Amelie schreef :
Hoewel ik in oude berichten zag dat hier al vaker over is gediscussieerd (met naar mijn idee een verkeerde interpretatie van het bpr) wil ik het nogmaals in het forum gooien: wie moet wijken?
Met Hemelvaart hebben we een paar dagen met heerlijk weer op het IJsselmeer gevaren. Mij viel op dat op het moment dat we een geul kruisen met het zeil over bakboord alle zeilers die aan de stuurboordkant van een geul varen (met het zeil over stuurboord) het vertikken uit te wijken. (Alle motorboten ook overigens.)Waarschijnlijk denken ze dat hier de regel geldt: (art. 6.17):
Indien de koersen van twee schepen elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet het schip dat niet de stuurboordszijde van het vaarwater volgt voorrang verlenen aan het schip dat de stuurboordszijde van het vaarwater volgt.
Het BPR heeft het dus niet over vaargeulen maar over vaarwater. En volgens artikel 1.01, D6 is de definitie van vaarwater: het gedeelte van een vaarweg dat feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt.
Dus naar mijn idee moet iemand die aan de stuurboordkant van een geul vaart (terwijl hij ook prima buiten de geul zou kunnen varen- zoals bijna overal op het IJsselmeer-)wijken voor ons schip dat de zeilen over bakboord heeft. Immers, hij hoeft voor zijn diepgang de geul niet perse te gebruiken!
Na heel de discussie gelezen te hebben draait het dus uiteindelijk om de uitleg van de definitie van vaarwater.
Volgens mij vinden de meeste mensen(mijzelf inclusief) dat het vaarwater de betonde geul is.
Jij denkt volgens mij dat het vaarwater al het bevaarbare water is.
Het is ondoenlijk om voor elk schip in te schatten waar het wel of niet kan varen, en ook is dit voor elk schip anders.
Verder redenerend zou de enige veilige aanname zijn dat al het water vaarwater is, maar dat wordt in het BPR de vaarweg genoemd, lijkt me sterk dat er twee begrippen voor hetzelfde ding zijn.
Verder als de vaarweg wordt begrenst door waar je nog kan varen, wie vaart er dan nog weleens sb wal?
Misschien op een rivier, maar daar heb je geen kruisende koersen.
Dus volgens mij is jou interpretatie van het BPR verkeerd, en niet die van de rest van Nederland