Sloe Gin schreef :
De routeplanning tot dusver.
Mag ik de shippinglane van 2 naar 5 ook gewoon haaks kruisen?
Ben toch bang dat, gezien de duidelijke beginnersfout hier, de tocht schromelijk onderschat wordt.
De bier en wiskey keuze gaven dat ("beginner") overigens al een beetje aan, dus er is dan wel weer sprake van enige consistentie.
Het is natuurlijk een illusie dat het stuk tussen Andijk en Medemblik zich als een recht lijn laat varen. Hoe dichter bij Medemblik hoe gevaarlijker het vaarwater wordt. Hoewel zeilen een beroerde spectator sport is, proberen alle zeilwedstrijden uit alle macht dit te bestrijden door zoveel mogelijk in de weg te gaan liggen. Je zou denken dat ze graag een stukje willen varen, maar nee, liever lui dan moe, doen ze dat graag zo dicht mogelijk bij de deur.
Tot je daar vanuit gaat, dan bevestigen ze natuurlijk net de regel en liggen ze elders in de weg.
Hoe daar dan mee om te gaan?
Het gangbare advies bij onvoorspelbare situaties (en daar valt een wedstrijd veld zeker onder) is om duidelijk te zijn. Dus: koers vast houden en volgens de voorrangs regels acteren.
Indien je dit consistent uitvoert dan zal je zien dat de (meestal) rode begeleidingsbootjes aan komen snellen om jou met veel zwaai en geluid gebeuren te bevestigen dat dit inderdaad een wedstrijd is en je dus een duidelijk genoege koers ingelegd hebt zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
Probeer vooral niet om ze te ontwijken, ruimte te geven, etc. Hiervoor is hun gedrag veel te onvoorspelbaar. Het is net een zwerm spreeuwen.
Jij hebt je snelheid aangepast aan de drank (van al dat schudden wordt het bier wild), maar deze lui durven het aan zonder deze essentials op hun m32's of foiling surfplankjes het wilde ijsselmeer op te gaan en schuren alsof het een formule 1 baan is.
De juiste koers voor het aanvaren van de havenmond laat zich dus eenvoudig berekenen: aan de wind over bakboord. Met een heersende ZW wind zal de geplotte koers dus niet juist zijn.
Ten overvloede: de shipping lane te allen tijde vermijden zelfs als dit BB aan de wind is: hier wordt sneaky door wedstrijdzeilers gebruik gemaakt van de stuurboordwal situatie om jouw BB hadw koers te torpederen.