Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boomkensdiep

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 11:23 #510692

Smooth Operator schreef :
Voor watersport is er niks verplicht, je mag ook gewoon met een wegenkaart, tomtom of helemaal niks het water op.
Groet, Bart

Nou , in dat laatste geval krijg je , althans op de binennwateren zoals Ijsselmeer en Wadden , bij een politiecontrole beslist problemen .
Trouwens , je verzekering zal het ook niet bepaald goedkeuren en in geval van een schade of erger krijg je toch echt aansprakelijkheids/dekkings problemen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 11:26 #510693

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Smooth Operator schreef :
Voor zover ik weet mag de beroepsvaart wel zonder papieren kaarten varen,maar dan worden er wel strenge eisen aan de systemen gesteld. Ik geloof zelfs dat je een dubbel systeem moet hebben. Dit zijn niet de navigatiesystemen die wij gebruiken.
De papieren kaart is voor een jacht inderdaad nog steeds de beste backup voor de digitale kaartplotter. Niet alleen omdat een dubbel electronisch systeem wat veel van het goede zou kunnen zijn, maar ook omdat de stroomvoorziening op een jacht altijd veel kwetsbaarder is dan op een ertstanker van 500.000 ton.
Hoewel zo'n dubbel systeem met een app op een smartphone een fluitje van een cent is, met ook nog eens een gescheiden energievoorziening.

Maar ja; die telefoon moet vroeg of laat ook aan de lader..

--
stegman
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 11:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 11:35 #510698

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Yellow Boat schreef :
Smooth Operator schreef :
Voor watersport is er niks verplicht, je mag ook gewoon met een wegenkaart, tomtom of helemaal niks het water op.
Nou , in dat laatste geval krijg je , althans op de binennwateren zoals Ijsselmeer en Wadden , bij een politiecontrole beslist problemen .
Trouwens , je verzekering zal het ook niet bepaald goedkeuren en in geval van een schade of erger krijg je toch echt aansprakelijkheids/dekkings problemen.
Verklaar je eens nader, Ad
Ik ben op dit moment aan het studeren (ja, heus!)voor het vaarbewijs 1 en 2 en misschien kan ik nog wat leren..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 11:41 #510700

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Smooth Operator schreef :
Voor watersport is er niks verplicht, je mag ook gewoon met een wegenkaart, tomtom of helemaal niks het water op.
Nou , in dat laatste geval krijg je , althans op de binennwateren zoals Ijsselmeer en Wadden , bij een politiecontrole beslist problemen .
Trouwens , je verzekering zal het ook niet bepaald goedkeuren en in geval van een schade of erger krijg je toch echt aansprakelijkheids/dekkings problemen.
Verklaar je eens nader, Ad
Ik ben op dit moment aan het studeren (ja, heus!)voor het vaarbewijs 1 en 2 en misschien kan ik nog wat leren..

--
stegman

Hoezo nader verklaren?
Lijkt me toch vrij duidelijk.
Niet dat er wettelijk echt iets geregeld is maar e.e.a. valt , vooral verzekeringstechnisch gewoon onder "goed zeemanschap".
Het is wel zo dat een controle op kaarten o.i.d. uiteraard alleen zal plaatsvinden in geval van een ongeluk of bijv. stranding .

En wat je bij de vaarbewijscursussen daarover leert tegenwoordig weet ik ook niet. Das te lang geleden ( ik heb ook VBI en VBII).

En er bestaat ook nog zoiets als "gezond verstand".

Overigens, een smartphone of tablet doet het prima op een losse batterypack met 5 Volt uitgang ( 4 NiMH batterijen).
Die zijn gewoon te koop:
www.google.nl/search?q=externe...=8348417113339354171
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 11:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 12:02 #510705

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Smooth Operator schreef :
Voor watersport is er niks verplicht, je mag ook gewoon met een wegenkaart, tomtom of helemaal niks het water op.
Nou , in dat laatste geval krijg je , althans op de binennwateren zoals Ijsselmeer en Wadden , bij een politiecontrole beslist problemen .
Trouwens , je verzekering zal het ook niet bepaald goedkeuren en in geval van een schade of erger krijg je toch echt aansprakelijkheids/dekkings problemen.
Verklaar je eens nader, Ad
Ik ben op dit moment aan het studeren (ja, heus!)voor het vaarbewijs 1 en 2 en misschien kan ik nog wat leren..

Hoezo nader verklaren?
Lijkt me toch vrij duidelijk.
Niet dat er wettelijk echt iets geregeld is maar e.e.a. valt , vooral verzekeringstechnisch gewoon onder "goed zeemanschap".
Het is wel zo dat een controle op kaarten o.i.d. uiteraard alleen zal plaatsvinden in geval van een ongeluk of bijv. stranding .
Mja. Qua duidelijk: die grote stelligheid van het vorige mailtje ("bij politiecontrole krijg je problemen") wordt nu toch wel even duchtig genuanceerd.
Echter ligt er het simpele feit dat er qua kaarten helemaal niets wettelijk verplicht is. Dat was de stelling van Smooth Operator en die klopt als een bus.
En er bestaat ook nog zoiets als "gezond verstand".
Natuurlijk. Dat vindt Smooth Operator vast óók.
En misschien, als er iets voor het gerecht komt en één van de partijen blijkt geen kaart aan boord te hebben gehad, komt inderdaad ook het fameuze begrip 'goed zeemanschap' nog om de hoek kijken.
Maar dat doet in dit geval niet zo erg ter zake en jouw opmerking was derhalve nogal overbodig.

--
stegman
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 12:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 12:16 #510710

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Yellow Boat schreef :
Overigens, een smartphone of tablet doet het prima op een losse batterypack met 5 Volt uitgang ( 4 NiMH batterijen).
Die zijn gewoon te koop:
Je wilt het niet begrijpen, hè?
Waarom ga je nou niet eens gewoon een middagje timmeren op zolder, inplaats van op elke slak zout te leggen?

Zelfs op een natte zeekaart kun je nog wat zien. Als je een Feuerhandje hebt, zelfs 's nachts.
Elk batterypack, daarentegen, raakt vroeg of laat óók leeg.
Maar goed. Jij slaat er gewoon 10 in, misschien. Die je constant geladen houdt
Ja; dat is ook een manier..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 12:37 #510715

Dit keer dan maar eens niet alleen per PB.
Ik begin langzamerhand behoorlijk genoeg te krijgen van je kritiek op zo'n beetje alle goedbedoelde postjes die ik schrijf.
Ik zou je daarom willen verzoeken daarmee op te houden.
Als je iets niet aanstaat lees je het toch gewoon niet.
Want als er hier iemand op slakken zout legt ben jij dat wel. :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 13:08 #510728

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Yellow Boat schreef :
Dit keer dan maar eens niet alleen per PB.
Ik begin langzamerhand behoorlijk genoeg te krijgen van je kritiek op zo'n beetje alle goedbedoelde postjes die ik schrijf.
Ik zou je daarom willen verzoeken daarmee op te houden.
Als je iets niet aanstaat lees je het toch gewoon niet.
Want als er hier iemand op slakken zout legt ben jij dat wel. :evil:
Om te beginnen: zet er nou volgende keer niet zo'n raar duiveltje achter. Wat je wil zeggen is volkomen duidelijk en die plaatjestaal maakt het alleen maar belachelijk.

Een poging tot uitleg dan maar.
Eerst roepen dat je op Waddenzee of IJsselmeer serieuze problemen krijgt als je geen kaarten aan boord hebt en dan in tweede instantie daar omheen gaan draaien en verkondigen dat dit toch zeker het geval is als het om een ongeluk gaat, maar eigenlijk meer een verzekeringszaak is dan wat anders, vind ik ik een ongelofelijk slappe reactie.
Je moet af en toe gewoon durven toegeven dat je méér roept dan je kan waarmaken, Ad.
En het rare is: het was helemaal nergens voor nodig. Smooth Operator had het gewoon bij het rechte eind en jouw reactie ging helemaal nergens over. Goedbedoeld, misschien, maar tamelijk irritant voor iemand die wèl weet hoe de vork in de steel zit.

Wat betreft mijn reactie op dat batterypack: dat was gedeeltelijk de irritatie naar aanleiding van je nutteloze opmerking over al of niet kaarten aan boord. Dat van dat timmeren op zolder was niet nodig geweest.
Aan de andere kant: er was al gersproken over het dubbelen van systemen. Misschien zinvol op grotere schepen waar stroom niet snel een probleem wordt. Op jacht is een backup van het type simpel en stroomloos eigenlijk altijd de beste. Een afwijkend principe, dat misschien primitief is maar het altijd doet.
En dan kom jij weer aankakken met een batterypack, die het ook niet meer doet als ie een paar minuten onderwater heeft gelegen. Compleet met link waar ik het ding kan aanschaffen.
Er komt nog eens een moment dat we jou alles, waar we zelf even te lui voor zijn, laten Googelen, Ad. Je doet het graag, zo te zien en je hebt kennelijk toch niks beters te doen.

Je wordt een karikatuur van jezelf op deze manier, als je niet uitkijkt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 18:05 #510830

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Hmmm.. ook een moderator moet natuurlijk eerst de overleghoek lezen voor hij zich met een topic bemoeien gaat... schaamschaam
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 18:13 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 18:23 #510837

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Heren ik hoop dat het zout inmiddels op is.
De virtuele route zou gemaakt zijn door 'TugHunter'. Zou dit misschien de sleepboot Hunter van rederij Noordgat kunnen zijn? In dat geval is het boomkensdiep prima bevaarbaar voor een twee meter stekend jacht want volgens de site van Noordgat steekt dit schip 3,5 meter.
Length 39.40 m
Breadth 9.50 m
Depth 4.40 m
Draught 3.50 m
Bollard Pull 40 tons
Engine Power 3,300 bhp
Speed 14 knots
Gross tonnage 373 tons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 19:29 #510853

Een paar jaar geleden ben ik nog eens door het Boomkensdiep gevaren, met een local aan boord en een waypoint lijstje. Ik was bepaald niet de enige, wat een "drukte" met plaatselijke bekende plezierboten, vissers, RWS, leek de Kalverstraat wel. En dat voor een onbetond stuk water. Ik schat zo in dat daar heden ten dagen niets aan veranderd is en de lokaal bekenden voor hun zelf een virtueel bekende vaargeul aanhouden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 30 apr 2014 19:50 #510859

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Rikken schreef :
Heren ik hoop dat het zout inmiddels op is.
De virtuele route zou gemaakt zijn door 'TugHunter'. Zou dit misschien de sleepboot Hunter van rederij Noordgat kunnen zijn? In dat geval is het boomkensdiep prima bevaarbaar voor een twee meter stekend jacht want volgens de site van Noordgat steekt dit schip 3,5 meter.
Length 39.40 m
Breadth 9.50 m
Depth 4.40 m
Draught 3.50 m
Bollard Pull 40 tons
Engine Power 3,300 bhp
Speed 14 knots
Gross tonnage 373 tons

Hmmz leuk dat de sleepboot Hunter gebruikt maakt van navionics.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 01 mei 2014 17:28 #511090

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
HPV schreef :
Ik heb het idee dat het verplicht bij je hebben van papieren bijgewerkte kaarten allang niet meer actueel is. Ook bij de beroepsvaart niet.
Dan zou ik toch maar eens de reglementen goed op nazien. Er zijn reglementen waar deze verplichting van een actuele zeekaart (volledig bijgewekt) verplicht gesteld is, je mag deze ook digitaal hebben. Zie het Westerschelde reglement art 55. Toevallig wist ik dit, heb de andere er niet op nagekeken. (een beetje late reactie van me maar had op Gran Canaria mijn ww niet bij me)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 11 juni 2014 23:11 #523218

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Is er inmiddels iemand daadwerkelijk op het water gaan kijken hoe diep het boomkensdiep is en wat dan de diepste route is? Het lijkt mij bij rustig weer veruit de snelste weg naar zee vanuit terschelling. Of durft niemand en zijn jullie nog druk met het verslepen van de al dan niet bestaande digitale boeien op mogelijk verplichte papieren kaarten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 12 juni 2014 05:21 #523225

Wel een iets ander gaatje ontstaan daar:http://www.wadvaarders.nl/site/pages/wadvaren/navigatie-west-wad/doorgang-ten-noorden-schuitengat-62014.php
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 12 juni 2014 05:27 #523227

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
Ik zag tijdens het hemelvaart reces in ieder geval diverse boten (zeehondentocht en zo) daar rondscharrelen met laagwater. Het leek alsof ze door het zand voeren zo hoog staken de drooggevallen banken er rondom boven het water uit. Met hoog water zeker water genoeg je moet t alleen even vinden.
Paar fysieke sportboeitjes zou leuk zijn...
Laatst bewerkt: 12 juni 2014 05:28 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 12 juni 2014 05:30 #523228

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6240
60 cm nap = hoeveel llws?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 12 juni 2014 05:54 #523230

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
60cm bij NAP lijkt me redelijk droog bij LLWS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 12 juni 2014 05:56 #523231

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
kbakker schreef :
HPV schreef :
Ik heb het idee dat het verplicht bij je hebben van papieren bijgewerkte kaarten allang niet meer actueel is. Ook bij de beroepsvaart niet.
Dan zou ik toch maar eens de reglementen goed op nazien. Er zijn reglementen waar deze verplichting van een actuele zeekaart (volledig bijgewekt) verplicht gesteld is, je mag deze ook digitaal hebben. Zie het Westerschelde reglement art 55. Toevallig wist ik dit, heb de andere er niet op nagekeken. (een beetje late reactie van me maar had op Gran Canaria mijn ww niet bij me)

Nou zeg je t zelf: Het mag ook in digitale versie, dus de papieren kaart is NIET verplicht
Laatst bewerkt: 12 juni 2014 05:57 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 12 juni 2014 06:11 #523237

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
tcdehoog schreef :
60 cm nap = hoeveel llws?
ton

Op in de almanak of HP33 kijken wat het verschil ter plaatse is tussen LLWS en NAP.
Op de kaart staat verschil NAP-LAT.
plaatje

Het lukt nog steeds niet met Firefox om bijlagen toe te voegen.

rechter kolom.
140 cm dus
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 12 juni 2014 06:12 #523238

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
HPV schreef :
60cm bij NAP lijkt me redelijk droog bij LLWS

Nee, -60Cm bij NAP is redelijk droog :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boomkensdiep 12 juni 2014 08:01 #523272

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
yeah, als -60 bij NAP redelijk droog is hebben we t al bijna over een eiland!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boomkensdiep 12 juni 2021 02:29 #1294540

  • Felix
  • Felix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Wij willen morgen van Terschelling naar Ameland. Navionics adviseert via het Boomkersdiep voor onze 1,5m diepgang.
We willen 1 uur voor LW Terschelling vetrekken. Is dit een risico?
Heeft iemand anders dit recent nog gedaan en deze route (bijlage) gevolgd?
Bijlagen:
Van X4, Schakel, Etap 23i, Compromis 777 naar Etap 30i
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boomkensdiep 12 juni 2021 04:33 #1294542

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6755
Felix schreef :
Is dit een risico?
JA!!!
Vraag de brandaris even voor recente info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boomkensdiep 12 juni 2021 08:05 #1294582

Navionics autorouting is goed voor mensen die levensmoe zijn.
Gezonde mensen gebruiken QuickTide en het Oosterom.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl