Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hulp nodig met nieuw product

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 12:48 #1201532

Hans V schreef :
[...] Goedkoop is geen alternatief voor betrouwbaar.[...]
Toch even, hoor: Duur is ook geen synoniem voor betrouwbaar.

Dus hoewel goedkoop geen alternatief hoeft te zijn voor betrouwbaar, kan goedkoop natuurlijk wél betrouwbaar zijn
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 12:49 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 12:51 #1201534

Er zijn machinebouwers die een Pi in de schakelkast zetten als alternatief voor een PLC. Goed en betrouwbaar is de hardware zonder twijfel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 13:05 #1201536

Als je nou komt met een mooi scherm, waterdicht en niet te duur met een goede helderheid, dan ben je spekkoper. Een raspberrybpi optuigen kan iedereen wel. En open source spullen verkopen ook.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 13:12 #1201538

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
+1
En dan bij voorkeur geen touchscreen maar een paar fysieke knoppen met een goed doordachte bediening.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 13:16 #1201540

BB geeft voor mij wel aansprekende eisen aan een boorsysteem aan:
loosely coupled, zelfstandig functionele modules die niet omvallen als een ander omvalt...
een freeze of mislukte update van een deelsysteem kunnen niet veroorzaken dat andere ook omvallen.

De basis (zoals bij voorbeeld de Roosmux ook) staat volledig los van de nmea en seatalk apparatuur die afzonderlijk ook gewoon af te lezen zijn.
Alle sensoren die direct op 1 unit binnen komen en dat is dan een open pctje lijkt me kwetsbaar.
Ik zou zeggen: een apparaat moet output van alle markt sensoren nu en in de toekomst kunnen integreren zonder deze te vervangen (geen lock in op een onbekend platform). De interface dus upgradebaar maar niet direct mee bij het updaten van je tonnen, kaarten of gribfiles...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 13:17 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 13:22 #1201542

  • JamosTan
  • JamosTan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
boarderbas schreef :
JamosTan schreef :
boarderbas schreef :
Iets wat aan het internet hangt en moet updaten is voor mij al een no-go.

Hey Boarderbas,

Goed punt, je wil niet afhankelijk zijn van internet mocht je in gebieden terechtkomen waar wellicht geen dekking is. Aan de andere kant is het wellicht wel fijn om erover te beschikken, voor als je het nodig hebt. Bijvoorbeeld als je een keer je kaarten "wil" updaten. Internet is daarom in ons product aanwezig. Voor updates zou je ook kunnen denken aan een SD kaartje, voor nu lossen we dit (plus remote monitoring) op met een onboard internetverbinding.

Noem me ouderwets, maar ik heb liever gewoon een (basis) systeem wat geen updates behoeft. Ook ik heb wel eens met de gedacht gespeeld om een PIPO op de kaartentafel te maken, maar die zou geen enkele kritische rol krijgen in mijn systeem.



Uit interesse; hoe doe jij de dieptemeting? Smartsensors vereisen word een dure grap voor de booteigenaar.

Nee hoor, ouderwets is niks mee! Ik geloof bijv. zelf in de uitspraak "don't fix what isn't broken" als het gaat om (sommige) updates. De kern van het systeem moet stabiel zijn, getest en eigenlijk geen updates nodig hoeven te hebben.

Even nieuwsgierig, bedoel je met PIPO de MFD (touch) schermen?

M.b.t. het verlenen van een kritische rol aan een stukje technologie, dat is denk ik een belangrijk onderwerp. Ik denk ook m.b.t. het varen of zeilen zijn de meest traditionele middelen nog het meest belangrijk om op terug te kunnen vallen, om als voorbeeld misschien de papieren kaarten te noemen, of een ander middel wat wellicht minder storingsgevoelig is of afhankelijk van wellicht zelfs een stroomvoorziening zoals een accu. Wat dat betreft dienen schermpjes, en misschien ook andere apparatuur meer als een extra waarbij de hoop is dat het de zeilervaring zal doen verbeteren. Ik lees weleens in disclaimers van fabrikanten als Garmin of B&G, dat ze een dergelijke boodschap als eerst tonen wanneer het apparaat (zoals een mfd) voor het eerst opstart, echter dat het niet de bedoeling is erop geheel te vertrouwen. Ik denk dat het belangrijk is om ergens op terug te kunnen vallen en zorgvuldig om te gaan met waarop je "vertrouwt" op je boot, welk systeem dit ook is.

Er zijn ook mensen die alleen een vlag omhoog hijsen en kijken hoe de wind staat en niet meer nodig hebben (of willen, of kunnen betalen), maar er is ook een groep mensen die toch wat meer wil weten over hoe de boot presteert, wat de omgeving doet (AIS / weersomstandigheden) en soms de boot in de gaten willen houden voor als ze niet aan boord zijn terwijl de boot voor anker ligt, of als er een storm is en ze even willen weten of de boot nog veilig ligt, of even tijdens solo zeilen de autopilot kunnen inschakelen, of AIS even in de gaten willen houden terwijl ze benedendeks een spoedreparatie uitvoeren. Uiteindelijk heb je denk ik heel veel soorten zeilers en booteigenaren elk met hun eigen voorkeur en unieke situaties waarin zij in verkeren.

Om antwoord te geven op je vraag over dieptemeting, momenteel is er de mogelijkheid om bestaande transducers (bedraad) te bevestigen en uit te lezen. Smartsensors zou een mogelijkheid kunnen zijn, is iets wat ik super interessant vindt om te ondersteunen voor als iemand het toevallig aan boord heeft, maar wil er geen noodzakelijkheid van maken dat iemand dit moet hebben.

Groet, Jamos
Hulp gevraagd! We zijn een nieuw product aan het maken, jouw mening als gebruiker helpt ons om het juiste voor jou (en jouw boot) te ontwikkelen. Help je ons een kort survey in te vullen? bit.ly/ayeaye-survey
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 13:31 #1201547

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
PIPO computer:

zeilersforum.nl/index.php/foru...r-met-pipo-en-tablet

MFD = Multi Function Display = 1/2 Blackbox
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 13:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 13:33 #1201548

JamosTan schreef :
boarderbas schreef :
JamosTan schreef :
boarderbas schreef :
Iets wat aan het internet hangt en moet updaten is voor mij al een no-go.

Hey Boarderbas,

Goed punt, je wil niet afhankelijk zijn van internet mocht je in gebieden terechtkomen waar wellicht geen dekking is. Aan de andere kant is het wellicht wel fijn om erover te beschikken, voor als je het nodig hebt. Bijvoorbeeld als je een keer je kaarten "wil" updaten. Internet is daarom in ons product aanwezig. Voor updates zou je ook kunnen denken aan een SD kaartje, voor nu lossen we dit (plus remote monitoring) op met een onboard internetverbinding.

Noem me ouderwets, maar ik heb liever gewoon een (basis) systeem wat geen updates behoeft. Ook ik heb wel eens met de gedacht gespeeld om een PIPO op de kaartentafel te maken, maar die zou geen enkele kritische rol krijgen in mijn systeem.



Uit interesse; hoe doe jij de dieptemeting? Smartsensors vereisen word een dure grap voor de booteigenaar.

Nee hoor, ouderwets is niks mee! Ik geloof bijv. zelf in de uitspraak "don't fix what isn't broken" als het gaat om (sommige) updates. De kern van het systeem moet stabiel zijn, getest en eigenlijk geen updates nodig hoeven te hebben.

Even nieuwsgierig, bedoel je met PIPO de MFD (touch) schermen?

M.b.t. het verlenen van een kritische rol aan een stukje technologie, dat is denk ik een belangrijk onderwerp. Ik denk ook m.b.t. het varen of zeilen zijn de meest traditionele middelen nog het meest belangrijk om op terug te kunnen vallen, om als voorbeeld misschien de papieren kaarten te noemen, of een ander middel wat wellicht minder storingsgevoelig is of afhankelijk van wellicht zelfs een stroomvoorziening zoals een accu. Wat dat betreft dienen schermpjes, en misschien ook andere apparatuur meer als een extra waarbij de hoop is dat het de zeilervaring zal doen verbeteren. Ik lees weleens in disclaimers van fabrikanten als Garmin of B&G, dat ze een dergelijke boodschap als eerst tonen wanneer het apparaat (zoals een mfd) voor het eerst opstart, echter dat het niet de bedoeling is erop geheel te vertrouwen. Ik denk dat het belangrijk is om ergens op terug te kunnen vallen en zorgvuldig om te gaan met waarop je "vertrouwt" op je boot, welk systeem dit ook is.

Er zijn ook mensen die alleen een vlag omhoog hijsen en kijken hoe de wind staat en niet meer nodig hebben (of willen, of kunnen betalen), maar er is ook een groep mensen die toch wat meer wil weten over hoe de boot presteert, wat de omgeving doet (AIS / weersomstandigheden) en soms de boot in de gaten willen houden voor als ze niet aan boord zijn terwijl de boot voor anker ligt, of als er een storm is en ze even willen weten of de boot nog veilig ligt, of even tijdens solo zeilen de autopilot kunnen inschakelen, of AIS even in de gaten willen houden terwijl ze benedendeks een spoedreparatie uitvoeren. Uiteindelijk heb je denk ik heel veel soorten zeilers en booteigenaren elk met hun eigen voorkeur en unieke situaties waarin zij in verkeren.

Om antwoord te geven op je vraag over dieptemeting, momenteel is er de mogelijkheid om bestaande transducers (bedraad) te bevestigen en uit te lezen. Smartsensors zou een mogelijkheid kunnen zijn, is iets wat ik super interessant vindt om te ondersteunen voor als iemand het toevallig aan boord heeft, maar wil er geen noodzakelijkheid van maken dat iemand dit moet hebben.

Groet, Jamos


Dank voor het antwoord. Ik ben erg benieuwd hoe je hardwarematig omgaat met de 50-300kHz bandbreedte van het wijde arsenaal van sensoren die in boten kunnen zitten.

Wat voor mij de basis is, is dat je een zinnige DSP doet op sensoren.

Het weergeven van getalletjes is heel erg moeilijk. Als je kijkt naar de S/N ratio van wat de meeste maritieme gevers geven is het een wonder dat het kan! Leg 2 devices met navionics naast elkaar en zie met eigen ogen hoe er zomaar 0,2Kts verschil zit tussen de devices. En er zit een gegarandeerd verschil tussen je telefoon en je boord-GPS. Allemaal de oorzaak van de DSP, en dan hetb je het nog over iets hoghtechs als een GPS. Probeer daarna eens een windmeter. En dan heb ik het nog niet over hoe je die signalen combineert en er aan rekent. Een TWA weergeven die ergens op slaat is geen kattenpis. Laat staan ook nog de kritische blik van een zeiler er mee overleven.

Ook ik krijg wel een TWA op een schermpje. Maar die zou dan totaal onbetrouwbaar zijn en nogal variëren naar gelang de omstandigheden. Denk je dat Garmin Nexus Marine over zou hebben genomen als dat makkelijk was? Schermpje bouwen konden ze zelf prima, GPSjes ook.
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 13:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 13:53 #1201555

boarderbas schreef :
silerberend schreef :
boarderbas schreef :

Raspberry is een platform met geen enkel bestaansrecht. Anders dan het idee, kan iedereen het uitvoeren. Er is niets geheims aan.

Nogal stoer om een product waarvan wereldwijd meer dan 30 miljoen zijn verkocht een product zonder bestaansrecht noemen

Lees de tweede regel ook eens....

Bestaansrecht betekent niet dat het niet bestaat en ook niet dat het slecht is. Maar als morgen een boardje op de markt komt met een innovatie, is iedereen bij de Pi weg, want er is NIETS UNIEKS aan de Pi. Het was het juiste idee, op het juiste moment. Gebruikers zijn er niet in geïnvesteerd en er zit geen unieke vinding in. De Innovatie van de Pi is 8,5 jaar oud en de evolutie van de Pi schaar ik onder "the endless and futile addition of zeroes". De kans dat de opvolger van de Pi door de mensen van de Pi word bedacht is niet veel hoger dan de kans dan dat iemand anders hem bedenkt.

De definitie van "bestaansrecht" is dus gelegen in de vraag of iemand anders het ook zou kunnen maken cq. bedenken? Dan zijn er verdomd weinig producten met bestaansrecht
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 13:58 #1201558

Hans V schreef :
silerberend schreef :

Mijn reactie ging over je 'goedkoop-argument'.[/OT]
Het goedkoop argument werkt als volgt: Je kiest een betrouwbaar instrument maar omdat alles kan uitvallen wil je ook een backup. Voor Pi gebaseerde oplossingen kan die backup goedkoop gerealiseerd worden.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 14:01 #1201559

  • JamosTan
  • JamosTan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
boarderbas schreef :
JamosTan schreef :
boarderbas schreef :
JamosTan schreef :
boarderbas schreef :
Iets wat aan het internet hangt en moet updaten is voor mij al een no-go.

Hey Boarderbas,

Goed punt, je wil niet afhankelijk zijn van internet mocht je in gebieden terechtkomen waar wellicht geen dekking is. Aan de andere kant is het wellicht wel fijn om erover te beschikken, voor als je het nodig hebt. Bijvoorbeeld als je een keer je kaarten "wil" updaten. Internet is daarom in ons product aanwezig. Voor updates zou je ook kunnen denken aan een SD kaartje, voor nu lossen we dit (plus remote monitoring) op met een onboard internetverbinding.

Noem me ouderwets, maar ik heb liever gewoon een (basis) systeem wat geen updates behoeft. Ook ik heb wel eens met de gedacht gespeeld om een PIPO op de kaartentafel te maken, maar die zou geen enkele kritische rol krijgen in mijn systeem.



Uit interesse; hoe doe jij de dieptemeting? Smartsensors vereisen word een dure grap voor de booteigenaar.

Nee hoor, ouderwets is niks mee! Ik geloof bijv. zelf in de uitspraak "don't fix what isn't broken" als het gaat om (sommige) updates. De kern van het systeem moet stabiel zijn, getest en eigenlijk geen updates nodig hoeven te hebben.

Even nieuwsgierig, bedoel je met PIPO de MFD (touch) schermen?

M.b.t. het verlenen van een kritische rol aan een stukje technologie, dat is denk ik een belangrijk onderwerp. Ik denk ook m.b.t. het varen of zeilen zijn de meest traditionele middelen nog het meest belangrijk om op terug te kunnen vallen, om als voorbeeld misschien de papieren kaarten te noemen, of een ander middel wat wellicht minder storingsgevoelig is of afhankelijk van wellicht zelfs een stroomvoorziening zoals een accu. Wat dat betreft dienen schermpjes, en misschien ook andere apparatuur meer als een extra waarbij de hoop is dat het de zeilervaring zal doen verbeteren. Ik lees weleens in disclaimers van fabrikanten als Garmin of B&G, dat ze een dergelijke boodschap als eerst tonen wanneer het apparaat (zoals een mfd) voor het eerst opstart, echter dat het niet de bedoeling is erop geheel te vertrouwen. Ik denk dat het belangrijk is om ergens op terug te kunnen vallen en zorgvuldig om te gaan met waarop je "vertrouwt" op je boot, welk systeem dit ook is.

Er zijn ook mensen die alleen een vlag omhoog hijsen en kijken hoe de wind staat en niet meer nodig hebben (of willen, of kunnen betalen), maar er is ook een groep mensen die toch wat meer wil weten over hoe de boot presteert, wat de omgeving doet (AIS / weersomstandigheden) en soms de boot in de gaten willen houden voor als ze niet aan boord zijn terwijl de boot voor anker ligt, of als er een storm is en ze even willen weten of de boot nog veilig ligt, of even tijdens solo zeilen de autopilot kunnen inschakelen, of AIS even in de gaten willen houden terwijl ze benedendeks een spoedreparatie uitvoeren. Uiteindelijk heb je denk ik heel veel soorten zeilers en booteigenaren elk met hun eigen voorkeur en unieke situaties waarin zij in verkeren.

Om antwoord te geven op je vraag over dieptemeting, momenteel is er de mogelijkheid om bestaande transducers (bedraad) te bevestigen en uit te lezen. Smartsensors zou een mogelijkheid kunnen zijn, is iets wat ik super interessant vindt om te ondersteunen voor als iemand het toevallig aan boord heeft, maar wil er geen noodzakelijkheid van maken dat iemand dit moet hebben.

Groet, Jamos


Dank voor het antwoord. Ik ben erg benieuwd hoe je hardwarematig omgaat met de 50-300kHz bandbreedte van het wijde arsenaal van sensoren die in boten kunnen zitten.

Wat voor mij de basis is, is dat je een zinnige DSP doet op sensoren.

Het weergeven van getalletjes is heel erg moeilijk. Als je kijkt naar de S/N ratio van wat de meeste maritieme gevers geven is het een wonder dat het kan! Leg 2 devices met navionics naast elkaar en zie met eigen ogen hoe er zomaar 0,2Kts verschil zit tussen de devices. En er zit een gegarandeerd verschil tussen je telefoon en je boord-GPS. Allemaal de oorzaak van de DSP, en dan hetb je het nog over iets hoghtechs als een GPS. Probeer daarna eens een windmeter. En dan heb ik het nog niet over hoe je die signalen combineert en er aan rekent. Een TWA weergeven die ergens op slaat is geen kattenpis. Laat staan ook nog de kritische blik van een zeiler er mee overleven.

Ook ik krijg wel een TWA op een schermpje. Maar die zou dan totaal onbetrouwbaar zijn en nogal variëren naar gelang de omstandigheden. Denk je dat Garmin Nexus Marine over zou hebben genomen als dat makkelijk was? Schermpje bouwen konden ze zelf prima, GPSjes ook.

Dit is exact de reden waarom we zo'n intensief testtraject aan het volgen zijn, meerdere proto's op een zo breed mogelijk aangesloten scenario (denk aan type schip, jaartal, merken en modellen transducers uit allerlei jaartallen). Op een gegeven moment kunnen we bijv. zeggen dat merk / model x "compatible" is en kunnen we veel specifieker aangeven wat "out of the box" (of zonder al te moeilijke configuratie) meteen zal werken, maar vooral ook zinnige informatie zal visualiseren. En anders zou je kunnen denken aan zelf transducers waarvan je weet dat ze werken te leveren, echter zie ik niet voor me dat mensen heel eenvoudig hun transducer zullen gaan vervangen. Vandaar wil ik zo breed mogelijk kunnen zeggen welke zaken we ondersteunen en welke niet.
Hulp gevraagd! We zijn een nieuw product aan het maken, jouw mening als gebruiker helpt ons om het juiste voor jou (en jouw boot) te ontwikkelen. Help je ons een kort survey in te vullen? bit.ly/ayeaye-survey
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 14:22 #1201563

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Maarten-IW31 schreef :
Hans V schreef :
[...] Goedkoop is geen alternatief voor betrouwbaar.[...]
Toch even, hoor: Duur is ook geen synoniem voor betrouwbaar.

Inderdaad. Soms is er zelfs geen enkele relatie tussen die twee.

Maar dat staat los van mijn stelling dat betrouwbaarheid niet onbelangrijker wordt als het product maar goedkoop genoeg is voor een 'gratis' backup.

Maarten-IW31 schreef :
Dus hoewel goedkoop geen alternatief hoeft te zijn voor betrouwbaar, kan goedkoop natuurlijk wél betrouwbaar zijn

Zeker.

Dat is vaak ook de charme van KISS.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 17:37 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 14:31 #1201567

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
JamosTan schreef :
boarderbas schreef :
JamosTan schreef :
boarderbas schreef :
JamosTan schreef :
boarderbas schreef :

@JamosTan @boarderbas
Kunnen jullie wat specifieker quoten?

Gedragsregels

Lees voor het plaatsen van een reactie eerst de berichten goed door, dit voorkomt veel irritaties. In het forum zijn de volgende algemeen geldende regels van kracht:
  • Quote niet het eerste of tweede voorafgaande bericht.
  • Quote liefst niet het gehele bericht maar bv alleen de zin waar je op doelt.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 15:11 #1201586

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
silerberend schreef :
Hans V schreef :

Mijn reactie ging over je 'goedkoop-argument'.[/OT]
Het goedkoop argument werkt als volgt: Je kiest een betrouwbaar instrument maar omdat alles kan uitvallen wil je ook een backup. Voor Pi gebaseerde oplossingen kan die backup goedkoop gerealiseerd worden.

Zoals je misschien weet wordt het goedkoop-argument hier op het forum doorgaans anders gebruikt: 'Het maakt niet uit als het sneller kapot gaat, je hebt voor bijna niets een nieuwe'.

Alleen in het specifieke geval dat goedkope systemen even betrouwbaar zijn als het (duurdere) alternatief gaat jouw versie van het goedkoop-argument op. Je hebt dan inderdaad een win-win situatie.

Ik ben wel geïnteresseerd in zo'n voordelig systeem, maar heb hier op het forum nog slechts onderdelen voorbij zien komen en geen totaalsysteem dat op zeegaande jachten in de wat mindere condities bruikbaar blijft en overleeft. Zie ook de bijdragen van It Paradyske en Knoet hierboven. Wat mij betreft dus nog steeds een beetje hypothetisch allemaal. Maar aan initiatieven - zo blijkt ook uit de post van TS - geen gebrek, dus wie weet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 15:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 15:59 #1201598

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Leuk en interessant. Ik vind dat Jamos uiting geeft aan een hele leuke aanpak en dat zijn reacties op het soms wat typische ZF publiek erg goed zijn.
Ik wil ook complimenten geven aan sommige van de posters ZF leden hier: leuk om met een initiatief mee te denken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 16:38 #1201610

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
boarderbas schreef :
Er zijn machinebouwers die een Pi in de schakelkast zetten als alternatief voor een PLC. Goed en betrouwbaar is de hardware zonder twijfel.

Even met beide benen op de grond graag. vandaag nog een SD kaart laten crashen met wear levelling en write amplication etc.
We hebben een testopstelling die elke 10 minuten keihard afschakelt: altijd prijs, vroeger of later.
We zullen een Swissbit kaarte van € 80,- ook nog testen, maar weinig hoop.

Altijd tijdens het schrijven gaat het fout bij afschakelen.

Het is leuk speelgoed, maar niet geschikt voor mission critical zaken als navigatie met een SD-card.

Over een paar weken gaan we dat ook doen met de SSD op de PI.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 16:42 #1201611

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Voor vriend jamos:

Ik weet niet welk traject je al afgelegd hebt, maar een uP board of PC boardje met leuke softwaretools is nooit voldoende robuust genoeg.
Ik hoop het niet, maar als je niet alles getest hebt kan er komt een dag dat een klant je naar Nice of Kiel laat rijden of je anders een aangetekende brief stuurt.

Of dat dan terecht is of niet, daar heb je op dat moment niets aan.

Ik ben van mening dat mensen hier die beweren dat een PI een betrouwbaar systeem is zonder verdere randvoorzieningen, dat die werkelijk niet weten wat er in de grote boze wereld kan gebeuren.

Wij werken nu al ruim 1 1/2 jaar om de PI betrouwbaar industrieel bestaansrecht te geven: lukt niet.

Ik deel de visie van Rooz.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 16:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 16:48 #1201612

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
roozeboos schreef :
Jongens , laten we Bram nu niet boos maken, en er niet weer een raspberry ophemel/afkraak draadje van maken.
Ik heb alleen maar geschreven dat ik er niks mee heb, waarvan akte. punt
Dat gaat een lang off topic draadje echt niet veranderen.

Is je iets gevraagd over het gebruik met een RPI ?

Waarom ben je dan zelf steeds de aanleiding met zo'n "takke opmerking".

Inmiddels mijn GeDaD boardje ontvangen. 6 serieele NMEA183 poorten, 12 volt voeding, afsluitbeveiliging, NMEA2000 invoer etc. etc.

Moet het overigens allemaal nog proberen.

Zou een goede basis kunnen zijn voor een compleet systeem.

Bram

ttps://www.gedad.de/2019/12/27/gedad-marine-control-server/


Laatst bewerkt: 31 aug 2020 17:10 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 16:58 #1201619

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
WADnWIND schreef :
Even met beide benen op de grond graag. vandaag nog een SD kaart laten crashen met wear levelling en write amplication etc.
We hebben een testopstelling die elke 10 minuten keihard afschakelt: altijd prijs, vroeger of later.

Hoeveel van die cycli houdt een SD-kaartje het vol tijdens zo’n test?
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 17:06 #1201621

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
volgens mij prooven concept of failure, ondanks het geloof van hogepriester Bram..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 17:17 #1201625

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
sy helios schreef :
volgens mij prooven concept of failure, ondanks het geloof van hogepriester Bram..

ook weer zo'n zinloze opmerking. Argumenten ? Ho maar.

Dan een test opstelling met elke 10 minuten keihard afschakelen. Doe dat eens met een gewone computer ? Wanneer zit je file systeem in de war bij zo'n test ? En dan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 17:20 #1201627

JamosTan schreef :
boarderbas schreef :


Dank voor het antwoord. Ik ben erg benieuwd hoe je hardwarematig omgaat met de 50-300kHz bandbreedte van het wijde arsenaal van sensoren die in boten kunnen zitten.

Wat voor mij de basis is, is dat je een zinnige DSP doet op sensoren.

Het weergeven van getalletjes is heel erg moeilijk. Als je kijkt naar de S/N ratio van wat de meeste maritieme gevers geven is het een wonder dat het kan! Leg 2 devices met navionics naast elkaar en zie met eigen ogen hoe er zomaar 0,2Kts verschil zit tussen de devices. En er zit een gegarandeerd verschil tussen je telefoon en je boord-GPS. Allemaal de oorzaak van de DSP, en dan hetb je het nog over iets hoghtechs als een GPS. Probeer daarna eens een windmeter. En dan heb ik het nog niet over hoe je die signalen combineert en er aan rekent. Een TWA weergeven die ergens op slaat is geen kattenpis. Laat staan ook nog de kritische blik van een zeiler er mee overleven.

Ook ik krijg wel een TWA op een schermpje. Maar die zou dan totaal onbetrouwbaar zijn en nogal variëren naar gelang de omstandigheden. Denk je dat Garmin Nexus Marine over zou hebben genomen als dat makkelijk was? Schermpje bouwen konden ze zelf prima, GPSjes ook.

Dit is exact de reden waarom we zo'n intensief testtraject aan het volgen zijn, meerdere proto's op een zo breed mogelijk aangesloten scenario (denk aan type schip, jaartal, merken en modellen transducers uit allerlei jaartallen). Op een gegeven moment kunnen we bijv. zeggen dat merk / model x "compatible" is en kunnen we veel specifieker aangeven wat "out of the box" (of zonder al te moeilijke configuratie) meteen zal werken, maar vooral ook zinnige informatie zal visualiseren. En anders zou je kunnen denken aan zelf transducers waarvan je weet dat ze werken te leveren, echter zie ik niet voor me dat mensen heel eenvoudig hun transducer zullen gaan vervangen. Vandaar wil ik zo breed mogelijk kunnen zeggen welke zaken we ondersteunen en welke niet.

Jamos, klinkt goed, maar praktijktesten doe je alleen als je product helemaal uitontwikkeld is om de laaste bugs er uit te werken. Ik denk dat je op praktijkonderzoek doelt?

Ik mis even het antwoord op de DSP vraag. Hoe maak jij een betrouwbare TWA/TWS op een zeilboot, op een knobbelig ijsselmeer en wind die zojuist teruggegaan is van 7 naar 3bft? (een wild zwiepende mast in weinig wind) en dat met willekeurige sensoren?



-Is het overigens correct dan de goegemeente hier aanneemt dat je op een RPI draait? ANders lijkt het me wijs die Pi niet meer te noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 17:23 #1201628

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
En: uploaden polair; logging en rapportage!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 17:30 #1201631

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
WADnWIND schreef :

We hebben een testopstelling die elke 10 minuten keihard afschakelt: altijd prijs, vroeger of later.
We zullen een Swissbit kaarte van € 80,- ook nog testen, maar weinig hoop.

Altijd tijdens het schrijven gaat het fout bij afschakelen.

Ik ben nog nooit een harddisk of ssd tegen gekomen die daar wél tegen kan. Dus wat bewijst jou proef. Iets wat we al heel lang weten. Computers die gegevens opslaan op een vorm van permanent geheugen en stroomuitval gaan slecht samen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp nodig met nieuw product 31 aug 2020 18:21 #1201645

3Noreen schreef :
Ik ben nog nooit een harddisk of ssd tegen gekomen die daar wél tegen kan. Dus wat bewijst jou proef.
Dat WADnWIND duidelijk ook bij het clubje hoort! Kan ik het niet dan kan jij het zeker niet!
Willen er nog meer bij?

Je kan van alles over Brambo vinden maar hij hoort iig bij het clubje als ik het kan kan jij het ook!!!! :laugh: :laugh: :laugh:
Daar wil ik eigenlijk ook bij horen, maar ben net "iets" te narcistisch denk ik... :unsure:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 18:22 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl