boarderbas schreef :
JamosTan schreef :
boarderbas schreef :
Iets wat aan het internet hangt en moet updaten is voor mij al een no-go.
Hey Boarderbas,
Goed punt, je wil niet afhankelijk zijn van internet mocht je in gebieden terechtkomen waar wellicht geen dekking is. Aan de andere kant is het wellicht wel fijn om erover te beschikken, voor als je het nodig hebt. Bijvoorbeeld als je een keer je kaarten "wil" updaten. Internet is daarom in ons product aanwezig. Voor updates zou je ook kunnen denken aan een SD kaartje, voor nu lossen we dit (plus remote monitoring) op met een onboard internetverbinding.
Noem me ouderwets, maar ik heb liever gewoon een (basis) systeem wat geen updates behoeft. Ook ik heb wel eens met de gedacht gespeeld om een PIPO op de kaartentafel te maken, maar die zou geen enkele kritische rol krijgen in mijn systeem.
Uit interesse; hoe doe jij de dieptemeting? Smartsensors vereisen word een dure grap voor de booteigenaar.
Nee hoor, ouderwets is niks mee! Ik geloof bijv. zelf in de uitspraak "don't fix what isn't broken" als het gaat om (sommige) updates. De kern van het systeem moet stabiel zijn, getest en eigenlijk geen updates nodig hoeven te hebben.
Even nieuwsgierig, bedoel je met PIPO de MFD (touch) schermen?
M.b.t. het verlenen van een kritische rol aan een stukje technologie, dat is denk ik een belangrijk onderwerp. Ik denk ook m.b.t. het varen of zeilen zijn de meest traditionele middelen nog het meest belangrijk om op terug te kunnen vallen, om als voorbeeld misschien de papieren kaarten te noemen, of een ander middel wat wellicht minder storingsgevoelig is of afhankelijk van wellicht zelfs een stroomvoorziening zoals een accu. Wat dat betreft dienen schermpjes, en misschien ook andere apparatuur meer als een extra waarbij de hoop is dat het de zeilervaring zal doen verbeteren. Ik lees weleens in disclaimers van fabrikanten als Garmin of B&G, dat ze een dergelijke boodschap als eerst tonen wanneer het apparaat (zoals een mfd) voor het eerst opstart, echter dat het niet de bedoeling is erop geheel te vertrouwen. Ik denk dat het belangrijk is om ergens op terug te kunnen vallen en zorgvuldig om te gaan met waarop je "vertrouwt" op je boot, welk systeem dit ook is.
Er zijn ook mensen die alleen een vlag omhoog hijsen en kijken hoe de wind staat en niet meer nodig hebben (of willen, of kunnen betalen), maar er is ook een groep mensen die toch wat meer wil weten over hoe de boot presteert, wat de omgeving doet (AIS / weersomstandigheden) en soms de boot in de gaten willen houden voor als ze niet aan boord zijn terwijl de boot voor anker ligt, of als er een storm is en ze even willen weten of de boot nog veilig ligt, of even tijdens solo zeilen de autopilot kunnen inschakelen, of AIS even in de gaten willen houden terwijl ze benedendeks een spoedreparatie uitvoeren. Uiteindelijk heb je denk ik heel veel soorten zeilers en booteigenaren elk met hun eigen voorkeur en unieke situaties waarin zij in verkeren.
Om antwoord te geven op je vraag over dieptemeting, momenteel is er de mogelijkheid om bestaande transducers (bedraad) te bevestigen en uit te lezen. Smartsensors zou een mogelijkheid kunnen zijn, is iets wat ik super interessant vindt om te ondersteunen voor als iemand het toevallig aan boord heeft, maar wil er geen noodzakelijkheid van maken dat iemand dit moet hebben.
Groet, Jamos