Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: over het nut van veiligheidslijnen....

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 08:22 #490182

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Bizar hoor ! :ohmy: :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 08:42 #490185

  • sst
  • sst's Profielfoto
Zeker bijzonder eng. Maar ik kan echt niet concluderen dat het beter was geweest als er veiligheidslijnen gebruikt waren in deze situatie. Een paar mensen bungelend aan je boot hebben?

Maar wat mij wel duidelijk is dat je met zo n weer niet relaxed op het voordek moet gaan zitten. Als kapitein had ik dat nooit toegelaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 08:43 #490186

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
keeszeiler schreef :
toelichting niet nodig...
Interessante filmpje, dat naar mijn idee minder gaat over het nut van veiligheidslijnen dan over kennis van het vaargebied en weten hoe en wanneer je een bepaalde havenmond moet aanlopen bij gegeven omstandigheden.

Het jacht laat zich terwijl er een (oude?) deining van jewelste staat, pakken door een grondzee en dan helpt er natuurlijk geen 50% ballast meer aan. Het jacht gaat volledig op z'n kant en de enige meevaller is dat het niet doordraait. De hele bemanning incl. stuurman ligt kennelijk overboord, want de boot blijft daarna stuurloos liggen, waarschijnlijk met een afgeslagen motor en het nodig water op de buikdennings.

En ja, als je zó onderuit gaat en niet aangelijnd zit, dan ga je overboord.

Maar het begint met wat anders natuurlijk.
De schipper had onder deze omstandigheden de aanloop nooit zomaar moet wagen, maar beter moeten verkennen. Eventueel een andere haven opzoeken of buiten blijven tot de swell minder gevaarlijk is.
Die brekers treden maar één keer in de zoveel golven op, maar hij moet er toch tenminste een paar hebben gezien voor ie zelf op de cruciale plek kwam?

Achteraf praten is makkelijk natuurlijk, maar het echte leermoment zit niet bij de veiligheidlijnen, maar ergens anders, naar mijn idee.

Die jongens in dat motorbootje zijn trouwens de helden van dit verhaal, want hoewel ze nèt buiten de zone met de grootste brekers moeten opereren, had ik niet graag in hun schoenen gestaan.

--
stegman

PS.: na nog eens kijken zie ik dat er tenminste 2 man aan boord blijven, maar die kunnen kennelijk weinig meer doen voor de drenkelingen, of ze kijken wel mooi uit nog zich nog een keer tussen de brekers te begeven..
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 08:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 08:43 #490187

Wow die zag ik ook niet aankomen :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 08:48 #490191

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Zo.... kom ff binnen rollen
Dan schrik je toch aardig lijkt me
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 09:38 #490216

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Mooi voorbeeld van bemanning als zwakste schakel. Het jacht gedraagt zich zoals het hoort, slaat plat maar recht zichzelf snel en overtollig water verdwijnt snel van dek. Inderdaad zo relaxed langs de railing zitten met zo'n manoevre in dergelijke deining, niet erg goede beslissing.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 09:49 #490218

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Dat het een linke aanloop wordt dat kan je op zee al zien aankomen.
De schipper timed hier wel want hij draait een extra rondje, voor dat ie op final gaat.
Of dat extra rondje geholpen heeft, jazeker voor het uiteindelijke resultaat.
Waarom er zoveel volk aan dek zit, zo te zien heel relaxt, tja.
Aan de andere kant, onderdeks kan ook niet, of ze moeten allemaal hun lifejacket uit doen, en dat wil je ook niet onder deze omstandigheden.
Met z,n allen in de kuip dat wordt een beetje vol, ze moesten dus iets.

De aanloop is die van Zumaia in spaans baskenland.
volgens mij staan er wel meer filmpjes op het net, je kan dus zeggen een beruchte lokatie.

Hier lees je het krantenbericht.
Als ik het goed berijp waren ze er uit voor een training rondje, maar eenmaal buiten toch spijt gekregen.
Uitwijken naar een haven verderop had wellicht verstandiger geweest, maar hoe is de aanloop daar ?

Goed om te zien dat het jacht de klap prima doorstaat, ze richt direct weer op en is nog steeds bestuurbaar.
ze sturen direct weer op om een eventuele 2e op te vangen.
Dat ze daarna de zwemmers er niet uitkrijgen, ga er maar aanstaan, de swell staat heen en weer en op en neer, je ziet dat dat niet gaat lukken.
Dat gaat wel met een RIB of een kleine motorboot zo als hier, mazzel dat die net in de buurt was, hij moest wel nog even snel z,n passagiers aan wal zetten.

De vraag wel of geen lifeline, in dit geval loopt het zo beter af, wat als je er vier of vijf aan een lijntje buitenboord had gehad tijdens het platslaan, ik weet het niet, een paar flinke kneuzingen zeker maar wellicht erger.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 09:55 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 09:50 #490219

je ziet m aan het begin ook al een extra rondje draaien, om een rustig moment te vinden denk ik.
Het lijkt er meer op dat ie zich veilig voelt binnen, en dan alsnog rustig varend de schrik van zn leven krijgt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 09:58 #490222

natuurlijk heb je daar nog niets op het voordek te zoeken..iedereen in de kuip of binnen. stuurman aangelijnt en je kan er niet meer af slaan.

Maakt het niet minder indrukwekkend hoe mooi die golf erop kwam :silly:

Schrik je wel van...al duurde het maar 7sec :woohoo: Komt die golf BAM!
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 10:21 #490228

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Wat ik niet begrijp, waar om vaart de schipper niet door. In mijn optiek kijkt hij te treuzelen als hij vlak voor de ingang is. Gas erop en doorvaren, lijkt mij het devies. Maar zoals eerder gezegd, makkelijk praten vanaf hier.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 10:37 #490233

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
In mijn optiek kijkt hij te treuzelen als hij vlak voor de ingang is.

Volgens mij staat ie wel vol aan, maar hij komt daar in een stuk wit water, even geen druk op de schroef, en de boot valt wat stil.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 10:55 #490239

Aanlijnen in een situatie als deze? Absoluut nooit niet. Als iemand bij mij aanboord een lifeline aandoet in zo'n situatie, dan gaat hij van boord zodra er de kans toe is, je verzuipt gegarandeerd ale je boot bevenop je valt.

Bij het aanlopen een ieder in de kuip en het schuifluik dicht, al maakt dat eigenlijk ook geen verschil mbt tot overboord gekieperd worden bij meer dan 90 graden helling.

Maar bovenal, de schipper heeft zijn huiswerk niet gedaan. Als je lokaal niet bekend bent dan pak je even de "sailing directions" erbij, en ik garandeer je dat daar een waarschuwing voor brekers in staat voor deze haven.
Zo te zien staat er weinig of geen wind, 100m voor de haveningang heb je al deining die oploopt tot meerdere meters hoog, de boot verdwijnd er volledig achter. Dat is al een eerste waarschuwing dat je niet naar binnen moet gaan...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 10:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 10:58 #490241

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Erikdejong schreef :
Aanlijnen in een situatie als deze? Absoluut nooit niet. Als iemand bij mij aanboord een lifeline aandoet in zo'n situatie, dan gaat hij van boord zodra er de kans toe is.
Benieuwd naar je redenen hiertoe.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:09 #490245

  • Gerhard
  • Gerhard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Als ik het goed zie dragen 2 van de 4 mensen die van board zijn gevallen ook geen zwemvest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:12 #490247

Als er golven staan die kort en stijl zijn, en ongeveer 1.2 tot 1.5 keer de breedte van je boot hebben, dan is de kans zeer groot dat je boot onderste boven gaat. Als de boot ook daadwerkelijk gaat als die golf breekt (en breken doen ze allemaal zo dicht bij de kust), dan gaat dat met een hoop geweld, zoals ook zichtbaar is op de film. In dat geval is het beter om eruit geslingerd te worden, dan eruit te vallen en een boot op je hoofd te krijgen. Of dat de boot te lang ondersteboven blijft liggen, en je zit eronder zonder weg te kunnen.
Als derde is er dan nog dat als je vast zit je ook niet snel ergens heen kunt gaan om je vast te grijpen.

Laten we voorop stellen dat je jezelf gewoon nooit in zo'n situatie moet wagen, 100m voor de haven ingang kon je dit al zien aankomen. Daar breken de golven nog niet dus kun je veilig omkeren en weg varen. Dat is echt de enige juiste beslissing die je daar kunt nemen.
Maar als je er dan toch bent, en zo dicht bij de wal, dan zijn je overlevings kansen vele malen groter als je NIET aangelijnt bent. En bij zo'n zwieper maakt het ook niet echt uit waar je zit op de boot, er af gespoeld word je toch wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 11:13 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:15 #490249

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Dit soort filmpjes zijn wel goed voor zeilers hier die kunnen nu allemaal laten merken hoe goed en beter ze zijn als deze mensen.
Is toch een bavaria? best een sterk bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:23 #490253

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Dit is ook zeker niet een onbekende ..zonder lokale kennis doe je dit niet.
En zo interessant is dit haventje nu ook weer niet.
Alle havens aan deze noordkust zijn niet echt prettig met een lekkere Swel. Prachtig om te surfen dat wel en doe ik daar dan ook graag.
Eigenlijk is alleen Bilbao een optie en dan nog, bij deze omstandigheden een hele klus.
regel: probeer het niet eerder dan een week na de depressie die de golven heeft veroorzaakt op de noord Atlantic.
Al staat er altijd wel enige deining daarin die hoek tussen Frankrijk en Spanje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:24 #490254

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1006
Volgende keer toch maar de zeilen laten staan en bol surfend naar binnen toe! :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:27 #490255

SAN SEBASTIAN - De vier bemanningsleden van een zeilboot bleven ongedeerd tijdens de zaterdagmiddag na het storten van het schip waarop hij voer in Zumaia als gevolg van de aanval van een golf . Twee van hen droegen zwemvesten , terwijl de overige twee, die het patroon opgenomen , moest vasthouden aan hun leeftijdsgenoten en geplaatst in pushup positie in afwachting van redding , niet in staat om te zwemmen door de sterke stroming. Echter , volgens ooggetuigen later zei , de bemanning bleef kalm tijdens de tijd dat ze moesten doorbrengen in het water , ongeveer tien minuten , totdat er een boot kwam hem te hulp en verhuisde ze naar het vasteland .

In deze laatste boot een duiker lokale club Olarru - Sub , ten tijde van het ongeval was het zeilen met zijn familie in de kalme wateren van het estuarium Zumaia benaderd . De bemanning van het schip, dat klaar is om de haven in te voeren net voor het ongeval was te horen kreeg van het incident , zodat de genoemde duiker kwam om de scène met zijn vrouw en kinderen . Gezien de relatieve moeilijkheid van de redding , koos hij ervoor om kort daarna terug te keren , en zonder de familie om de bemanning van de omgekeerde boot , die in het water bleef komen , en door te geven de haven .

Het patroon van deze boot is een visserij- expert Zumaia , die meestal deelnemen aan meerdere races in de nabijheid van de stad , terwijl zijn drie medepassagiers waren inwoners van locaties "binnen het Baskenland " . Blijkbaar , volgens deze krant meldde bronnen bekend met het evenement , dit patroon was niet in het voordeel van het gaan naar zee in dergelijke omstandigheden zwellen , maar om onbekende redenen , uiteindelijk besloten om dat te doen .

Het feit dat de toegang tot de haven Zumaia gebied , zeker altijd gevaarlijk beschouwd door navigators van het gebied waar het incident plaatsvond wordt gegeven . Er is een golfbreker die het strand beschermt tegen golven , maar blijkbaar meestal niet goed georiënteerd ten opzichte van de richting waarin de golven komen . Zo heeft deze enclave het toneel van een aantal incidenten zoals die ervaren afgelopen weekend geweest .

LEKEITIO Bovendien , een vissersboot vastliep tijdens gistermiddag aan de uitgang havenstad Lekeitio Vizcaino doordat zand accumulatie veroorzaakt door stormen in de afgelopen weken . Het incident vond plaats ongeveer 18:15 uur bij het vissen in kustwateren seine Ondarzabal werd verlaten om te vissen met een andere boot van dezelfde grootte na drie maanden van de winter te breken . Bij de ingang van het dok , liep aan de grond en moesten wachten voor meer dan een uur totdat het tij enigszins gestegen , waardoor hij te ontsnappen en opnieuw in te voeren de haven.

De broederschap onvoorziene schuld de schade veroorzaakt door de sterke golven in de afgelopen weken , die heeft getroffen deel van de steiger is genoeg zand verzameld in gebieden waar tot nu toe waren er geen problemen . "Met de storm is verslechterd en verhuisde al het zand , " klaagde van de broederschap . Gezien de onzekerheid van de grond lopen als zij gingen vooruit , het andere schip Ondarzabal en besloten terug te keren naar de haven te wachten tot het tij te tillen met gemak . De broederschap vroeg de havenautoriteiten zodra ze slepen het gebied, zodat schepen kunnen varen normaal werken in de komende dagen .

Vooruitkijkend naar de conferentie van vandaag en morgen , wordt verwacht op de kust van het gehele Baskische grondgebied verandering mededeling de gele golven . Echter , geen complicaties opgenomen tijdens de recente stormen verwacht .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:27 #490256

Of zo iets
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:30 #490259

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
@jasper schreef :
Volgende keer toch maar de zeilen laten staan en bol surfend naar binnen toe! :evil:


Kan hier met de Pooh toch niet liggen
ik surf zonder zeil gewoon zo'n plank he.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:45 #490267

  • sst
  • sst's Profielfoto
snoopy schreef :
Dit soort filmpjes zijn wel goed voor zeilers hier die kunnen nu allemaal laten merken hoe goed en beter ze zijn als deze mensen.

Maar dat is toch juist de bedoeling om het beter te doen?
Het dommer doen lijkt mij niet zo moeilijk.....
Je wilt er toch van leren als je zoiets ziet?
En ja daar zul je iets beters op moeten verzinnen als dan wat er gebeurt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 11:46 #490268

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
snoopy schreef :
Dit soort filmpjes zijn wel goed voor zeilers hier die kunnen nu allemaal laten merken hoe goed en beter ze zijn als deze mensen.
Is toch een bavaria? best een sterk bootje.

Ja niet gek he die bavaria's zo te zien heeft hij z'n kiel en mast nog ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 12:02 #490272

Erikdejong schreef :
In dat geval is het beter om eruit geslingerd te worden, dan eruit te vallen en een boot op je hoofd te krijgen. Of dat de boot te lang ondersteboven blijft liggen, en je zit eronder zonder weg te kunnen.
Los van de discussie wat de schipper had moeten/kunnen doen om niet in deze situatie te komen, toch nog even de veiligheidslijnen.

Een veiligheidslijn moet zo kort zijn (dus minder comfortabel)dat je nooit aan de verkeerd kant van de reling kan komen. Dan kan je dus ook nooit de boot op je kop krijgen. Blijft het punt van Eric dat de de boot ondersteboven kan blijft liggen (turtle). Maar hoe realistisch is dit zoals de kiel er nog aan zit....? Mast vast in/op de bodem is een optie maar ik weet daar geen voorbeelden van.

zie ook

www.maib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/Lion.pdf



Warning - a safety harness is not designed to tow a person in the water and it is important that a harness is used to minimise or eliminate the risk of a person's torso becoming immersed in water outside the boat. The diligent use of a properly adjusted safety harness is regarded as by far the most effective way of preventing man overboard incidents.

Bron: RORC

www.rorc.org/special-regulatio...sonal-equipment.html

offshore.ussailing.org/Assets/...1_(ShortTethers).pdf
Laatst bewerkt: 25 feb 2014 12:10 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: over het nut van veiligheidslijnen.... 25 feb 2014 12:14 #490278

  • WilfredB
  • WilfredB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Oke, nu ben ik eigenlijk alleen een mooi weer zeiler en als het zo waait dan zit ik niet op de boot... Ben dus best benieuwd naar de beredenering van bepaalde uitspraken.

Aangelijnd - Ik zie een probleem... Vier man aangelijnd die overboord gaan. Een wirwar van lijnen in het water waar je in verstrikt raakt / kan raken. Lijkt me geen goede situatie. Zwemvest aan of niet. Wellicht komt er een lijn in de propeller terecht... Ook niet handig.

Niet aangelijnd / Zwemvest aan... Ik zou ook met de boot vol gas de haven in gaan en dan hulp roepen voor de mensen die in het water liggen. Zeker als ze een zwemvest aanhebben. Met die deining lijkt het me zeer moeilijk om ze fatsoenlijk in de boot te krijgen... Zo een rib is een stuk lager om in te klimmen.

Even voor het gemak aangenomen dat het niet min 10 is ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl