Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bijwerken zeekaarten ja of nee ?

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 09:23 #995634

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Nooit... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 10:07 #995659

Ehhh....... :blush: :blush: ....... :whistle:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 10:21 #995668

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Vaar je op het Wad (achtigen) is het allemaal anders maar elders verandert er niet zoveel.
We hebben zeekaarten inmiddels een jaar of drie oud van de Kanaaleilanden en Bretagne voor de rest nog wat oude overstekers en Wight van zeker 8 jaar oud. Nooit bijgewerkt.
5 jaar oude Navionics in de plotter en verse Oesenc kaarten van Nederland, Engeland en Frankrijk op de navigatie / boord pc. Papier bijwerken nooit..
Dat is de stand hier :)
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 10:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 10:36 #995680

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ik koop over het algemeen zo om de 3-4 jaar nieuwe kaarten (papier), beetje afhankelijk van het gebied. Ondertussen zijn we grotendeels over op digitaal navigeren (plotter & tablet met opencpn). Ik ben er nog niet uit hoe up-to-date we de plotter kaarten gaan houden. We gebruiken voor NL+DE de nautin tonnen waarmee het over het algemeen prima lukt.

Papieren kaarten bijwerken heb ik een paar maal gedaan voor een zomervakantie (BSH kaarten). Tamelijk hopeloze excercitie als je het mij vraagt, ik heb het dus ook vrij snel weer opgegeven. Ik wil het voor de NV-verlag kaarten nog eens gaan proberen omdat die vaak met verbeterblaadjes werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 11:32 #995699

Ik heb het een paar keer gedaan toen ik in de "zeezeilcommissie" zat van een studentenzeilvereniging. Dat was vooral leuk om in een paar avonden met een man of 10 tegelijk te doen: maakt je bewuster van het vakantiegebied. Dat was ook op tweedehands zeekaarten van een of andere kerel uit de Rotterdamse haven - die struinde de haven weer af naar "cancelled" kaarten.

Nu nooit meer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 11:38 #995700

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Ook ik raak maar niet begonnen met het corrigeren van de kaarten, alhoewel ik wel weet dat het eigenlijk zou moeten.
Nu dat ook nog de 1800 serie maar wordt "uitgegeven" wanneer het past voor de dienst der hydrografie.
En gezien de huidige toestand van de techniek, zou ik toch graag zien dat men een andere weg inslaat voor het verbeteren en afdrukken van kaarten.
Ik kan me niet voorstellen dat het technisch onmogelijk zou zijn, om de kaarten in digitale vorm als PDF aan te bieden, zodat men steeds actuele kaarten kan kopen die afgedrukt worden op het moment van aankoop en met de up to date verbeteringen geintegreerd.
- Geen overschot meer van verlopen kaarten in de winkel.
- Als je een kaart koopt is die actueel en in orde.
- Een verloren of gescheurde kaart van een set kan je dan ook apart bijkopen in plaats van de volledige set te moeten kopen.
- Geen uren kaartverbeteren meer .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 12:02 #995713

Ik heb dat in het begin wel eens gedaan. Maar ik vond het een heidense klus voor kaarten die je toch niet gebruikt.
Ik gebruik NV Verlag kaarten en download wel de update kaartjes, maar ik heb ze nog nooit op de papieren kaart geplakt.
Routes uitzetten doe ik met behulp van OpenCPN en de meest up to date NV Verlag kaarten en de meest recente Nautin boeien. De routes en de boeien download ik vervolgens op mijn hand GPS die onderweg altijd aan mijn stuurstand hangt. Ook handig om te zien of ik voor borreltijd op de bestemming ben. Ik heb wel een kaartplotter op de stuurstand maar zeker op de wadden is die waardeloos. Tenzij je wil weten waar de boeien ooit eens gelegen hebben.


Gerard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 12:21 #995718

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Iedere zeekaart is verouderd als hij gedrukt wordt. Des te gedetailleerder, des te meer verouderd.
Ergo, een overzeiler is altijd handig om wat meer overicht te hebben, maar de details kun je beter electronisch of op zicht doen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 12:23 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 12:27 #995721

Het enige wat ik doe is de correctie-kaartjes uit de BaZ inplakken in de (oude) kaarten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 12:36 #995726

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Interessant allemaal. Weet er iemand of daar soms controle op gebeurt ? Of is dit enkel voor de beroepsvaart ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 12:48 #995730

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
HCA schreef :
Interessant allemaal. Weet er iemand of daar soms controle op gebeurt ? Of is dit enkel voor de beroepsvaart ?

Nog nooit gehad of gehoord.

Voor de beroepsvaart wel verplicht, tenzij ze zijn overgestapt op dubbel ECDIS.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 12:57 #995733

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Dit jaar heb ik een NV Verlag licentie en zit keurig iedere maand een uurtje updates te knippen en te plakken. Soms met een gevoel van "waarom doe ik dit?" omdat er ook lokaties bij zijn waar ik toch niet kom... :dry:
Ik heb me wel afgevraagd hoe je de wijzigingen in zou moeten tekenen, want sommige plekken worden zó vaak gewijzigd dat het een puinhoop zou worden op de kaart als je dat met de hand intekent.
Overigens gebruik ik die papieren kaart alleen als backup, dus volgend jaar komt er geen nieuwe. Ik sla zeker één jaar over en misschien wel meer.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 12:57 #995735

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Op de Stentec website staat volgend persbericht :

'Op de Westerschelde wordt er op gecontroleerd of schepen aan de SOLAS verplichtingen voldoen en dat geldt waarschijnlijk ook voor alle andere vergelijkbare wateren. Voor alle schepen die varen op zee is het o.a. verplicht om een recent bijgewerkte kaart aan boord te hebben. Plezierjachten die op zee varen zijn aan de regels van SOLAS V gebonden.

Het niet bij zich hebben van een actuele en bijgewerkte kaart getuigt niet alleen van slecht zeemanschap. Er staat ook nog een stevige boete op. Als dit geldt voor de Westerschelde dan geldt dit in principe ook voor andere havenmondingen en getijdenwateren zoals de Waddenzee
.'

(Ik weet niet of dit op recente regelgeving gebaseerd is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 13:01 #995742

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
CeesS schreef :
Op de Stentec website staat volgend persbericht :

'Op de Westerschelde wordt er op gecontroleerd of schepen aan de SOLAS verplichtingen voldoen en dat geldt waarschijnlijk ook voor alle andere vergelijkbare wateren. Voor alle schepen die varen op zee is het o.a. verplicht om een recent bijgewerkte kaart aan boord te hebben. Plezierjachten die op zee varen zijn aan de regels van SOLAS V gebonden.

Het niet bij zich hebben van een actuele en bijgewerkte kaart getuigt niet alleen van slecht zeemanschap. Er staat ook nog een stevige boete op. Als dit geldt voor de Westerschelde dan geldt dit in principe ook voor andere havenmondingen en getijdenwateren zoals de Waddenzee
.'

(Ik weet niet of dit op recente regelgeving gebaseerd is)

Volgens mij heeft (vrijwel) iedereen een recent bijgewerkte kaart aan boord. Maar niet van papier. En als dat laatste anno 2018 nog moet, is het een achterlijke, sorry, een achterhaalde regel.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 13:07 #995746

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Uit het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990, in aangepaste vorm geldig vanaf 1-1-2017 :

Artikel 55. Verplichting tot aan boord hebben van reglement en zeekaart 2
Aan boord van elk schip, met uitzondering van een open klein schip, waarop dit reglement van toepassing is, moeten een volledig bijgewerkt exemplaar van dit reglement en de meest recente uitgave van, of een volledig bijgewerkte zeekaart van het in artikel 1 genoemde gebied aanwezig zijn. Een volledig bijgewerkt exemplaar van dit reglement en een volledig bijgewerkt exemplaar van de zeekaart die via een elektronisch middel op ieder moment geraadpleegd kunnen worden, zijn eveneens toegestaan. Deze moeten op eerste aanvraag van een opsporingsambtenaar door deze kunnen worden ingezien.

Artikel 56. Strafbare feiten 3
Overtreding van de bij of krachtens dit besluit vastgestelde bepalingen, alsmede overtreding van de aan een vergunning, vrijstelling, ontheffing of toestemming verbonden voorschriften, is een strafbaar feit.


zie wetten.overheid.nl/BWBR0005393/2017-01-01#Hoofdstuk8
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 13:08 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 13:29 #995753

Ik doe het wel en ik zie het als een onderdeel van de reisvoorbereiding.

Dit is een handige link.
www.pzv-zeezeilen.nl/wp-conten...aarten-Bijwerken.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 13:30 #995754

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7524
Voor de Westerschelde, de aanloop vanuit zee en de Schelde tot voorbij Antwerpen is er een ENC kaartenset verkrijgbaar bij de VTS-Scheldt website. Hiermee heb je altijd de laatste kaartenset ter beschikking.

Het is aan te bevelen die te gebruiken en aan de reglementen te voldoen.

Na registratie, komt er zeer regelmatig een email melding van een update. Een update van alleen de gewijzigde kaarten ofwel de gehele kaartenset. Om de 14 dagen is er wel een aanpassing.

Deze service is kostenloos.

Je moet dan wel een kaartenplotter of computer systeem bezitten die ENC kaarten kan gebruiken.

Met OpenCPN gaat dit prima.

www.vts-scheldt.net/default.as...ienc/iencOverview_nl
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 13:35 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 14:03 #995764

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
HCA schreef :
Interessant allemaal. Weet er iemand of daar soms controle op gebeurt ? Of is dit enkel voor de beroepsvaart ?

Ik ben vanwege een serie die we filmden enige jaren geleden een paar keer met de waterpolitie vanuit Vlissingen (werkgebied onder meer Westerschelde) op pad geweest. Tijdens een van de surveillances werd een (motor)jacht op de Westerschelde beboet omdat die met een (elektronische) plotterkaart voer waarop wijzigingen van een vaargeultje rond de Lage Springer niet waren doorgevoerd.

Het jacht had geen papieren kaarten aan boord maar de plotter werd als alternatief geaccepteerd. Wat mij betreft was de schipper er met een waarschuwing i.p.v. boete van afgekomen; de man had zijn boot verder prima op orde maar kwam er ter plekke achter dat het kaartmateriaal in zijn gloednieuwe plotter verouderd was. Niemand had hem verteld dat het (standaard geïnstalleerde) kaartmateriaal niet even recent was als zijn aankoop, maar hoogstwaarschijnlijk stamde uit de tijd dat de plotter voor het eerst op de markt kwam.

Er wordt op de Westerschelde dus daadwerkelijk gecontroleerd op bijgewerkte kaarten (althans toen).

Wijzelf zijn - ondanks het aanzienlijke aantal mijlen dat we elk jaar maken in Nederland en daarbuiten - nog nooit op de actualiteit van ons kaartenmateriaal (papier & electronisch) gecontroleerd. We hebben meerdere zelfstandige elektronische kaarten aan boord (die we allemaal courant houden) en tekenen alleen de grote wijzigingen (windparken, scheidingsstelsels, etc.) in op onze papieren overzeilers.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 15:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 14:18 #995769

Deze Fin had zijn kaart al 25 jaar niet bijgewerkt en dus ook de gehele aanleg van de Maasvlakte niet meegekregen...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 15:33 #995790

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6757
Volgens mij is de vraagstelling verkeerd. Je zou jezelf moeten afvragen, kan ik het uitleggen aan de verzekering of nog erger aan eventuele slachtoffers als je het niet doet.

De beroepsvaart op mag tegenwoordig ook elektronisch varen maar dan wel dubbel uitgevoerd, met per set een aparte voeding en een aparte noodvoeding. En verder nog een hoop eisen over betrouwbaarheid schermgrootte etc. Daar valt een tablet of nog erger een telefoon dus niet onder.

Van de andere kant als je een scherm hebt dat relatief betrouwbaar is met bijgewerkte kaarten, zou je als backup een paar oude papieren kaarten mee kunnen nemen. Maar wees je dan wel héél goed bewust dat het oude kaarten zijn, en dus niet kloppen.

PS mijn papieren kaarten zijn ook oud en niet bijgewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 15:51 #995791

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Michieltje schreef :
Deze Fin had zijn kaart al 25 jaar niet bijgewerkt en dus ook de gehele aanleg van de Maasvlakte niet meegekregen...

en vertelde, dat hij geen enkele kardinaal heeft gezien, laat staan al die lichtfabrieken die daar in 'zee' staan?

Kunnen we toch niet serieus nemen toch?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 15:51 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 16:03 #995795

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7524
Zoals eerder aangegeven kun je kaart materiaal van een computer plotter ook eenvoudig uitprinten.

Mooier nog als dit mogelijk is op een A3 kleurenprinter. Maar op een A4 printer gaat het ook.

Je kunt uiteraard alleen de wat moeilijk trajecten of aanloop van een haven doen.

Dan hebt je en een up to date digitale kaart plus een up to date reserve papieren backup.

Werkt hier ook vanuit mijn RPI naar een A3 printer. Bij een copy shop printen kun je de papieren kaart ook nog laten plastificeren.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 16:39 #995815

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Hans V schreef :
Het jacht had geen papieren kaarten aan boord maar de plotter werd als alternatief geaccepteerd. Wat mij betreft was de schipper er met een waarschuwing i.p.v. boete van afgekomen; de man had zijn boot verder prima op orde maar kwam er ter plekke achter dat het kaartmateriaal in zijn gloednieuwe plotter verouderd was. Niemand had hem verteld dat het (standaard geïnstalleerde) kaartmateriaal niet even recent was als zijn aankoop, maar hoogstwaarschijnlijk stamde uit de tijd dat de plotter voor het eerst op de markt kwam.

Sympathiek van de agent dat de plotter als alternatief werd geaccepteerd. Als die kaart wel was bijgewerkt had de agent het waarschijnlijk ook geaccepteerd als goede bijgewerkte kaart. Echter, plotters (en ipads) en hun kaarten zijn niet bedoeld als officiele publicatie. Je blijft daar ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor die aan boord te hebben. Mogelijk was het door de vingers gezien als wel alle belangrijke bijgewerkte informatie er bij had gestaan, misschien zelfs wel handmatig. Iedereen weet dat, of hoort dat te weten. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in de voorwaarden van kaarten-providers. Bijv Navionics:
WARNINGS: The electronic chart is an aid to navigation designed to facilitate the use of authorized government charts, not to replace them. Only official government charts and notices to mariners contain all information needed for the safety of navigation, and as always, the captain is responsible for their prudent use.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 17:47 #995849

Ik gebruik ook nog veel papieren kaarten en vaaraanwijzingen. ik lees de correcties altijd door en voor mij belangrijke wijzigingen neem ik over op de kaart. meestal een of twee daagjes werk in het voorjaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 18:06 #995867

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Pimpel schreef :
Sympathiek van de agent dat de plotter als alternatief werd geaccepteerd. Als die kaart wel was bijgewerkt had de agent het waarschijnlijk ook geaccepteerd als goede bijgewerkte kaart.

Inderdaad. Het was geen coulance van de bewuste agent, Hoewel kaartplotters niet aan de strenge eisen van een officieel ECDIS voldoen zou een werkend en up to date kaartplotter systeem (en ik vermoed ook tablet met nautische kaarten) voldoende zijn geweest.
Zijn collega’s wilden de verbaliserende agent niet in het bijzijn van de schipper afvallen maar hadden het ook liever bij een waarschuwing gelaten.

Pimpel schreef :
Echter, plotters (en ipads) en hun kaarten zijn niet bedoeld als officiele publicatie. Je blijft daar ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor die aan boord te hebben.

Dat zal juridisch kloppen, maar ik sluit niet uit dat met het goedkeuren van puur electronische kaarten (ECDIS) aan boord van zeeschepen de regels voor de watersport ook veranderen. Transas levert zowel ECDIS systemen en Pilot PRO (tablet) voor loodsen als iSailor (tablet) voor watersporters. Zelfde kaartmateriaal. Op een gegeven moment wordt het lastig om te beargumenteren waarom niet-papieren kaarten op een jacht niet zouden voldoen.

Die disclaimers van Navionics c.s. lijken me meer een juridische constructie om van aansprakelijkheid af te komen dan een verklaring dat het kaartmateriaal niet de kwaliteit van de papieren versie zou hebben. Kaartleveranciers (zowel electronisch als op papier) betrekken hun data veelal van dezelfde Hydrografische Diensten,

Regelmatig updaten en zorgen voor een backup optie als je primaire systeem uit mocht vallen levert in mijn ogen meer nuttige informatie op (en is dus veiliger) dan papieren kaarten die matig tot niet handmatig worden bijgewerkt. Maar goed, die discussie is elders op dit forum al gevoerd.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 18:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl