Sisu schreef :
Hoewel ik ook zeker denk dat je een hoop plezier kunt beleven aan een bijbootje, je kunt natuurlijk ook zonder. Ik heb Dylan Winter volgens mij nog nooit in een bijbootje gezien (ik heb er niet alle afleveringen op na gekeken overigens), terwijl hij toch elke modderig riviertje aan de oostkust verkend heeft (
www.keepturningleft.co.uk/).
De crux van de vraag (3Noreen was in eerste instantie de enige die dat opmerkte) zit natuurlijk in het gegeven dat de boot van TS maar 60 cm. steekt. 3 Noreen geeft in reactie daarop aan dat er overal zachte modder ligt en dat door 60 cm water naar de wal lopen geen optie is.
Nu is die modder waar je tot je kruis in zakt op veel plekken inderdaad iets om mee te rekenen, maar op plekken waar het harder stroomt zal de bodem harder en zanderiger zijn. Iedereen die regelmatig droogvalt in Zeeland of op het wad kent dat verschijnsel. Maar je zal altijd zien dat die plekken ver verwijderd zijn van de bewoonde wereld, de winkels of de pubs.
Daar staat tegenover dat veel van de bewoonde plekken, en zeker die waar veel moorings in de buurt liggen, een zogenaamde 'hard' kennen. Een verharde strook die iets hoger ligt dan de omringende modder en die soms bijna tot op de laagwaterlijn loopt. Een oplossing zou dus kunnen zijn om bemanningsleden af te zetten op die hard, waarover ze wel redelijk comfortabel, in eerste instantie door het water, naar de wal kunnen lopen. Erg practisch is dat echter niet, want de boot kan in geen geval voor die hard blijven liggen (wordt ook vaak gebruikt om trailerbootjes te water te laten). Er moet dus altijd iemand aan boord blijven, die de boot na de landing van een deel van de bemanning aan een mooring hangt, of voor anker gaat.
At the end of the day is het dus, ook voor een boot met weinig diepgang of zelfs eentje die kan droogvallen, veel practischer om een bijboot bij je te hebben. Of steeds in een jachthaven te overnachten.
Over het prijsverschil tussen ankeren, aan een mooring hangen of in een haven liggen is hier al uitgebreid gesproken.