Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 12:05 #611131

Het idee achter een vaarplan is dat iemand aan wal weet wat je van PLAN bent om te gaan doen. Mocht je verdwijnen en ze willen je gaan zoeken, dan weten ze waar te beginnen met zoeken. Dat kan een hoop cruciale tijd schelen.
Inderdaad, je laat het bij een havenmeester achter, en nee, die gaat niet bellen of je aangekomen bent, maar als de autoriteiten hem vragen wanneer je daar was en waar je heen ging, dan weten de havenmeester wat je van plan was. Als je dan niet aangekomen bent bij je geplande bestemming, dan weet men dat er tussen die twee plaatsen iets gebeurt id of iets veranderd is. Het is echt niet meer als een duw in de juiste richting voor hulp teams.

En nee, ik heb nog nooit een vaarplan achter gelaten, ondanks dat ik weet dat het verplicht is. Voor mijn commerciele vaartochten staat mijn grove plan overigens gewoon op mijn website, dat zal dus niet moeilijk te vinden zijn...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 12:08 #611132

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Lees ik het goed dat er niet eens sprake is van een reddingsvest in de SOLAS voor pleziervaartuigen?
Zelfs dat zou niet verplicht zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 12:12 #611133

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
@HPV: Draagt dit nog wat bij aan de vraag van TS?

Vaar jij toch lekker zonder vaarplan ....
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 12:23 #611134

ja jou reactie voegt wat toe LaMavare..

exact net zoveel als de mijne nu dus :dry:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 12:28 #611137

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
de vraag ging over wettelijke verplichtingen / veiligheidsuitrustingen en komt terecht bij "beter dan vereist" (cwo en zo) of zaken waar niemand zich aan stoort zoals een vaarplan. Dus het voegt wel iets toe omdat er feitelijk niets tot nauwelijks iets is vereist.

Of dat nou verstandig is is wat anders...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 12:30 #611138

@HPV, vaarplan is een van de weinige verplichtingen en is pas een jaar of 10 geleden ingevoerd. Niemand gebruikt het nog, maar een verplichting is het zeker, al moet er dan wel toegegeven worden dat het geen uitrusting is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 15:32 #611171

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
Vaarplan:

Om van uit Ushuaia naar Antarctica te varen gaa je eerst langs Puerto Williams (Chili) De de marine commandant wil, naast passagierslijsten, een geldige verzekeringspolis zien en een gedegen vaarplan met alle punten waar je van plan bent langs te gaan. Ook moet je, formeel, je 2x per dag melden met een geografische positie.

Buiten het feit dat dit soort dingen niet erg in de Nederlandse genen ligt, is het voor het opsporen. Het is al vaker gebeurd dat er schepen vermist worden met dure zoekacties (en niet verzekerd).

Je kan er tegen zijn, maar klinkt ook weer logisch. Wij meldden ons 1x per 24 uur met sailmail.

Zoiezo heb ik moeite met mensen die altijd maar tegen de proactieve veiligheids gedachte zijn. Ik snap dat de weerzin voortkomt uit de Hollandse aversie tegen regels, maar het gaat om de inhoud, niet om het spel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 16:42 #611197

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
Jaja, ik ga antarctica echt niet vergelijken met de noordzee...in onze omgeving dus not done
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 20:25 #611302

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ik denk dat ze in de winkel van Noordschans (een havenmeester is er niet, of je zou Piet zo moeten noemen) je zeer vragend aan zouden kijken als je een vaarplan zou komen afgeven :whistle:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 20:37 #611307

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
ilCigno schreef :
Ik denk dat ze in de winkel van Noordschans (een havenmeester is er niet, of je zou Piet zo moeten noemen) je zeer vragend aan zouden kijken als je een vaarplan zou komen afgeven :whistle:

Zeevaart is verplicht Port of Call door te geven. Volgens Erik moeten jachten dat ook.
Zelf heb ik al jaren de (goede) gewoonte om bij het verlaten van zeehavens de bestemming per marifoon door te geven. Nog nooit gehoord dat ze dat raar vonden.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 20:50 #611313

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
La Mavare schreef :
Zeevaart is verplicht Port of Call door te geven. Volgens Erik moeten jachten dat ook.
Zelf heb ik al jaren de (goede) gewoonte om bij het verlaten van zeehavens de bestemming per marifoon door te geven. Nog nooit gehoord dat ze dat raar vonden.

Heb je wel eens gemerkt of gehoord dat ze hier iets mee deden (vastleggen voor eventuele SAR o.i.d.)?

Wij worden in buitenlandse havens wel eens gevraagd (bij het betalen/registreren) om op te geven waar we vandaan komen en naar toe gaan, maar ik heb nooit het idee gehad dat dit voor eventuele SAR was. Meer voor de ambtelijke statistieken. Ik zal als ik er aan denk het hier en daar eens vragen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2015 20:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 31 mrt 2015 20:57 #611317

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
In de UK is het gewoonte om je bestemming door te geven, voor in UK ingeschreven boten. Is volgens mij zelfs verplicht. Ik doe dat zelf ook en dat vinden ze uitstekend. Ze vragen alleen wel naar wat extra kenmerken van boot en bemanning, en zeker boot zullen ze bij UK ingeschreven boten niet hoeven vragen omdat die al in de systemen staan.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 07:50 #611369

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Mijn strategie in deze is me aan te passen aan wat s'lands-wijze is. Of dat nu geheel juridisch aanvechtbaar is of niet.
Een paar voorbeelden. Onze zuiderburen hechten nogal waarde aan de aanwezigheid van een zwarte kegel op zeilboten om aan te geven of je de motor aan hebt. Ierland zien ze graag de hele bemanning in zwemvest. Frankrijk daar houden ze van papierwinkel. Engeland daar zijn ze behoorlijk ontspannen hebben wel graag marifoon contact met pleziervaart. Hier ten lande vinden ze diep in hun hard dat zeilbootjes alleen op de daarvoor aangewezen wateren behoren. enz.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 07:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 08:19 #611387

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
klein zijsprongetje:
Geven jullie bij elke tocht naar een bestemming buiten de NL territoriale wateren, bijv. een UK oversteek aan de douane door waar je heen gaat en met wie (de zgn bemanningslijst) ?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 08:20 #611391

zo ja, dan mag de marconist aan wal eerst wel een nieuw kladblok halen bij de pinksteroversteek.. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 08:20 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 08:28 #611399

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
MoonRiver schreef :
klein zijsprongetje:
Geven jullie bij elke tocht naar een bestemming buiten de NL territoriale wateren, bijv. een UK oversteek aan de douane door waar je heen gaat en met wie (de zgn bemanningslijst) ?

Heb dat een paar maal geprobeerd maar kon niemand vinden die er interesse in had.
Daarna was mijn motto: Wie een lijst wil, die komt hem maar halen, ik doe er geen moeite meer voor.
Tot nu toe geen last mee gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 08:43 #611413

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
MoonRiver schreef :
klein zijsprongetje:
Geven jullie bij elke tocht naar een bestemming buiten de NL territoriale wateren, bijv. een UK oversteek aan de douane door waar je heen gaat en met wie (de zgn bemanningslijst) ?
Wij melden niet aan instanties als ze daar niet om vragen; tot nu toe heb ik niet het idee dat ze er anders iets mee doen. We hebben bij onze registratie bij Agentschap Telecom niet alleen onze marifoon, Epirb, ATIS, etc. geregistreerd maar ook de (optionele) informatie over bereikbaarheid van mensen aan de wal bij noodgevallen.

Dit is als ik het goed heb ook de database waar de Kustwacht informatie uit kan halen in geval van SAR operaties. Aan onze AIS track hebben ze in principe een veel nauwkeuriger indicatie waar je bent (verdwenen) dan een voorlopige bestemmingshaven.

De mensen achter de noodgevallen nummers in onze Agentschap Telecom registratie houden we in principe ook op de hoogte van waar we zijn, etc.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 08:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 08:46 #611417

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
volgens mij is het ook voldoende een stempeltje van je laatste haven te hebben volgens de ANWB:

"Bemanningslijst in de praktijk
Bij aankomst gaat u met twee ingevulde lijsten naar de douane of havenmeester. Eén exemplaar is voor de havenmeester. Het andere exemplaar neemt u, voorzien van stempel en handtekening van de havenmeester, mee terug aan boord. U kunt dan altijd laten zien waar u bent geweest en dat u zich heeft gemeld.

Als u zich meldt bij de douane, heeft u de paspoorten en (eventuele) visa van alle bemanningsleden bij u evenals de bemanningslijst. Neemt u een bemanningslijst mee, zorg dan voor voldoende kopieën."

Maar ik heb ook nog nooit controle gehad.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 08:50 #611420

En anders moeten ze maar even informeren hier op t forum.
als ik het zeegat kies wordt ik altijd minutieus gevolgd door het zf. ( inclusief met verantwoording afleggen voor alle daden..)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 08:51 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 09:20 #611431

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
havenbonnetjes lijken me voldoende als ze willen weten waar ik ben geweest. En stel dat je s nachts onder de kust voor anker hebt gelegen? geen haven meester...(niet dat ik dat vaak doe overigens)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 09:32 #611442

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Als ik een (Schengen-) haven verlaat heb ik behalve een reisplan een bemanningslijst klaar liggen voor het geval dat. Meestal gaat die ongebruikt weer in het vierkante archief. Sommige havens staat er een brievenbus voor, bv Blankenberge, maar nog nooit wat er in gegooid.

Aan- cq. afmelden wel per marifoon bij de Verkeerscentrale, maar nooit bij de douane.
Kustwacht/douane komen (on-) regelmatig bij me kijken kijken. Nog nooit opmerkingen gehad. Zijn altijd blij met bemanningslijst en schrijven dat meestal dan weer over in hun eigen notitieboekje. :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 09:51 #611451

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5259
Hans V schreef :
Wij melden niet aan instanties als ze daar niet om vragen; tot nu toe heb ik niet het idee dat ze er anders iets mee doen. We hebben bij onze registratie bij Agentschap Telecom niet alleen onze marifoon, Epirb, ATIS, etc. geregistreerd maar ook de (optionele) informatie over bereikbaarheid van mensen aan de wal bij noodgevallen.

Dit is als ik het goed heb ook de database waar de Kustwacht informatie uit kan halen in geval van SAR operaties. Aan onze AIS track hebben ze in principe een veel nauwkeuriger indicatie waar je bent (verdwenen) dan een voorlopige bestemmingshaven.

De mensen achter de noodgevallen nummers in onze Agentschap Telecom registratie houden we in principe ook op de hoogte van waar we zijn, etc.

Dat heb ik onlangs nog aangepast, opgegeven dat onderwaterschip nu coppercoatkleurtje heeft...
Anekdote: ik lag in stad Groningen en mijn shipmate marifoon zond op eigen houtje mayday uit...Kustwacht roept me maar ik antwoord uiteraard niet, apparaat stond uit dachten we. Binnen driekwartier was ik bereikt: we deelden het schip met ander gezin, die waren in Indonesië dus onbereikbaar, wij aan boord ook onbereikbaar dus (geen gsmnr bij telecom bekend) Kustwacht belt naar iemand in mijn straat waar de partner dezelfde achternaam heeft (!) die zegt weet ik niet maar bel maar naar die meneer paar deuren verder die doet iets met boten. (Is makelaar bootjes) Die had mijn gsmnummer en belde hoe het met ons ging....
Ik de kustwacht gebeld, nummer gegeven en marifoon gaan repareren en dat hen ook verteld in case of nieuwe mayday. Was geen probleem, hun probleem was actuele lijst van Telecom te krijgen en houden.
Ik heb nu de gsmnr,s van mij, mijn lief en de drie grote kids opgegeven. We zijn zelden meer met allemaal aan boord dus dat werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 15:44 #611548

Even los van of een vaarplan wel of niet verplicht zou moeten zijn is het in ieder geval wel handig om het thuisfront o.i.d. In te lichten.
Bijna ieder jaar zijn er wel grote zoekacties naar zeiljachten welke "overdue" zijn omdat het thuisfront ongerust is en gemist hebben dat de zeilers een andere haven hebben uit gekozen en later binnenkomen.

Voorbeeldje: www.blikopnieuws.nl/2009/knrm-...ar-vermiste-zeilboot

www.knrm.nl/waar-wij-zijn/redd...e-zoekactie-6ca5adb2 (deze zaten al een tijdje in de kroeg)
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 15:47 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wettelijk verplichte veiligheidsuitrusting 01 apr 2015 18:56 #611628

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Michieltje schreef :
Even los van of een vaarplan wel of niet verplicht zou moeten zijn is het in ieder geval wel handig om het thuisfront o.i.d. In te lichten.
Bijna ieder jaar zijn er wel grote zoekacties naar zeiljachten welke "overdue" zijn omdat het thuisfront ongerust is en gemist hebben dat de zeilers een andere haven hebben uit gekozen en later binnenkomen.

Voorbeeldje: www.blikopnieuws.nl/2009/knrm-...ar-vermiste-zeilboot

www.knrm.nl/waar-wij-zijn/redd...e-zoekactie-6ca5adb2 (deze zaten al een tijdje in de kroeg)

Daarom zeggen wij ook nooit dat we die en die datum in die of die haven zullen zijn, we vertellen ze achteraf wel waar we geweest zijn. :)
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 18:56 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl