brambo schreef :
Dit soort risico's lijken mij onverzekerbaar.
Da's ongeveer hetzelfde als een foto van een brandend huis posten en zeggen 'dat lijkt me onverzekerbaar'. Ja, als het eenmaal in brand staat of is afgebrand wel ja.
Maar die hurricane clause (of 'named storm' clause, of hoe die ook heet) is toch vrij helder in wat er gebeuren moet om dekking te hebben (al dan niet met stevig eigen risico).
Bv. Op St Kitts zit een jachthaven die in de walstalling standaard de boten ingraaft: gat in de grond, boot tot haverwege de romp of zelfs het potdeksel erin zakken, beetje pootaarde eromheen en er gebeurt niets meer mee (als de stalling hoog genoeg is zodat je boot niet onder water loopt op het hoge water dan).
Idem met opbokken: als dat op een fatsoenlijke cradle is (dus niet met drums, schragen en balkjes zoals je vaak ziet daar) die je met grondankers vastsjort en je zorgt dat alles wat stuk kan waaien van dek is (inclusief mast) dan heb je dekking. En dan kan er alsnog een andere boot of een stuk puin bovenop je landen natuurlijk.
En zo zijn er nog wat situaties omschreven waarin je wel gedekt bent.....
Alleen geldt dit alleen voor casco verzekeringen en die zijn voor veel mensen te duur. Daarbij liggen er nogal wat boten (op de wal, aan een anker of een mooring) waarvan de eigenaar ver weg is of er zelfs al jaren niet is geweest. Dan doe je ook niet zo veel: wanneer besluit je erheen te gaan (als je dat kan betalen), en wat doe je dan als je er bent: een paar dagen voor zo'n storm hoef je niet bij een haven aan te komen om je nog even te laten liften / opbokken etc. En nog even de mangroves invaren op een naburig eiland (bv Antigua) is een risico op zich kort voor een storm.
Dus als je in het hurricane gebied blijft in het seizoen zonder casco verzekering en/of zonder de noodzakelijke voorzieningen/voorbereiding neem je willens en wetens het risico dat je je boot verliest in zo'n geval als Irma (of Luis in 1995, dat was de laatste keer ervoor).