Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 07:00 #423994

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Nee, dat is niet grof. 1 mijl is natuurlijk niks en geen afstand op zee. Je kijkt 1 of 2x om je heen als je op locatie bent en bingo.

...

We varen niet allemaal op zee, maar ook op kleiner vaarwater, grote meren etc, daar zou ik toch wat naukweuriger mijn positie dooorgeven.
Dan kunnen ze je sneller en preciezer met ambulance of andere hulp bereiken.
Het lijkt me handig daar een standaard voor te gebruiken, dus die twee cijfers achter de komma voor de minuten kunnen er altijd bij. Of als de positie door de GPS in hele minuten en secondes wordt gegeven dan de hele secondes erbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 08:01 #424018

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
WindVector schreef :
WADnWIND schreef :
Nee, dat is niet grof. 1 mijl is natuurlijk niks en geen afstand op zee. Je kijkt 1 of 2x om je heen als je op locatie bent en bingo.

...

We varen niet allemaal op zee, maar ook op kleiner vaarwater, grote meren etc, daar zou ik toch wat naukweuriger mijn positie dooorgeven.
Dan kunnen ze je sneller en preciezer met ambulance of andere hulp bereiken.
Het lijkt me handig daar een standaard voor te gebruiken, dus die twee cijfers achter de komma voor de minuten kunnen er altijd bij. Of als de positie door de GPS in hele minuten en secondes wordt gegeven dan de hele secondes erbij.

Vector,

Als je op kleiner water vaart geeft je geografische namen of kenpunten, zoals op het wad. Hulp diensten zoals brandweer en ambulance kunnen überhaupt niets met geo-coör. Je kan dan beter zeggen 1/2 mijl noord van....(vaarwater, ton).
Het gaat om de primaire melding in een noodsituatie, dan is minuten al meer dan voldoende, ook op ijsselmeer en wad.
Als ik contact heb met het KWC over een melding, vraag/krijg ik alleen de graden/minuten, meer is ballast. Minuten kan je nog onthouden om in de plotter te zetten.

Doe ons een lol en noem geen hondersten of seconden.
(Op school leer ik ze dat ook bij Ma-A.)

Als lopende de actie blijkt dat een verfijning noodzakelijk is, kan dat altijd nog, maar de hulp is dan al reeds effectief onderweg.

De leuke verhaaltjes schrijven we wel op het raam tijdens een actie:)

Vaak blijkt tussen de melding en het ter plaatste zijn dat er al snel 1/2 tot 1 mijl verschil zit door stroom en/of drift.

Minuten is genoeg :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 08:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 12:33 #424089

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
WADnWIND schreef :
WindVector schreef :
...
Het lijkt me handig daar een standaard voor te gebruiken, dus die twee cijfers achter de komma voor de minuten kunnen er altijd bij.

Of als de positie door de GPS in hele minuten en secondes wordt gegeven dan de hele secondes erbij.
...Hulp diensten zoals brandweer en ambulance kunnen überhaupt niets met geo-coör.
Dat is niet waar tegenwoordig.
WADnWIND schreef :
... Minuten kan je nog onthouden om in de plotter te zetten.
Onthouden? Neem aan dat van noodmeldingen de essentie wordt genoteerd. Bovendien zal het met een druk op een knop terug te luisteren zijn.
WADnWIND schreef :
... Doe ons een lol en noem geen hondersten of seconden.
Dat schreef ik ook, maximaal hele secondes.
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 12:35 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 13:51 #424114

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
WindVector schreef :
WADnWIND schreef :
WindVector schreef :
...
Het lijkt me handig daar een standaard voor te gebruiken, dus die twee cijfers achter de komma voor de minuten kunnen er altijd bij.

Of als de positie door de GPS in hele minuten en secondes wordt gegeven dan de hele secondes erbij.
...Hulp diensten zoals brandweer en ambulance kunnen überhaupt niets met geo-coör.
Dat is niet waar tegenwoordig.
WADnWIND schreef :
... Minuten kan je nog onthouden om in de plotter te zetten.
Onthouden? Neem aan dat van noodmeldingen de essentie wordt genoteerd. Bovendien zal het met een druk op een knop terug te luisteren zijn.
WADnWIND schreef :
... Doe ons een lol en noem geen hondersten of seconden.
Dat schreef ik ook, maximaal hele secondes.

Hulpdiensten zoals brandweer en ambulance zijn niet of veel minder geoefend in nautische navigatie zaken, een positie kunnen ze over het algemeen niks mee. Als het water zo groot is dat, is er ook altijd een reddingboot beschikbaar van de KNRM.

Bij het KWC kunnen ze wel terug luisteren. Als wij een melding krijgen van het KWC moeten we het in de auto of op de fiets onthouden. Pas als we varen komt de fijnafstemming, alles verbaal.

En heus in zo'n COPI bak kunnen ze niks met posities, daarvoor hebben wij ook SAR-liaison om in geval van een calamiteit de nautische+sar vertaalslag te kunnen maken tijdens COPI-overleg.

Doe maar geen secondes of delen van een minuut a.u.b.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 13:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 14:11 #424117

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Is dat nu werkelijk zo dat men bij hulpdiensten ter land niets weet van coördinaten? De goedkoopste Tomtom biedt al de mogelijkheid om coördinaten in te voeren. Ik neem aan dat men weet hoe dat moet.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 14:25 #424122

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Solo schreef :
Is dat nu werkelijk zo dat men bij hulpdiensten ter land niets weet van coördinaten? De goedkoopste Tomtom biedt al de mogelijkheid om coördinaten in te voeren. Ik neem aan dat men weet hoe dat moet.

En zouden zij niet in staat zijn om
N 53 6' 8" E 5 57' 36.9"
of
N 53 6.133' E 5 57.615'
te typen in maps.google.nl/
?
Lijkt me sterk van niet.
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 14:30 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 16:01 #424160

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
WindVector schreef :
Solo schreef :
Is dat nu werkelijk zo dat men bij hulpdiensten ter land niets weet van coördinaten? De goedkoopste Tomtom biedt al de mogelijkheid om coördinaten in te voeren. Ik neem aan dat men weet hoe dat moet.

En zouden zij niet in staat zijn om
N 53 6' 8" E 5 57' 36.9"
of
N 53 6.133' E 5 57.615'
te typen in maps.google.nl/
?
Lijkt me sterk van niet.

Je zegt het al, zouden zij niet in staat zijn om
De kunst is om je te verplaatsten in de denk wereld van een ander, die meer verstand heeft van aardappels rooien of bloemkolen telen of kunststof maken etc.
Ergens hebben ze er iets over gehoord, maar toepassen?...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 16:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 16:56 #424189

WindVector schreef :
Solo schreef :
Is dat nu werkelijk zo dat men bij hulpdiensten ter land niets weet van coördinaten? De goedkoopste Tomtom biedt al de mogelijkheid om coördinaten in te voeren. Ik neem aan dat men weet hoe dat moet.

En zouden zij niet in staat zijn om
N 53 6' 8" E 5 57' 36.9"
of
N 53 6.133' E 5 57.615'
te typen in maps.google.nl/
?
Lijkt me sterk van niet.

Die werken niet met google-maps hoor ;) Toen ik er nog werkte was dit het idee: Zodra de meldkamer een melding binnenkrijgt zoeken ze straatnaam / huisnummer op en dit word dan doorgestuurd naar de satnav van de ambulance. Die hoeven dus helemaal niets meer in te programeren en kunnen gelijk gaan rijden. Mocht het gaan om een reanimatie dan worden er twee op pad gestuurd, 1 met de kortste en 1 met de snelste route die voor zover mogelijk afwijkend zijn. Mocht er dan 1 pech krijgen dan is er altijd 1 die wel aankomt. Als er iets op de snelweg gebeurt dan heb je hectometer paaltjes en anders is het een zaak van knallen tot je er bent. De snelweg is een tweedimensionaal gebeuren, kan allemaal niet missen. Gemeentes, kpn, waterbedrijven en anderen die wel eens met spoed de weg moeten openbreken hebben een hot-line naar de meldkamer waar ze dat doorgeven. Die weg wordt dan geblokkeerd in de satnavs zodat een ambulance niet ineens terug moet rijden en een andere route moeten bedenken omdat er net een straat is opgebroken wegens een gaslek.
Al met al heel mooi speelgoed, maar ik heb nog nooit gehoord van de mogelijkheid van de meldkamer om er geo-coordinaten in te kunnen voeren. Bovendien: hoe moet die naar je toe rijden als je net lekker boven de Zuidwalvulkaan dobbert :laugh:
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 16:58 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 17:14 #424200

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
WindVector schreef :
N 53 6.133' E 5 57.615'
te typen in maps.google.nl/
?
Lijkt me sterk van niet.

En daar begint het probleem al, 133' is geen eenheid, dan moet het 133/1000 zijn.

Het probleem is werk je met graden , minuten, en seconden of werk je met graden minuten en honderdste of duizendste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 17:18 #424202

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
henkvd schreef :
WindVector schreef :
N 53 6.133' E 5 57.615'
te typen in maps.google.nl/
?
Lijkt me sterk van niet.

En daar begint het probleem al, 133' is geen eenheid, dan moet het 133/1000 zijn.

Het probleem is werk je met graden , minuten, en seconden of werk je met graden minuten en honderdste of duizendste.

het is ook 6.133' en dat is wel een eenheid 6.133 minuten.
' staat immers voor minuten en
" voor seconden.
En de punt voor de niet Engelstaligen is natuurlijk de komma: 6,133
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 17:20 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 19:27 #424282

Alfa Ursae Minoris schreef :
WindVector schreef :
Solo schreef :
Is dat nu werkelijk zo dat men bij hulpdiensten ter land niets weet van coördinaten? De goedkoopste Tomtom biedt al de mogelijkheid om coördinaten in te voeren. Ik neem aan dat men weet hoe dat moet.

En zouden zij niet in staat zijn om
N 53 6' 8" E 5 57' 36.9"
of
N 53 6.133' E 5 57.615'
te typen in maps.google.nl/
?
Lijkt me sterk van niet.

Die werken niet met google-maps hoor ;) Toen ik er nog werkte was dit het idee: Zodra de meldkamer een melding binnenkrijgt zoeken ze straatnaam / huisnummer op en dit word dan doorgestuurd naar de satnav van de ambulance. Die hoeven dus helemaal niets meer in te programeren en kunnen gelijk gaan rijden. Mocht het gaan om een reanimatie dan worden er twee op pad gestuurd, 1 met de kortste en 1 met de snelste route die voor zover mogelijk afwijkend zijn. Mocht er dan 1 pech krijgen dan is er altijd 1 die wel aankomt. Als er iets op de snelweg gebeurt dan heb je hectometer paaltjes en anders is het een zaak van knallen tot je er bent. De snelweg is een tweedimensionaal gebeuren, kan allemaal niet missen. Gemeentes, kpn, waterbedrijven en anderen die wel eens met spoed de weg moeten openbreken hebben een hot-line naar de meldkamer waar ze dat doorgeven. Die weg wordt dan geblokkeerd in de satnavs zodat een ambulance niet ineens terug moet rijden en een andere route moeten bedenken omdat er net een straat is opgebroken wegens een gaslek.
Al met al heel mooi speelgoed, maar ik heb nog nooit gehoord van de mogelijkheid van de meldkamer om er geo-coordinaten in te kunnen voeren. Bovendien: hoe moet die naar je toe rijden als je net lekker boven de Zuidwalvulkaan dobbert :laugh:

Het leuke is vooral als een Regionale meldkamer de KNRM moet alarmeren die toen ook alles THV (Ter Hoogte Van) gelukkig heeft het RCC in Den Helder vaker meer info voor die lui.. Enig idee dan hoe het werkt met een politie of MMT heli ?
So others may live
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 19:27 door QuietProfessional.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: communicatieprocedures en standaard uitdrukkingen. 11 aug 2013 20:10 #424302

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
QuietProfessional schreef :
Het leuke is vooral als een Regionale meldkamer de KNRM moet alarmeren die toen ook alles THV (Ter Hoogte Van) gelukkig heeft het RCC in Den Helder vaker meer info voor die lui.. Enig idee dan hoe het werkt met een politie of MMT heli ?

Ik denk dat een marine of luchtmacht heli het gewoon met een kaart en GPS doen.
Ik zit 2 wekelijks in een heli boven de Noordzee + alle interfield bewegingen, daar gaat alles met de GPS en aproach altijd op zicht, slechts zelden een radar aproach.

Hoe een politie heli het doet weet ik niet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl