Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 14:18 #467641

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
"Bepaalde kleine vaartuigen zijn van deze verplichting vrijgesteld"

ik vaar zelf niet daar, maar waar houd een klein plezier schip op ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 14:46 #467649

Ik heb al ergens gelezen dat AIS verplicht wordt voro pleziervaartuigen langer dan 20 meter maar kan dat niet zo gauw meer vinden.
Maar ook 15 meter meen ik ergens gezien te hebben.
Overigens wordt AIS ook binnen afzienbare tijd (voor sisseersvaartuigen maar ik neem aan dat dat ook voor andere in die grootte zal gelden) op zee verplicht boven 15 meter.
www.antwoordvoorbedrijven.nl/w...em-vissersvaartuigen
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 14:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 14:54 #467652

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik kan er ook niet zoveel over vinden maar < 15 mtr en die minder kan varen dan 20 km/hr zijn in ieder geval vrijgesteld van een vaarbewijs op de Rijn. Zou een logische grens zijn om dit ook m.b.t. AIS . B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 15:08 #467658

Hmmm , wel eens van logica gehoord bij overheidsinstanties :huh: :lol:

En trouwens. Dat is dan wel zo in Nederland maar toch echt niet in bijv. Duitsland en diverse andere landen hoor. Daar is weliswaar de pk grens net verhoogd van 5 naar 15 pk maar daarboven heb je op binnenwater altijd een vaarbewijs nodig.
Kun je hier prima zien:
www.anwbwatersport.nl/vaarinfo...varen-in-europa.html
hoewel ook de ANWB e info nog steeds niet up to date heeft .
Dat was ( toen het nog 5 pk was) voor mij de reden om een vaarbewijs te gaan halen omdat de ICC werd afgeschaft c.q. alleen nog met vaarbewijs werd verstrekt.
aachteraf blij dat ik het toen gehaald heb toen het nog een stuk simpeler en goedkoper was dan nu.
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 15:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 16:21 #467692

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
WADnWIND schreef :
En dus ook voor grote plezier schepen en woonschepen. RPR dus.


www.schuttevaer.nl/nieuws/tele...+stelt+AIS+verplicht

Gaan ze dan ook aktief controleren op het goed werken van de geplaatste AIS installaties, of laten ze hele hordes rondvaren met onjuiste of onvolledige informatie ( enige tijd geleden hier op het forum een draadje over geweest )en of slechte GPS gegevens.
Ik lees dat GPS systemen op de binnenvaart het niet altijd juist doen, GPS fix van 15minuten geleden doorsturen omdat er geen nieuwe fix meer binnenkwam etc.
Als dat gebeurd is het niet bevorderlijk voor de veiligheid.
Blijkbaar is er veel geinstalleerd dat niet 100% werkt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 17:47 #467740

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Tony2920 schreef :
Ik lees dat GPS systemen op de binnenvaart het niet altijd juist doen, GPS fix van 15minuten geleden doorsturen omdat er geen nieuwe fix meer binnenkwam etc.
Als dat gebeurd is het niet bevorderlijk voor de veiligheid.
Blijkbaar is er veel geinstalleerd dat niet 100% werkt.

De eerste keer dat ik er van hoor, en het, gelet op de werking van de techniek, is compleet onlogisch dat GPS op het buitenwater wel werkt maar op het binnenwater niet, tenzij het binnenwater zo bedekt is dat er geen satellietcontact gevonden kan worden. Maar zoals iedereen weet die een TomTom in de stad heeft gebruikt, werkt het alleen niet als je heel hoge gebouwen (of andere obstakels) vlak naast je GPS kastje hebt. Dergelijke 'satellietschaduw' is op water gewoon niet mogelijk: er zullen altijd tenminste 3 van de 9 satellieten in het 'zichtveld' zitten. En 3 is genoeg.

Ik ben niet overtuigd van je verhaal. Maar als je meer info hebt hoor ik het graag.


Onno
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 17:49 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 18:04 #467748

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik zie dat in het Rijnvaartpolitiereglement de Lek en de Waal er ook onder de Rijn vallen. De lek weer officieel loopt tot de Noord.
De langemastenroute kruist dus niet deze wateren. scheelt weer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 18:09 #467750

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
:whistle: Kan ik op m'n plezierboot-sleper van 16,4m straks weer allerlei dure AIS troep gaan installeren als ik op de Lek of Waal wil varen, wat er toch echt van gaat komen. Heb ik helemaal geen zin in, mag ik effe wat cash hebben, overheid, dan koop ik wel zo'n ding. :woohoo: ?.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 18:14 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 18:33 #467764

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
ach, als je geld heb om een 16m te varen kan er beste wel een 2e hands ais ontvangertje van 50 euro vanaf.

Ben alleen nog niets tegengekomen over de eisen van zowel de apparatuur als de vaartuigen die moeten voldoen. Dus heeft geen zin om op de zaken voorruit te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 18:50 #467782

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik dacht dat die apparaten veel duurder waren, oke, dat valt dan misschien nog mee. Maar ik heb ook mijn ideeën over de privacy.

We wachten het wel af.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 18:51 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 19:00 #467791

nardus schreef :
ach, als je geld heb om een 16m te varen kan er beste wel een 2e hands ais ontvangertje van 50 euro vanaf.

Ben alleen nog niets tegengekomen over de eisen van zowel de apparatuur als de vaartuigen die moeten voldoen. Dus heeft geen zin om op de zaken voorruit te lopen.

Het is te hopen dat ze daar niet mee weg komen en dat er gewoon een transponder op moet anders heeft het geen nut.
Het is dacht ik wel de bedoeling dat we ze zien aankomen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 19:09 #467806

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
met een ontvanger zien we ze toch aankomen, of met een verrekijker.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 19:20 #467812

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
JazzyO schreef :
Tony2920 schreef :
Ik lees dat GPS systemen op de binnenvaart het niet altijd juist doen, GPS fix van 15minuten geleden doorsturen omdat er geen nieuwe fix meer binnenkwam etc.
Als dat gebeurd is het niet bevorderlijk voor de veiligheid.
Blijkbaar is er veel geinstalleerd dat niet 100% werkt.

De eerste keer dat ik er van hoor, en het, gelet op de werking van de techniek, is compleet onlogisch dat GPS op het buitenwater wel werkt maar op het binnenwater niet, tenzij het binnenwater zo bedekt is dat er geen satellietcontact gevonden kan worden. Maar zoals iedereen weet die een TomTom in de stad heeft gebruikt, werkt het alleen niet als je heel hoge gebouwen (of andere obstakels) vlak naast je GPS kastje hebt. Dergelijke 'satellietschaduw' is op water gewoon niet mogelijk: er zullen altijd tenminste 3 van de 9 satellieten in het 'zichtveld' zitten. En 3 is genoeg.

Ik ben niet overtuigd van je verhaal. Maar als je meer info hebt hoor ik het graag.


Onno

Heb je die link naar de schuttevaar ( van WADnWind )eens gelezen, en de commentaren die er daarbij ook gemaakt worden.
Ook daar komen dezelfde geluiden uit.
Ik heb geen direkte contacten bij de binnenvaart en ga hierbij af op wat ik hoor, wat ik in mijn eerste reactie ook aangaf.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 21:11 #467865

zou het ook niet zo kunnen zijn dat de binnenvaart dit aandraagt omdat ze helemaal geen zin hebben in zo grote investering, neem aan dat de transponder voor de beroepsvaart ook een honderdje of 7 gaat kosten, met installatie kosten een mil of 2.

Het lijkt me stug dat er op open water geen gps signaal is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 16 dec 2013 21:28 #467871

't wordt een rotzooitje, wat ik je brom:

U vergeet 1 ding: De solderingen. Mijn ervaring is dat de ZZP-ers beter solderen dan de gecertificeerde bedrijven. Ik heb bij AIS-installaties van .... en .... gehad dat je de kabel zo uit de connector trok (zowel binnen als buiten!), de soldering zat totaal niet gehecht aan de connector. .... meldde destijds trots dat ze de 1000e AIS plaatsten, maar het was wel ramp-en-stamp-werk. Zoveel mogelijk op een dag.
Geef mij dan maar een niet-gecertificeerd bedrijf die het echt kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 06:14 #467906

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Op dit moment vaart al nagenoeg alle binnenvaart met AIS. ook het overgroot deel van de pleziervaart > 20M heeft een ais aan boord (inland class-A). waarom? In 2012 was er subsidie voor iedereen met een schip > 20m op een officieel geinstallerde Inland class-A AIS. (normale kosten meer dan E 2000,=) Omdat het wel duidelijk was dat er een verplichting op deze apparatuur aan zit te komen heeft bijna iedereen met een dergelijk schip gebruik gemaakt van deze subsidie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 07:13 #467927

Rev schreef :
nardus schreef :
ach, als je geld heb om een 16m te varen kan er beste wel een 2e hands ais ontvangertje van 50 euro vanaf.

Ben alleen nog niets tegengekomen over de eisen van zowel de apparatuur als de vaartuigen die moeten voldoen. Dus heeft geen zin om op de zaken voorruit te lopen.

Het is te hopen dat ze daar niet mee weg komen en dat er gewoon een transponder op moet anders heeft het geen nut.
Het is dacht ik wel de bedoeling dat we ze zien aankomen.

Het gaat uiteraard om een transponder !
Maar och , die zijn er ook al onder de €500 en hoe meer er verkocht gaan worden van de B-types , hoe goedkoper ze worden.
Trouwens , de binnenvaart en ook de vissersvloot boven 15 meter die ook die verplichting krijgt kon tot begin dit jaar subsidie krijgen.
Waarom eigenlijk de armlastige 15+ Pleziervaart niet? :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 07:36 #467942

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Tony2920 schreef :
Heb je die link naar de schuttevaar ( van WADnWind )eens gelezen, en de commentaren die er daarbij ook gemaakt worden.
Ook daar komen dezelfde geluiden uit.
Ik heb geen direkte contacten bij de binnenvaart en ga hierbij af op wat ik hoor, wat ik in mijn eerste reactie ook aangaf.

Ik denk dat je wat dingen door elkaar gehaald had.

GPS systemen zijn niet het probleem. Het gaat om het verschil tussen AIS Klasse A en B (wat dus iets anders is dan GPS - AIS gebruikt GPS maar zendt ook uit): het zenden van het positiesignaal van de boot zou het probleem kunnen zijn.

In een Klasse A zender moet het systeem van te voren bepalen welk transmissieslot beschikbaar is, zodat het signaal altijd uitgezonden kan worden. Volgens Wikipedia is deze manier van zenden ook van toepassing op Klasse B, maar er is voor Klasse B ook een andere manier van zenden toegestaan, waar de zender uitluistert en pas zendt indien er geen ander AIS systeem op die frequentie uitzendt. Indien er veel AIS verkeer is, zou het dus inderdaad kunnen dat de reguliere updates van 30 seconden minder vaak verzonden worden. Niet zo'n handig systeem natuurlijk, want hoe meer boten, hoe meer AIS, hoe belangrijker de updates zijn. Zelf heb ik het fenomeen nog niet waargenomen terwijl ik toch heel wat bootjes op de AIS heb gehad. Maar misschien dat het inderdaad voorkomt dat het signaal lang niet uitgezonden wordt. 15 minuten lijkt me echter wel erg lang.

Dat is wat ik er zo snel over kan vinden. Als ik de plank missla hoor ik het graag.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 07:45 #467945

onno, dat was /is ook de reden dat de haven mensen van dover regelmatig aan jachten vroegen om , zo gauw ze tussen de muren waren , hun ais uit te schakelen. ze hebben een actie gevoerd om elke roeiboot te laten voorzien van ais, bwv, nu worden de grote schepen "verblind" door de hoeveelheid van signalen. dus zijzelf ook. op mijn opmerking dat de B klasse altijd zijn beurt afwacht en niet voor dringt: er zijn blijkbaar nogal wat systemen die niet helemaal "zuiver" werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 08:05 #467958

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Trouwens , de binnenvaart en ook de vissersvloot boven 15 meter die ook die verplichting krijgt kon tot begin dit jaar subsidie krijgen.
Waarom eigenlijk de armlastige 15+ Pleziervaart niet? :lol:
Ad

Subsidie was er voor alle schepen groter > 20m. Dus ook pleziervaart. De verplichting voor AIS gaat ook voor schepen > 20m
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 08:05 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 08:09 #467960

CMO schreef :
Trouwens , de binnenvaart en ook de vissersvloot boven 15 meter die ook die verplichting krijgt kon tot begin dit jaar subsidie krijgen.
Waarom eigenlijk de armlastige 15+ Pleziervaart niet? :lol:
Ad

Subsidie was er voor alle schepen groter > 20m. Dus ook pleziervaart. De verplichting voor AIS gaat ook voor schepen > 20m

En wat staat hier?
www.antwoordvoorbedrijven.nl/w...em-vissersvaartuigen
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 08:13 #467961

JazzyO schreef :
Ik denk dat je wat dingen door elkaar gehaald had.

GPS systemen zijn niet het probleem.
Onno

Oh nee? Nou dat kan wel degelijk.
De AIS transponder heeft immers ook een gps positie nodig om überhaupt een up-to-date positie te kunnen zenden.
En als hij dus geen positie kan bepalen krijg je dus een probleem.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 08:20 #467962

JazzyO schreef :
Indien er veel AIS verkeer is, zou het dus inderdaad kunnen dat de reguliere updates van 30 seconden minder vaak verzonden worden. Niet zo'n handig systeem natuurlijk, want hoe meer boten, hoe meer AIS, hoe belangrijker de updates zijn.

Onno

Op zich klopt dat uiteraard maar ik denk dat zoiets op binnenwater in de regel wel mee zal vallen.
Immers , uitgezonderd misschien het Ijsselmeer zijn binnenwateren nu eenmaal lange smalle wateren en daar varen in de regel echt geen honderden schepen binnen de rijkwijdte van een transponder van meestal minder dan 20 km in beide richtingen .
Hooguit in grote havens kan zoiets voorkomen.
En ja , als iedereen in Enkhuizen straks zijn trensponder aan laat staan... Hoewel , dan gaat de zendinterval (ook van grote schepen met A-transponder!)terug naar 3 minuten en zal dus het probleem amper nog spelen.
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 08:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 08:28 #467964

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234

Kennelijk geld voor de visserij de maat 15m. Binnenvaart en pleziervaart is 20m. Voor zeevaart geld weer een minimum tonnage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS binnenvaart op de Rijn verplicht per 1-12-2014 17 dec 2013 08:37 #467967

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
nardus schreef :
Ik zie dat in het Rijnvaartpolitiereglement de Lek en de Waal er ook onder de Rijn vallen. De lek weer officieel loopt tot de Noord.
De langemastenroute kruist dus niet deze wateren. scheelt weer..

en ik altijd maar denken dat de staande mastroute via Gouda en Hollandsche IJssel naar de Maas net voor de Brienenoord liep die je over moet steken om in de Noord te kunnen komen en dan via de Merwede en Dordrecht en Kil het Hollands Diep op kunt varen. B)
En niet via de Lek. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 10:55 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl