Joke,
Bijna twintig jaar rond gezeild op het IJsselmeer met een kolibri met een kompas, een koerslineaal, en een kaart en een 3 kleur toplicht en een GSM telefoon.
Maar ik ben nu toch van plan het langzaampjes aan uit te breiden.
Wil ik zee zal er toch een fatsoenlijke marifoon moeten komen en voor hele grote oversteken als een SSR vind ik het zonder een reddingsvlot ook niet echt verantwoord en die zal ik in zo'n geval zeker huren, ook al is het een uitermate vervelend 40 kg zwaar object aan boord van een kolibri van 5.60 meter. Die marifoon komt wel tezamen met iets heel vervelends, de uitluister plicht, liever niet die drukte aan boord, maar ja ik zal wel moeten ik wil zelf ook graag dat ze mij horen als ik op een zeecontainer geklapt ben en met een lekke boot zit. Voor de rest van de navigatie zit ik toch sterk te denken aan een tablet met een programma als Navionics. Niks gadget, het is puur voor het gemak, om te voorkomen dat ik ergens tegenaan knal en weet waar de vaargeul of het verkeersscheidingsstelsel is..., op een hobbelende kleine boot kun je niet echt makkelijk met een papieren kaart werken. Navigatie (gegist bestek) doe ik op het IJsselmeer dan ook voor vertrek. Echter die Navionics kaarten zijn niet ENC kaarten en dus niet 100% geschikt om op te navigeren hier is dus nog uitzoekwerk nodig.
Verder alleen de nodige vuurpijlen aan boord en misschien een zonnepaneeltje voor het bijladen van de accu onderweg en een reserve accu voor als accu 1 leeg is, maar verder het liefst zo weinig mogelijk omdat een klein bootje nou eenmaal het lekkerst vaart met weinig gewicht. Weinig mee weinig zorgen weinig gewicht en weinig kosten, maar liever wel een redelijk fatsoenlijke matras en kussen om lekker te slapen en geen matje. Natuurlijk zal een Swan 40 voet met douce magnetron, koelkast en wat al niet meer die ik afgelopen winter nog voor 80 k weg zal gaan op catawiki ook heerlijk zijn maar mijn huidige bootje heeft gewoon niet veel ruimte voor "meuk"
dus dan is "Less is more" het credo. Bovendien wanneer zo'n groot schip een defecte motor of kromme schroefas heeft, moet je kijken wat het kost om het te laten repareren.
Freek.