Michieltje schreef :
La Mavare schreef :
Tony2920 schreef :
Ik heb hierbij nog een bijkomende vraag voor de ervaringsdeskundigen:
- Als je binnen de 1 mijl van een groot schip dreigt te komen, en je dus je koers of snelheid gaat aanpassen, hebben de wachtlopers op de grote schepen dan graag wel of liever geen seintje via de marifoon ?
Ook al mag je hen niet belemmeren, je houdt wel voorrang als je zeilt of van stuurboord komt!
Houdt derhalve 2 mijl afstand of treed in overleg, ook al krijg je niet altijd antwoord.
Dit is volgens mij niet correct: de normale sb uitwijkregel blijft gelden voor de overige scheepvaart maar juist niet voor zeilschepen en kleiner als 20 meter.
Dat is nou zo vaak zo vervelend met regels, maar misschien wordt het helder als je dit leest:
Voorschrift 10. Verkeersscheidingsstelsels
a Dit voorschrift is van toepassing op door de Organisatie aangenomen verkeersscheidingsstelsels en ontheft schepen niet van hun verplichtingen op grond van enig ander voorschrift.
Ergo: als we met ons bootje stug doorvaren en dus belemmeren, moet de TSS-gebruiker wel uitwijken. Dat wij met ons bootje vervolgens een douw krijgen is ook duidelijk.
Daarom adviseerde ik contact op te nemen, zodat de ander zeker weet wat onze plannen zijn.
Ooit lag ik even te wachten in de roze zone tot een schip van stuurboord voorbij ging. Kennelijk nam de OOW aan dat ik voorlangs wilde en week naar bakboord uit (dus 2x fout). Net toen ik vol gas wilde geven om weg te lopen, draaide het schip terug naar de oude koers en ging voorlangs. Hier had ik dus echt beter even kunnen oproepen (was ik OOW op het andere schip geweest, dan had ik dat ook gedaan).