Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zeewaardigheidsbewijs wat?

Zeewaardigheidsbewijs wat? 27 okt 2020 22:21 #1222061

Lijkt me een redelijke lijst? Inventaris lijkt reëel voor meer dan 10nm buitengaats, behalve wellicht bijboot/reddingsvlot, maar dat kun je huren/lenen. Komende winter wat cursussen en je bent er. Noodsignalen is tegenwoordig wel punt van discussie, vuurwerk of electrische?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 27 okt 2020 22:24 #1222062

Weer een andere verzekeraar FBTO heeft wel een echte verklaring die je online kan invullen.

Checklist van navigatieapparatuur en reddingsmiddelen die aanwezig dienen te zijn op een pleziervaartuig dat de open zee, grote binnenmeren of zeegebieden bevaart en verklaring zeezeilervaring schipper behorende bij een aanvraag voor meeverzekering van het zee­ gebied genoemd in de ’Voorwaarden Pleziervaartuigverzekering’.

Reddingsvest: Eén voor elk bemanningslid, gedragen of gestouwd op een gemakkelijk bereikbare plaats.
Reddingsboei groot genoeg om gemakkelijk in te kunnen komen en voorzien van een joon.
Drijvende werplijn, met drijvende ring, niet minder dan 30 meter lang en met een breeksterkte van 115 kg.
Voldoende zeereling met scepters en handgrepen of verschansing voor de bemanning om zich tijdens het werk aan dek te kunnen vasthouden of vastzetten.
Eerste hulpmiddelen met instructies.
Zeekaarten van recente datum en andere zeevaartkundige publicaties betreffende het te bevaren en direct aangrenzende gebied.
Waterdichte lantaarn met reservebatterijen en lampen.
Navigatielichten in overeenstemming met nationale of internationale vaarreglementen. Misthoorn in overeenstemming met nationale of internationale vaarreglementen. Middelen tot het aanbrengen van een noodstuurinrichting.
Anker met kettingvoorloop en ankerlijn van voldoende lengte.
Tweede anker met kettingvoorloop en ankerlijn van voldoende lengte.
Noodsignalen
4 parachute fakkels
4 handstakel lichten ­ rood 4 handstakel lichten ­ wit
Radarreflector.
Lenspomp die minimaal met de hand bediend kan worden.
Puts voorzien van een aangespitste lijn.
Ten minste één brandblusser van het 2,5 kg Co2 type of 1,5 kg droogpoeder, indien het vaartuig is voorzien van een motor, verwarmings­ of verlichtingsapparatuur. Gereedschap voor de motor en reserve­onderdelen.

Kompas.
Marifoon of radio­ontvanger geschikt voor het ontvangen van weerberichten. Dieptemeter of loodlijn.
Veiligheidsgordel (harnastype) in zeilvaartuigen één voor elke persoon aan boord en in motorvaartuigen één voor elke persoon die aan dek moet werken of in de omgeving van de kuip.
Opblaasbaar reddingsvlot, opblaasbare bijboot of vaste bijboot (aanwezig tijdens zeereis, in eigendom of gehuurd) met riemen of paddels goed gesjord, te slepen of aan dek te voeren of direct bereikbaar vanaf het dek, in staat de gehele bemanning te dragen en:

a als het een opblaasbaar reddingsvlot betreft, dient het opblaasbaar te zijn d.m.v. een
cylinder samengeperst gas en tenminste iedere twee jaar te worden gecontroleerd
op een juiste werking;
b als het een opblaasbare bijboot betreft, dient ten minste één der luchtkamers te
allen tijde opgeblazen te zijn;
c als het een vaste bijboot betreft, dient deze over voldoende drijfvermogen te
beschikken om in volgelopen toestand de gehele bemanning drijvende te houden.
Extra touwwerk, geschikt voor afmeren of slepen.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 27 okt 2020 22:27 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 27 okt 2020 22:37 #1222065

Zeker, maar wel verschillende opvattingen. De tweede lijst is preciezer en specifieker.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 27 okt 2020 22:58 #1222066

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Eigenlijk is deze lijst bedoeld als je boot onverhoopt niet zeewaardig blijkt te zijn. :-)
Goed afsluitbare luiken en ventilatie openingen etc.. en beter ook verdeeld met waterdicht schot maakt een boot zeewaardig, niet de veiligheids uitrusting.
Laatst bewerkt: 27 okt 2020 23:02 door Sunergon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 27 okt 2020 23:30 #1222068

Sunergon schreef :
Eigenlijk is deze lijst bedoeld als je boot onverhoopt niet zeewaardig blijkt te zijn. :-)
Goed afsluitbare luiken en ventilatie openingen etc.. en beter ook verdeeld met waterdicht schot maakt een boot zeewaardig, niet de veiligheids uitrusting.

Ben ik mee eens.
Die veiligheid uitrusting is alleen maar voor wie er aansprakelijk is .
Zeker als je een aansprakelijkheid verzekering heb afgesloten voor inzittenden .
Anders ben je niet gedekt .

Verder hoort een moderne boot ce keuring te hebben .
Tja iets wat oudere boten niet bezit vandaar deze extra lijst .
En valt de rest op ervaring van de kapitein.

Laten we eerlijk zijn met een rooibootje ga je de zee niet op maar er zijn gekke die het wel doen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 00:12 #1222071

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Is een 2e anker echt zo zinvol op zee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 00:18 #1222072

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
MarcelT schreef :
Is een 2e anker echt zo zinvol op zee?

Als je een lastige opstapper hebt
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 00:43 #1222073

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Ik ben verzekerd bij Univé, eigenlijk vooral omdat de andere verzekeringen daar ook lopen (gemak). Maar de dekking en voorwaarden zijn ook niet slecht. Volgens mij waren ze op jaarbasis 15,- duurder dan een concurrent, maar met pakket kortingen etc krijg je dan een sigaar uit eigen do....mooie korting, waardoor het ongeveer hetzelfde uitkomt.

Zij spreken in de voorwaarden helemaal niet over de benodigde uitrusting. Wel over een “zeewaardig” schip en dat de schipper niet onder invloed mag zijn en zijn vaarbewijs niet is afgenomen. Lijkt mij dat de juiste CE klasse en normale veiligheidsuitrusting dan voldoende zijn...

Misschien interessant om eens mee te bellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 00:53 #1222074

MarcelT schreef :
Ik ben verzekerd bij Univé, eigenlijk vooral omdat de andere verzekeringen daar ook lopen (gemak). Maar de dekking en voorwaarden zijn ook niet slecht. Volgens mij waren ze op jaarbasis 15,- duurder dan een concurrent, maar met pakket kortingen etc krijg je dan een sigaar uit eigen do....mooie korting, waardoor het ongeveer hetzelfde uitkomt.

Zij spreken in de voorwaarden helemaal niet over de benodigde uitrusting. Wel over een “zeewaardig” schip en dat de schipper niet onder invloed mag zijn en zijn vaarbewijs niet is afgenomen. Lijkt mij dat de juiste CE klasse en normale veiligheidsuitrusting dan voldoende zijn...

Misschien interessant om eens mee te bellen?


www.motorboot.com/techniek/wat...oor-boten-eigenlijk/

hier staat waarom en waarvoor het is ontstaan .
Dus boten voor 1998 bezitten geen ce keuring .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 06:20 #1222078

Uw boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als u buiten 10 mijl van de kust vaart, citaat.

tussen 0 en 10 mijl gebeurd er toch niets!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 06:48 #1222080

Easyzeiler schreef :
Uw boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als u buiten 10 mijl van de kust vaart, citaat.

tussen 0 en 10 mijl gebeurd er toch niets!

Tusssen de 0 en 10 mijl
- Ben je dicht genoeg bij land om zwaar weer te kunnen vermijden.
- Heb je contact met de kustwacht die op tijd bij je zijn om het meeste op de lijst niet nodig te hebben.
- Heb je mobiel telefoon bereik.

etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 07:04 #1222081

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Zwaardopzee schreef :
De offerte aanvraag bij een verzekeraar wil dat ik een Zeewaardigheidsbewijs overleg als ik ook op zee verzekerd wil zijn.
Interessant, want wat is dat dan? :blink:

De verzekering wil graag een CE-normering van de boot zien.
De meeste boten hebben een CE-waardering. Hiermee geeft de bouwer aan voor welk gebied het schip gebouwd is.
Meestal staat er dan ergens op het schip een plaatje met:
A-4, B-6, C-10, D-12 (voorbeeld van een Jeanneau 349)
Waarbij de letter staat voor het vaarwater (A= oceaan, B= kustwater, C= groot binnenwater, D= meren)
De cijfers erachter staat voor het aantal personen (ivm ballast).

Zie ook:
www.scheepsexperts.nl/ce-keuri...tuigen-algemeen.html
Jeanneau 349,
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 07:09 door ned195.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 07:25 #1222085

Bas van Dijk schreef :
Easyzeiler schreef :
Uw boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als u buiten 10 mijl van de kust vaart, citaat.

tussen 0 en 10 mijl gebeurd er toch niets!

Tusssen de 0 en 10 mijl
- Ben je dicht genoeg bij land om zwaar weer te kunnen vermijden.
- Heb je contact met de kustwacht die op tijd bij je zijn om het meeste op de lijst niet nodig te hebben.
- Heb je mobiel telefoon bereik.

etc.

we hebben het over zo’n max. 18,5 km uit de kust, dat is voor mij ook volle zee, dan moet je toch wel zeewaardig zijn en iets weten. zie bij problemen maar eens terug te komen tegen de stromingen in, slecht weer, hoge golfslag enz. communicatie per gsm, marifoon is niet altijd even goed, met een 1 wat marifoon heb je geen bereik meer na 10 km, wat een adviezen, de man die de regel heeft bedacht zal het wel beter weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 07:51 #1222093

Vaarbewijs, recente papieren kaarten en een normaal uitgerust schip zijn hier de eisen. Wat genoemd is: de zeewaardigheid van het schip is blijkbaar minder van belang (staat van onderhoud bijvoorbeeld). Dat laatste zal wel leiden tot uitsluitingen tgv schade (Mast overboord: Aantoonbaar verstaging jonger dan 15 jaar etc.) Anker heb je met name nodig binnen 10 nm uit de kust ;-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 07:53 #1222094

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Easyzeiler schreef :
we hebben het over zo’n max. 18,5 km uit de kust, dat is voor mij ook volle zee, dan moet je toch wel zeewaardig zijn en iets weten. zie bij problemen maar eens terug te komen tegen de stromingen in, slecht weer, hoge golfslag enz. communicatie per gsm, marifoon is niet altijd even goed, met een 1 wat marifoon heb je geen bereik meer na 10 km, wat een adviezen, de man die de regel heeft bedacht zal het wel beter weten.

Je argumentatie snijdt een heel eind hout, maar als het dan over de marifoon gaat, sla je ineens een flater. Een noodoproep doe je op kanaal 16 en dat is altijd 25 Watt.

Los daarvan: kijk eens naar de vaargebieden waarvoor je jezelf kunt verzkeren. Bij de meeste verzekeringen valt vaart langs de kust, tot een bepaald aantal mijlen van die kust, onder de standaard dekking. Dat impliceert al dat men dat van een een ander risico-gehalte vindt dan een reisje naar de Faroer. Dat is het ook; de hulpdiensten zijn tamelijk dichtbij. Op elke plek langs de Nederlandse kust kan de KNRM binnen een uur bij je zijn.

Dat die Nederlandse kust desondanks gevaarlijker kan zijn dan het midden van de Noordzee hebben we onlangs nog gedemonstreerd gezien, maar dit terzijde
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 08:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 07:56 #1222096

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
ned195 schreef :
De verzekering wil graag een CE-normering van de boot zien.
De meeste boten hebben een CE-waardering. Hiermee geeft de bouwer aan voor welk gebied het schip gebouwd is.

De verzekeringen kunnen dat willen, maar als het tot eis verheven wordt lopen ze veel klandizie mis.
Er varen nog duizenden boten rond die zeewaardiger zijn dan hun bemanning, maar ondertussen 40 jaar oud zijn. Die hebben geen CE-keur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 09:16 #1222105

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Misschien een open deur: wat zegt de verzekeraar waar je de offerte hebt aangevraagd? Ik neem aan dat ze een email adres of telefoonnummer hebben.

Het lijkt me ook het meest zinvol aan de eisen te voldoen die jouw verzekeraar stelt ipv aan de eisen van een ander.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 09:50 #1222109

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7522
Wat een onzin allemaal.

Of dat zeewaardigheid van de boot en bemanning afhangt van de spullen die aan boord zijn.

Voor langere tochten gaat het om de ervaring. Zeewaardigheid kun je namelijk niet kopen met allerlei spullen.

Er is veel onkunde. De dame die eerst de bromfietsen deed doet nu de "pleziervaart".

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 09:58 #1222115

stuur mij eens een link van een handmarifoon die 25 watt zend vermogen heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 09:59 #1222116

De verzekeringslijstjes geven natuurlijk richting over wat er verwacht mag worden bij zeewaardigheid... Ik zou met minder de zee niet op willen. Eigenlijk het IJsselmeer ook niet... Of het Hollandsch Diep.
Het lijkt logisch dat men moet weten waar men over praat, zoals het BPR en BVA, voorrangsregels en boeien. Niet iedereen heeft hier enige ervaring mee...
Cursussen helpen hier bij!
Ook 10 zeemijl uit de kust is een soort richtlijn. Tussen Scheveningen en IJmuiden is het zo'n 24 mijl varen, ondanks dat je dicht onder de kust zou kunnen blijven zijn er geen uitwijkmogelijkheden.
Fijn als je dan weet wat je moet doen in het geval van een noodsituatie (dat is het al snel... Zeeziekte, defecte motor, gescheurd zeil, een rolfok die niet in wil rollen, valpartij aan boord, uitval electra, dus plotters e.d.)!
Als je niet in paniek raakt en wat ervaring hebt kan je het vaak zelf oplossen en is er geen hulp nodig van buitenaf.
Ik denk dat de meeste verzekeringen niet meer vragen dan wat je van jezelf en uitrusting moet verwachten als je (waar dan ook) gaat varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 10:20 #1222119

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Easyzeiler schreef :
stuur mij eens een link van een handmarifoon die 25 watt zend vermogen heeft

Jij houdt erg van discussies over niks, geloof ik. Ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 10:46 #1222125

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8202
Zeewaardigheidsbewijs.... Dat is na 20 jaar opt water toch weer een nieuw woord.

Als zij er om vragen, mag je hen ook vragen hoe je daar aan moet komen, welke afgifte instanties zij accepteren.

Even voor het kader: welke verzekeringsmaatschappij is dit? En is dit in Nederland of in Belgie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 11:32 #1222137

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
ik lees hierboven ook iets over een vaarbewijs.
(boot 10 meter en vlot+vuurwerk etc. aanwezig)
Deze heb ik niet en ben toch al eens naar Engeland geweest.
Zou ik dan onverzekerd hebben gevaren omdat je niet aan de eisen voldoet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 11:59 #1222143

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
DavidS schreef :
MarcelT schreef :
Is een 2e anker echt zo zinvol op zee?

Als je een lastige opstapper hebt

:laugh: :laugh: :laugh:
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheidsbewijs wat? 28 okt 2020 12:36 #1222159

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
hruiten schreef :
ik lees hierboven ook iets over een vaarbewijs.
Deze heb ik niet en ben toch al eens naar Engeland geweest.
Zou ik dan onverzekerd hebben gevaren omdat je niet aan de eisen voldoet?
Zolang je niet vaarbewijsplichtig bent (boot langer dan 2015m of snelheid > 1520 km/h, zeg > 11 knoop op de motor) ben je gewoon verzekerd.

Edit: ik haal die getallen altijd door elkaar :blush:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 18:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl