Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik heb maar even een verslagje getypt vanaf het begin van de reis, hieronder deel één.
Eerst nog even wat antwoorden die ik nog verschuldigd was:
Vraagje , is er nu eindelijk WIFI in de haven?
Ad[/quote]
Om eerlijk te zijn heb ik nergens echt gezocht naar Wifi netwerken. Met de nieuwe kosteloze roaming in Europa heb je eigenlijk overal goed internet zonder buitensporige kosten of beperkingen.
quote="Zeerover" post=858809]Motiverend om met mijn etapje ook meer zeemijlen te maken, net Breskens/Nieuwpoort gedaan en weer terug. Heb jij een reddingsvlot?[/quote]
Ja, dit is een vereiste voor de smallships race. Een Etap is weliswaar onzinkbaar, maar branden zal 'ie zeker willen. Ik heb vorig jaar via marktplaats een vier jaar oud en verst gekeurd 4 persoons vlot in tas gekocht. Uiteindelijk is dat goedkoper dan huren. Het vlot staat bij mij net voor de kielkast waar normaal het toilet zit.
Frank Jan: Dan was jij vast daar met dat mooie zwarte stalen schip wat vlak voor het havenkantoor lag! Ben nog even langs gelopen maar er was niemand aan boord. Kleine wereld...
Retourtje Noorwegen in 2 weken met een Etap22 deel 1
De zomervakantie blijkt wat anders uit te pakken dan vooraf voorzien;
Gepland was een kampeervakantie in Belgie met de kinderen, met aansluitend een weekje zeilen en surfen vanuit thuishaven Makkum. Een vervelend conflict leidt ertoe dat ex-partner en moeder van de kinderen ondanks duidelijke afspraken niet genegen is de kinderen hun welverdiende vakantie te gunnen en liever zelf de eitjes in het nest warm houdt. Na het nodige rondbellen wordt me duidelijk dat je als liefhebbend vader in dit land volledig in je recht staat, maar dat de uitwerking hiervan een heel ander verhaal is.
Ineens komen er dus 2 weken ‘solo’ vakantietijd beschikbaar. Ondertussen was ik in afwachting van wat komen ging alvast van Makkum naar Terschelling gezeild. Hoog tijd om niet bij de pakken neer te zitten en het hoofd eens flink leeg te maken. Op het water lukt me dat het beste. Het bootje is zeewaardig uitgerust volgens de uitrustingseisen van de Small Ships Race waaraan ik ook dit jaar heb deelgenomen en alle voorzieningen voor wat langere afstanden zijn aan boord. In 2010 ben ik al eens solo naar Bergen in Noorwegen gezeild en het noorden lonkt alweer wat langere tijd. Diverse routes en bestemmingen heb ik bestudeerd en zitten al maanden in mijn hoofd. Ik was van huis gegaan met de gedachte om een paar daagjes Waddenzee te doen, dus de voorbereidingen zijn nog niet helemaal op een dergelijke tocht ingericht. Zaterdagochtend hak ik de knoop door: IK GA!
Actiepunten zijn proviand, voldoende brandstof, een gastenvlaggetje en kaarten van Noorwegen en de eventuele uitwijk naar Denemarken. Kaarten voor iSailor zijn snel gedownload en ook een digitaal pilotboek is naar aanleiding van een aantal topics op dit forum snel gevonden. Dit is echt een aanrader:
www.kartverket.no/kart/nautisk...dler/den-norske-los/
Ik gebruik eigenlijk nauwelijks nog papieren kaarten, maar voor de gemoedsrust struin ik op m’n vouwfietsje de nodige winkels op Terschelling af naar een papieren overzeiler van het gebied tussen Nederland en zuid-Noorwegen. Die blijkt op het eiland niet voorhanden. Een oproepje hier op het forum resulteert erin dat ik bij de zwager van Noballast, schipper op de snelveerboot ‘Kogelwiek’ ’s avond een paar kaarten kan ophalen. Goed geregegeld!
Zondagmiddag 30 juli 18:00 stipt gooi ik los op Terschelling met bestemming Farsund in Noorwegen, zo’n 310 mijl te gaan. Het is rustig op het water en nog voor het donker ben ik de TSS boven Vlieland voorbij. Eenmaal in het donker wordt ik nog lang nagezwaaid door de vuurtorens op de waddeneilanden. ’s Nachts staat er een stevige ruime wind en loopt de boot constant boven rompsnelheid. Dat schiet lekker op! De stuurautomaat, een RM ST2000+, heeft z’n handen vol, maar stuurt de boot netjes. Ik doe hazenslaapjes van 20 minuten en geniet van de duizenden kleine lichtpuntjes in het water. In het kielzog zie ik de nautische variant van de Melkweg. Prachtig! In de loop van de ochtend wordt het erg rustig om me heen en zie ik nauwelijks nog andere scheepvaart. Ook de 2e nacht verloopt rustig. ’s Ochtends vroeg, op 125 mijl van de bestemming, leert een rekensommetje dat de energievoorziening toch wel wat krap wordt als gevolg van de behoorlijke hogere consumptie van de stuurautomaat als normaal. Het zonnepaneel doet goed z’n best maar is niet in staat het energieverbruik voldoende te compenseren en een andere laadmogelijkheid heb ik op dit moment niet aan boord. Ik besluit om een tussenstop te maken in Thyborøn, dan nog een kleine 80 mijl. Bijkomend voordeel is dat ik daar nog in de avond aan kan lopen en niet in de nacht aankom in Noorwegen.
Tegen mijn principes in stuur ik de boot overdag het grootste gedeelte op de hand om stroom te sparen. Best leuk eigenlijk! Dinsdagavond 1 augustus rond 19:30u knoop ik vast in Thyborøn aan een Nederlandse Dragonfly 28 Trimaran. De schipper blijkt bijna 80 jaar oud te zijn maar nog zeer vitaal. Zelfs een racefiets is aan boord. Met windsurfen is hij een paar jaar geleden gestopt…. Heerlijk dat soort mensen. Hopelijk ben ik over 35 jaar ook nog zo vitaal. Na een nachtje en dag in de haven zijn accu, schipper en boot weer helemaal fris voor de volgende etappe. De nieuwe bestemmming wordt Mandal.
Woensdag rond 16:00u is het vertrek. Volgens de voorspelling verloopt de start rustig met een toenemende ruime wind van 6 Bft dichter bij Noorwegen. Het weer wordt geleidelijk aan ook steeds regenachtiger, maar dat mag de pret niet drukken. Onderweg is er veel scheepvaart langs de kusten. Daartussen is het rustig met enkel wat Urker (?!) vissers. Noorwegen komt pas laat in beeld. In de nauwe aanloop van Mandal staat een stevige stroom van een knoop of 2,5 tot 3 als gevolg van de stevige regenval. In een stevige wind en dikke regenbuien arriveer Om 10:30 in de Gjestehavn. Een vriendelijke jongedame pakt in de stromende regen m’n lijntjes aan. Vervolgens snel de giektent er op, de natte soep uittrekken en met de kachel aan lekker bijkomen. Heerlijk om weer in Noorwegen te zijn!
Wordt vervolgd.
(ik doe ondertussen een poging nog wat foto's te uploaden, maar dat lijkt niet erg te lukken)