Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 04 nov 2018 22:01 #993926

2 jaar tropenzon was funest voor onze dure A-merk 270 cm dinnghy. In Phuket hebben we nog een mooie cover laten maken, maar het bootje was al te poreus geworden.
Nu al 2 x een Talamex gekocht, gewoon gebruik in NL, ca 4 maanden p/j opgeblazen, afwisselend in davits of ondersteboven op voordek. Maar na 4 jaar is het gewoon op, klaar. Verkleurd, poreus, lelijke naden maar vooral plakkerig. Aan je kleren, maar ook blijkens de strepen op de romp.
Puur financieel kun je nog streeds beter 3 x een PVC boot kopen (maakt niet uit welk merk) dan een Hypalon-boot, maar het voelt niet goed om daar zo mee om te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 19 nov 2018 12:58 #998197

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Moby-Dick schreef :
We zijn ook deze tegen gekomen, iemand daar ervaring mee?
www.highfieldboats.nl/nl/model...alite/ultralite-260/

Iet met de 260 , wel met de hypalon 310 classic
Wat me enorm opvalt onderweg , en nu ook weer op de kaap verden , is dat highfield qua aantallen met kop en schouders boven de rest uitkomt , het lijkt wel alsof minimaal de helft van de bootjes hier zo’n ding heeft

En prijs ? , tsja , voor een pvc model met alu bodem betaal je 2000 en een hypalon 3 , dat zal het verschil in materiaal zijn , maar onderweg ‘toch een hypalon kopen omdat pvc niet tegen de zon kan’ van welk merk dan ook is absoluut duurder dan 1x een hypalon aanschaffen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 19 nov 2018 23:04 #998388

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Een paar tips van intensief bijboot gebruiker sinds vele jaren. Boot ligt op swing mooring en bij tochten ankeren we alleen, dus bijboot is essentieel.
  • Vaste aluminium bodem (RIB) is het beste. Licht, minst kwetsbaar en sleept het gemakkelijkst.
  • Ga na van welk sort PVC de boot is gemaakt. Duitse Mehler-Valmex is het beste, ontloopt Orca CSM (vroeger Hypalon) nauwelijks meer in duurzaamheid. CSM is wel meestal 50% duurder.
  • Gewicht is erg belangrijk, vooral als je de boot aan boord wilt hijsen of op de spiegel wilt binden. Rond 25 kg is goed handelbaar.
  • Vermijd polyester vaste bodem, is veel te zwaar (bij 2.6 m lengte > 35 kg.)
  • Monteer opklapbare wieltjes aan de spiegel. Maakt het zoveel makkelijker op strand te trekken of op land te verplaatsen.
  • Bega niet de fout een veel te grote BB motor erop te zetten. Voor een 2.5m RIB is 3.5PK (bijv. Yamaha 3.3 ruim voldoende. Zelfs 2 PK is vaak genoeg. Maakt het veel makkelijker om de bb motor op hekstoel te zetten. Ideaal is een simpel kraantje om op te hijsen.
  • Check of naden zijn gelast. Gelijmd is goedkoper, maar kan na een aantal jaren problemen geven.
  • Algemeen: diepe V is voordeel, minimal 35cm doorsnee voor tubes, 2 of 3 luchtkamers voor veiligheid.
  • De 2.6 Highfield in deze draad genoemd is een goede keuze maar wel aan de zware kant. Vreemd dat ze deze Ultralight noemen. Groot genoeg voor 4 volwassenen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 20 nov 2018 00:13 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 20 nov 2018 09:36 #998435

Hier nog wat info over Valmex PVC:
falconinflatables.com/wp-conte...n-hypalon-valmex.pdf
www.mehgies.com/en/productover...ex/11valmex-boat.php
Is dus kennelijk geen gewone PVC maar een compound van PVC met andere kunststoffen.
Kun je misschien een beetje vergelijken met het PVC-rubber wat Wilks gebruikt voor zijn stootranden wat ook uitstekend tegen UV bestendig is .www.wilks.co.uk/marine/boat-fe...rofiles/pvc-883.html
Ad
Laatst bewerkt: 20 nov 2018 09:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 20 nov 2018 10:03 #998445

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Lokale fabrikanten van RIBs hier in NZ bieden 10 jaar garantie op de tubes gemaakt van Mehler-Valmex (gelast, niet gelijmd) en dat terwijl NZ bekend staat als een van de landen met hoogste UV straling.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 26 dec 2018 11:27 #1008304

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
In dit topic worden vele nuttige tips gegeven. Maar ik miste toch nog wel een belangrijke. Kun je goed roeien met de bijboot ?
Hieronder een verhaal met als titel : "Roeien met de riemen die je NIET hebt."

We waren op bezoek bij vrienden in Nieuw Zeeland. Natuurlijk moest er gezeild worden. Een mooie tocht naar de Great Barrier Island werd ondernomen. In een van de baaien werd op een beschutte plaats het anker uitgegooid. Het plan was om met de bijboot naar de wal te gaan en te gaan eten in een restaurant. Met z'n vieren voeren we met de bijboot, die werd voortgestuwd door de BBM naar een landingsplaats. Plotseling viel de motor uit. Te weinig brandstof ? Nee de tank had nog voldoende. Herhaald opnieuw starten hielp niet. Gelukkig stond er voldoende wind in de goede richting en dreven we zonder problemen naar de landingsplaats en trokken de bijboot de wal op.
Ineens realiseerden we ons dat de roeiriemen nog aan boord van het zeiljacht lagen.
Volgens de schipper had de motor nog nooit kuren vertoond en ja, dan ....
De schipper keek rond en zag een kano met peddels op de wal liggen. Misschien kon hij die peddels wel even lenen om zo de riemen bij het zeiljacht op te halen. "No worries" zei hij opgewekt en stelde voor om meteen naar het restaurant te gaan en lekker te gaan eten. De terugreis was van later zorg.
Na de heerlijke maaltijd gingen we weer naar de landingsplaats. In tussen was de wind flink toegenomen en de richting naar het zeiljacht was recht tegen de wind. Terugvaren met de bijboot en de geleende peddels was totaal onmogelijk.
Opeens ontdekte de schipper een zelfde bijboot met roeiriemen en motor. Die roeiriemen zouden misschien wel even geleend kunnen worden, maar de eigenaars waren in geen velden of wegen te zien. Waren deze ook voor langere of kortere tijd ergens aan de wal, om daarna weer terug te gaan naar hun jacht. ?
Besloten werd om de riemen toch maar ongevraagd te gebruiken om naar het zeiljacht terug te roeien en daarna meteen de geleende riemen terug te brengen.
De schipper en z'n vrouw gingen roeiend op weg tegen de flinke wind en golven. Erg hard ging het niet.
Mijn vrouw en ik bleven op de landingsplaats om uitleg te geven aan de eigenaars van de roeiriemen wanneer deze eerder zouden terugkeren. En dat laatste gebeurde.
Ze waren natuurlijk verbaasd maar vatten de zaak heel sportief. Ze wezen waar hun jacht voor anker lag en vetrokken met hun bijboot met de motor. Het duurde toch vrij lang voordat onze schipper met z'n bijboot terug kwam roeien om ons op te pikken. Eerst moesten we naar het andere jacht om de geleende riemen terug te brengen. Daarna nog de flinke tocht tegen de wind in naar de eigen boot.
Een leuk avontuur, dat goed afliep. Hieruit blijkt toch wel dat de roeieigenschappen van een bijboot wel heel belangrijk kunnen zijn. Belangrijk is ook om altijd de riemen mee te nemen. ;)

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 26 dec 2018 12:09 #1008318

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Go west schreef :
Belangrijk is ook om altijd de riemen mee te nemen. ;) Jan
Wij doen niet anders.
De bijboot is voor mijn gevoel pas compleet, wanneer niet alleen de opblaas kiel, airdek, roeidoft en vanglijn, maar ook de riemen eraan zitten.
Motortje is ook leuk maar niet zo onmisbaar als de riemen.
Laatst bewerkt: 26 dec 2018 12:11 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 26 dec 2018 13:47 #1008337

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Afhankelijk van het type rubberboot roeien de meesten matig tot slecht. Om die reden, maar ook omdat ik een bijboot wil die kan zeilen, hoop ik deze winter nog een 'stijve' bijboot te maken in de vorm van een nesting dinghy.

Ik heb een redelijk ruim voordek, dus we gaan kijken hoe dat bevalt. Genest blijft er een pakket van pakweg 130 x 120 x 40cm over.
Laatst bewerkt: 26 dec 2018 14:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 30 dec 2018 09:38 #1008956

Pinical1212 schreef :
Puur financieel kun je nog steeds beter 3 x een PVC boot kopen (maakt niet uit welk merk) dan een Hypalon-boot, maar het voelt niet goed om daar zo mee om te gaan.

Daar ben ik het helemaal mee eens, in deze tijd kun je daar niet zo verkwistend meer mee omgaan.
Nadat we in het najaar impulsief bijna een bootje op marktplaats hadden gekocht, hebben we daar toch van afgezien. Jullie tips blijven dus nog steeds welkom!
Wie weet leggen we dit jaar de Opti wel op 't voordek. Leuk voor de jongens, maar voor op zee lijkt me dat niet een echt een goede optie :silly:
Ligt nogal in de weg en de boeg komt nog weer een stuk lager te liggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 30 dec 2018 15:52 #1009009

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Moby-Dick schreef :
Wie weet leggen we dit jaar de Opti wel op 't voordek. Leuk voor de jongens, maar voor op zee lijkt me dat niet een echt een goede optie :silly:
Ligt nogal in de weg en de boeg komt nog weer een stuk lager te liggen...

Dat laatste is natuurlijk een geintje, maar durf jíj op zee nog wel op het voordek te komen, dan?
Laatst bewerkt: 30 dec 2018 15:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 02 jan 2019 01:36 #1009367

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Go west schreef :
In dit topic worden vele nuttige tips gegeven. Maar ik miste toch nog wel een belangrijke. Kun je goed roeien met de bijboot ?
Hieronder een verhaal met als titel : "Roeien met de riemen die je NIET hebt."

We waren op bezoek bij vrienden in Nieuw Zeeland. Natuurlijk moest er gezeild worden. Een mooie tocht naar de Great Barrier Island werd ondernomen. In een van de baaien werd op een beschutte plaats het anker uitgegooid. Het plan was om met de bijboot naar de wal te gaan en te gaan eten in een restaurant. Met z'n vieren voeren we met de bijboot, die werd voortgestuwd door de BBM naar een landingsplaats. Plotseling viel de motor uit. Te weinig brandstof ? Nee de tank had nog voldoende. Herhaald opnieuw starten hielp niet. Gelukkig stond er voldoende wind in de goede richting en dreven we zonder problemen naar de landingsplaats en trokken de bijboot de wal op.
Ineens realiseerden we ons dat de roeiriemen nog aan boord van het zeiljacht lagen.
Volgens de schipper had de motor nog nooit kuren vertoond en ja, dan ....
De schipper keek rond en zag een kano met peddels op de wal liggen. Misschien kon hij die peddels wel even lenen om zo de riemen bij het zeiljacht op te halen. "No worries" zei hij opgewekt en stelde voor om meteen naar het restaurant te gaan en lekker te gaan eten. De terugreis was van later zorg.
Na de heerlijke maaltijd gingen we weer naar de landingsplaats. In tussen was de wind flink toegenomen en de richting naar het zeiljacht was recht tegen de wind. Terugvaren met de bijboot en de geleende peddels was totaal onmogelijk.
Opeens ontdekte de schipper een zelfde bijboot met roeiriemen en motor. Die roeiriemen zouden misschien wel even geleend kunnen worden, maar de eigenaars waren in geen velden of wegen te zien. Waren deze ook voor langere of kortere tijd ergens aan de wal, om daarna weer terug te gaan naar hun jacht. ?
Besloten werd om de riemen toch maar ongevraagd te gebruiken om naar het zeiljacht terug te roeien en daarna meteen de geleende riemen terug te brengen.
De schipper en z'n vrouw gingen roeiend op weg tegen de flinke wind en golven. Erg hard ging het niet.
Mijn vrouw en ik bleven op de landingsplaats om uitleg te geven aan de eigenaars van de roeiriemen wanneer deze eerder zouden terugkeren. En dat laatste gebeurde.
Ze waren natuurlijk verbaasd maar vatten de zaak heel sportief. Ze wezen waar hun jacht voor anker lag en vetrokken met hun bijboot met de motor. Het duurde toch vrij lang voordat onze schipper met z'n bijboot terug kwam roeien om ons op te pikken. Eerst moesten we naar het andere jacht om de geleende riemen terug te brengen. Daarna nog de flinke tocht tegen de wind in naar de eigen boot.
Een leuk avontuur, dat goed afliep. Hieruit blijkt toch wel dat de roeieigenschappen van een bijboot wel heel belangrijk kunnen zijn. Belangrijk is ook om altijd de riemen mee te nemen. ;)

Jan

Ik ben het ook nooit vergeten... Van eigen fouten leer je het meest. Ik had het eigenlijk wel in het ZF grote blunder draadje kunnen plaatsen. Na die ervaring zijn de riemen nooit meer vergeten. Trouwens, roeien gaat heel behoorlijk met een RIB met aluminium bodem.
Dat brengt me nog even op die riemen. Vaak zijn de bijgeleverde riemen 2-delig van aluminium.
Niet erg sterk. Ik heb er over de jaren diverse gebroken. Dus verstevigen of nog beter: ouderwetse houten riemen. Ik ken een geval van een zeiler die 's-avonds op de ankerplaats "even" een bezoekje aan een bevriende medezeiler ging afleggen (nee ik was het niet zelf). Bij terugroeien naar eigen boot in het donker in een inmiddels stevige aflandige bries brak een riem. Een rubber boot vangt veel wind en in no time werd hij de baai uitgeblazen. Gelukking kon hij de aandacht trekken van de bemanning van een groot jacht dat verder naar buiten was geankerd en kreeg hulp.
Dus voor dit soort bijboot tochtjes in het donker: Altijd zwemvest aan, liefst bbm en stevige riemen en als het even kan ook een handheld VHF meenemen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 02 jan 2019 01:58 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 02 jan 2019 07:20 #1009370

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Op het ”rubberboten-forum” is heel veel info te vinden over materiaal zie “ribsport.nl”.

(En voor de liefhebbers: ik heb nog een Bombard Aerotec 380 met 8 pk mercury 4 tact te koop. Met een deeep V bodem. Vaart perfect. Alleen wel vaarbewijsplichtig. En nogal groot al bijboot)
Laatst bewerkt: 02 jan 2019 07:21 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 02 jan 2019 08:53 #1009373

Wij hebben een (3,25M) Zodiac met opblaasbare V bodem. Met een 8PK 2T BBM prima in plané. De boot past net op ons voordek.
We laten de boot met grote regelmaat leeg lopen om onderdeks op te bergen. electrisch pompje erbij werkt prima.
De boot is inmiddels ruim 11 jaar oud. Hier en daar een plakkertje. heeft ronde Atlantic en meerdere lange reizen doorstaan, dus vrij bestendig. Als ik eerlijk ben beginnen de drijvers wellicht wat porues te worden, maar we doen het er nog steeds prima mee, af en toe een beetje lucht erbij pompen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 02 jan 2019 09:28 #1009376

wij hebben al 20 jaar een 3,5 meter lange bananaboot bij onze zeeschouw
die is opvouwbaar en lijkt dan op een surfplank.
bij ons ligt de boot in opgevouwen toestand op de kajuit.
Met die boot valt uitstekend te roeien en te zeilen , koersvast, de banaan wordt gebruikt om de hond uit te laten en om boodschappen te doen
In Denemarken hebben wij met 2honden wel eens 5 km moeten zeilen voordat wij van onze ankerplaats naar een jachthaven waren.
Een motortje hebben wij niet, maar een 2,5 pk motortje moet prima kunnen.
Op- en uitvouwen gaat snel en prima op het voordek van onze schouw.
Paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 02 jan 2019 12:05 #1009393

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Hier nog een bananaboot fan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 20 mei 2019 19:29 #1047796

Wadloper schreef :
Moby-Dick schreef :
Wie weet leggen we dit jaar de Opti wel op 't voordek. Leuk voor de jongens, maar voor op zee lijkt me dat niet een echt een goede optie :silly:
Ligt nogal in de weg en de boeg komt nog weer een stuk lager te liggen...

Dat laatste is natuurlijk een geintje, maar durf jíj op zee nog wel op het voordek te komen, dan?

Nou ja, aangelijnd wel hoor! Soms is het nodig, met de gennaker bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 20 mei 2019 19:33 #1047798

We zijn eruit, en hebben afgelopen week een nieuwe bijboot besteld.
Na uitgebreide vergelijking van diverse modellen Talamex, Zodiac en Lodestar is het geworden de Lodestar Ultralight 275.
De ultralight variant heeft geen harde grepen (voor optillen) zodat je 'm lekker klein kunt oprollen. Handig voor op zee...
Voor de zekerheid ook een UV-hoes erbij gekocht, omdat de boot 's zomers meestal gebruiksklaar op het voordek ligt.
Hopelijk nog jaren plezier van! B)
Laatst bewerkt: 20 mei 2019 19:35 door Moby-Dick. Reden: iets vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 20 mei 2019 19:44 #1047805

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Bij Bauhaus (een doe-het-zelf keten met slechts weinig vestigingen in Nederland) verkopen ze keurige bijbootjes met opblaasbodem voor niet meer dan 250 euro. Voor wat meer geld zijn ze er ook met V-bodem. Ik heb de goedkoopste gekocht ter vervanging van mijn derdehands bijbootje dat door ouderdom en tropenzon kleverig was geworden. Ik ben benieuwd hoe het zal bevallen, maar voor dat geld kun je bijna geen miskoop doen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips gevraagd voor aanschaf (nieuwe) bijboot 21 mei 2019 13:09 #1047991

Bauhaus heeft inderdaad een heel aardige collectie bootspullen maar zit inderdaad momenteel alleen in Groningen , Hengelo en Venlo www.google.com/search?newwindo...3!3sIAE,lf:1,lf_ui:4
Kom regelmatig in de zaak in Groningen omdat die evruit de grootste colelctie spullen hebben in vergelijking met de bekende bouwmarkten in Nl.
Echter , voor mensen die niet te ver van de grens wonen is een vestiging in Duitsland vaak ook best interessant.
Die zijn i.h.a. nog 10-20% goedkoper ook ( vraag em niet waarom)
www.google.nl/maps/search/Bauh...6,6.6916985,8z?hl=nl
Bauhaus nederland zijn nl. geen echte filialen maar zelfstandige bedrijven onder de paraplu van Bauhaus Duitsland , zo vertelde mij een mederwerker een keer.
Als je het totale aanbod wilt zien kun je ook op hun Duitse website kijken , o.a. voor boten e.d. : \
www.bauhaus.info/nautic-auto-fahrrad/c/10001100
Heelaas kun je niet op die webshop bestellen naar nederland en Bauhaus NL heeft heelaas geen webshop.
Ad
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 13:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl