Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gas aan boord

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 09:21 #517374

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Lijkt me ideaal, een electrische afsluiter op je gasfles. Kan die afsluiter mooi het benodigde vonkje geven als je toch een gaslekje hebt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 09:31 #517378

Dat ding geeft echt geen vonkjes hoor.
Zit alleen een spoel in waar je stroom op zet.
Het schakelgedeelte zit in dat aparte kastje wat uiteraard niet in de gaskist hoort.
Ik neem bovendien aan dat die spoel een zogenaamde "exproof" uitvoering is als hij voor direct op/bij de gasfles is bedoelt.
Overigens denk ik niet dat hij echt op de fles hoort maar in het lagedruk deel na de reduceer.
Ad
Ps;
Ik heb even de handleiding opgezocht en dat ding is inderdaad exproof en geschikt voor de gaskist:
www.truma.com/downloadcenter/g...g_de_gb_fr_nl_se.pdf

Bijlage Naamloos_2014-05-23.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 23 mei 2014 09:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 09:46 #517379

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
Dat ding geeft echt geen vonkjes hoor.
Zit alleen een spoel in waar je stroom op zet.
Het schakelgedeelte zit in dat aparte kastje wat uiteraard niet in de gaskist hoort.
Ik neem bovendien aan dat die spoel een zogenaamde "exproof" uitvoering is als hij voor direct op/bij de gasfles is bedoelt.
Overigens denk ik niet dat hij echt op de fles hoort maar in het lagedruk deel na de reduceer.
Ad
Ps;
Ik heb even de handleiding opgezocht en dat ding is inderdaad exproof en geschikt voor de gaskist:
www.truma.com/downloadcenter/g...g_de_gb_fr_nl_se.pdf

Bijlage Naamloos_2014-05-23.jpg niet gevonden



Dat nog iemand denkt dat dit niet zo zou zijn. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 10:43 #517394

Bas van Dijk schreef :
Mooi idee die elektronische afsluiter, maar ik weet niet of ik zou willen vertrouwen op een elektronisch systeem. Dat kan kapot gaan.

?? Dus ook geen GPSsen meer, sleeplog terug aan boord etc? En hoe hard zou je getroffen worden als die magneetklep sluit in vergelijking met het uitvallen van je navigatie? Over een electische drinkwaterpomp zou je anders kunnen denken, maar dat je geen koffie meer kunt zetten? Ach...

Ik denk dat je heel gedisciplineerd moet zijn om telkens (na elke keer koffie zetten) de gasfles weer dicht te draaien, bv als het regent in de haven, met veel mensen in de kuip etc. Doet iedereen dit braaf? Ik niet moet ik zeggen. Voor mij dus een schakelaar met ófwel tijdklok ófwel knipperend signaal op of naast de knop zodat je herinnerd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 10:48 #517397

ikkuh schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat ding geeft echt geen vonkjes hoor.
Zit alleen een spoel in waar je stroom op zet.
Het schakelgedeelte zit in dat aparte kastje wat uiteraard niet in de gaskist hoort.
Ik neem bovendien aan dat die spoel een zogenaamde "exproof" uitvoering is als hij voor direct op/bij de gasfles is bedoelt.
Overigens denk ik niet dat hij echt op de fles hoort maar in het lagedruk deel na de reduceer...
Dat nog iemand denkt dat dit niet zo zou zijn. :(
Nou, die Chinese variant die hier voorbij kwam zal dit allemaal niet hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 10:57 #517403

Free Bird schreef :
ikkuh schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat ding geeft echt geen vonkjes hoor.
Zit alleen een spoel in waar je stroom op zet.
Het schakelgedeelte zit in dat aparte kastje wat uiteraard niet in de gaskist hoort.
Ik neem bovendien aan dat die spoel een zogenaamde "exproof" uitvoering is als hij voor direct op/bij de gasfles is bedoelt.
Overigens denk ik niet dat hij echt op de fles hoort maar in het lagedruk deel na de reduceer...
Dat nog iemand denkt dat dit niet zo zou zijn. :(
Nou, die Chinese variant die hier voorbij kwam zal dit allemaal niet hebben.

Waarom niet?
Als hij CE keur heeft waarschijnlijk wel.
Chinezen kunnen net zo goed spul maken hoor en bovendien komt het overgrote deel van de electronica sowieso uit China .
Kwestie van even de handleiding of brochure erbij zoeken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 11:27 #517411

Yellow Boat schreef :
Free Bird schreef :
ikkuh schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat ding geeft echt geen vonkjes hoor.
Zit alleen een spoel in waar je stroom op zet.
Het schakelgedeelte zit in dat aparte kastje wat uiteraard niet in de gaskist hoort.
Ik neem bovendien aan dat die spoel een zogenaamde "exproof" uitvoering is als hij voor direct op/bij de gasfles is bedoelt.
Overigens denk ik niet dat hij echt op de fles hoort maar in het lagedruk deel na de reduceer...
Dat nog iemand denkt dat dit niet zo zou zijn. :(
Nou, die Chinese variant die hier voorbij kwam zal dit allemaal niet hebben.

Waarom niet?
Als hij CE keur heeft waarschijnlijk wel.
Chinezen kunnen net zo goed spul maken hoor en bovendien komt het overgrote deel van de electronica sowieso uit China .
Kwestie van even de handleiding of brochure erbij zoeken.
Ad
Zou het kunnen voor 10 dollar? Die CE keur zegt niet veel maar om dat andere te laten testen kost wel iets. Herinner me een chinees mailtje over een AIS-transponder......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 11:39 #517414

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik draai de fles zelf wel dicht, dan weet ik ook dat ie echt dicht zit.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 11:55 #517419

Free Bird schreef :
Yellow Boat schreef :
Free Bird schreef :
ikkuh schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat ding geeft echt geen vonkjes hoor.
Zit alleen een spoel in waar je stroom op zet.
Het schakelgedeelte zit in dat aparte kastje wat uiteraard niet in de gaskist hoort.
Ik neem bovendien aan dat die spoel een zogenaamde "exproof" uitvoering is als hij voor direct op/bij de gasfles is bedoelt.
Overigens denk ik niet dat hij echt op de fles hoort maar in het lagedruk deel na de reduceer...
Dat nog iemand denkt dat dit niet zo zou zijn. :(
Nou, die Chinese variant die hier voorbij kwam zal dit allemaal niet hebben.

Waarom niet?
Als hij CE keur heeft waarschijnlijk wel.
Chinezen kunnen net zo goed spul maken hoor en bovendien komt het overgrote deel van de electronica sowieso uit China .
Kwestie van even de handleiding of brochure erbij zoeken.
Ad
Zou het kunnen voor 10 dollar? Die CE keur zegt niet veel maar om dat andere te laten testen kost wel iets. Herinner me een chinees mailtje over een AIS-transponder......

Dat mailtje ging ook niet over een CE keuring ( dat is eigenlijk ook geen keuring maar een conformiteitsverklaring dat een apparaat aan de CE eisen voldoet, niet meer en niet minder) want die had die transponder wel degelijk maar een R@TTE keuring en dat is heel wat anders.
Maar dat is voor dit ding ook niet nodig.Als het draadloos was weer wel trouwens.
Ad
Laatst bewerkt: 23 mei 2014 11:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 12:02 #517424

Ik vind de vergelijking met ander spul aan boord niet terecht, als mijn GPS, sleeplog, oid uitvalt kom ik in principe gewoon veilig de haven in met kaart en kompas. Wel iets anders dan dat je boot opblaast.

Maar goed, ik was even vergeten dat je afsluiten ook kan vergeten :-), en je kan dit systeem natuurlijk nog altijd met de hand afsluiten als je van boord gaat.
Nachtvlinder schreef :
Bas van Dijk schreef :
Mooi idee die elektronische afsluiter, maar ik weet niet of ik zou willen vertrouwen op een elektronisch systeem. Dat kan kapot gaan.

?? Dus ook geen GPSsen meer, sleeplog terug aan boord etc? En hoe hard zou je getroffen worden als die magneetklep sluit in vergelijking met het uitvallen van je navigatie? Over een electische drinkwaterpomp zou je anders kunnen denken, maar dat je geen koffie meer kunt zetten? Ach...

Ik denk dat je heel gedisciplineerd moet zijn om telkens (na elke keer koffie zetten) de gasfles weer dicht te draaien, bv als het regent in de haven, met veel mensen in de kuip etc. Doet iedereen dit braaf? Ik niet moet ik zeggen. Voor mij dus een schakelaar met ófwel tijdklok ófwel knipperend signaal op of naast de knop zodat je herinnerd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 12:14 #517430

Yellow Boat schreef :
Free Bird schreef :
Yellow Boat schreef :
Free Bird schreef :
ikkuh schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat ding geeft echt geen vonkjes hoor.
Zit alleen een spoel in waar je stroom op zet.
Het schakelgedeelte zit in dat aparte kastje wat uiteraard niet in de gaskist hoort.
Ik neem bovendien aan dat die spoel een zogenaamde "exproof" uitvoering is als hij voor direct op/bij de gasfles is bedoelt.
Overigens denk ik niet dat hij echt op de fles hoort maar in het lagedruk deel na de reduceer...
Dat nog iemand denkt dat dit niet zo zou zijn. :(
Nou, die Chinese variant die hier voorbij kwam zal dit allemaal niet hebben.

Waarom niet?
Als hij CE keur heeft waarschijnlijk wel.
Chinezen kunnen net zo goed spul maken hoor en bovendien komt het overgrote deel van de electronica sowieso uit China .
Kwestie van even de handleiding of brochure erbij zoeken.
Ad
Zou het kunnen voor 10 dollar? Die CE keur zegt niet veel maar om dat andere te laten testen kost wel iets. Herinner me een chinees mailtje over een AIS-transponder......

Dat mailtje ging ook niet over een CE keuring ( dat is eigenlijk ook geen keuring maar een conformiteitsverklaring dat een apparaat aan de CE eisen voldoet, niet meer en niet minder) want die had die transponder wel degelijk maar een R@TTE keuring en dat is heel wat anders.
Maar dat is voor dit ding ook niet nodig.Als het draadloos was weer wel trouwens.
Ad

Daarbij kom je qua CE "keurig" weg met een eigenverklaring. Zo werken veel kleine bedrijven. Dit gaat goed totdat iemand dit aanvecht en er écht gemeten/gekeurd moet worden.
Dit ligt voor Atex certificeringen gelukkig anders: je krijgt dit certificaat pas na het doorstaan van een officiele test. Zie bv hier
Overigens dichten in ieder geval de industriele solenoidkleppen echt goed af, maar kunnen uiteraard gaan vervuilen op den duur (net zoals hand-afsluiters). Dit dien je af en toe te controleren door de drukmeting in de leiding (achter de gesloten afsluiter) te volgen. Ik zou persoonlijk liever vertrouwen op een veerbelaste solenoidklep dan een vergeetachtige gebruiker...
Laatst bewerkt: 23 mei 2014 12:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 12:19 #517434

Bas van Dijk schreef :
...en je kan dit systeem natuurlijk nog altijd met de hand afsluiten als je van boord gaat...
Als je hem na de hoofdschakelaar aansluit (lijkt me normaal) ben je daar ook van af. Die zet je toch uit als je van boord gaat. De klep gaat dan dicht en weer open als je de hoofdschakelaar weer aanzet. Je moet zorgen dat je niet te veel moet onthouden in het leven.
Laatst bewerkt: 23 mei 2014 12:20 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 15:43 #517496

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
beste mensen,
ik heb ook een truma gasafsluiter. Deze zit inderdaad achter de drukverdeler. Wil je dat directer is een lpg auto afsluiter beter. Mijn leverancier zei wel: niet echt geschikt voor overkomend zout water..
demonteer hem dus in de winter.
grt fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 23 mei 2014 16:28 #517506

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
LPG afsluiter zal vast goedkoper (en toch gekeurd) zijn.
iemand tips?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 24 mei 2014 03:50 #517607

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Voor losse onderdelen van autogasinstallaties is dit de eerste plaats waar ik altijd kijk: www.vogelsautogas.nl/onderdele...ault.asp?id=6&page=1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 24 mei 2014 05:50 #517610

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
ikkuh schreef :
Yellow Boat schreef :
.
Ik neem bovendien aan dat die spoel een zogenaamde "exproof" uitvoering is als hij voor


Dat nog iemand denkt dat dit niet zo zou zijn. :(

Beide opmerkingen zijn in mijn werk reden tot ontslag op staande voet.

Assumptions are the mother of all fuckups!

Dus ja, terecht twijfelen en controleren of het certificaat er is.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 24 mei 2014 07:51 #517628

sy helios schreef :
LPG afsluiter zal vast goedkoper (en toch gekeurd) zijn.
iemand tips?

Een LPG afsluiter zal vast wel werken maar bedenk wel dat die eigenlijk voor vloeistof "vloeibaar gas" is en niet voor "gasvormig gas". De doorlaat zal waarschijnlijk navenant klein zijn maar aangezien een auto veel meer gas verbruikt dan een kooktoestel aan boord zal dat wel meevallen.

Overigens waarom moet zo'n ding tegen overkomend zeewater geschikt zijn?
Of staat de gasfles aan dek?
Een gaskist hoort immers gasdicht te zijn met een afvoer op het laagste punt naar buiten de boot.
Ennehhh , wel eens in de winter gereden met zout en natte sneeuwblubber op de wegen?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 24 mei 2014 09:53 #517656

Zo'n LPG afsluiter heeft waarschijnlijk ook niet de juiste aansluitingen voor de gasleiding/slang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 24 mei 2014 11:01 #517673

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Veiligheid?. Is een elektrische afsluiter ten aller tijde vonkvrij?. Moet er niet aan denken als je een lek hebt en je doet de afsluiter met een vonkje uit de aansluitbedrading dicht.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 24 mei 2014 11:09 #517680

Proost schreef :
Veiligheid?. Is een elektrische afsluiter ten aller tijde vonkvrij?. Moet er niet aan denken als je een lek hebt en je doet de afsluiter met een vonkje uit de aansluitbedrading dicht.
Ik moet aan een heleboel dingen niet denken, b.v. dat ik de vakantiefoto's nog moet inplakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 24 mei 2014 11:27 #517686

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik denk dat ik het kraantje toch maar met de hand blijf dichtdraaien. :whistle:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 24 mei 2014 22:57 #517855

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Het is toch gewoon een elektromagneet? Daar komt geen vonk bij vrij hoor, de sturing zit in je schakelaar. Ok, die zou kunnen vonken misschien, maar als dat problemen oplevert dan heb je een serieuzer issue namelijk gas in je kajuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 25 mei 2014 07:38 #517884

En daar zitten heeeel wat meer mogelijke ontstekingsbronnen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 25 mei 2014 07:47 #517886

Vandaar dat deze mangeetafsluiter Ex gecertificeerd is (of hoort te zijn). Qua boukwaliteit heb ik meet vertrouwen in Truma dan het gemiddelde camping-gas spul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gas aan boord 25 mei 2014 09:34 #517926

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een aansluiting met schuifcontacten aan de buitenkant vonkvrij noemen gaat me te ver. En ja, een magneetventiel heeft geen vonken aan de binnenzijde, maar wat raar, de spoel kan verbranden. En dat wil je niet, gaat ook nog enorm stinken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl