Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Passage Plan op de Noordzee

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 21:58 #519983

  • rpolak
  • rpolak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
SailBoy schreef :
Neem nu dat ik op een motorboot zit op pakweg 2 meter boven het wateroppervlak, en het zicht is zeer goed, helder weer tijdens een warmtefront dus. Enig idee op welke afstand je dan nog juist de kust een beetje kan zien? Als ik eerlijk ben heeft me dit als kind altijd bezig gehouden :-p en heb daar nooit iets over gevonden op Internet...

Iemand een idee?

Edit: misschien weten jullie Nederlanders dan niet allemaal, maar op de dijk aan vrijwel heel de Belgische kust staan allemaal netjes op één rij appartements gebouwen, ik denk van een meter of 20 hoog.

Beter zoeken :P www.zeilersforum.nl/mediawiki/...tregels_voor_zeilers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 22:11 #519984

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
rpolak:

Haha je hebt gelijk :P bedankt voor de link ! De schatting met de vuurtoren van een afstand op 7/8 NM komt denk ik het beste overeen met de rij gebouwen op de dijk van de Belgische kust :) is naar schatting wel even hoog denk ik...

SailBoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 22:40 #519988

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Vuistregel: 2,1 x (de wortel uit je eigen oogniveau plus de wortel uit hetgeen je waarneemt)

Voorbeeld: eigen ooghoogte 2,25 m, gebouw/schip 25 m.
Oplossing: 2,1 x (1,5 + 5) = 13,6 zeemijl
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 22:44 #519989

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Bedankt La Mavare, dat is dus redelijk ver zo te zien... Had ik niet verwacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 31 mei 2014 22:49 #519991

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
SailBoy schreef :
Bedankt La Mavare, dat is dus redelijk ver zo te zien... Had ik niet verwacht.

Op die afstand zie je alleen het topje! Dus bij een vuurtoren is dat ok, maar voor je de duinen, een gebouw of schip herkent .... zit dat veel dichterbij!!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 01 juni 2014 07:28 #520016

SailBoy schreef :
Neem nu dat ik op een motorboot zit op pakweg 2 meter boven het wateroppervlak, en het zicht is zeer goed, helder weer tijdens een warmtefront dus. Enig idee op welke afstand je dan nog juist de kust een beetje kan zien? Als ik eerlijk ben heeft me dit als kind altijd bezig gehouden :-p en heb daar nooit iets over gevonden op Internet...

Iemand een idee?

Edit: misschien weten jullie Nederlanders dan niet allemaal, maar op de dijk aan vrijwel heel de Belgische kust staan allemaal netjes op één rij appartements gebouwen, ik denk van een meter of 20 hoog.

Een van de vele vuistregelformuletjes is dit:

d=aftand horizon en h=ooghoogte
En als je geen rekenmachine bij de hand hebt( :ohmy: ) kun je hier prima uitrekenen: www.eclecticsite.be/calc/antenneHorizon.htm
Is wel voor antennes maar dat is hetzelfde as de zichtafstand.
Wel even in km uitrekenen want de mijlen op die website zijn landmijlen :ohmy:
Op 2 meter hoogte zie je dus de horizon op zeeniveau op 6 km.
Maar een huis of duin van 10 meter hoog wordt al 19 km.
Daarbij komt nog een soort "fata morgana"effect wat ontstaat als voorwerpen achter de horizon worden gespiegeld tegen een luchtlaag van een andere temperatuur.
Zie je wel eens als het windstil en erg warm is.
Ad
Laatst bewerkt: 01 juni 2014 07:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 24 juni 2014 13:05 #526911

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Voor een kort tochtje op de Noordzee maak je een beperkte passage plan. In de buurt van complexere vaarroutes maak je aanvullend een pilotage plan.
Voor motorboot iets minder belangrijk maar voor zeilers wel: wat is je minimum diepte, rekening houdende met tij. Zijn er "races", stroom tegen wind situaties. Meteo voorspelling is onderdeel. Een passagen plan is een "plan". Je kan in dat plan waypoints bepalen. Bij langere trajecten: je houdt met het opstellen van het plan ook rekening met: minimum brandstof, ETA, voeding en drank aan boord, kennis en kunde van de bemanning, refugee ports, VHF kanalen op je traject, hoe deel je wachten in en ga zo nog maar een eindje door. Kort voor je vertrek en op basis van je uur van vertrek ook nog een CTS. Ruwweg, die je nadien, tijdens het verloop, bijsteld. Etc.
Dit is normaal onderdeel van de opleiding RYA Yachtmaster.
Hieronder de link naar een goed boek ivm deze materie
www.rya.org.uk/shop/pages/prod...9(RYADefaultCatalog)
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Laatst bewerkt: 24 juni 2014 13:08 door vero.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 24 juni 2014 13:48 #526919

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
vero,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb sinds kort een klassikale theorie cursus RYA Day Skipper geboekt. Dus hopelijk leer ik het daar allemaal. Maar ik heb toch nog één vraagje waar ik niet veel duidelijkheid over vind; kan je een waypoint ook gebruiken of in de kaart zetten zomaar 'in het water'? Ik bedoel hiermee dat je dan als wp geen boei zoals een uiterton gebruikt, kan dit? Want als ik dan logisch erover nadenk dan zou je misschien in het midden ergens op het water een koerswijziging moeten maken? Of is het best om altijd een boei te gebruiken als waypoint?

Ik zou graag even op een rijtje zetten over hoe ik tot nu toe denk en geleerd heb onder andere via dit topic hoe je een passage plan maakt met een motorboot van, laat ons zeggen Nieuwpoort naar Scheveningen :

Punten voor een passage plan:

- Eerst afstand ongeveer meten om te weten of dit te doen is overdag bij daglicht
- zien dat je een opstapper hebt om te assisteren met de lijnen en dergelijke
- dan kijk je op de kaart van toepassing of er een VSS overgestoken moet worden, zoja? haaks oversteken liefst op de aanbevolen posities
- een paar dagen op voorhand het weer in het oog houden, indien goed weer één dag voor de datum van de tocht kan men vertrekken
- kort voordien kijken hoe de wind staat ten belange van liefst geen wind/stroom tegen elkaar.
- kijken of dit te doen is met één volle brandstoftank, plus nog minimum pakweg 20% reserve behouden
- dan je wp's in de kaart zetten, bijvoorbeeld bij uitertonnen/midvaarwatertonnen
- ALS er geen gevaren of zandbanken of dergelijke tussen de waypoint zijn (één rechte lijn) kan je de CTS's erop zetten (almanak gebruiken of HP33, maar dit weet ik al ongeveer hoe je dit moet doen)
- kijken of het nodig is of dat je bij één van de havens bij HW MOET binnenlopen ivm diepgang schip, kijken in almanak/pilot
- handpeilkompas bij hebben
- een haven zoeken en ook een plan voor hebben indien er plots slecht weer of dergelijke opduikt tijdens de tocht
- ... ?

Zijn dit de juiste punten waar je moet op letten? Iemand aanvullingen of heb ik fouten gemaakt? Dit is hoe ik vermoed hoe het moet...

Ter verduidelijking: de technieken zoals CTS, EP, Three en Two Point Fix, de leeway schatten en toepassen, dan de variatie en als laatste de deviatie bij een koersberekening, en de symbolen en engele termen ervan weet ik al hoe je dit moet doen, heb ik namelijk geleerd via een applicatie met instructievideo's op men iPhone van een Engels RYA Training Centre.

Ik probeer al een tijdje thuis op men eigen zeekaart een uitgebreid passage plan te maken maar het lukt mij niet echt om het helemaal compleet enzo te doen, misschien kan vero mij hiervoor een soort beknopt plan voor geven? Kan eigelijk niet wachten tot op de cursus :-P

Bedankt,
SailBoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 24 juni 2014 14:16 #526926

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
je kan uiteraard op elke plaats op je kaart een WP zetten en deze dan ook in je GPS. Dat moeten dus geen tonnen zijn. Hou er mee rekening dat zowat iedereen een WP op een uiterton (of beter naast de ton) zet en het daar wel behoorlijk druk kan zijn.

In de cursus zal je stap voor stap alles leren. Hou ermee rekening dat je het ook stap voor stap doet.
Hou er ook mee rekening dat je vaarbewijs van day skipper alleen waarde heeft wanneer je ook de praktijkweek doet. En dat er ook een verschil is tussen een day skipper tidal en non-tidal. Doe je de praktijk in de Med bijvoorbeeld, dan heb je een non-tidal day skipper. Ik neem aan dat je bij vaarschool geboekt hebt. Zij doen alleen voor motorboten. Maar mogen wel geen RYA day skipper praktijk motorboten geven. Alleen shore based. Succes!
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Laatst bewerkt: 24 juni 2014 14:17 door vero.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 24 juni 2014 14:22 #526928

  • SailBoy
  • SailBoy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
vero,

Oke bedankt voor die tip over een WP.

Ja dat klopt, ik heb bij vaarschool geboekt. Heb daar ook mijn praktijk voor het Stuurbrevet gevolgd, en was er content van. Ook goede prijs vind ik zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Passage Plan op de Noordzee 25 juni 2014 10:00 #527180

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Proost schreef :
In België kan het verplicht zijn, in Nederland vind ik niets over een verplichting. Wel dat het wenselijk is. Toch een wezenlijk verschil!.

TS is toch ook een Belg? Ik had het dus over de Belgische wetgeving. Maar waarom maak je je hier druk over? Als je de Noordzee opgaat en met scheepvaart te maken krijgt heb je VHF nodig. Verplicht of niet.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl