Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opvolgen orders sluiswachter

Re: Opvolgen orders sluiswachter 11 aug 2013 19:47 #424294

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zou zoiets ook mooi vinden om te zien.
Heb wel ongeveer vergelijkbare situaties gezien, maar zo mooi niet.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 19:58 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 11 aug 2013 20:04 #424301

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Er schiet me trouwens net nog een leuke herinnering van een paar weken geleden over het niet opvolgen van de orders van de sluiswachter te binnen waarbij de 'ongehoorzamen' lelijk het deksel op hun neus kregen.

's Ochtends met mooi weer in colonne naar de Lorentzsluizen, ik was de kopman van een groepje schepen omdat wei zeilden (weinig wind) en de rest voor mij op de motor wat was uitgelopen. Het linker gele licht knipperde dus we moesten naar de grote sluis. Echter waren de lichten bij de rechter sluis op groen en was men net bezig de sluis binnen te varen. Een stuk of 6 boten uit de groep achter ons dacht slim te zijn en raceten er achter aan. Niet zo slim:P. Even later galmde het door de speakers of de jachtjes graag weer even achteruit de sluis uit konden varen en rechtsomkeert maken. Hoop gedoe natuurlijk. Inmiddels waren er aan de linker kant zoveel nieuwe boten toegestroomd dat de slimmeriken er ook aan de linker kant niet meer bij pasten :evil: . Hehe toen moest ik toch wel even gniffellen. Soms kun je maar beter doen wat de sluiswachter zegt en op de lampen letten.
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 20:08 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 11 aug 2013 21:28 #424321

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Bant schreef :
en raceten er achter aan. Niet zo slim:P. Even later galmde het door de speakers of de jachtjes graag weer even achteruit de sluis uit konden varen en rechtsomkeert maken. Hoop gedoe natuurlijk.

Tja, letten ze altijd maar zo goed op. Ik heb toch wel een keer een andere ervaring bij de Lorentzsluizen gehad, ook tijdens een drukke periode. En ik heb me toen echt afgevraagd of mensen nog enig besef van fatsoen hadden.

Wij kwamen van het wad af. Door de brug heen stond de kleine sluis op groen. Dus iedereen vaart netjes in colonne in. Ik zit achteraan, en we denken dat het nog wel past. Sluiswachter kan dat natuurlijk veel beter overzien maar zegt niets en laat het licht op groen staan. Uiteindelijk blijkt het net niet te passen, mede ook omdat er inderdaad met veel te veel tussenruimte e.d. wordt afgemeerd. Maar geen probleem, ik vaar dus netjes weer de sluis uit.

Buiten blijkt dat de grote sluis inmiddels ook op groen te staan en de race daarnaartoe is al lang in volle gang. Ik duw mezelf er niet tussen maar probeer wel voorzichtig mee te komen. Zit dus weer achteraan en voor mijn neus: rood. Naja, dan niet. Ook geen zin om een half uur te blijven liggen op de motor, dus naar een paal toe en daar een landvast omheen. 20 minuten later gaat de brug weer draaien en stroomt het gat weer vol. Ik blijf rustig liggen en wacht tot er zicht is op invaarmogelijkheid. Immers, er moet ook nog wat uitgaande vaart uit, dus onzin om met z'n allen voor de sluisdeuren te gaan liggen.

Je raad het al: de rest doet dat niet. Dus zodra we weer mogen invaren zit ik weer achteraan en niemand geeft ruimte. Weer een volle kolk, en weer geen plek. Daarna wat charters in de grote sluis, en weer 20 minuten later eindelijk kunnen schutten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 00:39 #424326

Beste Flytour,
lees onderstaande even. Absoluut niet bedoeld als aanval op uw persoon, maar al meerdere forumleden geven in dit topic hun twijfels over uw redenatie.
Ik sla geen plank mis, en begrijp uw post prima. Maar ook gezien uw reactie op mijn opmerking wil ik dit toch verduidelijken. probeer daarom eens geen gelijk te halen door wederom te stellen dat ik, of een ander forumlid het niet begrijpt of verkeerd interpreteerd. Mochten we dat wel doen, dan ligt dat niet aan de interpretatie, maar aan uw formuleren. ( nb: ik ben geen heilige, maar meen met zeker 50 passages per jaar door de krammer toch wel een beetje expert te zijn. ( stammende uit de bellenblaasperiode van de volkeraksluis!
Fly-Tour schreef :
Seaforce one schreef:

Sorry Seaforce one, maar volgens mij sla jij de plank mis of heb je mijn verhaal verkeerd opgevat. Ik zal proberen duidelijker te zijn. :)
Ik heb gedaan wat er op de borden stond , ik weet nog te herinneren dat daar op stond kleine schepen vooraan/eerst en langszij vastmaken( iets met een aantal (5) langszij zoals je zelf schreef).Klopt niet. Deze borden zijn er niet in de Krammer, Volkerak of Grevelingensluis. Nergens staat iets geschreven over kleine boten vooraan. Daarnaast vraag ik me af of je wel weet wat een klein schip is op BPR wateren. Dat is dus kleiner dan 20 meter, maar in dit geval niet relevant aangezien deze borden er niet zijn En ik heb ook de regel voorbij zien komen dat er op volgorde van aankomst wordt ingevaren. Dat hebben wij zo goed mogelijk geprobeerd te doen, we voeren samen met een aantal andere kajuitbootjes de sluis in en zijn zoals de bedoeling is wanneer nog mogelijk , langszij gaan liggen als 4e schip en niet tegen de kademuur zoals de 6e moet doen. Waar zie je de regel van op volgorde binnenvaren staan? Staat nergens, maar wordt geacht bekend te zijn, dat is iets anders. Daarnaast klopt het verhaal van 4e in de sluis niet. Misschien met 4 flytour boten kun je in de krammersluis naast elkaar, maar dat staat nergens aangegeven. Wat wel staat aangegeven is hoe men dient af te meren ( geen officieel BPR bord overigens) als men wacht voor de sluis. Betere foto heb ik niet,zie rechts bovenin bij de foto om het bord te zien

Heb bij het wachtsteiger aan mijn achterbuurschepen nog de kans gegeven toen wij vooraan het steiger lagen om voor mij te gaan omdat zij er eerder lagen, maar dat deden ze niet, deden ze in geen geval, ook niet bij de andere sluis. De andere boten aan het wachtsteiger bleven een soort wachten totdat de kleinere (ik geloof 3-4 stuks inclusief mijzelf) boten voor aan het steiger de sluis in voeren, terwijl zij wisten dat wij als laatste aan kwamen en vooraan zijn gaan liggen waar nog plek was. Het aanbod boten was trouwens dusdanig klein dat er niet dubbel hoefde worden afgemeerd aan
het wachtsteiger.Ja logisch. Als er plek genoeg is maakt het allemaal niet zo uit. Maar in de drukke perioden bij de krammersluis kunnen er zonder problemen 60 boten liggen te wachten. Als je dan helemaal vooraan gaat liggen en als eerste binnenvaart, kun je een pikhaak gevecht verwachten daar.
Seaforce One, ik bedoelde dus in mijn vorige post dat ik de volgorde van aankomst wel op wil volgen, maar als ik mijn boot aan een opengelaten stuk wachtsteiger vooraan heb geparkeerd en ik wacht tot mijn achterburen gaan, maar dat niet doen en mij voor laten gaan, dan ga ik maar voor.
Heb dat een aantal keren gehad, ben vooraan gaan liggen omdat er plek open gelaten was, bij het wegvaren heb ik nog gewacht of de andere schepen voor wouden gaan volgens de regel omdat zij er eerder waren, maar zij hebben mij beschouwd als iemand die vooraan het steiger ligt, en die gaat maar voor. De reden dat je dus gewoon de sluis in kon varen is hoffelijkheid van je medewatersporters. Neem er een voorbeeld aan! Zoals je schrijft was het niet druk. Geen enkele reden om helemaal vooraan te gaan liggen dus. Sterker nog, ik ken de krammersluizen goed genoeg om te weten dat er dan zeker nog 50 meter steiger over was achter de al wachtende schepen met de drukte die je beschrijft.


Al met al, heb geen opdrachten gekregen van sluiswachters, dus we deden het kennelijk zoals het hoorde. Als het zo rustig is als je beschrijft, maakt het sluiswachters niet zo veel uit. Vergelijk: als ik in december door de Krammer vaar, hoef ik niet eens vast te leggen, mag ik de motor aan laten en kan ik in mijn blote kont het Wilhelmus zingen zonder dat de sluiswachter ingrijpt. De sluiswachter geeft geen baby sit instructies,maar probeert in periode van DRUKTE, de doorstroom zo goed mogelijk te bevorderen, daarbij worden onervaren of onoplettende watersporters geïnstrueerd. ( ook mij overkomen hoor, gewoon omdat ik netjes achter een groot motorjacht vastmaakte, zonder te zien dat deze nog zeker 5 meter vooruit kon. Vervolgens gilt de sluiswachter naar zowel mijn voorbuurman als mij dat we moeten aansluiten
Dat bordje vind ik wat klein trouwens ,waar op staat wat je moet doen. Even op zijn Brabants "lul niet". Dat bord is zeker 1,20 x 1,20. Als je dat niet duidelijk vindt, dan weet ik het ook niet.

( maar zie eerdere post, je hebt dat bord niet gezien of begrepen.
Een groot wit bord met zwarte tekst een eind voor de sluis verduidelijkt mogelijk de situatie.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 01:03 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 01:54 #424327

Jongens, geen ruzie maken.
Schutten op volgorde van binnenkomst, maar de sluiswachter bepaalt de volgorde in de sluis.
Voorbeeld Lauwersoog:
Als je de goede sluiswachter hebt tenminste, die komt even langs gelopen, vraagt hoe breed je bent.
Dan eerst wat kleine bootjes drie breed voorin, dan een grote cat, dan de esonborg (motorrondvaartboot) die past onder de brug, en dan nog drie kleintjes of een grote achter de brug.
Niks invaren op volgorde van aankomst, veel te inefficient!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 07:32 #424453

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nou Seaforce, ik zal mijn gelijk niet meer proberen te halen.!!!!!
Ik ga eerst dat bord wel uit m'n kop studeren!!!!!!
En over 20 jaar deel ik hier dan mijn ervaringen maar weer eens!!!! Is dat genoeg? Hoe vaak moet ik door de sluis zijn geweest om ervaren genoeg te zijn?/?>? :)



Wat is nou echt de goede manier? Die van Paradyske? Niet op volgorde van aankomst, maar zoals de sluiswachter bepaalt?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 07:38 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 07:39 #424461

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
roelb schreef :
Bant schreef :
en raceten er achter aan. Niet zo slim:P. Even later galmde het door de speakers of de jachtjes graag weer even achteruit de sluis uit konden varen en rechtsomkeert maken. Hoop gedoe natuurlijk.

Tja, letten ze altijd maar zo goed op. Ik heb toch wel een keer een andere ervaring bij de Lorentzsluizen gehad, ook tijdens een drukke periode. En ik heb me toen echt afgevraagd of mensen nog enig besef van fatsoen hadden.

Wij kwamen van het wad af. Door de brug heen stond de kleine sluis op groen. Dus iedereen vaart netjes in colonne in. Ik zit achteraan, en we denken dat het nog wel past. Sluiswachter kan dat natuurlijk veel beter overzien maar zegt niets en laat het licht op groen staan. Uiteindelijk blijkt het net niet te passen, mede ook omdat er inderdaad met veel te veel tussenruimte e.d. wordt afgemeerd. Maar geen probleem, ik vaar dus netjes weer de sluis uit.

Buiten blijkt dat de grote sluis inmiddels ook op groen te staan en de race daarnaartoe is al lang in volle gang. Ik duw mezelf er niet tussen maar probeer wel voorzichtig mee te komen. Zit dus weer achteraan en voor mijn neus: rood. Naja, dan niet. Ook geen zin om een half uur te blijven liggen op de motor, dus naar een paal toe en daar een landvast omheen. 20 minuten later gaat de brug weer draaien en stroomt het gat weer vol. Ik blijf rustig liggen en wacht tot er zicht is op invaarmogelijkheid. Immers, er moet ook nog wat uitgaande vaart uit, dus onzin om met z'n allen voor de sluisdeuren te gaan liggen.

Je raad het al: de rest doet dat niet. Dus zodra we weer mogen invaren zit ik weer achteraan en niemand geeft ruimte. Weer een volle kolk, en weer geen plek. Daarna wat charters in de grote sluis, en weer 20 minuten later eindelijk kunnen schutten.

Tja dat is wel pech hebben inderdaad. Ik zou alleen in dit geval wel iets assertiever een plekje voor de sluis hebben opgezocht. Na die eerste ronde dat je er weer uit moest zou ik er geen probleem mee hebben om gewoon wat andere jachtjes voor de andere sluis voorbij te varen zodat je in ieder geval zeker mee kunt, jij was daar tenslotte veel eerder en hebt gewoon de aanwijzingen van de sluiswachter opgevolgd (groene lichten). Jammer dan als de rest denkt dat je voordringt.

En voor het invaren is het op drukke dagen inderdaad wel zaak dat je op tijd een plaatsje voor het invaren claimed. Er zijn daar ook vaak genoeg jachtjes die nog een tijdje blijven liggen wachten op het tij. Dan weet je dus niet of iemand nog mee wil of niet. Meestal krijg je gewoon netjes voorrang als je er vroeg was, maar je moet wel aangeven dat je het ook wilt! :side:
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 07:42 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 07:46 #424474

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Fly-Tour schreef :
Nou Seaforce, ik zal mijn gelijk niet meer proberen te halen.!!!!!
Ik ga eerst dat bord wel uit m'n kop studeren!!!!!!
En over 20 jaar deel ik hier dan mijn ervaringen maar weer eens!!!! Is dat genoeg? Hoe vaak moet ik door de sluis zijn geweest om ervaren genoeg te zijn?/?>? :)



Wat is nou echt de goede manier? Die van Paradyske? Niet op volgorde van aankomst, maar zoals de sluiswachter bepaalt?

De sluis moet gewoon optimaal benut worden, dus een beetje om en om grotere en kleinere jachten naar binnen zodat de grotere aan de wand kunnen gaan liggen en de kleintjes dubbel. Dit geheel zoveel mogelijk op volgorde van aankomst. Maar soms moet er dus een beetje geschoven worden om de sluis efficiënt vol te kunnen leggen. Oftewel wat grotere en kleinere moeten elkaar soms even inhalen, dit uiteraard tot op zekere hoogte.

Het is gewoon heel irritant als er een zwerm kleintjes naar binnen schuift en de sluiswand volplempt. De groter kunnen vervolgens de kikkers van het dek komen trekken als ze er nog bij moeten. :dry: Niet handig dus.
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 07:49 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 08:38 #424539

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat is het allemaal weer moeilijk, de normale manier is op volgorde zonder aanwijzingen, maar uiteindelijk ligt het bij de sluisman/vrouw. Deze mag zeker ingrijpen. Als later schade ontstaat door het ingrijpen zou het verhaalt kunnen worden op die persoon. Daarom is het vanuit die hoek gezien makkelijker om niets te zeggen. Dan is het botenvolkje zelf aansprakelijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 10:06 #424613

De Krammersluis is vrij smal. Toendertijd ie nieuw was paste de bootjes wel, maar tegenwoordig is alles groter en, met name, breder. Drie dikke Bavaria's passen echt niet naast elkaar. Gelukkig is ons scheepje lekker smal voor haar lengte; 2,98 meter. Meestal dobberen we halverwege een schutting naar binnen en kunnen we vaak doorvaren tussen twee schepen door tot aan vooraan of tot er twee echt dikke schepen liggen. Dat lijkt asociaal, maar is het niet. Zo wordt de sluis ten vollen benut. Wij hebben nooit haast. Al dat gedrang laten we graag aan ons voorbij gaan.

Eigenlijk wel heel spijtig dat de watersport zover gezonken is :(. Wel kostelijk om al dat gepiel te aanschouwen :cheer:.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 10:06 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 10:11 #424617

Fly-Tour schreef :
Wat is nou echt de goede manier? Die van Paradyske? Niet op volgorde van aankomst, maar zoals de sluiswachter bepaalt?

als jij nou gewoon het BPR even gaat lezen dan weet je hoe het zit.
En dan zal je duidelijk worden dat daar staat:
- invaren op volgorde van aankomst (groot of klein maakt niets uit)
- de sluismeester kan aanwijzingen geven die MOETEN worden opgevolgd.

En daarmee is je vraag beantwoord: allebei.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 10:40 #424632

Andersom kan het ook nog wel eens :evil:

Na ruim 20 jaar in Den Oever te hebben gelegen, en bijna elk weekeinde het wad op of verder, heb ik wel aardig wat Stevinsluis passages gemaakt. Buiten het seizoen gebeurde het wel, als er weinig tij verschil was, dat de sluiswachter omriep dat de schutting minder dan 2 minuten ging duren, dan had hij de deuren achter je dicht zodra je er doorheen voer. Dan vaar je uiterst langzaam naar voren toe, en tegen de tijd dat je bij het einde van de sluis aankomt gaat deze al weer open. Dat is pas efficient!

Ik heb het niet zo op sluiswachters die "efficient" proberen te zijn door een sluis mudvol te stapelen. Het reorganiseren van mensen die in veel gevallen niet weten hoe ze met hun boot moeten manouvreren, kost veel meer tijd dan een extra schutting. Daar zijn veel meer mensen mee geholpen.

En varenslui mogen zelf ook wel eens nadenken over wat een efficiente manier is, en daar naar gaan handelen.
Als je wilt weten hoe het moet, ga dan een uurtje na de start van de Schuttevearrace eens op de kleine sluis bij Kornwerd staan. Zo leg je een sluis vol! (En geen sluiswachter met instructies nodig!)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 10:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 10:52 #424643

Kan het zo zijn dat elke schutting extra geld kost en de baas van de sluiswachter dus orders uitdeelt dat elke schutting zo vol mogelijk moet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 11:54 #424686

Evaluationcopy schreef :
Kan het zo zijn dat elke schutting extra geld kost en de baas van de sluiswachter dus orders uitdeelt dat elke schutting zo vol mogelijk moet?

als de sluis goed vol met bootjes ligt kan er wel minder water bij in, dus dat is goedkoper. Of was dat nou niet zo, van dat water :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 12:19 #424700

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6319
Even reageren op het bericht van Erik. Zo heb ik afgelopen vrijdag voor de tweede keer, de eerste keer was een jaar of wat geleden, van de sluis- of brugwachter van de Stevinsluis bij Den Oever, van zout naar zoet, te horen gekregen via de speaker dat ik moest doorvaren, gas erop zei hij letterlijk en anders gooi ik de brug weer dicht.

Helaas, ik heb een 7pk motortje en harder gaat ie gewoon niet. De andere boten die na mij waren aangekomen lieten mij keurig voorgaan dus voeren ook mijn snelheid.

De efficiëntie van het zo kort mogelijk openhouden van de brug in de afsluitdijk begrijp ik, maar dat geroep door de speaker komt mij zeer onvriendelijk over daar bij de Stevinsluis.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 12:24 #424703

Omroepen doen ze eigenlijk bijna nooit, misschien 1x per jaar dat ik het zelf gehoord heb. Nu moet ik wel bekennen dat ik er n de weken van de zomervakanties ook eigenlijk nooit was, en bijna alleen buiten het seizoen daar kwam.
Maar in de zomer willen ze inderdaad de brug zo kort mogelijk openhouden, doe je er te lang over, dan gaat deze inderdaad zo voor je neus dicht.
Al hoef je in Den Oever eigenlijk nooit langer dan 15 minuten te wachten, en dan kun je er alsnog door.

Maar mijn berichtje was alleen maar ter illustratie van hoe efficient het kan zijn :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 12:50 #424720

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6319
Erikdejong schreef :
Al hoef je in Den Oever eigenlijk nooit langer dan 15 minuten te wachten, en dan kun je er alsnog door.Maar mijn berichtje was alleen maar ter illustratie van hoe efficient het kan zijn :)

Dat is niet mijn ervaring. Afgelopen vrijdag 45 minuten gewacht, nadat ik net de brugopening had gemist. Op zich geen probleem, maar ik denk dat de diender aldaar en ik het niet zo goed kunnen vinden en ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom dat is ;)

Grt, Michiel
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 12:52 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 12:53 #424725

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
@Baasklusje,
Ik weet dat er officiele regels zijn, heb zelfs een vaarbewijs, maar het is al weer een tijd geleden dat ik dat heb gehaald.
Maar ondanks dat: ik probeerde meer aan jullie te vragen hoe het in de praktijk meestal het beste uitpakt, jullie (Baasklusje, Seaforce en de anderen) zijn tenslotte de grote jongens die het allemaal goed weten.

Eigenlijk maken we er een te moeilijk verhaal van, nietwaar?
Zolang het allemaal maar goed verloopt in de sluis, en iedereen doet wat hij moet doen.
En we daarmee zo efficiënt mogelijk de sluis vol leggen met zijn allen. Houd het hoofd koel, geen gestress.

Laat maar zitten verder, ik laat het topic over aan de mensen die er echt verstand van hebben. Anders krijgen we hier zo'n eindeloos gebekvecht wanneer ik me er mee bemoei.

Ik zie de volgende keer wel hoe het loopt bij de Krammersluis. Bang ben ik er zeker niet van.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 aug 2013 13:13 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 12:56 #424728

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Hoe de toon ook is, ("De dame" zoals ze eerder in dit lijntje werd genoemd, bij de Krammersluis is overigens altijd erg vriendelijk en informatief) ik weiger te geloven dat aanwijzingen van sluismeesters een ander doel zouden hebben dan het zo efficiënt mogelijk afwikkelen van het schutten en de doorstroom te bevorderen. Afreageren van welke emoties dan ook acht ik uitgesloten.

Zolang ik nog collegae watersporters zie invaren die bij de eerste de beste bolder denken laat ik het maar proberen, blijven vermaningen hard nodig.

Het bord om 3 dik te wachten staat overigens wel bij de krammersluizen zowel aan de zoete als aan de zoute kant. Op zich een redelijke oplossing maar omdat maar weinig mensen de betekenis ervan kennen en omdat het bord kennelijk niet in het BPR is opgenomen is dat vaak weer aanleiding voor misverstanden. Als boot 1 tot en met 9 langs de steiger ligt en je komt als 10e aan wat dan? dubbel gaan liggen op de eerste rij? en 8 woedende collegae achter je op het bord wijzen? Geen zin in. Heb wel eens alle boten van achter naar voor langs-gevaren schippers gewezen op het bord en gevraagd of ze bezwaar hadden dat ik de aanwijzing op het bord volgde. Wel charmant maar is niet echt een oplossing.

Nou ja, nog een paar weken en dan is er weer genoeg ruimte in de krammersluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 12:57 #424729

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Erikdejong schreef :
... ter illustratie van hoe efficient het kan zijn :)
Zo lagen we nog maar net voor Kornwerderzand toen de lichten voor de brug op rood/groen sprongen. Even later de bomen omlaag maar verder niets. bijna 10 minuten later komt de sluiswachter / brugwachter op de marifoon. Ehhh... excuses maar de brug zit vast. Er komt nu iemand naar buiten om deze te koelen....

Tot uiteindelijk de brug openging, bleven echter ook de bomen dicht en kon dus niemand iets.

Voelde niet heel efficient aan :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 13:04 #424736

Maar dan heb je het ook over de Friezen ;), bij de Noord-Hollanders heb ik dat in die 20 jaar in Den Oever niet meegemaakt, ondanks dat ze dezelfde bruggen en sluizen hebben :cheer:

In de zomer zijn zaken inderdaad wel eens anders door de drukte, een van de redenen voor mij om in de zomer niet in Nederland te zeilen, ik vind er weinig aan...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 13:06 #424741

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Baasklusje schreef :
als de sluis goed vol met bootjes ligt kan er wel minder water bij in, dus dat is goedkoper. Of was dat nou niet zo, van dat water :evil:
Wat had die ouwe Griek daar ook alweer over te zeggen? "Een lichaam geheel of gedeeltelijk..."
Komt er op neer dat wil je minder water inlaten per schutting, je inderdaad de hele kolk moet vol leggen met boten, maar wel per kraan nadat de deuren gesloten zijn.
Maar dat lichaam he, zou hij het over zijn schoonmoeder hebben gehad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 13:12 #424746

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
xkipper schreef :
Als boot 1 tot en met 9 langs de steiger ligt en je komt als 10e aan wat dan? dubbel gaan liggen op de eerste rij?

Zo heb ik het inderdaad al een paar keer gedaan, vriendelijk naar het bord verwezen en toen waren ze stil.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 13:47 #424792

Erikdejong schreef :
Maar dan heb je het ook over de Friezen ;), bij de Noord-Hollanders heb ik dat in die 20 jaar in Den Oever niet meegemaakt, ondanks dat ze dezelfde bruggen en sluizen hebben :cheer:

In de zomer zijn zaken inderdaad wel eens anders door de drukte, een van de redenen voor mij om in de zomer niet in Nederland te zeilen, ik vind er weinig aan...

sinds wanneer varen friezen met een duitse vlag op de boot.
laatste keer in staveren waren er duidelijk meer oosterburen dan landgenoten( friezen dus)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opvolgen orders sluiswachter 12 aug 2013 13:50 #424795

Ik neem aan dat die sluiswachters nog gewoon Friezen zijn, en hopelijk geen Duitse toeristen die op de knoppen mogen drukken? (zou wel een hoop verklaren trouwens...)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl