Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: DSC - wordt het echt gebruikt?

DSC - wordt het echt gebruikt? 23 nov 2016 18:24 #786914

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
zoals de Engelsen zo treffend kunnen formuleren
DSC is a complicated answer to a non existing question.

Ik weet niet of het trefzeker versturen van informatieve noodberichten bij het ontwikkelen van DSC een rol heeft gespeeld. Maar in ieder geval achteraf kun je constateren dat het in noodgevallen alarm slaan er beslist niet gecompliceerder op is geworden. Integendeel, dankzij DSC (c.q. het indrukken van een rood knopje op de marifoon) worden er wellicht meer mensenlevens gered.

Hoe simpel wil je het hebben?

Voor regulier marifoonverkeer is DSC in de huidige situatie naar mijn idee geen enorme aanwinst (wij gebruiken het zelf ook niet daarvoor), maar er is bij mijn weten ook niemand die je verplicht het daarvoor te gebruiken.

Voor grotere schepen met meer (geschoolde) bemanning, comfortabele bruggen en veelal trager verlopende noodsituaties is de DSC alarm functie mogelijk minder relevant, maar de afkeer van deze extra optie kan ik niet zo goed plaatsen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 19:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 24 nov 2016 08:43 #787024

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
DSC is zeker waardevol, maar nu ook weer niet zo simpel als slechts het indrukken van een rood knopje.

Het knopje moet tot wel 5 seconden ingedrukt blijven, je moet een aantal stappen doorlopen om een adequaat bericht te versturen en daarna alsnog op 16 uitleggen wat er precies aan de hand is. Tuurlijk is het direct meesturen van de positie.en callsign heel effectief, is de supersnelle reactie van de hulpdiensten heel prettig als je in nood bent.
Maar laten we nou niet doen alsof je voor het verzenden van een DSC niks anders hoeft te kunnen dan eventjes op een rood knopje te drukken. Je moet wel degelijk een (kleine) studie hebben gemaakt van hoe jouw marifoon dat doet en de procedure die daarna volgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 24 nov 2016 08:58 #787030

In principe wel hoor. Lang op het rode knopje drukken en vervolgens niets meer doen of zeggen is voldoende om de alarmbellen overal laten rinkelen. Wat voor actie er vervolgens door de hulpdiensten wordt ondernomen wanneer het verder 'dood'stil blijft vanaf het schip in nood, dat weet ik ook niet. Ik neem aan dat er dan wel 'even' wordt gekeken, juist omdat de coördinaten bekend zijn.
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 09:06 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 24 nov 2016 09:05 #787035

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
koko schreef :
Je moet wel degelijk een (kleine) studie hebben gemaakt van hoe jouw marifoon dat doet en de procedure die daarna volgt.

daarom heb je toch ook Marcom-B ? wordt het allemaal in de leerstof behandeld ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 24 nov 2016 09:06 #787037

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
DSC is ook handig als je een marifoon hebt met geïntegreerde AIS. Je kan een schip selectief aanroepen op een simpele manier; een druk op de knop (nou ja....enkele).
Ik vind dat wel toegevoegde waarde. En ja, je moet wel weten hoe je marifoon werkt.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 24 nov 2016 09:19 #787045

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
taan schreef :
DSC is ook handig als je een marifoon hebt met geïntegreerde AIS. Je kan een schip selectief aanroepen op een simpele manier; een druk op de knop (nou ja....enkele).
Ik vind dat wel toegevoegde waarde. En ja, je moet wel weten hoe je marifoon werkt.

Nou, dat is in theorie zo. In de praktijk op zee werkt het meestal niet als je het schip op je AIS via DSC oproept, ze reageren gewoon niet. Terwijl een oproep met naam op kanaal 16 in de meeste gevallen meteen tot communicatie leidt.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 24 nov 2016 09:24 #787048

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
ReneK schreef :
koko schreef :
Je moet wel degelijk een (kleine) studie hebben gemaakt van hoe jouw marifoon dat doet en de procedure die daarna volgt.

daarom heb je toch ook Marcom-B ? wordt het allemaal in de leerstof behandeld ?

Zeker!

Maar het beeld over DSC wordt een stuk simpeler weergegeven dan in werkelijkheid zo is. Dat is jammer, omdat het nu haast aangeprezen wordt als de wonderknop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 26 nov 2016 20:08 #787714

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
In dit onderwerp wordt voornamelijk het gebruik van DSC op de marifoon en dan nog alleen voor het noodverkeer genoemd. DSC is echter veel breder dan dat.
Het werkt behalve op de Marifoon ook op MF en HF maar dit alleen voor de grote scheepvaart.
Dit systeem laat toe dat het niet langer noodzakelijk is dat iemand continu zit uit te luisteren, of op gezette tijden moet gaan luisteren of iemand hem oproept.
De "digital selective call" zal aangeven dat er een oproep is, en ook op welke frequentie.
Hierdoor wordt het radioverkeer veel vlotter en efficiënter.
Ook op de marifoonband is dit mogelijk, maar veelal is het sneller om gewoon op te roepen op kanaal 16 of blokkanaal als men weet dat de ander de marifoon onder handbereik heeft.
In ons drukbevaren gebied waar een vrachtschip veel contact heeft met verkeersposten is dat bijna altijd zo.
In minder drukke gebieden kan het handig zijn om een waarschuwing te krijgen als iemand je oproept, en ook het direct doorsturen naar een werkkanaal is dan gemakkelijk.
Ook in slechte weersomstandigheden is praktisch dat de extra waarschuwing ervoor zorgt dat je snel contact krijgt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 26 nov 2016 21:20 #787734

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
koko schreef :
DSC is zeker waardevol, maar nu ook weer niet zo simpel als slechts het indrukken van een rood knopje.

Het knopje moet tot wel 5 seconden ingedrukt blijven, je moet een aantal stappen doorlopen om een adequaat bericht te versturen en daarna alsnog op 16 uitleggen wat er precies aan de hand is. Tuurlijk is het direct meesturen van de positie.en callsign heel effectief, is de supersnelle reactie van de hulpdiensten heel prettig als je in nood bent.
Maar laten we nou niet doen alsof je voor het verzenden van een DSC niks anders hoeft te kunnen dan eventjes op een rood knopje te drukken. Je moet wel degelijk een (kleine) studie hebben gemaakt van hoe jouw marifoon dat doet en de procedure die daarna volgt.

Het is - zoals Noorderzon hierboven ook stelt - wel degelijk zo simpel als het (minimaal 3-5 seconden) indrukken van een rood knopje. Er wordt dan een ongespecificeerd alarmbericht verstuurd waarop - zo bleek bij ons deze zomer - wel degelijk actie wordt ondernomen door de reddingsdiensten.

Natuurlijk kun je ook de lange(re) noodprocedure starten, de aard van het distress selecteren, en de alarm melding op VHF 16 met een gesproken MAYDAY vervolgen. Maar als die tijd of kennis (bij opstappers of gasten) er niet is volstaat (in ieder geval op onze Raymarine marifoon) het lang indrukken van de distress knop wel degelijk.

Makkelijk aan gasten/opstappers uit te leggen en potentieel levensreddend. Als deze 'shortcut' noodmelding op jouw marifoon niet werkt zou ik zelf serieus naar een andere gaan kijken. In de stress of de tijdsdruk die rond een echt noodgeval soms ontstaat kan deze ongelooflijk simpele handeling net het verschil maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 nov 2016 22:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 27 nov 2016 13:04 #787838

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Hans V schreef :
Makkelijk aan gasten/opstappers uit te leggen en potentieel levensreddend. Als deze 'shortcut' noodmelding op jouw marifoon niet werkt zou ik zelf serieus naar een andere gaan kijken. In de stress of de tijdsdruk die rond een echt noodgeval soms ontstaat kan deze ongelooflijk simpele handeling net het verschil maken.

En dit is nou precies de enige reden waarom ik een DSC marifoon wil hebben.

Ook zonder specifieke kennis van navigatie, positiebepaling op zee (of ruim binnenwater), procedures etc, kan elke dim wit een noodoproep doen waar men mee aan de slag kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 27 nov 2016 16:05 #787857

Een binnenvaart marifoon mag toch geen DSC gebruiken?
Ik neem aan dat mijn marifoon DSC gebruik blokkeerd in de Baselstand, en dus ook de noodknop? (Standard Horizon GX2200 door G.Kniest geleverd).

Zelf neem ik de moeite niet om de marifoon om te schakelen tussen IJmuiden en Stellendam. Maar mag dat eigenlijk wel in kustwater, 1 of 2 mijl uit de kust? Of is het verstandiger dat juist wel te doen, en waarom?

Omdat de Marifoon in Baselstand blijft staan weet ik dus ook niet of VTS- Maasmond, Scheveningen en IJmuiden me met DSC zouden kunnen oproepen. Doen ze dat wel eens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 27 nov 2016 16:43 #787877

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
ErikSnel schreef :
taan schreef :
DSC is ook handig als je een marifoon hebt met geïntegreerde AIS. Je kan een schip selectief aanroepen op een simpele manier; een druk op de knop (nou ja....enkele).
Ik vind dat wel toegevoegde waarde. En ja, je moet wel weten hoe je marifoon werkt.

Nou, dat is in theorie zo. In de praktijk op zee werkt het meestal niet als je het schip op je AIS via DSC oproept, ze reageren gewoon niet. Terwijl een oproep met naam op kanaal 16 in de meeste gevallen meteen tot communicatie leidt.


Dat is inderdaad de praktijk.
Overkill aan alarmen en systemen leidt ertoe dat men (ik ook) een snelle blik op DSC werp. (Geen MAYDAY..? laat maar..)
Lijstje hieronder wat alemaal audio alarmen geeft op de brug beroepsvaart (zee).
-2 marifoons (In VTS, 1 VHF op open zee): 2x DSC alarm
- MF/HF installatie: DSC alarm.
- 2x SATCOM-C met een matrix printer. Geeft audio alarm en print bij urgente/safety
berichten.
- NAVTEX (geeft alarm bij urgente berichten)
- 2x ECDIS (nodige alarmen)
- Alle machinekamer alarmen komen ook op de brug. (ivm snacht onbemande machinekamer notatie)
- Radar alarmen
- Watchkeeping alarm (soort dodemansknop die om de paar minuten een audio alarm geeft en geaccepteerd moet worden.

Lang verhaal kort te maken:
Alle alarmen die uit kunnen staan al uit.
En men zit niet te wachten op nog meer piepjes, oproepen bij naam blijkt gewoon effectiever dan een DSC call.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 27 nov 2016 17:18 #787887

Mijn mening voor routine oproepen: begin met de scheepsnaam. Krijg je geen antwoord: DSC individual.

Hangt ook een beetje van de omstandigheden af, op mijn open RIB vindt ik het wel prettig als ik met DSC wordt opgeroepen.

Bij Mayday / Mayday Relay / Pan Pan aandacht trekken met DSC Distress respectievelijk DSC Urgency alert en dan gaan praten.

Joshua Slocum: klopt, in de binnenvaartstand staat DSC meestal uit. Er zijn steeds meer programma's waarbij DSC wel werkt in de binnenvaartstand. Dat is sinds een jaar of wat toegestaan. Je houdt dan wel de andere nadelen van binnenvaart: geen dual watch en op wat meer kanalen alleen leeg vermogen.

NL kuststations gebruiken voor zover ik weet vrijwel nooit DSC.

Wanneer mag/moet je overschakelen: de officiële definitie is wanneer de kop van het schip tussen de pieren ligt. Maar dan heb ik meestal wel iets anders te doen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 27 nov 2016 18:42 #787910

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
DSC kan je ook gebruiken voor een soort van sociaal contact. In de cariebe kwam ik Amerikanen tegen die een heel groepje vrienden geprogrameerd hadden en het gebruikte voor positie opvragen/melden.

@WadnWInd:
inderdaad heb ik de berichten niet zien staan, maar ze vertelden dat ze zo elkaar waarschuwden voor verschillende opties, zal wel via routine/private bericht zijn gelopen en dan naar een vhf spraak kanaal.

oeps aap weer van mijn schouder....
Laatst bewerkt: 27 nov 2016 22:20 door syGabber. Reden: aap weer van mijn schouder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 27 nov 2016 20:12 #787926

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Aquaplanning schreef :
Joshua Slocum: klopt, in de binnenvaartstand staat DSC meestal uit. Er zijn steeds meer programma's waarbij DSC wel werkt in de binnenvaartstand. Dat is sinds een jaar of wat toegestaan. Je houdt dan wel de andere nadelen van binnenvaart: geen dual watch en op wat meer kanalen alleen leeg vermogen.

NL kuststations gebruiken voor zover ik weet vrijwel nooit DSC.

Wanneer mag/moet je overschakelen: de officiële definitie is wanneer de kop van het schip tussen de pieren ligt. Maar dan heb ik meestal wel iets anders te doen.

Het is kennelijk erg afhankelijk van de fabrikant; Icom heeft altijd al de mogelijkheid om DSC te te gebruiken, ook in de binnenvaart stand.

De kustwacht gebruikt inderdaad niet progressief DSC, maar antwoord wel altijd als je een DSC call doet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 27 nov 2016 20:15 #787927

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
syGabber schreef :
DSC kan je ook gebruiken voor een soort van sociaal contact. In de cariebe kwam ik Amerikanen tegen die een heel groepje vrienden geprogrameerd hadden en een serie standaard berichten.

"borreltijd kom je ook"
"goede morgen alles veilig en wel"
"we zijn onderweg, zie positie"
"let op onze boot we zijn naar de kant"
"bedankt voor het opletten we zijn weer aan boord"

etc..

Dat is dus een broodje aap!

Je kan bij DSC berichten op geen enkele wijze je eigen tekst ingeven, dus voor geprogrammeerde boodschappen kan simpelweg niet.
Leuk verhaal voor aan de bar dus.
Je kan wel alle vrienden en bekenden reeds in het adresboek zetten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC - wordt het echt gebruikt? 27 nov 2016 22:02 #787965

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
WADnWIND schreef :
syGabber schreef :
DSC kan je ook gebruiken voor een soort van sociaal contact. In de cariebe kwam ik Amerikanen tegen die een heel groepje vrienden geprogrameerd hadden en een serie standaard berichten.

"borreltijd kom je ook"
"goede morgen alles veilig en wel"
"we zijn onderweg, zie positie"
"let op onze boot we zijn naar de kant"
"bedankt voor het opletten we zijn weer aan boord"

etc..

Dat is dus een broodje aap!

Je kan bij DSC berichten op geen enkele wijze je eigen tekst ingeven, dus voor geprogrammeerde boodschappen kan simpelweg niet.
Leuk verhaal voor aan de bar dus.
Je kan wel alle vrienden en bekenden reeds in het adresboek zetten.

Inderdaad. Op DSC kan je geen berichten sturen. Alleen het gewenste werkkanaal aangeven.
Mogelijk gaat dit verhaal over berichten via de AIS transponder. Dat kan wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl