Je bent bij de wet verplicht om een logboek bij te houden. Minimaal vertrek tijd, verwachte aankomst tijd en een grove beschrijving van de route. Gedurende de tocht houd je dan bij waar je van de route afgeweken bent. Verder ben je verplicht een vaarplan aan de wal achter te laten bij en persoon die weet dat je weg gaat en waarheen en wanneer je daar aan denkt te komen. Dat is onderdeel van SOLAS verplichting, daar bestaan geen uitzonderingen op. Nu is het wel zo dat er veel gedoogd word op pleziervaartuigen
Voor dagtochtjes neem ik het zelf allemaal niet zo nauw, maar voor langere tochten houd ik veel dingen nauwkeurig bij. Zo leer je een hoop over je boot en je manier van varen.
Gemiddelde snelheden onder bepaalde omstandigheden, verschillen tussen gezeilde afstand en kortste afstand, brandstof verbruik per uur en per mijl, zeilvoeringen maar bijvoorbeld ook voorraden.
Niet interessant als je korte dagtochtjes vaart, afwijkingen van lange termijn gemiddelde meteo en stroom situaties. Voor lange oversteken is die verzamelde informatie op den duur van bijna onschatbare waarde.
Als iemand me nu vraagt hoe lang het duurd om naar zus en zo te varen, dan kan ik een precies snelle en langzame tijd inschatten, en ik weet ook wat mee te nemen zonder te hoeven overdrijven. Met een logboek kun je ook beter energie, water, brandstof en andere voorraden rantsoeneren als dat nodig mocht blijken,
In aanvulling daarop voeg ik een soort van mini dagboek toe, zodat het jaren later ook nog eens leuk is om terug te lezen, of ter info als er eens een verhaal over geschreven moet worden. Aan het eind van iedere (deel)tocht maak ik een nummerieke opsomming van gevaren afstand, kortste weg, brandstof verbruik, motoruren etc. En vaak schrijven opstappers ook een stukje in het logboek zo nu en dan, als een soort van gastenboek.