dirk1965 schreef :
Heel dit draadje is eigenlijk een heel mooie aanklacht tegen privatiseringen allerhande. Echt belangrijke zaken zoals veiligheid hoort de samenleving in eigen handen te houden en niet uit te besteden aan privé bedrijven. Kost natuurlijk ook wel geld aan de samenleving, die redders van de KNRM willen ook graag hun tijd vergoed zien, maar dat is net zoals brandweermensen, politie enz. Het wordt helemaal griezelig als je weet dat er ondertussen onder het mom van besparingen zelfs plannen zijn om deze diensten te privatiseren. Of hoe bepaalde mensen/bedrijven gewoon rijk worden door crisissen die ze zelf veroorzaken.
Ben dat niet helemaal met je eens. Het zijn meer de excessen van de privatisering waar het hier mogelijk om gaat.
Het bergingsloon is gerelateerd aan de waarde van het geredde en de omstandigheden, dat is historisch gegroeid. Voor mijn huidige bootje van een paar duizend euro is een bergingsloon van drie tot vierduizend euro excessief. Voor een jacht met een waarde van een paar ton is het -absoluut gezien- nog steeds veel geld maar gerelateerd aan de waarde al een stuk acceptabeler.
Je kan als samenleving er voor kiezen om alles in eigen hand te houden (communisme) of juist niet. Op papier heeft het communisme mijn voorkeur. Probleem is dat we met mensen te maken hebben en in zijn algemeenheid willen we er beter op worden, desnoods ten koste van anderen.
Ik weet zeker dat verzekeringsmaatschappijen zo min mogelijk willen uitkeren en ook zeker hun best zullen doen om bergers zo min mogelijk uit te keren. Ook zij moeten schipperen tussen het uit te keren bedrag aan de berger en het mogelijk vergoeden van een total loss aan de verzekerde..
Dat neemt niet weg dat enige transparantie welkom zou zijn, ook al wordt het definitieve bedrag achteraf vastgesteld. Tenslotte zijn er natuurlijk een heleboel manieren om tot een prijs te komen. De vrije markt geeft hier de mogelijkheid om forse bedragen te vragen als je iets bijzonders kan. Wegslepen van een vervelende plek kan zoiets zijn.
Uiteindelijk blijf je zelf degene die bepaald of je geholpen wordt en zo ja door wie. Met een zeiljacht hoeft een motorstoring geen probleem te zijn. Buitengewoon onhandig, ja! Levensbedreigend? Waarschijnlijk niet en anders komt de KNRM waarschijnlijk wel. Als je niet verder kan of wil kun je altijd een anker uitgooien en afwachten...