Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gebruik zeeanker.

Re: Gebruik zeeanker. 18 mei 2013 13:15 #397637

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Nooit gebruikt, maar in het boek zwaar weer zeilen is een uitgebreid hoofdstuk over deze dingen met praktijktests van vele types, en praktijkverhalen van wat er goed en fout ging met de ankers. Veel voorkomende problemen schijnen te zijn het doorschavielen van lijen en de krachten die erop komen bij uitzetten en inhalen.
Boek is sowieso een aanrader.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 18 mei 2013 15:01 #397662

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Gelukkig geen ervaring mee.

Hier staat wel een real life verslag over het gebruik van de Jordan Drougue als zeeanker:
www.morganscloud.com/2013/01/2...s-drogue-deployment/

En in deze serie nog een aantal ervaringen / tips en tactieken.
www.morganscloud.com/series/heavy-weather-tactics/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 18 mei 2013 21:42 #397726

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Kijk eens op www.jordanseriesdrogue.com.
Daar staat een schat aan informatie betreffende golfgedrag e.d., en ook de nadelen van een (parachute) zeeanker: zeer grote periodieke krachten op de bevestiging en moeilijk terug aan boord te krijgen bij minder mooi weer.
In veel gevallen worden ze losgesneden.

Jordan had geen commerciele belangen bij de naar hem genoemde seriedrogue, en was een pure wetenschapper, oorspronkelijk afkomstig uit de luchtvaart.
Hij is overigens een jaar of wat terug overleden, zijn familie houdt de site in de lucht.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 03:41 #397730

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Die Jordan serie drogues heb ik, en nog gebruikt in een heftige storm ook. Mijn ervaring met deze parachutelijn is zeer positief! Maar goed, TS wil horen over de ervaringen met zijn zee-anker ( Para-tech), en dat is wezenlijk iets anders.
frank

ps als er behoefte aan is, wil ik best uitgebreid m'n ervaring met de Jordan serie drogues delen.
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 19 mei 2013 03:44 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 04:37 #397733

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
frankrijk schreef :
Die Jordan serie drogues heb ik, en nog gebruikt in een heftige storm ook. Mijn ervaring met deze parachutelijn is zeer positief! Maar goed, TS wil horen over de ervaringen met zijn zee-anker ( Para-tech), en dat is wezenlijk iets anders.
frank

ps als er behoefte aan is, wil ik best uitgebreid m'n ervaring met de Jordan serie drogues delen.

Hi Frank,

Graag.....

Alvast een vraag; hoe heb je hem weer binnengehaald? Windkracht, glofhoogte etc.

Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 04:47 #397734

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Ik ben ook geïnteresseerd in praktijkervaringen. Daarnaast ook in een goed adres (fysieke winkel of on-line) waar je een goed zee-anker kunt kopen. Ik heb al vaak in allerlei winkels gekeken maar nog nooit een goede kunnen vinden die geschikt lijkt voor mijn boot (41 voet, circa 10 ton).

Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 05:00 #397735

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Cees, Naar aanleiding van het gebruik van de serie drogues heb ik een bericht op de website van www.oceanbrake.com( waar ik 'm gekocht heb )achtergelaten.
Op deze website staat ook heel veel info over het gebruik van de serie drogues.
Tijdens het binnenhalen was de deining nog flink ( een paar meter). De wind was behoorlijk gekalmeerd tot 15 kn of zoiets.



Hello Roddy,
It is already a year ago that I bought the Jordan Series Drogue, and I really like to tell you about my positive experience with this drogue line!

It was in May last year that I came back from the Caribbean, and there was a storm foreseen with about 50 knots wind.

Just to be prepared, I took the drogueline outside. When I understood that ( with only my small storm sail ) it became impossible to keep the boat in a correct position to the waves, I decided to throw out the line from stern. That was very easy, and there were no abrupt shocks

Wow, the boat took its position at 90 degrees to the waves, and everything became calm. I took down the storm sail.

The boat was going with the wind with about 1.5 to 2 knots, while the wind was gusting with 50 to 60 knots!

