Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 17:00 #1092767

Niks aan de hand, een beetje een lange windvlaag van 1 minuut (5:30 tot 6:30) en net ff 35 kts.
Daar ga je niet voor reven, zeker niet als je een Echte Fin bent!
Beetje meer afvallen was wel beter geweest, dus met de 'leerzaamheid' valt het ook wat tegen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 17:00 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 17:03 #1092769

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat filmpje is hier al een paar keer voorbij gekomen.
Zou er wel iets meer context bij zetten ...
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 17:11 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 17:06 #1092771

filmpje is voor Jaap!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 17:25 #1092777

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 168
Ik had het filmpje nog niet gezien, bedankt voor het delen!

Als je een zwaar schip hebt dat wel een vlaagje kan hebben dan loos je wat wind en val je wat af. Het duurt immers maar een paar minuten, hoogstens een half uur ofzo.

Als je zuinig bent op je spullen dan trek je er wat zeil af. De bui of squall zie je makkelijk aankomen overdag of bij een heldere nacht.

Als je wilt winnen dan maak je er misschien wel gebruik van.

Het is in ieder geval iets wat zeilen leuk of spannend maakt en waar iedereen verschillend op reageert. Zolang er geen (persoonlijke) ongelukken gebeuren is het goed. Met andere woorden: de beste stuurlui staan aan wal. Hoezo te laat reven? Oftewijl "whatever floats your boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 18:37 #1092803

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Een van die kerels staat gewoon in z'n t-shirtje zonder reddingsvest of lifeline op het voordek de zeilen binnen te halen.

Soort van acute doodswens, (gelukkig gaat het goed)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 18:42 #1092804

ik zou me wel zorgen maken over uit mijn spullen: die genua klappert eindeloos lang voordat er gestreken wordt, het grootzeil nog veel langer. Zo'n giek in water is ook altijd oppassen.... zo gaan dingen snel stuk. Waarom ook niet even het grootzeil droppen? of snel een dubbel rif?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 18:44 #1092805

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Ik weet niet. Op Youtube staat er bij geschreven:

During the 2019 Espoo-Suursaari offshore sailing race, a thunderstorm forms literally out of the blue right on top of us. We manage to get the spinnaker down in time, but unfortunately end up splitting the headsail in half. We were back on track in minutes after this and managed to get the win after 40+ hours of intense sailing – being the only wooden boat in the fleet!

PAM is a 40ft S&S designed masthead-rigged sloop from 1966, sailing out of Helsinki, Finland and skippered by Santtu Parikka.


Los van een paar stoere reakties hierboven, lijkt dit erg op een artikeltje wat ik hier ooit eens geschreven heb.

Wat mij opvalt:

1: Zo plotseling was die bui niet.
2: De Spi laten ze rijkelijk lang staan,
3: Strijken van de fok, maar ook sturen, is makkelijker als je een paar streken hoger stuurt: je kunt dat een beetje blijven zeilen op je grootzeil, en je kunt wind lozen uit je grootzeil, wat hier niet meer lukt, en je gaat minder schuin.

Aan de andere kant: niemand gewond geraakt, dus ok. Alleen vraag ik me wel af wat de verzekering hiervan vindt. Die gescheurde fok zit voor mij toch echt wel een deel eigen schuld in.

zeilersforum.nl/index.php/foru...-onweer-van-gisteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 18:48 #1092806

Is een gescheurde fok tegenwoordig ook al verzekeringswerk :sick:
Dat zal toch niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 19:06 #1092817

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Precies mijn gevoel. Zo plotseling komt die bui echt niet aan. Ze hebben ruim de tijd om de fok er af te trekken of in te rollen, en de main op het tweede rif te zetten. De fok scheurt niet voor niets aan diggelen. Dat gebeurt echt niet zomaar. En ik denk dat ze met de main enkel geluk hebben gehad dat die ook niet gescheurd is...

Joop66 schreef :
Ik weet niet. Op Youtube staat er bij geschreven:

During the 2019 Espoo-Suursaari offshore sailing race, a thunderstorm forms literally out of the blue right on top of us. We manage to get the spinnaker down in time, but unfortunately end up splitting the headsail in half. We were back on track in minutes after this and managed to get the win after 40+ hours of intense sailing – being the only wooden boat in the fleet!

PAM is a 40ft S&S designed masthead-rigged sloop from 1966, sailing out of Helsinki, Finland and skippered by Santtu Parikka.


Los van een paar stoere reakties hierboven, lijkt dit erg op een artikeltje wat ik hier ooit eens geschreven heb.

Wat mij opvalt:

1: Zo plotseling was die bui niet.
2: De Spi laten ze rijkelijk lang staan,
3: Strijken van de fok, maar ook sturen, is makkelijker als je een paar streken hoger stuurt: je kunt dat een beetje blijven zeilen op je grootzeil, en je kunt wind lozen uit je grootzeil, wat hier niet meer lukt, en je gaat minder schuin.

Aan de andere kant: niemand gewond geraakt, dus ok. Alleen vraag ik me wel af wat de verzekering hiervan vindt. Die gescheurde fok zit voor mij toch echt wel een deel eigen schuld in.

zeilersforum.nl/index.php/foru...-onweer-van-gisteren
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 19:29 #1092827

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Ik ben een redelijk beginner maar als ik dit zie? Wat een klojo's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 19:39 #1092830

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Nou ja, het is een wedstrijd.

Maar t punt is: in een bui kan de echte windsterkte in een tel van 5 naar 8 bft gaan. De enige coping strategie, is op tijd klaar zijn. Als je te laat bent, slaat rommeligheid/paniek heel snel toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 20:04 #1092842

Klein245 schreef :
Ik ben een redelijk beginner maar als ik dit zie? Wat een klojo's
Hoezo? Wie is er gewond geraakt? Wie heeft er ergens last van gehad? Hebben zie iemand voor de voeten gevaren? hebben ze ongelukken veroorzaakt? Volgens mij kan dat allemaal ontkennend beantwoord worden. Dus waarom zijn het klojo's? Wat kan jou het schelen dat ze graag hun wedstrijd willen winnen en dus iets meer risico willen nemen? Er was geen paniek, ze wisten wat ze moesten doen en ze zijn niemand to last geweest dus ze hadden alles onder controle.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 20:08 #1092845

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Erikdejong schreef :
Klein245 schreef :
Dus waarom zijn het klojo's? Wat kan jou het schelen dat ze graag hun wedstrijd willen winnen en dus iets meer risico willen.
Als het bewust is vanwege een wedstrijd is het een ander verhaal maar normaal gesproken is dit vragen om problemen of schade
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 20:20 #1092853

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Spi erop tijd af en lekker 1 of 2 riffen erin had de zaak wel een hoop rust gegeven.

dan gaat het niks langzamer met zoveel winddruk

Je mag je afvragen waarom je deze stress op je nek haalt, of je moet er even zin in hebben dat kan ook
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 20:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 20:31 #1092856

Erikdejong schreef :
Klein245 schreef :
Ik ben een redelijk beginner maar als ik dit zie? Wat een klojo's
Hoezo? Wie is er gewond geraakt? Wie heeft er ergens last van gehad? Hebben zie iemand voor de voeten gevaren? hebben ze ongelukken veroorzaakt? Volgens mij kan dat allemaal ontkennend beantwoord worden. Dus waarom zijn het klojo's? Wat kan jou het schelen dat ze graag hun wedstrijd willen winnen en dus iets meer risico willen nemen? Er was geen paniek, ze wisten wat ze moesten doen en ze zijn niemand to last geweest dus ze hadden alles onder controle.
Eens.
En wie is het ZF dan wel weer om ze af te branden... :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 20:57 #1092862

Erikdejong schreef :
Klein245 schreef :
Ik ben een redelijk beginner maar als ik dit zie? Wat een klojo's
Hoezo? Wie is er gewond geraakt? Wie heeft er ergens last van gehad? Hebben zie iemand voor de voeten gevaren? hebben ze ongelukken veroorzaakt? Volgens mij kan dat allemaal ontkennend beantwoord worden. Dus waarom zijn het klojo's? Wat kan jou het schelen dat ze graag hun wedstrijd willen winnen en dus iets meer risico willen nemen? Er was geen paniek, ze wisten wat ze moesten doen en ze zijn niemand to last geweest dus ze hadden alles onder controle.

Zo kun je het bekijken idd.
Een andere kijk kan zijn: de kans dat het wel nodig was geweest, is redelijker wijs aanwezig. Maw: dan moet een reddingsploeg op pad vanwege wat mogelijk toch gezien kan worden als wat over de rand van verantwoordelijkheid gedrag van een crew. Wedstrijd of niet, hier vielen echt geen grote prijzen te winnen oid; is geen WK oid..
Gelukkig is alles goed gegaan, maar dat op zich is mogelijk meer geluk dan wijsheid geweest in dit geval..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 21:01 #1092864

  • matchbox
  • matchbox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 358
Dit filmpje is inderdaad al eerder voorbij gekomen. Mijn mening over het geouwehoer hier is simpel. Als je het meemaakt dan maak je er het beste van. Als je de wereld beoordeeld op dingen die al gebeurt zijn is het makkelijk kletsen. Gelukkig liep het goed af voor deze mensen. Zie weinig leermomentjes behalve dan dat ik het misschien anders had aangepakt en eerder had geanticipeerd, god mag het weten.

Dat is mijn idee, misschien had ik juist wel de verkeerde keuzes gemaakt. Allemaal niet relevant, we zullen het nooit weten. Lekker gaan varen en zelf fouten maken en de schade dragen.

Succes heeft vele vaders, mislukking helaas maar eentje.

Groet, MB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 21:01 #1092865

EarlyMorningSunrise schreef :
Gelukkig is alles goed gegaan, maar dat op zich is mogelijk meer geluk dan wijsheid geweest in dit geval..
Maar dat kun je van een filmpje niet beoordelen, je moet er bij geweest zijn om het te kunnen beoordelen, geen van ons was dat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 22:03 #1092891

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Noballast schreef :
Is een gescheurde fok tegenwoordig ook al verzekeringswerk :sick:
Dat zal toch niet.

Ik ben bang van wél. Helaas gaat jou en mijn premie daardoor wel weer omhoog.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 14 okt 2019 22:49 #1092894

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Heb dat in ander draadje waar het filmpje staat ook geschreven:
Moet glimlachen om die kussentjes in het gangboord die wel op maar niet wegwaaien.
En verbaasd dat ze het grootzeil zo in de zaling laten staan, trek het wat aan en stuur wat hoger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 15 okt 2019 09:57 #1093009

Als kijker lijkt het alsof ze langzaam handelen maar volgens mij valt dat wel mee. Misschien iets te laat ingezet ja, maar het blijft een race.

Ik zie wel enkele fouten maar dat heeft weinig te maken met langzaam of te laat handelen. Wat hadden ze denk ik beter kunnen doen?

-Voor de wind varen tijdens genua strijk.
-Reddingsvest aan.
-Geen losse zooi zoals kussens in het gangboord.
-(Meer neerhouder en achterstag?)

Toerzeiler zijnde had je natuurlijk al lang al je zeilen gestreken maar dat is iets anders.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 15 okt 2019 10:06 #1093014

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Ze zeilen wel erg verbaal, dat maakt een zenuwachtige indruk. Maar misschien hoort dat ook bij de spanning van de wedstrijd.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 15 okt 2019 10:42 #1093028

3Noreen schreef :
Noballast schreef :
Is een gescheurde fok tegenwoordig ook al verzekeringswerk :sick:
Dat zal toch niet.

Ik ben bang van wél. Helaas gaat jou en mijn premie daardoor wel weer omhoog.

Sterker nog, iets meer dan een jaar geleden werden er héél wat zeiltjes geclaimd (ook door ZF-ers) met een beschuldigende vinger naar een wedstrijdcomité omdat een weersvoorspelling niet uitkwam. Erg droef.

En wie dit onder "wedstrijdzeilen" schaart weet er duidelijk niks van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 15 okt 2019 13:57 #1093075

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
En wie dit onder "wedstrijdzeilen" schaart weet er duidelijk niks van
Geef een definitie van wedstrijdzeilen dan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een prachtig voorbeeld van TE LAAT REVEN. 16 okt 2019 10:15 #1093388

Haha, krijgen we nu een nieuwe 'Wet van Godwin', maar dan voor de 24uurs van 2018?

Wet van Godwin: Naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler tot 1.

Overigens ben ik het ermee eens dat een zeiltje claimen met een bui als oorzaak wel een beetje flauw is, ja.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl