Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oproep verkeer in TSS

Oproep verkeer in TSS 18 aug 2020 21:16 #1196976

  • Jeroenb61
  • Jeroenb61's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Gekopieerd van wikipedia.

Er moet nog steeds worden uitgeluisterd op kanaal 16. Het was de bedoeling dit uit te faseren, maar dit bleek op veel weerstand te stuiten. Kanaal 13 wordt meestal gebruikt voor de afhandeling van een noodoproep (na de eerste oproep op kanaal 70 (digitaal) en 16 (analoog), de noodoproep zelf (analoog) gebeurt dus op kanaal 16. Digitale noodoproep gebeurt op kanaal 70. Uitluisteren gebeurt 7 dagen op 7, 24/24 (bereik +/- 60 km).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 02:52 #1196993

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
Arcadia schreef :
3Noreen schreef :
Zonder mijn bril te pakken kan ik blind de juiste volgorde van knopjes indrukken om van het probleem af te komen. Ik ben hier ongetwijfeld niet de enige in. Als het te vaak in een uur gebeurt zet ik de gehele marifoon gewoon uit.

Was jij niet degene die bang was de oproep voor reanimatie te missen van een naburig jacht? :P

Ja, het voorbeeld wat ik gaf was in het IJsselmeer gebied. DSC & IJsselmeer ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 03:15 #1196994

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
ironman schreef :
Goed verhaal. Ook lekker kort. Een goed verhaal hoeft niet waar te zijn...

Ja he. Vernomen van de voorlichtster van de KNRM.
ironman schreef :

Maar zonder dollen - denk nou eens als een jonge gast: je zult misschien de rest van je leven met DSC te maken krijgen dus zoek uit hoe het werkt en deal with it. Want misschien zitten er niet alleen nadelen aan: heel misschien zitten er ook wel voordelen aan. En de enige weg is vooruit. Antwoorden ze niet op 16, probeer dan DSC. Of andersom! Pas de ringtone aan: deal with it!

Juist daarom. Steeds meer mensen kunnen niet meer meekomen in ons steeds complexer wordende samenleving. Hou het simpel. Het huidige systeem van uitluisteren van kanaal 16 werkt over het algemeen uitstekend. Er zijn weinig structurele problemen mee die om een oplossing vragen. Ruim 30 jaar na invoering is dsc nog steeds niet wijdverbreid omarmd omdat er geen toegevoegde waarde aan zit. In tegenstelling tot AIS. Met een duidelijke toegevoegde waarde is AIS in korte tijd door bijna iedereen omarmd. Niet elk nieuw ding blijkt levensvatbaar. Luister ook naar de mensen in de praktijk.
DSC is een oplossing voor een niet bestaand, door de meesten ervaren, probleem.
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 03:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 04:30 #1196995

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1260
ironman schreef :
Pas de ringtone aan: deal with it!

Het aanpassen van de ringtone zou het gebruik van DSC laagdrempeliger maken, want standaard is het een alarm waarvan je lijf vol adrenaline schiet, terwijl dat meestal niet nodig is. Maar helaas, op mijn marifoon ben ik zo'n optie niet tegengekomen. Zijn er marifoons waarop dit wel kan?
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 06:24 #1197004

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 19323
3Noreen schreef :
Arcadia schreef :
3Noreen schreef :
Zonder mijn bril te pakken kan ik blind de juiste volgorde van knopjes indrukken om van het probleem af te komen. Ik ben hier ongetwijfeld niet de enige in. Als het te vaak in een uur gebeurt zet ik de gehele marifoon gewoon uit.

Was jij niet degene die bang was de oproep voor reanimatie te missen van een naburig jacht? :P

Ja, het voorbeeld wat ik gaf was in het IJsselmeer gebied. DSC & IJsselmeer ?

Dat doet er niet zoveel toe als de hele marifoon wordt uitgezet, hè?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 06:52 #1197006

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Arcadia schreef :
3Noreen schreef :
Zonder mijn bril te pakken kan ik blind de juiste volgorde van knopjes indrukken om van het probleem af te komen. Ik ben hier ongetwijfeld niet de enige in. Als het te vaak in een uur gebeurt zet ik de gehele marifoon gewoon uit.

Was jij niet degene die bang was de oproep voor reanimatie te missen van een naburig jacht? :P

Ja, het voorbeeld wat ik gaf was in het IJsselmeer gebied. DSC & IJsselmeer ?

Dat doet er niet zoveel toe als de hele marifoon wordt uitgezet, hè?

Ik baalde er ook behoorlijk van dat dsc berichten bleven binnenkomen als ik mijn marifoon op de atis stand gezet had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:03 #1197039

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17571
Jeroenb61 schreef :
Gekopieerd van wikipedia.

Er moet nog steeds worden uitgeluisterd op kanaal 16. Het was de bedoeling dit uit te faseren, maar dit bleek op veel weerstand te stuiten. Kanaal 13 wordt meestal gebruikt voor de afhandeling van een noodoproep (na de eerste oproep op kanaal 70 (digitaal) en 16 (analoog), de noodoproep zelf (analoog) gebeurt dus op kanaal 16. Digitale noodoproep gebeurt op kanaal 70. Uitluisteren gebeurt 7 dagen op 7, 24/24 (bereik +/- 60 km).

Met alle respect, maar het 2e deel is echt nonsens. Noodverkeer wordt niet afgehandeld op 13.
Na een DSC-distress of een noordoproep en noodbericht wordt alle noodverkeer primair op 16 afgehandeld. De bedoeling is juist dat iedereen die uitluisterend dit kan horen.
In europa kan dit nog, op voordracht van een RCC/kustwacht, gebeuren op K67 (SAR).

Het 1e deel gaat over historie van 21 jaar geleden.

Ik zou die wiki pagina maar niet vertrouwen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Laatst bewerkt: 19 aug 2020 08:04 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:08 #1197042

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17571
drwingnut schreef :
“oproepen via DSC, dan afhandelen op 13”.

Hoe kom jij nu bij afhandeldn noodverkeer op 13?
Noodverkeer afhandeling is altijd NSV en dus op 16?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:11 #1197044

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17571
3Noreen schreef :
Er is een gevalletje van een boot van de KNRM waar ze gewoon het hele dashboard inclusief bedrading er uit gerukt hebben om van de alarmeringen af te komen. (na een koprol)

Dat had alleen niets met DSC te maken.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:13 #1197046

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17571
Nou zit ik gemiddeld toch 50 dagen per jaar op zee op 70-80 vershillende locaties naast marifoons met DSC, maar de hoeveelheid alarmen valt reuze mee.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:15 #1197047

  • Jeroenb61
  • Jeroenb61's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
“oproepen via DSC, dan afhandelen op 13”.

Hoe kom jij nu bij afhandeldn noodverkeer op 13?
Noodverkeer afhandeling is altijd NSV en dus op 16?

Do not shoot the messenger please. Gekopieerd van Wikipedia
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:19 #1197051

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 980
@Jeroenb61: Welke wikipedia-pagina is dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:21 #1197052

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17571
Jeroenb61 schreef :
WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
“oproepen via DSC, dan afhandelen op 13”.

Hoe kom jij nu bij afhandeldn noodverkeer op 13?
Noodverkeer afhandeling is altijd NSV en dus op 16?

Do not shoot the messenger please. Gekopieerd van Wikipedia

Het verspreiden is mee werken.


Bijlage:

Bestandsnaam: Handboek-A...atie.pdf
Bestandsgrootte:279 KB
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:27 #1197054

WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
“oproepen via DSC, dan afhandelen op 13”.

Hoe kom jij nu bij afhandeldn noodverkeer op 13?
Noodverkeer afhandeling is altijd NSV en dus op 16?

Hoho, woorden, mond.

Ik had het niet op een all-ships DSC-oproep voor distress, urgency of safety. De eerste twee daarvan worden altijd afgehandeld op 16, de laatste kan op 16 of, voor langere safety-berichten, op een werkkanaal.

Waar ik op doelde was de inter-ship-navigatieafstemming - daar kan GMDSS wel eens impliciet uitgaan van “oproepen via DSC” (maar dan direct het bedoelde schip, geen broadcast), en daarna afhandelen op 13. De ITU benoemt immers zowel 16 als 70 als “[…] AND CALLING”-kanalen.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:29 #1197055

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17571
drwingnut schreef :
WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
“oproepen via DSC, dan afhandelen op 13”.

Hoe kom jij nu bij afhandeldn noodverkeer op 13?
Noodverkeer afhandeling is altijd NSV en dus op 16?

Hoho, woorden, mond.

Ik had het niet op een all-ships DSC-oproep voor distress, urgency of safety. De eerste twee daarvan worden altijd afgehandeld op 16, de laatste kan op 16 of, voor langere safety-berichten, op een werkkanaal.

Waar ik op doelde was de inter-ship-navigatieafstemming - daar kan GMDSS wel eens impliciet uitgaan van “oproepen via DSC” (maar dan direct het bedoelde schip, geen broadcast), en daarna afhandelen op 13. De ITU benoemt immers zowel 16 als 70 als “[…] AND CALLING”-kanalen.

Ja, in dat geval van individual call of een MSI bericht heb je helemaal gelijk! Ik ging uit van distress of noodoproep.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:31 #1197056

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17571
WADnWIND schreef :
Jeroenb61 schreef :
Gekopieerd van wikipedia.

Er moet nog steeds worden uitgeluisterd op kanaal 16. Het was de bedoeling dit uit te faseren, maar dit bleek op veel weerstand te stuiten. Kanaal 13 wordt meestal gebruikt voor de afhandeling van een noodoproep (na de eerste oproep op kanaal 70 (digitaal) en 16 (analoog), de noodoproep zelf (analoog) gebeurt dus op kanaal 16. Digitale noodoproep gebeurt op kanaal 70. Uitluisteren gebeurt 7 dagen op 7, 24/24 (bereik +/- 60 km).

Met alle respect, maar het 2e deel is echt nonsens. Noodverkeer wordt niet afgehandeld op 13.
Na een DSC-distress of een noordoproep en noodbericht wordt alle noodverkeer primair op 16 afgehandeld. De bedoeling is juist dat iedereen die uitluisterend dit kan horen.
In europa kan dit nog, op voordracht van een RCC/kustwacht, gebeuren op K67 (SAR).

Het 1e deel gaat over historie van 21 jaar geleden.

Ik zou die wiki pagina maar niet vertrouwen.

Mijn bovenstaand uitgangspunt was distress of noodoproep.

Een "gewone" routine DSC call wordt afgehandeld op een werkkanaal, dat kan ook 13 zijn.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:38 #1197059

  • Jeroenb61
  • Jeroenb61's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Knoet schreef :
@Jeroenb61: Welke wikipedia-pagina is dat?
nl.wikipedia.org/wiki/GMDSS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:41 #1197060

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 980
Lijkt me goed om daar in ieder geval die zin over het afhandelen van een noodoproep aan te passen. Staan er nog meer ernstige fouten op die pagina? (ongetwijfeld..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 08:52 #1197065

Het gewraakte stukje staat al sinds 2011 op die pagina, als ik de edit-geschiedenis bekijk :laugh:

Enfin, iedereen weet dat Wikipedia leuk is, maar i.h.a. geen goede bron van serieuze informatie. Wel vaak een goed startpunt voor verder zoeken.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 19 aug 2020 13:06 #1197146

Jeroenb61 schreef :
Gekopieerd van wikipedia.

Er moet nog steeds worden uitgeluisterd op kanaal 16. Het was de bedoeling dit uit te faseren, maar dit bleek op veel weerstand te stuiten. Kanaal 13 wordt meestal gebruikt voor de afhandeling van een noodoproep (na de eerste oproep op kanaal 70 (digitaal) en 16 (analoog), de noodoproep zelf (analoog) gebeurt dus op kanaal 16. Digitale noodoproep gebeurt op kanaal 70. Uitluisteren gebeurt 7 dagen op 7, 24/24 (bereik +/- 60 km).

volgens mij is Wikipedia nèt zo betrouwbaar als Marinetraffic.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 20 aug 2020 08:14 #1197376

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
<fictie aan>

Deepak Singh was net weer gaan zitten nadat ze eindelijk het electrisch probleem hadden verholpen. Drie kwartier lang hadden ze aan de hand van dikke handboeken en lange checklists uitgevonden dat bij het vorige onderhoud een verkeerde waarde zekering was gebruikt. Die was er onder normaal gebruik uit gegaan. Ze hadden een paar brugsystemen moeten herstarten en het was een kakefonie van alarms geweest. Ze waren er zeker van dat het opgelost was, en nu klinkt er weer een snerpend geluid. Ditmaal is het een marifoon die opgeroepen wordt. Normaal zie je op dit deel van het traject een oproep aankomen - de bolletjes rondom andere schepen komen eerst dicht bij jouw bolletje. Hadden ze een schip over het hoofd gezien tijdens het troubleshooten van het electrisch probleem? Snel kijkt Deepak naar zijn plotter en zijn ogen vliegen over de verschillende schepen. Nee, ze staan allemaal nog ruim vrij van elkaar. Terwijl hij ernaar kijkt komt er een contact bij. Langzaam contact, dichtste nadering krap een halve mijl achterlangs. "Another bloody idjit, I bet you"! Het floept er zo maar uit. "Traffic in sight, no factor" zegt de stuur verveeld. Over de rails waar zijn stoel op rijdt schuift Deepak naar de knerpende marifoon, pauzeert het alarm, en bestudeert het scherm. Routine Ch16 Accept? "Told you so"! Hij kan geen calls accepteren op kanaal 16, daar is dat kanaal niet voor. Als hij met zijn trackball over Accept komt wordt het rood. Dat is weer nieuw, dat was vroeger niet zo. Alles wat rood is, moet je voor het eind van je shift onderbouwen in het electronisch journaal, met referentie aan de betreffende regel die je geschonden had. De vorige keer was Accept nog groen en had hij met de man gesproken. Hij had hem drie keer gevraagd of de man engels kon spreken, en toen reageerde de man dat hij dat al die tijd al gedaan had. Het was een Fransman. Deepak herinnerde zich maar al te goed die keren dat men die vraag aan hem gesteld had. De Fransman wilde alleen maar weten of ze "gezien hadden dat zijn intentie was dat hij achter het containership langs zou varen". Vermoeid had hij gezegd "yes sir, no problem". Achteraf had een instantie bij Deepak's werkgever geklaagd over het nodeloos bezet houden van kanaal 16. De klacht had geleid tot een extra week cursus. Deepak rolt de track ball naar Reject. Die wordt niet rood. Hij schuift de stoel weer naar de plotter en bekijkt de koerslijn van het kleine schip. Hij gaat er gewoon achterlangs, geen centje pijn. Hij schuift weer terug. Er knarst iets tussen de rails. Het is de kapotte zekering. Als hij bij de radio komt is de call gecancelled van de aanroepende kant. Deepak voelt een ogenblik schuld voor de onbekende zeeman, maar dat wordt vervangen door de vrees dat de man hem nu op 16 gaat oproepen. Hij pakt de kijker en kijkt over bakboord. Het lijkt wel een meeuw met kramp in zijn vleugel. Zo anders dan de boot van zijn oom op Wular Lake. Hoofdschuddend loopt hij terug. "Channel 16 idjit". Als het contact op de plotter pal achterlangs is, haalt Deepak diep adem. Waar was hij ook al weer mee bezig geweest?
<fictie uit>
Laatst bewerkt: 20 aug 2020 12:35 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 20 aug 2020 08:33 #1197386

@ironman: :laugh: Uit mijn observaties van professionele officieren zou zomaar de term WAFI[1] hebben kunnen vallen.

[1] Wind-Assisted F’ing Idiot - en dit van de officieren op een tall ship. Zo’n polyester bak zal nooit echte schade veroorzaken aan de paar honderd ton staal, synthetic rope & zeildoek, maar het papierwerk dat het met zich meebrengt… Nee, de master had veel liever dat die WAFI’s gewoon netjes op afstand bleven.

En toen gingen ze een keer naar Sail Amsterdam, en voeren ze in de Parade Of Sail… Het schijnt dat de master noga kleurrijke bewoordingen had voor alles wat in Nederland met drijvende zut zomaar het water op gaat.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 20 aug 2020 08:54 #1197395

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17571
Was dat een Nederlandse profwafi :laugh: op die grote boot?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 20 aug 2020 09:12 #1197403

Nope, een roodharige vurige Ier.

En met 15+ lappen om simultaan mee te spelen ben je geen WAFI, maar een Echte Zeiler. Ook als je dan achteruit een startlijn over gaat omdat dat, in lichte wind, gewoon het beste zo uitkomt.

Echt, iedereen die eens “groot” wil zeilen, ga eens mee met een sail training tall ship waar je ook daadwerkelijk bemanning bent, en niet passagier. Ik doe het ondertussen ook alweer *mumble* jaar, en op een zwiepende ra meer dan 25 m boven het water een zeil opdoeken heeft ook wel wat. Of een groep jongeren de waarde van teamwork te doen inzien, of verantwoordelijkheid. “Bedoel je echt dat wij nu de controle heb over het schip, en verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de andere wachten die liggen te slapen? - Yup. En let nou maar op de luff van dat zeil daar, dat is de eerste die begint te krullen als je te hoog stuurt.”
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 20 aug 2020 16:49 #1197544

WADnWIND schreef :
Nou zit ik gemiddeld toch 50 dagen per jaar op zee op 70-80 vershillende locaties naast marifoons met DSC, maar de hoeveelheid alarmen valt reuze mee.
En ik zo'n 150 tot 180 dagen per jaar en heb zo'n marifoon sinds 2012. In die 8 jaar(dus 1000+ dagen gebruik) heb ik nog nooit een DSC gehoord, ik zou niet eens meer weten hoe het klinkt (1 keer getest toen hij nieuw was, daarna nooit meer gehoord).
Met enige regelmaat roep ik een ander schip op om even te overleggen hoe we elkaar gaan passeren. Nog nooit succes gehad met DSC en dat propeer ik dus ook nooit meer. Over de jaren een bijna 100% score op 16, ook met de visserlui. Een ferry, tanker of kustwacht schip kun je op 13 ook vrijwel altijd te pakken krijgen. Tot op heden ben ik altijd op 16 opgeroepen en nooit op 13, ondanks dat ik die vrijwel altijd ook aan heb staan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl