Arcadia schreef :
Het beeld van de gevaren op zee wordt beïnvloed door de omstandigheden in gebieden met onstuimig weer, op een moeilijke route, buiten het optimale jaargetijde.
Dat schreef ik ook al, al was mijn tweede bericht mogelijk wat uit de context getrokken door de opmerking van Jeroen-Pion. Een boot moet geschikt gemaakt worden waar deze voor gebruikt gaat worden.
steef ton schreef :
Ik heb nog een vraagje voor Erikdejong (of iemand anders die ervaring heeft met onderstaande).
Komt het vaak voor dat de mast beschadigd raakt of (deels) breekt bij zo'n kentering? Wat vind jij in dat verband van doorgestoken masten?
Die keer dat we in de lengte richting over de kop zijn gegaan stond de mast nog, maar de mast was wel total -loss. Ik heb de schade indertijd niet heel goed bestudeerd, maar mijn eerste indruk was dat door de krachten op de verstaging de mast terplaatse van de zalingen als een harmonica in elkaar gedrukt was waardoor de mast in zijn geheel korter is geworden. We zijn met die mast onder eigen kracht weer terug naar de wal gezeild. De stormfok stond ook op en die had geen schade. Mijn persoonlijke verwachting zou zijn geweest dat de mast eraf had moeten liggen, maar dat is toen niet gebeurt.
Het geval met mijn eigen boot had op lange termijn schade gehad als ik de lampbehzuingen niet schoon en zoutvrij had gemaakt, dan had de corrosie zijn werk in korte tijd waarschijnlijk gedaan. Behalve een paar gebroken borden en wat putten in het plafond geen schade aan mijn boot of tuig.
Over het algemeen ben ik geen fan van een doorgestoken mast. Als je mast overboord gaat is de kans op ernstige schade aan je boot groter en heb je altijd een flink gat in je dek. De restanten van een doorgestoken mast opruimen is ook meer werk en vaak gevaarlijker omdat je de stomp in moet klimmen om de mast te kappen. Een op dek staande mast gaat meestal in zijn geheel overboord en dan hoef je niet meer dan de verstaging los te halen.