mij is het reddingsvlot een dure vorm van schijn-veiligheid:
Werkt wel bij brand.....maar wat bij een (gas) ontploffing?
Werkt wel bij niet-repareerbare lekkage......maar bij aan-of overvaring? Als je ligt te slapen?
Wat doe je ermee bij een stranding? Als je met zwaar weer op de rotsen loopt?
Neem daarbij het oude Fastnet verhaal: bemanningen overleden in een vlot, terwijl onbemande jachten nog ronddreven.....?
Ik beweer niet dat een reddingvlot onzin is.....maar denken dat dat vlot uiteindelijk altijd je leven redt is dat wel.
Het elimineert een klein stukje van het risico van (zee)-zeilen, een (half)opgeblazen dinghy doet dat in mindere mate ook en denk ook eens aan een professioneel survival-suit?
Als iemand bovenstaande overwegend besluit een vlot te kopen: helemaal oke!
Als iemand beweert dat je zonder vlot op zee een levensmoeie gek bent :whistle:
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 07 mei 2013 19:05 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:10 #394383

roozeboos schreef :
ik neem aan dat je geen ijsbergen gaat opzoeken Jaap? dat was toch de titanic fataal, meen ik. Anders was ze dus niet gezonken.
Erikdejong schreef :
Energie is massa maal snelheid. We varen langzaam, en wegen niets (relatief gezien). De hoeveelheid energie die nodig is om een zeiljachtje van 20 ton met 10 knopen te laten stoppen is minder dan de hoeveelheid energie die nodig is om staal te penetreren of de lassen open te scheuren. Ofwel, je boot is tot stilstand gekomen voordat je lek bent.

De titanic is gezonken doordat de huidplaat er af gereten is omdat er ijzeren klinknagels waren gebruikt. De nare eigenschap van metal is dat het bros word als het koud is. Bij de gebruikte klinknagels gebeurde dat al om en nabij het vriespunt. Aangezien "gewone" stalen bootjes van staal zijn gemaakt en niet van ijzer, en proper gelast zijn in plaats van geklonken. Durf ik te stellen dat je je zeilboot niet eens kunt laten zinken door tegen een ijsberg (of container) te varen, zelfs al zou je het willen!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:15 #394385

Erikdejong schreef :
Durf ik te stellen dat je je zeilboot niet eens kunt laten zinken door tegen een ijsberg (of container) te varen, zelfs al zou je het willen!
ja dat zou wat wezen, zie het helemaal voor me, Kapiteinmomo die maar rondjes vaart en tegen de ijsberg aan blijft beuken... :S :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:16 #394386

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
De titanic is gezonken doordat de huidplaat er af gereten is omdat er ijzeren klinknagels waren gebruikt. De nare eigenschap van metal is dat het bros word als het koud is. Bij de gebruikte klinknagels gebeurde dat al om en nabij het vriespunt. Aangezien "gewone" stalen bootjes van staal zijn gemaakt en niet van ijzer, en proper gelast zijn in plaats van geklonken. Durf ik te stellen dat je je zeilboot niet eens kunt laten zinken door tegen een ijsberg (of container) te varen, zelfs al zou je het willen![/quote]

Klopt een stalen boot kan een container vol raken, of een rotsbodem, polyester is een heel ander verhaal.
Een stalen boot is dus veel veiliger dan een polyester gebakje
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:21 #394388

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Wanneer stap je in een reddingsvlot? Ik denk als aan boord het water tot je knieen komt of bij brand je voelt dat je geen wenkbrauwen meer hebt. Heb je geen reddingsvlot, hoef je nooit meer belasting te betalen...en mag je hopen dat magere Hein niet te lang wacht met zijn zeis...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:22 #394389

bij de costa concordia ging het toch fout
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:25 #394390

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Seabird schreef :
Wanneer stap je in een reddingsvlot? Ik denk als aan boord het water tot je knieen komt of bij brand je voelt dat je geen wenkbrauwen meer hebt. Heb je geen reddingsvlot, hoef je nooit meer belasting te betalen...en mag je hopen dat magere Hein niet te lang wacht met zijn zeis...

Klopt magere Hein is altijd aan boord je moet hem net een stapje voor zijn

(ervaringdeskundige) B)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:31 #394393

Kapiteinmomo schreef :
Seabird schreef :
Wanneer stap je in een reddingsvlot? Ik denk als aan boord het water tot je knieen komt of bij brand je voelt dat je geen wenkbrauwen meer hebt. Heb je geen reddingsvlot, hoef je nooit meer belasting te betalen...en mag je hopen dat magere Hein niet te lang wacht met zijn zeis...

Klopt magere Hein is altijd aan boord je moet hem net een stapje voor zijn

(ervaringdeskundige) B)

baldrik van blackadder had een kogel met zijn naam erop in zijn broekzak. Theres always a bullet with your name on it, Ive got mine in my pocket. So I will survive... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:31 #394394

Seabird schreef :
Wanneer stap je in een reddingsvlot? Ik denk als aan boord het water tot je knieen komt
Ik zou eerder zeggen kin hoogte, en daarna blijf je aan dek todat je, net als Johnny schrijft, tot je omhoog moet stappen om erin te komen.
Kniehoogte is niet prettig, maar nog zeker niet levensbedreigend.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 mei 2013 19:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 19:40 #394396

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Erikdejong schreef :
Seabird schreef :
Wanneer stap je in een reddingsvlot? Ik denk als aan boord het water tot je knieen komt
Ik zou eerder zeggen kin hoogte, en daarna blijf je aan dek todat je, net als Johnny schrijft, tot je omhoog moet stappen om erin te komen.
Kniehoogte is niet prettig, maar nog zeker niet levensbedreigend.

Jij bent een lekkere Erik. Ik schat dat ik bijna een kop groter ben dan jou. Zou ik bij jou aan boord zitten en we zouden naar de kelder gaan, zit jij al lang en breed in het vlot de pure reep uit het noodpakket te snoepen, terwijl ik nog in de kajuit wacht omdat het water nog niet aan mijn kin staat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 20:12 #394415

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Kapiteinmomo schreef :
Zijn ook een klein beetje gek die oceaan/zeezeilers anders ga je niet

Klopt!!
Ik ben stapelgek "op oceaanzeilen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 07 mei 2013 20:49 #394422

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Energie is overigens kracht maal snelheid.

Als solo-/oceaanzeiler heb je een % risico dat er iets zeer mis gaat, blijf anders in je bed, hoewel daar de meeste mensen sterven. Natuurlijk had ik geen vlot aan boord, wel een rubberbootje waar ik een Co2 fles aan gehangen had die het bootje in 10 sec opblies.
Een reddingsvlot is een duur ding die je nooit wil gebruiken.... koop hem dan ook niet.

Ik zag een vlot dat door brand deels gesmolten was, dus een stalen reddingsvlot is toch veel beter, dan wat nu iedereen aan boord heeft voor de veiligheid. Iedereen die met een plastic reddingsvlot vaart loopt een verschrikkelijk onacceptabel groot risico.

Een stalen reddingsvlot zal een revolutie in veiligheid in het zeezeilen te weeg brengen, denken jullie niet?

Aangezien deze nog niet te koop is, vaar ik natuurlijk zonder reddingsvlot ( naar het ijs) en heb wel een rubberbootje met een Co2 fles om hem in 10 seconden op te blazen, daar heb je tenminste iets aan (ook levensgevaarlijk met die scherpe punten, haha )
Laatst bewerkt: 07 mei 2013 20:55 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 08 mei 2013 04:18 #394447

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Spieboom schreef :
Een stalen reddingsvlot zal een revolutie in veiligheid in het zeezeilen te weeg brengen, denken jullie niet?

Wat ik niet denk, denk ik niet....Wat ik wel denk is dat het lastig opblazen wordt. :whistle: ;)
Laatst bewerkt: 08 mei 2013 04:19 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 08 mei 2013 04:25 #394449

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Onderzoek van de US coast guard heeft al enige tijd geleden aangetoond, dat een reddingsvlot nagnoeg geen enkele toegevoegde waarde heeft als veiligheidsmiddel... zonde van de euro's dus (en de extra kilo's en de ruimte die het ding vraagt). Enkel bij bepaalde wedstrijden helaas verplicht :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 08 mei 2013 04:33 #394450

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1750
nico1 schreef :
Spieboom schreef :
Een stalen reddingsvlot zal een revolutie in veiligheid in het zeezeilen te weeg brengen, denken jullie niet?

Onzinkbare zeilboten ook!
Etap beweert dat al jaren (?) ......en multihullers liggen welliswaar snel op de kop, maar blijven wel drijven...... :whistle:
Een mega "airbag" in het vooronder en achterbed(den) zou voldoende moeten zijn om onze loodmijn drijvende te houden !? Kun je gewoon in de kuip met je handheld hulp inroepen.
"Think out-off-the-box"
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 08 mei 2013 04:38 #394452

Aernoudt schreef :
...Onderzoek van de US coast guard heeft al enige tijd geleden aangetoond, dat een reddingsvlot nagnoeg geen enkele toegevoegde waarde heeft als veiligheidsmiddel...

Heb je daar een linkje naar?

In de industrie gebruikt met bow-tie analyses om veiligheidsrisico's in te schatten. Dit ziet er letterlijk uit als een vinderdasje: links van de knoop de aanleidingen (brand, afsluiter, aanvaring). De knoop is het te voorkomen "event" (boot lek). Aan de rechterkant van de knoop de mogelijke gevolgen en hoe die te beheersen (blussen, lenzen of schip verlaten).

Lijkt me dat een vlot hier zeker een rol speelt (maar veel beter is om aan de linker kant van die bow-tie beheersingsmaatregelen te nemen: installatie controleren (voorkomen brand), slangen en doorvoeren onderhouden (afsluiter), adekwaat navigeren (voorkomen aanvaring)
Laatst bewerkt: 08 mei 2013 04:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 08 mei 2013 05:57 #394481

volgens mij is de kans op brand ook wel heeeeel klein, als je een beetje normaal en verantwoord doet.
gasfles dichtdraaien bijvoorbeeld.
de apparatuur allemaal afgezekerd, kan niks mee gebeuren.
ik weet niet wat er in de motorruimte kan gebeuren, maar op dat moment dat dat ding draait ben je ook wel wakker. Tenminste wel op mijn boot.
Mooment dat je rook zou zien kan je nog wel wat doen, lijkt me.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 08 mei 2013 06:06 #394484

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
roozeboos schreef :
volgens mij is de kans op brand ook wel heeeeel klein, als je een beetje normaal en verantwoord doet.
gasfles dichtdraaien bijvoorbeeld.

Dat is wel zo, afgelopen jaar hadden wij vlam in de pan, OK, blusdeken en uit.
Je schrikt toch wel, temeer daar ons iets dergelijks nog nooit was overkomen.
Nu kunnen we natuurlijk ook een discussie starten over het nut of nutteloosheid van een blusdeken, het was immers nog nooit gebruikt en de kans was immers zo klein.....analoog aan de discussie over het vlot, maar ik ben blij met zowel de blusdeken en het vlot.
Laatst bewerkt: 08 mei 2013 06:20 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 08 mei 2013 06:08 #394485

oja blusdeken bij het koken, die hangt bij mij naast de pitten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: reddingsvlot nodig? 08 mei 2013 06:49 #394493

@nico1, roozeboos: inderdaad: allemaal maatregelen aan de linkerkant van de bow-tie (voorkomen is beter dan genezen).

Brand in machinekamer kan bv doordat je smeerolie of diesel op je nog ongekoelde uitlaatspruitstuk krijgt. Je retour mag (binnen CvO) om die reden niet boven de uitlaat kruizen. Nu valt dit laatste met watergekoelde uitlaten nogal mee...
Laatst bewerkt: 08 mei 2013 06:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl