Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stremming staande mast route maand augustus 2015

Stremming staande mast route maand augustus 2015 04 aug 2015 20:50 #648917

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Aan een project als dit gaat natuurlijk een aanbestedingsprocedure vooraf, denk dat dit de "goedkoopste" optie was :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 04 aug 2015 21:02 #648924

In 2011 ging het hijsen anders.

hijsen brugdek 2011
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 04 aug 2015 21:30 #648930

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hadden ze nu ook kunnen doen zou je denken.
In 2011 is het zeer professioneel gedaan en hoe komen ze er dan op om nu op zo'n vreemde wijze te werk te gaan? Als ik 2011 vergelijk met gisteren kan ik alleen nog maar zeggen: on-ge-loof-lijk.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 21:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 04 aug 2015 21:52 #648933

  • janson
  • janson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Jammer dat ze jou niet om advies hebben gevraagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 04 aug 2015 21:54 #648934

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik ben geen projectleider.., ben slechts jan met de pet.
Maar ben geschokt en zit vol ongeloof. Sorry als mijn kritiek fel over komt.
Ik heb het voorgaande bericht aangepast.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 21:59 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 04 aug 2015 22:03 #648937

Het is erg triest maar het had nog erger kunnen aflopen. :unsure:

Rond- en platbodems hebben hun nadelen maar (zeker in dit geval) ook voordelen.
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 22:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 04 aug 2015 22:08 #648938

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
EDIT: ook voor de smaak maar wat aangepast: ik wacht inderdaad liever het onderzoek af, ook al is het wel interessant om zelf erover na te denken waarom het mis ging, het heeft immers ook iets met boten, drijven, stabiliteit te maken....
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 22:59 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 04 aug 2015 22:13 #648941

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Het nieuwe dek lijkt mij toch een stuk langer, tenminste de draagarmen. Dus misschien kan dat de ''nieuwe'' hoek niet vanaf wal? echt veel ruimte heb je ook niet voor 2 kranen. misschien nam de wind wel toe?

Hele booreilanden zijn op een een barge naar locatie gebracht, kraan zat dan wel vast op een andere barge dacht ik.
Laatst bewerkt: 04 aug 2015 22:17 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 07:47 #648995

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Toch even wat mechanische analyse, zonder te wijzen;

Één van de problemen is dat het zwaartepunt nogal hoog was door de mobiele kranen te gebruiken. Mobiele kranen hebben hun ballast gewicht vrij hoog zitten op het draaibare gedeelte.
Kranen op pontons zijn er in 2 uitvoeringen:
- De hijsbok met A-frame (sheerlegs), die vast staat in de lengte op het ponton en dus een laag zwaartepunt heeft en het ponton als tegenwicht. Zijwaarte beweging is niet zonder meer mogelijk.

- Vaste draaibare kranen op een semi-submersible ponton. Hier zit het zwaartepunt extreem laag.
marinelog.com/IMAGESMMVII/heerema.jpg

Een andere oplossing is een hef-ponton wat eerst zijn poten op de bodem zet.
upload.wikimedia.org/wikipedia...en_WhiteBalanced.jpg

Niet allemaal toepasbaar is de kleine ruimte in Alphen.

M.i. zijn er enkele zaken die een cruciale rol gespeeld hebben:
Het 2 losse pontons gebruiken, d.w.z. elke kraan op een ander ponton. Door de giek lengte verplaatst het zwaartepunt zich razend snel in horizontaal vlak en bevind zich al snel buiten de breedte van het ponton. Hierdoor gaat ponton-1 kantelen en torderen t.o.v. ponton-2. Door het kantelen komt het zwaartepunt nóg veel meer naar buiten te liggen en nóg meer kantelen. enfin de kettingreactie van koppels en krachten is niet meer te stoppen. Dit mechanische spel gaat razend snel wat te zien is.
Het gebruiken van losse pontons blijft een vraag of dit invloed gehad heeft?

De beide kranen stonden los op de pontons. Zelfs met geballaste pontons, dan nog heeft de kraan geen houvast aan het ponton, er is alleen zwaartekracht steun op het dek, zolang het zwaarte punt niet te ver buiten het ponton licht.

Ik ben wel benieuwd naar de motivatie om het op deze manier te doen. En niet in de laatste plaats de planning midden in de vakanties op de enige SMR.
Ik vermoed dat de opdrachtgever meer op heeft met het rijdend verkeer wat in de vakantie minder zou zijn.
Er zullen ook veel schepen zijn die niet naar Sail kunnen, niet alleen pleziervaart maar ook passagiersschepen die daar toch hoopten een significant deel van hun omzet te draaien.
Ik ken zo al ruim 10 schepen die hun "normale" route met fietsen b.v. niet meer kunnen volbrengen. De economische schade wordt onbeheersbaar groot hierdoor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 aug 2015 07:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 07:57 #648999

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Schepen als passagiersschepen etc en alles wat niet hoger dan een meter of 9 is kan gelukkig nog om via het Amsterdam Rijnkanaal. Zeilschepen voor sail zouden nog buitenom kunnen. Ik snap inderdaad de keuze om dit midden in Augustus te doen niet.. Ze hadden gedacht dit netjes af te hebben de 5e. Wat ook de planning was... maar er kan altijd wat fout gaan ... Zo zie je maar weer hoe kwetsbaar zo'n route is. En hoe kwetsbaar je bent met vaste mast vaartuigen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 08:37 #649012

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6759
Ben eens gaan rekenen aan de stabiliteit. Met heel veel natte vinger werk en groffe aannames lijkt een minimale stabiliteit niet onwaarschijnlijk.
De beide kranen stonden los op de pontons. Zelfs met geballaste pontons, dan nog heeft de kraan geen houvast aan het ponton, er is alleen zwaartekracht steun op het dek, zolang het zwaarte punt niet te ver buiten het ponton licht.
De kranen stonden wel gesjord op het ponton, maar die waren niet sterk genoeg voor grotere hellingen.

PS leuk he, al die "vaste wal stuurlui" en wijsheden achteraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 09:03 #649016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
rooiedirk schreef :
Ben eens gaan rekenen aan de stabiliteit. Met heel veel natte vinger werk en groffe aannames lijkt een minimale stabiliteit niet onwaarschijnlijk.
De beide kranen stonden los op de pontons. Zelfs met geballaste pontons, dan nog heeft de kraan geen houvast aan het ponton, er is alleen zwaartekracht steun op het dek, zolang het zwaarte punt niet te ver buiten het ponton licht.
De kranen stonden wel gesjord op het ponton, maar die waren niet sterk genoeg voor grotere hellingen.

PS leuk he, al die "vaste wal stuurlui" en wijsheden achteraf.

Het leuke is dat al die vaste stuurlui wel onderricht zijn in dit soort specifieke problemen :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 09:15 #649021

Wat wel interessant is , is het feit dat de zaak kennelijk aan het wankelen gaat direct nadat de brug van zijn eigen ponton werd getild.
Op dat moment veranderd ineens het totale zwaartepunt van kranen en pontons naturulijk fors.
Eerst ergens op of net onder de pontondekken en dan plotseling een stuk hoger omdat de hele brug van vele tientallen tonnen dan aan de beide kranen hangt.
Alsof je plotseling een gewicht van een paar honderd kg in de top van je mast hangt.
Eigenlijk geen wonder dat de zaak dan onstabiel werd.
Overigens had gisteren een of andere prof (www.citg.tudelft.nl/over-facul...profir-fsk-bijlaard/) het daar ook al over .

Ik vraag me ook af waarom er geen pontons met spudpalen zijn gebruikt want dan had het tenminste meer de situatie van kranen op het vasteland benaderd.
Ik zie hier in de buurt regelmatig pontons met kranen varen en die hebben altijd spudpalen.

Ad
Laatst bewerkt: 05 aug 2015 09:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 09:23 #649024

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6759
Helaas hebben spudpalen geen invloed op de stabiliteit. Ze zijn alleen handig als 'meerpaal'. Wat wel verandert bij spudpalen is je draaipunt. Normaal ligt dit op de waterlijn, maar bij spudpalen gaat dit naar de bodem.
Iets anders is hefpalen zoals ingebruik bij windturbine bouwschepen of booreilanden. Maar dat soort schepen kan A a d Rijn niet bereiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 10:09 #649031

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat wij als vaste wal stuurlui er toch een hoop degelijke (en wellicht kloppend) kritiek op kunnen leveren zegt wel wat. Ik heb nog nooit zoveel kritiek gehoord op een dergelijk ongeval..
Meestal als er een ongeluk gebeurt, weten maar weinig mensen er veel van. Maarja, dit ongeluk is wel zo voor de hand liggend geweest en zowat iedereen had van te voren waarschijnlijk al gezegd als het aan hem lag: dat kan niet, dat gaat niet goed, veel te wiebelig.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 10:14 #649035

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
ik had begrepen dat er een derde, kleine kraan bij betrokken was. stond op de kant mogelijk om e.e.a. in de juiste positie te manoeuvreren en die ging op een bepaald moment stuiteren waardoor de set instabiel werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 10:35 #649041

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Stud palen kan toch niet? ze moesten toch nog een stukje varen met het brugdek in de kraan?

Als ik de filmpjes kijk, is het de kraan die het dichts bij de brug (waar ze nog naartoe moesten varen) die het eerst begint te wankelen, het lijkt wel alsof het brugdek ergens tegen aantikt waardoor deze gaat slingeren.

Waarom het brugdek zo staande op een frame vervoerd is, omdat hij liggend niet door de andere bruggen past van fabricage plek naar de brug, transport is zo staande makkelijker.

Kranen op de pontons, vind ik niets geks. je zit het heel veel dat kranen vanaf het water gebruikt worden. (maar wel vaker kraan schepen, en geen 'land' kraan op een ponton)

geen idee hoeveel het brugdek woog maar het zou ook zomaar kunnen dat ze voor pontons gekozen hebben omdat ze dan het gewicht beter kwijt konden.
of ze hebben voor pontons gekozen omdat je de kranen dan beter kon positioneren om in tandem te hijsen.

als als of of. het onderzoek maar afwachten.

btw:
Boten die al in de buurt van Alphen zijn, kunnen terecht bij verenigingen die bij het Watersportverbond zijn aangesloten. "Die kunnen daar liggen tot het moment dat de stremming is opgeheven", adviseert Leeser.
bron: nos.nl/artikel/2050459-ongeluk...e-van-nederland.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 10:41 #649043

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ik dacht van de week ook al, waar blijven de experts hier.
Maar nu komen ze toch lekker los........

Tja , waarom kiest men voor deze oplossing ?
Er is waarschijnlijk meer gerekend aan de centen kant dan aan de veiligheidskant.
Dat is terug te voeren op de aanbestedings procedure die overheden hanteren, de weg van de goedkoopste.
Als dan blijkt dat het toch slecht uit kan zegt die overheid, jammer joh jij zei toch dat je het kon maken voor die centen.
.
Die zelfde overheid die nu de geschokte onozelheid uithangt.

Het opruimen, dat wordt nog wat.

Die giekken aan stukken snijden kan natuurlijk.

Zelf zou ik kijken of die masten niet te veel getordeerd en krom zijn, valt mee volgens mij.
Dan met externe hydropacks de cilinders weer intrekken en daar mee de giekken.
De pontons waar de chassis op liggen wel eerst goed verankeren.
Als de giekken weer zijn afgetopt de hele zooi op de bestaande pontons en zo afvoeren naar de hoogste bieder.
Het brug dek, dat wordt de snijbrander denk ik.

Ach het is maar een idee.


Wat ik het ergste vindt, dat de Nederlandse weg en waterbouw branche, waar veel trotse vakmensen werken en wereld wijd goed bekend staat nu het lachertje van de klas is .

Poepmazzel dat er geen doden en zwaargewonden zijn gevallen. pfffff.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 05 aug 2015 10:43 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 10:56 #649048

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Idee van het weer inschuiven vd gieken met externe hydraulica aansluiten zat ik toevallig ook in de verte al aan te denken. Dat zou mogelijk zijn als de gieken niet krom zijn. Bij een kraan lijkt dat het geval te zijn. Zou een hoop lastig werk schelen.


Ik ben heel erg benieuwd hoe ze het willen gaan opruimen... want de onderstellen liggen niet erg stevig op dat ponton. Maar misschien wel met hun zijstempels op de bodem van de oude rijn..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 11:00 #649049

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Ik ben ook reuze benieuwd naar de reden om de omgeving niet preventief te ontruimen. Op YouTube vind je talloze filmpjes op het gebied van "crane crashes & accidents", ook in geciviliseerde landen als Nederland, dus zo heel klein is dit risico nu ook weer niet. Ik neem aan dat men dit specifieke scenario in de risico analyse om de een of andere reden over het hoofd gezien heeft.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 11:39 #649062

Knar schreef :
Op YouTube vind je talloze filmpjes op het gebied van "crane crashes & accidents", ook in geciviliseerde landen als Nederland, dus zo heel klein is dit risico nu ook weer niet

Volks-logica anno 2015 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 13:42 #649099

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
want de onderstellen liggen niet erg stevig op dat ponton. Maar misschien wel met hun zijstempels op de bodem van de oude rijn..

Demontabele en lastige uitstekende delen alvast demonteren en verwijderen.
De wielen met banden, een kant kun je nu erg goed bij....,die zijn nog nieuw en kunnen zo weer naar de TD van Peinemann.
Zelfde geld voor de contragewichten , met een relatief lichte kraan of kraanschip is dit wel te doen.
Dat scheelt al een hoop gewicht op het ponton.

Vindt het wel een interesant bergings klusje.
Ben benieuwd.
Die kranenboeren zullen het zelf wel het beste weten, in dit geval, denk ik .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 13:45 #649101

ron b schreef :
Die kranenboeren zullen het zelf wel het beste weten, in dit geval, denk ik .

Waarom denk je dat? Omdat ze ervaring hebben met omkieperen, of omdat ze zulke goede hijsplannen maken?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 13:59 #649106

Volgens een Duitse zeiler die ook vast ligt duurt e.e.a. nog minstens 4 weken :ohmy:
www.segeln-forum.de/board5-rev...-d-rijn/#post1475194
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stremming staande mast route maand augustus 2015 05 aug 2015 14:17 #649115

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
ron b schreef :
Die kranenboeren zullen het zelf wel het beste weten, in dit geval, denk ik .

Dat hebben ze wel bewezen ja............... :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl