Arcadia schreef :
Belerion II schreef :
In ieder geval ga ik mijn leven, en die van de opvarenden, daar niet aan wagen...
.
Dat betekent dus dat je al met een betrouwbaarder systeem vaart. Nee, dan zou ik ook geen stapje terug doen.
Of heb je nu géén systeem? Dan is een goedkoop systeem toch een nuttig extra?
Dit is inderdaad ook mijn insteek
koko schreef :
De gewaarwording van een mob is natuurlijk al heel mooi, maar ik denk dat je meer moet toevoegen om het geheel van echt levensreddende waarde te laten zijn. En dan nog kan het mis gaan.
Ik herhaal het nog maar eens: mob zender op de man, ontvanger op de hekstoel, verbinding met telefoon via de ontvanger. Dat kan vast ook naar een boord pc/laptop. Plugin voor Open CPN lijkt me bijvoorbeeld een heel goeie.
De toegevoegde ontvanger geeft mij een veiliger/ solider gevoel dan mijn Iphone. Veel te kwetsbaar ding bij een mob.
Wat betreft de batterijduur: voor mij is een dag al lang genoeg, maar als een maand lukt is dat beter. Geen omkijken naar bij een oversteek. Ontvanger gewoon op het boordsysteem laten draaien. Dan kan je nog s wat vermogen in je zender douwen. Oplaadbaar of penlights.
De gewaarwording is ook de voornaamste propositie
een extra ontvanger zou geen slecht idee zijn om eventueel als optie bij te verkopen. Dan is de keus aan de klant.
roozeboos schreef :
so, drukke draad hier.
Ik heb redelijk veel ervaring met draadloos communiceren in de vrije banden. 433MHz, 868 MHz, en 2,4 GHz.
Bent het WNW eens, Ik denk dat je je echt zorgen moet gaan maken over de afstand hoor. Water en 2.4 Ghz gaan niet echt samen ( behalve in een magnetron).
Maak een prototype, hoeft niet mooi te zijn, die bijv om de tien seconden een berichtje stuurt. En test het dan. Proof of concept. voordat je er echt poen in steekt....
Het vervelende is dat je met een smartphone vast zit aan 2.4 GHz voor de Bluetooth. Een lagere frequentie is voor de afstand veel beter. 433MHz ofzo. En dan inderdaad een ontvanger die aan de boord nmea bus zit.
Als je echt niet geeft om het bepalen van de positie, nadat de persoon in het water ligt kan je ook nadenken over een ander systeem om te detecteren dat de persoon niet meer aan boord is. Simpeler. iets in combinatie met de lifelijn ofzo?
Iemand in de kuip? lifelijn verplicht. lifelijn niet aangehaakt? Alarm! En dan gaat er ook niemand meer overboord. zoiets.
Je hebt gelijk dat de lage frequenties een stuk beter zijn voor afstand/penetratie.
Echter ik ga er juist vanuit dat de verbinding verbroken wordt. Dit is de trigger voor het alarm. Het prototype is er nu, ik zal hiervoor nog een behuizing zoeken en het eens gaan uitproberen
Sunday schreef :
Leuk initiatief Jason!
Het lijkt me dat je wel tegen soms wat zuurpruimerige en betweterige "realistische" meningen hier bestand bent, al is het in een brainstorm fase natuurlijk niet het prettige klimaat om tot verdere ideevorming te komen.
Lees dus maar een beetje kronkelend door alle commentaren heen en geef niet te vlug op!
Dat zal ik niet doen, dank voor het tegen gewicht
3Noreen schreef :
Misschien maar beperken tot wat zo'n ding wel met zekerheid zou kunnen, de verbinding verbreken. Het systeem moet dan aan boord alarm slaan, de stuurautomaat in de wind laten sturen, de motor uitschakelen en als laatste eventueel nood signaal gaan uitzenden. Dan zou een solo zeiler er iets aan hebben. Zenden vanuit de drenkeling in het water zal uiterst beperkt zijn. Vroeger een waterdichte bsm gehad en geprobeerd in het zwembad een sms onder water te versturen. Dat ging niet.
Dit is hoe het nu werkt. Het alarm gaat bij verbreking van de verbinding. De stuurautomaat bedienen zou echter een lastige klus worden tegen deze prijs. Ik verwacht daarom dat het ook niet aantrekkelijk is voor de solo zeiler maar eerder een kleine crew (2 of meer)
Fabiandelete schreef :
Volgens mij is het systeem nu als volgt.
Mob unit met draadloze verbinding, watersensor en gps. Continu verbinding maar gps pas actief bij alarm (dus zuinig met energie).
Boot unit, dedicated display of usb achtige open cpn integratie.
Mogelijkheden:
Alarm bij water/ verlies verbinding
Constante gps locatie van de drenkeling zolang er contact is
Mogelijkheid voor smartphone, maar ook een dedicated unit/ boordcomputer
De draadloze verbinding is volgens mij het enige lastige punt.
Voordelen:
Uitgebreider dan alternatieven en voordeliger
Dedicated unit
Meerdere mob en direct overzicht of ze er zijn
Deze voordelen gecombineerd maakt het volgens mij midden op de oceaan nuttiger dan de meste plb's. Waarom? De standaard plb werkt met satteliet en sar diensten, de komen je niet op tijd halen midden op de oceaan. Ais en dsc varianten zijn dan handiger, maar bij oceaan reizen is stroom beperkt. Ais en marifoon hoeven dan niet continu aan te staan, een dedicated unit met laag verbruik zou dan energiebesparend zijn en dus langer te handhaven (geredeneerd vanuit theorie, praktijk is altijd anders).
Dank voor het blijven sparren
Het is een tak die ik nog even verder ga onderzoeken.
nog een vraagje: de huidige PLB's geven dan geen alarm en locatie aan het moederschip maar alleen op het satelliet netwerk?
WADnWIND schreef :
Ik krijg toch de indruk dat er veel mensen op ZF zitten die hier zitten "om het verzinnen" en "om het zelf maken" waarbij voor diverse zaken geldt dat het wiel al reeds uitgevonden is. Ook vaak gedreven door een minder scherpe kijk op haalbaarheid en kosten. Voor de nerds is dat een vrij normale gang van zaken en het betreft leuke onschuldige projectjes.
Voor een project als dit moet men beseffen dat het verdere gevolgen kan hebben dan leuk.....
Uit enthousiaste willen een hoop mensen, kundig of niet, graag mee doen, maar eventuele consequentie worden mogelijk onderschat.
Ik vind de technische uitgangspunten en argumenten nogal naïef voorgeschoteld in een categorie wishfull thinking. De reden waarop ik dit baseer is dat ik in een periode 1995-2009 intensief meegewerkt heb aan grootschalig onderzoek en tests van de KNRM over PLB's en systemen en heden ten dagen tot over mijn oren in de professionele PLB markt zit. Dat techniek niet stilstaat is prima, maar de omstandigheden zijn niet veranderd
Ik waardeer het enthousiasme en ben erg benieuwd naar het eind resultaat, maar wil er tevens op wijzen dat veel geïnteresseerden zich mogelijk onvoldoende realiseren van eventuele manco's en gevolgen.
Mogelijk, als ik dit terug lees na een jaar, dat ik er helemaal naast zit, maar zo zie ik het op dit moment.
De ideale test omstandigheden in 2009, NW 7-9Bf en 5-6m golfhoogte:
Zoals eerder gezegd zou ik het graag samen uitgebreid testen Jurgen.
Mocht het dan niet geschikt blijken zal ik de eerste zijn die het van de markt houd.
Het is misschien geen volwaardig alternatief op een PLB maar het lijkt me toch echt beter dan niets?
sy helios schreef :
"HIJ" heeft gesproken...
maar heeft wel gelijk in deze
edit; ander marketingconcept?
>iets voor weglopende kleuters?
Grappig genoeg ben ik ook bezig met iets dergelijks
, daar kwam de vraag van mijn schoonvader ook vandaan.
Sunday schreef :
Ik denk dat 90% van de zeilers zelden op zee zeilt en àls dan met windkracht 3-4 van Texel naar IJmuiden. Die zeilers hebben nu niets.
De andere 10% neemt andere maatregelen hoop ik. Ikzelf ook, heb recent een mob1 van ocean signaal aangeschaft.
Dit lijkt mij ook de doelgroep. De prof of fanaat is beter af met een volwaardig systeem. De rest welke nu niets aanschaft vanwege de prijs zou naar mijn idee baat kunnen hebben bij een goedkoop en simpel systeem.