ilCigno schreef :
Wat een merkwaardig bericht dat het FD nummer nog maar 5 jaar geldig is. Ik had juist begrepen dat het het nummer bij het schip hoort en daar het verdere scheepsleven aan vast zit. Zo staat het ook op alle sites die ik daarover kan vinden. Maar blijkbaar is dit veranderd. Kan één van onze Belgische leden dat niet eens even uitzoeken bij de verantwoordelijke instantie?
Ja dat viel mij ook op, maar dat is wat een collega Nederlandse schipper te horen kreeg toen hij bij de havenmeester aangaf dat zijn FD nummer niet geaccepteerd werd. De havenmeester zei toen ook dat het misschien mogelijk zou zijn om het nummer na die vijf jaar 'opnieuw te laten activeren' (en je dus wel hetzelfde nummer zou kunnen behouden), maar hoe het precies is afgelopen weet ik niet.
Het blijft allemaal wel een beetje 'mistig' hoor hoe het precies zit. Ik vermoed dat er, als het al ergens op papier staat, ook nog wel een verschil zit in hoe de regels luiden en hoe ze in de praktijk worden toegepast. Ik vind dat ook wel een deel van de charme van zo'n 'buitenlands' avontuur. Vooral omdat de mensen achter de regels zich soepel en meewerkend opstellen.
Een korte speurtocht via google en de website van Port of Antwerp over hoe het nu zit met het FD nummer, heeft het volgende (magere) resultaat opgeleverd:
Tariefverordening op de Binnenvaart 2016:
www.portofantwerp.com/sites/po...odb_def_20160705.pdf
Het gaat hier om het betalen van de zogenaamde havenrechten. Op pagina 33 wordt expliciet aangegeven dat dit voor bezoekers aan het Willemdok gebeurt via de beheerder van de jachthaven. Niets over FD.
Wel voor ons interessant is de volgende passage in hetzelfde artikel "Tijdens de openingsuren van de Kattendijksluis
moeten alle pleziervaartuigen komende van of met bestemming de Schelde via deze sluis de haven binnenkomen of verlaten. De sluis oproepen kan op VHF-kanaal 69." Ik heb het idee dat dit artikel niet (streng) wordt nageleefd.
Verder beschrijft artikel 6 de meldplicht voor binnenvaartuigen, waarbij wel het FD nummer wordt genoemd. Maar als ik de definitie van 'binnenvaartuig' in artikel 1.4 goed interpreteer, vallen wij daar als 'niet-commerciele pleziervaartuigen' niet onder.
Politiereglement voor het Stadshavengebied
assets.antwerpen.be/srv/assets...stadshavengebied.pdf
Wat we hier uit kunnen leren is dat het Kattendijkdok valt onder het 'stedelijk havengebied'. Het gebied ten noorden van de Siberiabrug valt onder 'zeehaven' (artikel 1). Dit zou kunnen verklaren waarom je als je door de Kattendijksluis en Kattendijkdok komt geen FD nodig hebt.
Verder in artikelen 14 en 16 nog wat schema's over meldingen bij aankomst, door- en afvaart. Hier niets over FD nummer.
Gemeentelijke Havenpolitieverordening
www.portofantwerp.com/sites/po...litieverordening.pdf
Niets over FD-nummers. Alleen verplichting tot bezit beperkt stuurbrevet voor Pleziervaart (art. 9).
Wie weet meer?