Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schipper zeiljacht overboord Stortemelk

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 15:07 #758535

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
marifoon is wat anders, een toestel met fysieke knoppen werkt dan nog gewoon zoals verwacht. maar met een touchscreen wordt het wat lastiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 15:13 #758537

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
Touchscreen alleen? dan heb je voor aan boord een foute telefoon,
Een Xcover3 (bijvoorbeeld) heeft een programmeerbare fysieke knop en waterdicht bovendien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 15:22 #758539

Bauke Dufour schreef :
Scarabee schreef :
als mijn handen zeiknat zijn dan doet m'n telefoon niet zo veel meer..

probeer je een droog doekje te pakken en probeer je onder de buiskap bescherming te vinden. Lijkt mij nog steeds dat veel mensen hun marifoon ook binnen hebben staan, je handen drogen lijkt mij niet het moeilijkste deel van zo'n avontuur.

Tja, een zware zee heeft je boot plat gegooid en dan ga je gewoon een droog plekje onder de buiskap zoeken(als er nog een buiskap is)... Er is toch een klein verschil tussen de Stortemelk en de Kaagerplassen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 15:40 #758542

de vrouw heeft het goed gedaan, je bent in paniek boot plat en eigen man over boord.
ze heeft gedaan wat ze moest doen. geen droog doekje pakken, of een kopje thee zetten voor als haar man weer aan boord komt.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:03 #758547

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
helmsman 38 schreef :
de vrouw heeft het goed gedaan, je bent in paniek boot plat en eigen man over boord.
ze heeft gedaan wat ze moest doen. geen droog doekje pakken, of een kopje thee zetten voor als haar man weer aan boord komt.

precies niet meer en niet minder.

dikke pluim voor de jongens van de reddingsbrigade.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:04 #758548

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Goed gehandeld, schip platgeslagen ligt dus alles overhoop + MOB.

Zet me wel even aan het denken, ik als opstapper zonder marifoon certificaat en zonder ruime ervaring in marifoongebruik, verschil feitelijk alleen van zo'n vrouw in het feit dat ik redelijk kan zeilen al zeg ik het zelf.

Maar wat is nu eigenlijk de juiste instructie voor opstappers voor het melden van een MOB.
Elk schip is anders, elke schipper is anders.

1e voorkeur lijkt me DSC, verder met melden aanwezigheid van AIS transponder melden? Wat is wijsheid.. misschien iets voor een eigen topic?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:04 #758549

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Poeh, ik krijg helemaal kippenvel van het radiofragment. Je hoort aan alles dat de procedure zeker is doorgenomen. 3 x mayday, naam van het schip, enigzins een positie en dan slaat de stress even toe, vervolgens toch nog wat er aan de hand is en de gevraagde hulp. Vervolgens zelfs een beschrijving van het schip. Na wat stress alsnog de gevaren route en een zeer overtuigend "Noordzee".

Gegeven de omstandigheden en het resultaat valt er nog maar een beetje af te dingen op deze mayday in mijn ogen. Maar dat is achteraf praten en dan is het heulllll makkelijk gelijk krijgen. Nee hoor, dikke complimenten voor de vrouw, de kustwacht en de omliggende schepen.
De TX21 bijvoorbeeld: komt vrij snel met een radarpositie. Das alert en direct helpend voor de kustwacht.

Voor mij wel reden om een procedure bij de marifoon te plakken. Dan gaat het weer net iets makkelijker, hoop ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:07 #758550

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
DSC is niet gewoon een druk op de knop........das een druk van 5 sec, met daarop volgend alsnog radiocommunicatie. Wel snel een positie, maar de eerste stappen moeten wel goed gezet worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:29 #758558

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
b100 schreef :
helmsman 38 schreef :
de vrouw heeft het goed gedaan, je bent in paniek boot plat en eigen man over boord.
ze heeft gedaan wat ze moest doen. geen droog doekje pakken, of een kopje thee zetten voor als haar man weer aan boord komt.

precies niet meer en niet minder.

dikke pluim voor de jongens van de reddingsbrigade.

Zijn ze geholpen door de strandwacht dan? Dát is de reddingbrigade.

Ik denk dat je de KNRM bedoeld.

Journalisten zijn ook altijd zo onbeschrijvenlijk dom daarin.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:35 #758559

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Vanwege een wijziging in de internationale ITU Radio Regulations, waarop ook de Nederlandse radio reglementen zijn gebasseerd, valt "man overboord" tegenwoordig onder het noodverkeer, dus het noodsein Mayday.

Het noodsein mag alleen worden gebruikt als er sprake is van ernstig en onmiddelijk gevaar, waarbij direct hulp nodig is. Iemand die overboord valt is in ernstig en onmiddelijk gevaar. Bijvoorbeeld omdat iemand al snel onderkoeld kan raken. Als u zonder hulp goed in staat bent de overboord gevallen persoon weer snel aan boord te krijgen dan hoeft je uiteraard geen noodsein uit te zenden. Als deze persoon vervolgens dringend medische hulp nodig heeft gebruikt je het spoedsein.

Voorheen mocht bij de situatie "man overboord" ook alleen het spoedsein Pan Pan gebruikt worden. Ook werd hier op het examen marifonie en Marcom-B regelmatig een vraag over gesteld.

De vrouw van de schipper handelde hier dus volledig correct, en zei ook duidelijk de scheepsnaam van het jacht, dit miste de Kustwacht
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:36 #758561

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Bauke Dufour schreef :
Overal waar mobiel bereik is lijkt mij de KNRM helpt app een zeer goede aanvulling op alle andere middelen en tips die hier al werden genoemd.
Met 1 druk op de knop maak je contact met KNRM en geef je je positie door.

Dat lijkt mij nu niet verstandig.
Niet elke telefoon kan tegen zout water, of werkt uberhaupt niet of ligtveilig binnen.
Je hebt niet altijd dekking.
Door gps gaat de telefoon eerder leeg met zo'n app.

Zonder marifoon redt u het niet (+DSC). Gebruik hem!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:38 #758562

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Kapiteinmomo schreef :
Vanwege een wijziging in de internationale ITU Radio Regulations, waarop ook de Nederlandse radio reglementen zijn gebasseerd, valt "man overboord" tegenwoordig onder het noodverkeer, dus het noodsein Mayday.

Het noodsein mag alleen worden gebruikt als er sprake is van ernstig en onmiddelijk gevaar, waarbij direct hulp nodig is. Iemand die overboord valt is in ernstig en onmiddelijk gevaar. Bijvoorbeeld omdat iemand al snel onderkoeld kan raken. Als u zonder hulp goed in staat bent de overboord gevallen persoon weer snel aan boord te krijgen dan hoeft je uiteraard geen noodsein uit te zenden. Als deze persoon vervolgens dringend medische hulp nodig heeft gebruikt je het spoedsein.

Voorheen mocht bij de situatie "man overboord" ook alleen het spoedsein Pan Pan gebruikt worden. Ook werd hier op het examen marifonie en Marcom-B regelmatig een vraag over gesteld.

De vrouw van de schipper handelde hier dus volledig correct, en zei ook duidelijk de scheepsnaam van het jacht, dit miste de Kustwacht

Volledig correct. Vroeger of later werd elke MOB toch een maday, dus dan maar gelijk.
Er geld nog steeds: overboord is dood, tenzij je veel mazzel hebt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 aug 2016 16:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:41 #758564

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
en luister maar naar de opname VHF16 wat je allemaal zou missen zonder de eigen marifoon, dit kan de GSM echt niet vervangen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 16:51 #758568

Alle berichten lezend en de opmerkingen over DSC kom ik toch op de volgende vraag/situation.

Ik vaar vaak met mijn kinderen (10 en 12 jaar) alleen op binnen water zoals Haringvliet. Tuurlijk heb ik uitgelegd wat ze moeten doen en ook een enkele keer geoefend. Mocht er wat met mij gebeuren dan zou het makkelijkste en snelste zijn als mijn kinderen de DSC knop gebruiken, echter die mag je niet gebruiken op het binnenwater. Sterker nog hij doet het nog geen eens omdat de marifoon op ATIS staat.

Nu mijn discussie item: indien je op water zoals het Haringvliet vaart is het dan niet verstandiger om de marifoon in de DSC mode te hebben? Lijkt mij een stuk veiliger. Echter ik heb ook verhalen op dit forum gelezen dat er boetes zijn uitgedeeld omdat de marifoon nog niet omgeschakeld was op binnenwater (ATIS).

Mods: we kunnen hier ook een nieuw draadje over maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 17:22 #758578

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
zeilbootje schreef :
Alle berichten lezend en de opmerkingen over DSC kom ik toch op de volgende vraag/situation.

Ik vaar vaak met mijn kinderen (10 en 12 jaar) alleen op binnen water zoals Haringvliet. Tuurlijk heb ik uitgelegd wat ze moeten doen en ook een enkele keer geoefend. Mocht er wat met mij gebeuren dan zou het makkelijkste en snelste zijn als mijn kinderen de DSC knop gebruiken, echter die mag je niet gebruiken op het binnenwater. Sterker nog hij doet het nog geen eens omdat de marifoon op ATIS staat.

Nu mijn discussie item: indien je op water zoals het Haringvliet vaart is het dan niet verstandiger om de marifoon in de DSC mode te hebben? Lijkt mij een stuk veiliger. Echter ik heb ook verhalen op dit forum gelezen dat er boetes zijn uitgedeeld omdat de marifoon nog niet omgeschakeld was op binnenwater (ATIS).

Mods: we kunnen hier ook een nieuw draadje over maken.

Er is geen enkele discussie:
DSC, ja natuurlijk
Bij rechtmatig gebruik op binnenwater krijg je écht geen bekeuring.

Ander probleem is of in jouw vaargebied dan wel DSC dekking is van de kustwacht.
Anders blijft 112 toch sneller.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 17:23 #758579

Dsc mag in nederland in combinatie met atis. Is al vaker wat over geschreven, is ivm het ijsselmeer, grevelingen ed welke binnenwater zijn (atis) maar waar dsc ook zeer goed werkt en vandaar ook toegestaan is. In sommige marifoons kan dat ook zo geprogrammeerd worden.

Verder is een atis nummer (indien zo volledig mogelijk ingevuld) soms ook nuttige informatie (bevatten) in een noodsituatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 17:39 #758589

[quote="ManneeB"![/quote]

Mooi om volgende week zaterdag te oefenen!
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 17:58 #758595

Bauke Dufour schreef :
Overal waar mobiel bereik is lijkt mij de KNRM helpt app een zeer goede aanvulling op alle andere middelen en tips die hier al werden genoemd.
Met 1 druk op de knop maak je contact met KNRM en geef je je positie door.

Nee nee nee! als je echt in de problemen zit altijd via de marifoon(+DSC)! Alle omliggende scheepvaart luistert mee en kan gelijk assisteren. (Zoals bij dit incident) De KNRM app is in eerste instantie voor pech hulp ontwikkeld maar niet voor levensbedreigende situaties. Tenzij je geen marifoon hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 18:03 #758596

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
@Ruud
Op binnenwater weet ik m'n positie wel te duiden, zit meer met het inlevingsgevoel van: waar vind je het snelst je positie (gps op marifoon, plotter, AIS of separate gps) en het vervolg daarop: wat is een mooie manier van briefing voor opstappers en is een "sticker" bij de marifoon dan wellicht een oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 18:49 #758614

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Geluidsfragment aan mevrouw Dekadent laten horen. Wat mij betreft is dit een schoolvoorbeeld van wat er in stress situatie gebeurd.

Met enige haperingen toch een verhaal van mevrouw wat bruikbaar is voor de hulpdiensten, het de leiding overnemen door profs, het redden van meneer, assisrentie naar het zeiljacht, het samenwerken zonder gedoe tussen knrm en berger, met als toetje de vraag of mevrouw naar haar man wil.

Als ik dit nogmaals bij mevrouw Dekadent heb verteld en er is iets blijven hangen is er in ieder geval iets geleerd.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 19:00 #758623

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Kennelijk horen we allemaal wat anders, c.q. beoordelen we het anders op het geluidsfragment. Ik hoor:
Mayday mayday mayday, hier de Watermark, bij Vlieland, in nood, man over boord, mayday

NL Kustwacht reageert
Mayday, Mayday

NL Kustwacht reageert
Kan er iemand ... reddingswacht van Vlieland even bij de , Sch ... Stortemelk uit, ik weet het niet meer, er ligt al heel lang iemand in het water, mayday mayday

NL Kustwacht vraagt positie?
O, hoort u mij?

Vervolgens roept ze enkele malen wat door de marifoon, waardoor ze de andere kant niet hoort. Of de andere kant haar hoort, weet ze dus ook niet.

Kanttekeningen:
- als je je niet aan de procedures houdt, gaat de communicatie scheef, een marifoon is geen telefoon
- een mayday zend je uit direct als iemand over boord is
- positie weet ze niet, maar staat op display van de marifoon
- DSC wordt niet gebruikt
- ze hebben mazzel dat de TX21 een echo bij ZS5 ziet, wat de goede positie blijkt te zijn

Conclusie: de vrouw is onvoldoende voorbereid op een noodsituatie

Leerpunten:
- plak dit bij je radio

- plak daarbij je MMSI-nummer en callsign bv Papa Delta 1234
- plak daarbij de naam van je schip in marine-alfabet, bv
W hiskey
A lfa
T ango
E cho
R omeo
K ilo
A lfa
N ovember
T ango
- Instrueer je bemanning voor vertrek!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 19:06 #758628

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
WADnWIND schreef :
Bauke Dufour schreef :
Overal waar mobiel bereik is lijkt mij de KNRM helpt app een zeer goede aanvulling op alle andere middelen en tips die hier al werden genoemd.
Met 1 druk op de knop maak je contact met KNRM en geef je je positie door.

Dat lijkt mij nu niet verstandig.
Niet elke telefoon kan tegen zout water, of werkt uberhaupt niet of ligtveilig binnen.
Je hebt niet altijd dekking.
Door gps gaat de telefoon eerder leeg met zo'n app.

Zonder marifoon redt u het niet (+DSC). Gebruik hem!

Je vergeet het aller belangrijkste. Met een app bereik je alleen de KNRM. Die dan nog thuis zit... Doordat deze mevrouw de marifoon gebruikte wisten de schepen in de buurt wat er loos was. DE TX21 herkende het jacht aan zijn merkwaardige vaargedrag. "Dat moet hem wel zijn" Deze kotter wist een exacte positie aan de kustwacht te melden. Ook gaven deze heren een beschrijving van het schip.
"Blauwe romp, zeilen omhoog." Zonder deze gegevens was het heel wat lastiger zoeken geweest.

Vervolgens hoor je dat bergingsboot Hurricane meeluistert en direct meld ter plaatse te gaan. In dit geval toevallig met twee ambulancebroeders aan boord.

Uiteindelijk is de aanwezigheid van deze ambulancebroeders ook de reden dat de drenkeling door de berger naar Vlieland word gebracht.
Een prima samenwerking tussen KNRM, berger Noordgat en de TX21.
Met alleen een appje had dit heel anders af kunnen lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 19:15 #758636

Ik kwam dit nog tegen voor de geinterreseerde, www.watersportcalamiteitendraa...estanden/Page918.htm
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 19:30 #758647

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
La Mavare schreef :


- positie weet ze niet, maar staat op display van de marifoon
- DSC wordt niet gebruikt
Vraag
Hoe weet je dat de marifoon met gps is uitgerust?
Hoe weet je of DSC geactiveerd is op hun marifoon
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schipper zeiljacht overboord Stortemelk 11 aug 2016 19:35 #758652

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
tafkaf schreef :
La Mavare schreef :


- positie weet ze niet, maar staat op display van de marifoon
- DSC wordt niet gebruikt
Vraag
Hoe weet je dat de marifoon met gps is uitgerust?
Hoe weet je of DSC geactiveerd is op hun marifoon

Dat weet ik niet, dat is een aanname.
GPS sluit je normaliter aan op je marifoon(s).
Zonder DSC hoor je niet op zee of ruim binnenwater!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl