Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: marifoonkanalen vss noordzee

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 06:05 #946971

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
oops, bootjes mogen elkaar kennelijk wel aanroepen op 16, schepen niet ...

https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=mtWatch
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 07:23 #946980

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
La Mavare schreef :
oops, bootjes mogen elkaar kennelijk wel aanroepen op 16, schepen niet ...

https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=mtWatch

Waar leid je dat uit af? Onder het kopje ITU staat toch duidelijk "channel 16 - safety, distress and calling"; verderop onder Radio Watchkeeping Regulations staat weliswaar dat bepaalde typen schepen ook tegelijkertijd op andere kanalen moeten luisteren, maar dat doet daar niets aan af lijkt me.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 07:32 #946982

  • bronco
  • bronco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik lees alleen dat schepen die (in BPR termen) geen klein schip zijn, een tweede marifoon moeten hebben waarop ze moeten luisteren op kanaal 13. Kanaal 13 is dan bedoeld voor inter ship navigation verkeer. Ik lees geen verbod om via 16 naar een werkkanaal te gaan.

Het schijnt wel zo te zijn dat er op 16 nogal wat test verkeer is en als daar geen antwoord op komt dat ze dan maar Mayday gebruiken om een reactie te forceren (of zelfs nepmeldingen). $5000 boete, kassa!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 07:38 #946983

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Knoet schreef :
La Mavare schreef :
oops, bootjes mogen elkaar kennelijk wel aanroepen op 16, schepen niet ...

https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=mtWatch

Waar leid je dat uit af? Onder het kopje ITU staat toch duidelijk "channel 16 - safety, distress and calling"; verderop onder Radio Watchkeeping Regulations staat weliswaar dat bepaalde typen schepen ook tegelijkertijd op andere kanalen moeten luisteren, maar dat doet daar niets aan af lijkt me.

Ervaring misschien? Kanaal 16 was er doodstil en 13 werd gebruikt waar wij 16 gebruiken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 07:39 #946984

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
Knoet schreef :
La Mavare schreef :
oops, bootjes mogen elkaar kennelijk wel aanroepen op 16, schepen niet ...

https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=mtWatch

Waar leid je dat uit af? Onder het kopje ITU staat toch duidelijk "channel 16 - safety, distress and calling"; verderop onder Radio Watchkeeping Regulations staat weliswaar dat bepaalde typen schepen ook tegelijkertijd op andere kanalen moeten luisteren, maar dat doet daar niets aan af lijkt me.
Dat is dus geldig voor de internationale wateren (>12nM). Een land mag voor z'n kustwater aanvullende regels gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 07:41 #946985

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
La Mavare schreef :
Knoet schreef :
La Mavare schreef :
oops, bootjes mogen elkaar kennelijk wel aanroepen op 16, schepen niet ...

https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=mtWatch

Waar leid je dat uit af? Onder het kopje ITU staat toch duidelijk "channel 16 - safety, distress and calling"; verderop onder Radio Watchkeeping Regulations staat weliswaar dat bepaalde typen schepen ook tegelijkertijd op andere kanalen moeten luisteren, maar dat doet daar niets aan af lijkt me.

Ervaring misschien? Kanaal 16 was er doodstil en 13 werd gebruikt waar wij 16 gebruiken.

Mijn ervaring, kanaal 16 oproepen.
Kanaal 13 nog nooit gebruikt ook niet in US waters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 07:46 #946987

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
La Mavare schreef :
Knoet schreef :
Waar leid je dat uit af?

Ervaring misschien?

Dat zullen we zeker niet uitsluiten! En wellicht zit er een beetje grijs gebied tussen wat een handhaver nog "calling" vindt, en wat hij ongeoorloofd verkeer vindt.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 07:47 #946988

  • bronco
  • bronco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik denk dat het statement van La Mavare dat je gelijk de USCG op je nek krijgt als je via 16 iemand oproept (om op een werkkanaal verder te praten) niet klopt. Dat er veel meer verkeer op 13 is heeft daar niks mee te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoonkanalen vss noordzee 27 mei 2018 07:48 #946989

  • bronco
  • bronco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Maar goed, de TS wilde alleen maar wat over de Noordzee weten :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl