Pimpel schreef :
Sympathiek van de agent dat de plotter als alternatief werd geaccepteerd. Als die kaart wel was bijgewerkt had de agent het waarschijnlijk ook geaccepteerd als goede bijgewerkte kaart.
Inderdaad. Het was geen coulance van de bewuste agent, Hoewel kaartplotters niet aan de strenge eisen van een officieel ECDIS voldoen zou een werkend en up to date kaartplotter systeem (en ik vermoed ook tablet met nautische kaarten) voldoende zijn geweest.
Zijn collega’s wilden de verbaliserende agent niet in het bijzijn van de schipper afvallen maar hadden het ook liever bij een waarschuwing gelaten.
Pimpel schreef :
Echter, plotters (en ipads) en hun kaarten zijn niet bedoeld als officiele publicatie. Je blijft daar ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor die aan boord te hebben.
Dat zal juridisch kloppen, maar ik sluit niet uit dat met het
goedkeuren van puur electronische kaarten (ECDIS) aan boord van zeeschepen de regels voor de watersport ook veranderen. Transas levert zowel ECDIS systemen en Pilot PRO (tablet) voor loodsen als iSailor (tablet) voor watersporters. Zelfde kaartmateriaal. Op een gegeven moment wordt het lastig om te beargumenteren waarom niet-papieren kaarten op een jacht niet zouden voldoen.
Die disclaimers van Navionics c.s. lijken me meer een juridische constructie om van aansprakelijkheid af te komen dan een verklaring dat het kaartmateriaal niet de kwaliteit van de papieren versie zou hebben. Kaartleveranciers (zowel electronisch als op papier) betrekken hun data veelal van dezelfde Hydrografische Diensten,
Regelmatig updaten en zorgen voor een backup optie als je primaire systeem uit mocht vallen levert in mijn ogen meer nuttige informatie op (en is dus veiliger) dan papieren kaarten die matig tot niet handmatig worden bijgewerkt. Maar goed, die discussie is elders op dit forum al gevoerd.