Baasklusje schreef :
...71,1 Nm, dus 0,9 minder dan niets doen. Verschil (bij deze parameters) dus ca 1%. En dan ben je waar je gepland had te zijn. Bij meestromen moet je alsnog corrigeren voor het feit dat je op een willekeurige plaats bent gekomen en niet bij je doel. Daarmee raak je die ene % winst wel weer kwijt...
In jouw voorbeeld kom je als je niet corrigeert voor stroom prima uit bij je bestemming, want het eindresultaat van de dwarsverplaatsing is o Nm zoals je zelf al aangeeft.
Baasklusje schreef :
Verder zijn er natuurlijk effecten als minder schijnbare wind als je meestroomt met de wind mee, en omgekeerd tegen de wind in stromen, de TWA verandert ook tov op/af sturen etc etc.
Gewoon lekker XTE op een rechte lijn....
De optimale zeilkoers varen heeft bij de geringe dwarsstroming op de Noordzee een veel groter positief effect dan het negatieve effect van corrigeren voor stroom. Maar laat die optimale zeilkoers (en VMG) nou helemaal niets te maken hebben met het wel of niet corrigeren voor stroom. Pleit er naar mijn idee juist voor om je lekker heen en weer te laten spoelen. Die rechte lijn naar je bestemming mis je toch al door lekker op je VMG te zeilen.
Zoals Hans Fix al aangaf ligt het verhaal heel anders bij minder wind en/of meer stroom. Daar zul je meer winst boeken door van tevoren even een plannetje te maken. Of je dat relaxed genoeg vindt kun je alleen zelf beoordelen.