FMJ schreef :
Als je nooit broacht dan push je je boot niet hard genoeg

Of zoals Mario Andretti zei : “If everything seems under control, you're not going fast enough.”
wilweg schreef :
msas schreef :
Maar het ging in bovenstaande opmerking over een ' passaat oversteek' en dat versta ik dan even als vanaf de Canaries naar de Carieb tussen december en januari met een contante noordoosten wind. Dan is de kans op een storm (windkracht 9 en hoger) niet zo heel groot.
Michel
Klopt, maar de voorgeschiedenis speelt ook mee, in dit verhaal.
Ongeveer rond dezelfde tijd zijn vrienden van Puff (Windoverseas) in een squall terecht gekomen en hebben hun mast verloren. Het kan dus wél. En dat is ze waarschijnlijk niet in de kouwe kleren gaan zitten..
Subjectief heb je helemaal gelijk.
Objectief moet je met alles de risico's afwegen en kijken wat je ervoor over hebt.
De straat oversteken is ook een risico en zelfs de rest van je leven in bed blijven liggen zal bepaalde risico's met zich meebrengen.
Ik heb de het relaas van Windoversea ook gelezen en ik zou het zelf zeker niet willen meemaken.
Maar ik ben net dit boekje aan het lezen :
www.bol.com/nl/p/vier-zomers-zeilen/9200000021818255/
Waar die kerel met zijn waarscheepje geraakt zou ik niet willen nadoen !
Hij zeilt naar de azoren en terug zonder motor en komt pas in de problemen op zijn terugtocht rond de kanaaleilanden omdat er geen wind is.....
Ik bedoel maar dat het altijd en overal kan mislopen ....