When after about 12 hours the storm was over I had to take the line in of course. This was much simpler then expected !!

I took a line ( line 1 )that I attached to the drogueline, and then put on a block all the way forward, and then back to a winch. In this way I winched the drogueline forward. Then I attached a line ( line 2 ) to keep the drogueline there. And started again with line 1 to winch the drogue line further forward. Then I attached line 2, and did start again with line 1, etc.

When I had taken 2/3 of the line in I could pull in the rest of the line by hand.

Oh, and I was singlehanded. It took me about 90 minutes to take the line in.
All together it was a great experience to use the series drogue !

Kind regards, Frank (from France)

Voor de volledigheid, hieronder ook nog even de gebruiksaanwijzing die ik vooraf voor mezelf geschreven heb. Je moet je bedenken dat je met 50 kn wind , jezelf geen enkel foutje kunt permitteren.

Uitgooien Drogues-lijn :

1 Voor de wind gaan varen. Grootzeil weg en hooguit stormfok op.
2 Windvaan en pendulum naar binnen halen.
3 Schroevendraaier gereed om harpasjes vast te zetten.
4 Lijnentas, drogues-tas en ankerzak naar buiten brengen.
5 Ankerketting aan drogues-lijn bevestigen ( harpasjes natrekken ).
6 Eerste bridle buiten vaanmast en zwemtrappetje om aan stuurboord bevestigen ( harpasje vast!).
7 Tweede bridle buiten raling om aan bakboord bevestigen ( harpasje vast!).
8 Bridles mooi klaarleggen.
9 Ketting aan bakboordzijde naar buiten laten vallen ( denk aan traplijn).
10 Drogues-lijn en dan bridles naar buiten begeleiden.
11 Stormfok neerhalen.
12 Regelmatig checken of het nergens schavielt.

Binnenhalen Drogues-lijn:

(Mastworp met 3* voorloop = mv)

Werkwijze:

De bridle aan bb krijgt mv1. Die lijn trek je met de genuawinch via een blok voorop een stukje in.
Je zekert de lijn met een tweede mv ( mv2 ).
Nu kun je mv1 loshalen en ook de harp kun je losmaken.
Vervolgens winch je de bridle bb een stukje verder.
Bridle sb heeft nu geen spanning meer. De harp losmaken en de bridle in het water gooien. Deze bridle sb komt vanzelf mee terug als je de bridle bb naar binnen wincht.


Dus je wincht mv1 naar de poelie toe ( de bridle komt mee ).
Je zet de bridle vast met mv2.
Je zet een nieuwe mv1 buiten de boot.
Je wincht mv1 naar de poelie toe.
Je zet de bridle vast met mv2.
Enz.


Als je ongeveer halverwege bent met de parachutes, is de weerstand klein genoeg om de lijn met de hand binnen te halen, dat is:
Zodra spanning wat wegvalt ( door het dobberen van de boot ) aantrekken en over de kikker heenzetten tot de spanning weer wegvalt, dan weer aantrekken en over de kikker heenzetten, enz.

Bij elkaar kost het binnenhalen ca. 1,5 uur.
Als je met z’n tweeën bent gaat het eens zo snel, omdat je dan niet steeds van voor naar achter hoeft.


Tenslotte wil ik nog opmerken dat ik aparte rvs steunen achterop de boot gemonteerd heb die de krachten van de drogues line opvangen. De kikkers zijn niet op dit soort krachten berekend ( tenminste, ik denk de mijne niet ).
frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 05:41 #397739

Geen zeeanker of een droge aan boord gehad.

Ook geen omstandigheden gehad dat het misschien nodig zou zijn geweest.
Meeste wind 60knp, grootste golf hoogte 20m, eigenlijk altijd kunnen blijven zeilen. Bij echt zwaar weer altijd zijn we altijd ruim gaan varen, ook al is dat dan 24u in de verkeerde richting.

nb we hebben dan ook niet de echte zuidelijk oceaanen bevaren.
Bij vrienden die dit wel gedaan hebben heb ik nooit gehoord dat ze een van beide opties gebruikt hebben.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 05:50 #397741

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Pieter, maar nu geef je precies de reden aan waarom ik zo enthousiast ben over die parachutes-lijn. Want zodra je de verkeerde kant op moet varen ( of een lager wal hebt die te snel dichterbij komt )kun je jezelf afremmen met de parachute-lijn. Dat scheelt daarna dus vaartijd, en het comfort gaat ook nog eens enorm omhoog. Tijdens de laatste storm zat ik heerlijk binnen m'n foto's te bewerken :) .
Ik ben gewoon hartstikke enthousiast over de parachute-lijn.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 06:10 #397742

Een uitstekend boek met vele ervaringen is de Drag Device Database
www.amazon.com/Drag-Device-Dat...-Shane/dp/1878832034

Parachute anker is o.a. Te koop bij TV Enterprise
www.tv-enterprise.com/
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 06:52 #397746

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Voor wie de DDDB zoekt, ik wil de mijne wel kwijt voor 20 Euries,

Groet, Evert


Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 10:19 #397762

ik heb er ook nooit een aan boord gehad, nooit nodig gehad ook, wel een keer heel veel wind (80 knopen) maar ik denk dat het ook heel veel afhangt van je schip. de mijn e was zwaar en log.

ik herinner me van een boek van MIJN grote zeeheld moitessier dat hij in een dikke storm in de zuidelijke oceaan het mes gezet heeft in alles wat hem afremde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 11:06 #397766

Ik volg alles vol interesse en moet ook zeggen dat er al heel wat geweldige links/info de revue is gepasseerd. Vooral dat rapport van de US coastguard is goud waard, was er van elk onderwerp maar zo'n verslagje :p.

Als ik het goed heb begrepen allemaal is een conventioneel zee-anker maar matig doeltreffend en dat dan nog alleen maar bij bepaalde condities. Daarnaast is het nagenoeg onmogelijk binnen te halen en is de kans zéér groot dat het kapot gaat nog voor de storm goed en wel is uitgeraasd... Lijkt me allerminst waar je naar op zoek bent als laatste redmiddel...
De JDS zou al deze problemen zover het fysisch mogelijk is moeten oplossen. Als ik de prijzen uit de gelinkte webshops dan bekijk moet men er het voor de prijs ook niet voor laten: een conventioneel anker plus de aanbevolen hoeveelheid en dikte lijn kost bijna meer als een JDS.

Klopt dat zowat als synopsis en zijn de conventionele ankers zo waardeloos als ze hier doen uitschijnen of valt het allemaal best nog wel mee en moet een conventioneel anker niet onderdoen voor de JDS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 14:25 #397790

TS heeft het over een zeeanker. Dat is wezenlijk iets anders dan een JSD die in de categorie sleepzak valt, bedoeld om vanaf de spiegel uit te vieren en zo enerzijds de snelheid uit de boot te halen en anderzijds beter onder (stuur) controle te houden.

Een zeeanker wordt vanaf de boeg uitgebracht en is bedoeld om de boot te stoppen. Dit is een parachute waarvan de afmeting afhankelijk is van de grootte van de boot. 18 - 24 ft zijn gangbare maten. Het roer moet wel heel sterk geconstrueerd zijn of ophaalbaar zijn. Een modern jacht met vrijhangend balansroer is niet de geeigende boot om een zeeanker uit te brengen. Daarentegen hebben zware s-spanten en multihulls met succes achter een zeeanker de storm uit gezeten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 15:08 #397795

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
ook wij hebben een shute aan boord en gelukkig nooit gebruikt ;)

in het rijtje referenties wil ik graag de Pardy's noemen, hun DVD "storm tactics" is zeer de moeite waard, voor weinig te koop
en voor een wijntje te zien bij ons aan boord :lol:

pardey.paracay.com/?p=137

zo ie zo is hun boek "Champain cruising on a beer budget" een aanrader

Erik
www.sy-gabber.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 15:30 #397801

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
Noballast schreef :
Een modern jacht met vrijhangend balansroer is niet de geeigende boot om een zeeanker uit te brengen. Daarentegen hebben zware s-spanten en multihulls met succes achter een zeeanker de storm uit gezeten.
Interessant. Leg eens uit waarom.
Een zeeanker wordt vanaf de boeg uitgezet uitgezet, schrijf je. Waarom is een vrijhangend balansroer daarvoor niet sterk genoeg? De bedoeling is dat het jacht wordt gestopt en zich slechts langzaam verplaatst, hangend aan het zeeanker. Als het balansroer wordt vastgezet, waar komen dan de krachten vandaan die het kwetsbaar maken in zo'n situatie?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 18:17 #397843

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Noballast schreef :
TS heeft het over een zeeanker. Dat is wezenlijk iets anders dan een JSD die in de categorie sleepzak valt, bedoeld om vanaf de spiegel uit te vieren en zo enerzijds de snelheid uit de boot te halen en anderzijds beter onder (stuur) controle te houden.

Een zeeanker wordt vanaf de boeg uitgebracht en is bedoeld om de boot te stoppen. Dit is een parachute waarvan de afmeting afhankelijk is van de grootte van de boot. 18 - 24 ft zijn gangbare maten. Het roer moet wel heel sterk geconstrueerd zijn of ophaalbaar zijn. Een modern jacht met vrijhangend balansroer is niet de geeigende boot om een zeeanker uit te brengen. Daarentegen hebben zware s-spanten en multihulls met succes achter een zeeanker de storm uit gezeten.



Ik weet dat dit vaak wordt gezegd. Maar is dat het echte verschil?

Wanneer een JDS van de boeg wordt uitgebracht met voldoende cones dan gaat de boot toch ook “stoppen” en heb ik dan een zeeanker. Of wanneer er een te kleine parachute aan de spiegel vast zit, heb ik dan geen sleepanker?

We kunnen nog verder redeneren?
Wanneer ik een JDS aan mijn spiegel vast maak met meer cones dan voorgeschreven dan gaat mijn snelheid nog lager zakken dan de verwachte 1-1,5 kn en uiteindelijk stoppen. Heb ik dan geen zeeanker omdat die aan de spiegel zit?
Of omgekeerd: een chute aan de voorkant die kleiner is dan voorgeschreven zal een boot laten afdrijven. Toch een zeeanker of niet?
In wezen doen ze hetzelfde de boot vertragen en dat kan via de boeg en de kont. De mate waarin is bepalend door het remmend oppervlakte van de constructie. Het zal i.m.h.o. de boot nooit stoppen want de laag waarin het anker drijft wordt voor gestuwd door de wind, de stroom en er zal altijd flink wat trekkracht zitten en dus ook wat voortgang, hoe klein ook.
Indien er een echt verschil bestaat dan zal dat eerder te maken hebben met de manier waarop beide omgaan met de golflengte. De kans dat de spanning op de lijn afneemt is groot bij een parachute-anker. Dat zijn ogenblikken dat de boot een speelbal wordt van de golven en dat er schokbelasting zal optreden wanneer alles weer strak komt te staan. Bij een JDS is alles veel geleidelijker.
Laatst bewerkt: 19 mei 2013 18:20 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 19 mei 2013 19:38 #397868

nepal schreef :
Noballast schreef :
TS heeft het over een zeeanker. Dat is wezenlijk iets anders dan een JSD die in de categorie sleepzak valt, bedoeld om vanaf de spiegel uit te vieren en zo enerzijds de snelheid uit de boot te halen en anderzijds beter onder (stuur) controle te houden.

Een zeeanker wordt vanaf de boeg uitgebracht en is bedoeld om de boot te stoppen. Dit is een parachute waarvan de afmeting afhankelijk is van de grootte van de boot. 18 - 24 ft zijn gangbare maten. Het roer moet wel heel sterk geconstrueerd zijn of ophaalbaar zijn. Een modern jacht met vrijhangend balansroer is niet de geeigende boot om een zeeanker uit te brengen. Daarentegen hebben zware s-spanten en multihulls met succes achter een zeeanker de storm uit gezeten.



Ik weet dat dit vaak wordt gezegd. Maar is dat het echte verschil?

Wanneer een JDS van de boeg wordt uitgebracht met voldoende cones dan gaat de boot toch ook “stoppen” en heb ik dan een zeeanker. Of wanneer er een te kleine parachute aan de spiegel vast zit, heb ik dan geen sleepanker?

We kunnen nog verder redeneren?
Wanneer ik een JDS aan mijn spiegel vast maak met meer cones dan voorgeschreven dan gaat mijn snelheid nog lager zakken dan de verwachte 1-1,5 kn en uiteindelijk stoppen. Heb ik dan geen zeeanker omdat die aan de spiegel zit?
Of omgekeerd: een chute aan de voorkant die kleiner is dan voorgeschreven zal een boot laten afdrijven. Toch een zeeanker of niet?
In wezen doen ze hetzelfde de boot vertragen en dat kan via de boeg en de kont. De mate waarin is bepalend door het remmend oppervlakte van de constructie. Het zal i.m.h.o. de boot nooit stoppen want de laag waarin het anker drijft wordt voor gestuwd door de wind, de stroom en er zal altijd flink wat trekkracht zitten en dus ook wat voortgang, hoe klein ook.
Indien er een echt verschil bestaat dan zal dat eerder te maken hebben met de manier waarop beide omgaan met de golflengte. De kans dat de spanning op de lijn afneemt is groot bij een parachute-anker. Dat zijn ogenblikken dat de boot een speelbal wordt van de golven en dat er schokbelasting zal optreden wanneer alles weer strak komt te staan. Bij een JDS is alles veel geleidelijker.

Wie het 80 pagina tellende rapport van de US coastguard zoals hierboven gelinkt erop naleest komt tot dezelfde conclusie. Die mensen hebben op een wetenschappelijke manier een hele resem tests uitgevoerd, zowel op schaal als op ware grootte. Ze vergeleken hierbij drie verschillende types ankers (de JDS, de chute en de gewone cone) en verschillende technieken (boeg/spiegel). Al deze ankers en technieken werden genoemd onder de term "drogues", hetgeen voor hun synoniem is voor "sea-anchor".

Volgens hun rapport is er dus geen onderscheid wat dat betreft, enkel verschillende types/technieken (een auto is een auto, maar verschillende types)

Het probleem in de chutes en gewone cones zat hem in het binnenhalen enerzijds, in het komen bovendrijven anderzijds, maar vooral in de spanning op de lijn. Elke keer als de boot heen en weer gaat op golven komt de lijn slap te staan en trekt deze terug aan; daarvan gaat het anker heel snel stuk en belangrijker nog, als het slap komt te staan zakt het in elkaar...

Het is vooral uit alle info uit dit rapport dat ik mijn bovenstaande conclusie trok over het onbenul van zo'n conventioneel anker (chute of cone). Al rest dan de vraag waarom het JDS niet de norm is en waarom we het uberhaupt nog over die conventionele ankers hebben... Maar "if it looks too straight-forward to be true, it probably is", dus wat missen we/het rapport?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 20 mei 2013 12:30 #398029

Een "drogue" vanaf de spiegel is niet bedoeld om de boot stil te leggen. Een "drogue" vanaf de boeg is juist wel bedoeld om de boot stil te leggen. Vandaar het verschil in "mijn woordenboek" tussen sleepzak en zeeanker.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 20 mei 2013 19:47 #398235

www.dailymotion.com/video/x9kdiu_paratechdvdp1_travel

Leerzame demo van het zee-anker

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Laatst bewerkt: 20 mei 2013 19:48 door johanwillemb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 21 mei 2013 06:51 #398308

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
Noballast schreef :
Een "drogue" vanaf de spiegel is niet bedoeld om de boot stil te leggen. Een "drogue" vanaf de boeg is juist wel bedoeld om de boot stil te leggen. Vandaar het verschil in "mijn woordenboek" tussen sleepzak en zeeanker.
Het is allemaal nogal relatief, zoals uit het voorgaande blijkt. Vooral wat betreft dat stil leggen.
Desondanks is mijn vraag over balansroeren in combinatie met een zeeanker nog niet beantwoord. Ik had er nooit eerder over nagedacht en ik heb er dan ook geen afgebakende mening over. Terwijl ik dat antwoord toch wel erg interessant vind.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 21 mei 2013 07:32 #398315

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Een sleepanker gemaakt voor een 29ft stalen langkieler van ca 5000kg.
Lijn is 3x gevlochten 12mm rekkende lijn.
Nooit gebruikt.

14.1 DSC00438

waarom is hier foto`s toevoegen toch altijd een probleem ?

14.2 DSC00439

14.3 DSC00340
Laatst bewerkt: 21 mei 2013 07:40 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 21 mei 2013 07:45 #398320

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Stegman, ik herinnerde me het volgende verhaal gelezen te hebben in het boek ‘handling storms at sea’ van Hal Roth (ebook linkje), daar wordt op blz 101 ev het volgende verhaal verteld :

The yacht was a 45-foot Tayana Surprise fiberglass ketch named Prisana II. She was a modern design with a fin keel and spade rudder.

“As the night progressed, squalls reached 60 knots and lightning could be seen
behind us as we sailed in a northerly direction,” wrote Deborah. “Eventually the
anemometer was off the scale at over 65 knots and the seas were rising dramatically

Three of the men deployed the 18-foot parachute anchor in the dark. This was
easy because they’d prepared everything beforehand. Earlier on, one end of the nylon
line had been connected to the chain at the bow and led aft outside the port side lifelines (held by plastic cable ties) to the cockpit. The bag with the main nylon line was
alongside the cockpit, so the crew quickly unlaced the top and shackled the other end
of the line to the parachute. The men then eased the trip line, float buoys, and parachute over the side. Everything ran out in about 30 seconds, and the boat was pulled
head to wind. The crew furled the sails.

The crew lashed the steering quadrant on the rudder shaft to keep the rudder centered, but 1/4-inch cord and then 5/8-inch braid broke. Three-quarter-inch braid finally held the quadrant in place. Later the crew discovered that the 2-inch-diameter stainless steel rudder shaft had twisted, which gives an idea of the forces that were involved.

Je moet niet aan me vragen waarom die krachten zo groot zijn, maar hieruit blijkt wel dat de krachten enorm zijn.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 21 mei 2013 10:11 #398381

Duswie een zee-anker gebruikt mag fatale roer-schade verwachten? Niet echt een bemoedigend dilemma als je wordt verrast in het midden van de oceaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebruik zeeanker. 21 mei 2013 11:29 #398408

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Een beetje ongenuanceerd zou ik zeggen. Er bestaat een kans, net zoals dat de mast ook verloren kan gaan of een raampje het begeeft maar beter dat dan een knockdown of doordraaien. Het is een geheel van factoren.

In het filmpje wordt de Paratech via de spiegel te water gelaten. Wanneer het geheel vast zit aan de boeg zoals in het voorbeeld van Frankijk betekent dat, dat het schip op een bepaald ogenblik dwars op de golven komt te liggen. Eerst dacht ik even dat de dit enkel het geval is bij een ruime koers maar zelfs aan de wind is dat eveneens zo omdat een Paratech e.a. (ik vermijd het gebruik van de termen zeeanker, sleepanker) altijd achter de boot zal komen te liggen want die zal steeds snelheid moeten hebben om bestuurbaar te blijven. De eindsituatie zal steeds omgekeerd zijn : de boot achter de Paratech.
Opvallend is dat juist deze fase niet in het het filmpje wordt getoond.

Indien te lang wordt gewacht is bevestiging aan de achterkant aangewezen boven een schietgebedje.

Zijn er nadelen bij het bevestigen aan de spiegel? Ik denk bijv. aan de kans op beschadiging van de windvaanstuurinrichting. Iemand ervaring?
Laatst bewerkt: 21 mei 2013 15:21 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl