orchidius schreef :
Zijn er toevallig bekende problemen met deze amateurzenders zoals de IC-706mkIIg? Ik kan me inbeelden dat met zulke elektronica die niet voor een maritieme omgeving zijn gemaakt en dat de luchtvochtigheid en het zout wel zijn invloed hebben. Als dit al het geval is bij de M802... Ook hoor ik dat de IC-706 bvb redelijk veel warmte genereert in gebruik. Zorgt dit voor problemen?
De amateurtoestellen zijn makkelijk te krijgen op de tweedehands markt en hebben meer mogelijkheden. Wat ruil je hiervoor in bij de maritieme radio's buiten misschien meer reliability? Op vlak van preformance zou de M710 niet echt moeten onderdoen voor de 706 als ik sommigen mag geloven (kreeg reactie op een ander forum van iemand die de twee naast elkaar heeft op de boot).
Het grote probleem zit hem in het feit dat radioamateurs vaak autistische trekjes hebben en vooral hun eigen belevingswereld aanbevelen. Voor de goede orde; ik ben er ook 1.
radio amateurs hebben zelden (professionele) ervaringen buiten hun eigen wereld, behalve enkele zoals bellerion en moi.
Een icom IC-706mk2g is LVT (leuk voor thuis), maar heeft een belabberde warmte huishouding, hij werkt echter wel heel aardig.
Een IC-7000 is een rampen toestel.
Een IC-718 of IC-7200 zijn zeer robuuste toestellen die zeer goed uitgerust zijn voor hun taak, ook bij warmte. De IC-7200 heeft wel een enorm betere ontvanger kwaliteit.
De kenwood TS-480HX is ook zeer robuust, maar weer lastig samen met een antennetuner en een pactor modem. hier moeten dus weer kunst en vliegwerk gedaan worden.
De losse surrogaat antennetuners van SGC zijn bagger, elke keer als ik er weer 1 doormeet blijkt dat deze toestellen onder de 7-12 Mhz niet of slecht werken, zonder uitzondering.
Bij een Furuno, Sailor of Icom tuner heb je werkelijk nooit problemen, behalve bij onderdompeling in zout water en volle bliksem inslag.
Ik heb in de auto een 706.
Een vergelijk tussen een 706 en een 710 zijn appels met peren. Een 706 does the job, niet meer. Een 710 is praktisch onverwoestbaar en groot.