ErikSnel schreef :
taan schreef :
DSC is ook handig als je een marifoon hebt met geïntegreerde AIS. Je kan een schip selectief aanroepen op een simpele manier; een druk op de knop (nou ja....enkele).
Ik vind dat wel toegevoegde waarde. En ja, je moet wel weten hoe je marifoon werkt.
Nou, dat is in theorie zo. In de praktijk op zee werkt het meestal niet als je het schip op je AIS via DSC oproept, ze reageren gewoon niet. Terwijl een oproep met naam op kanaal 16 in de meeste gevallen meteen tot communicatie leidt.
Dat is inderdaad de praktijk.
Overkill aan alarmen en systemen leidt ertoe dat men (ik ook) een snelle blik op DSC werp. (Geen MAYDAY..? laat maar..)
Lijstje hieronder wat alemaal audio alarmen geeft op de brug beroepsvaart (zee).
-2 marifoons (In VTS, 1 VHF op open zee): 2x DSC alarm
- MF/HF installatie: DSC alarm.
- 2x SATCOM-C met een matrix printer. Geeft audio alarm en print bij urgente/safety
berichten.
- NAVTEX (geeft alarm bij urgente berichten)
- 2x ECDIS (nodige alarmen)
- Alle machinekamer alarmen komen ook op de brug. (ivm snacht onbemande machinekamer notatie)
- Radar alarmen
- Watchkeeping alarm (soort dodemansknop die om de paar minuten een audio alarm geeft en geaccepteerd moet worden.
Lang verhaal kort te maken:
Alle alarmen die uit kunnen staan al uit.
En men zit niet te wachten op nog meer piepjes, oproepen bij naam blijkt gewoon effectiever dan een DSC call.