Saeftinghe schreef :
WADnWIND,
Ook iets bekend van de oorzaak?
Branden met andere oorzaken, worden die ook zo breed uitgemeten als die waar gas bij betrokken was?
Ik heb een paar brandjes helpen blussen waarbij de gasflessen onbeschadigd uit het vuur kwamen, ze waren vol!
Gas ontsteek je niet met een sigarettenpeuk. Benzine of ethanol ook niet?
Ik was er niet bij deze keer (aan het varen). Ik hoor woensdag ook niet de verdere toedracht op het boothuis omdat ik weg ben.
Ik lees het verhaal van gflach aandachtig mee en weet al jaren welke ramp ons te wachten staat.
Vlieland is ook zo'n potentieel gevaar, wij hadden vroeger daar al het protocol bij brand om met de scheepspapieren gewoon af te stappen en toe te kijken. Je komt n.l. nooooit meer uit die haven met paniek.
M.B.T. de gas discussie;
Denk maar eens aan die ontplofte tankwagen met gas op een Spaanse camping jaaaren geleden.
Als het maar heet genoeg wordt.
Ik denk dat gas meer tot de verbeelding spreekt, met name het destructieve karakter bij ontploffing, werkelijk niets blijft heel of in vorm.
Wat ik wel lees uit de berichten, is dat het geen kwaad kan om een basic safety cursus of survival training gedaan te hebben. Dit m.b.t. blusmethodes en met welk middel.
Ook denk ik dat het verstandig is, zoals verplicht in de beroepsvaart, om de omgeving rondom je kookgerei brandvrij te maken. Een polyester is nu eenmaal een brandbom, evenals de schattige houten intimmering in jachten rondom de keuken.