Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar?

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 09:04 #1258690

Hier staat het aardig uitgelegd Ad:

www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php

Beetje flauw dat je bewust over het limietgeval valt nu...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 09:14 #1258692

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Arnoud zeilt schreef :
Geweldig zoveel kundige reacties!

Ik ga voor een Danforth anker. Maar over het benodigde gewicht zie ik op het web tegenstrijdige berichten...

Veiligheid voorop, moet ik voor 6, 8 of 10 kilo gaan?

Ik heb dan wel geen Danforth, maar een Kobra. Maar uit ervaring kan ik je melden: ga voor een maat groter (zwaarder) dan wat de verkoper/fabrikant adviseert. Volgens de tabel had een 6 kilo Kobra moeten volstaan voor mijn 26-voeter, maar dat bleek een illusie. Na een jaar heb ik een 8 kilo exemplaar gekocht en dat ligt als een huis. Ik heb ook nog nooit een "ingraaf-manouevre" hoeven doen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 09:22 #1258699

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Nachtvlinder schreef :
Hier staat het aardig uitgelegd Ad:

www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php


Mooie verwijzing!
Advies aan het eind van het artikel: beter een zwaarder anker dan meer of zwaardere ketting!
Dus toch maar een maat groter anker dan in de meeste tabellen aangegeven.
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 09:35 #1258705

EosD34 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hier staat het aardig uitgelegd Ad:

www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php


Mooie verwijzing!
Advies aan het eind van het artikel: beter een zwaarder anker dan meer of zwaardere ketting!
Dus toch maar een maat groter anker dan in de meeste tabellen aangegeven.

Inderdaad mooie verwijzing, dankjewel! Aan de voet van het artikel staan nog meer leuke linkjes!

Zelf heb ik ook een paar keer mijn (10 of 8mm) ketting snaarstrak het water in zien gaan met veel wind. Ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat de hele ketting van ruim 70 meter strak zou staan. Mooi om dit artikel te lezen, meer inzicht.

Wel blij dat ik een jaar of wat geleden 80M 8mm ketting gekocht heb in plaats van 50M 10mm. Ook recent geüpgrade van 17Kg Bruce naar een 25Kg Delta.

What could possibly go wrong?! :-)
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 09:39 #1258706

Nachtvlinder schreef :
Hier staat het aardig uitgelegd Ad:

www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php

Beetje flauw dat je bewust over het limietgeval valt nu...

Juist een limitegeval is iets wat je nooit kunt bereiken . En dat is precies wat ik schreef.
natuurlijk is een ankergewicht wet effect bij een schip van bijv. 10 ton vrijwel onuitvoerbaar want dan praat je al gauw over een 100 kg gewicht of nog meer en dat is natuurlijk niet toepasbaar.
En trouwens v.w.b. limiet, noem je de dorohang van een hoogspanningskabel limiet? Die doorhang is al gauw de helft van de ophanghoogte .
Een 110KV hoogspanningskabel van een gebruikelijke maat van een kleine 20mm weegt bij 200 meter overspanning al ongeveer 150-200 kg ( is niet van koper maar van aluminium trouwens) . Hier kun je zien hoe ver die dan doorhangt .Ook dat is een limiet , in dit egva van die kabel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 09:51 #1258711

We weten wel wat catenary is ;)

Punt is, dat naarmate de omstandigheden slechter worden er een moment is dat de ankerlijn strak of nagenoeg strak komt te staan, het anker uiteindelijk tóch belast wordt in een (zal een paar graden maar niet significant schelen...) rechte lijn tussen boegbeslag en anker. Op dát moment maakt het geen bal meer uit of je 50 m zware ketting of 50 m drijvende lijn tussen anker en boot hebt: de trekrichting en-kracht die het anker ervaart is nagenoeg gelijk.

Daar lig je dan:
-in dit zware geval bepaalt niet de catenary maar de scope hoe het anker belast wordt en limiteert het anker gewicht en type de houdkracht

-bij lichtere omstandigheden en ditzelfde anker zorgt de daar nog wel aanwezige doorhang voor een gunstigere trekhoek aan het anker. In die omstandigheden is dat echter niet nodig :woohoo:

En da's een beetje zonde: als je het gewicht en de kosten die je in de ketting hebt gestopt in het anker had gestopt, was je ankergerij voor zwaardere omstandigheden geschikt!
Laatst bewerkt: 03 mrt 2021 10:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 10:43 #1258736

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Voor de anker liefhebbers staat in de :Yachting Monthly februari een groot artikel (mag ik waarschijnlijk hier niet posten )

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 10:48 #1258741

Je mag je versverworven kennis wel delen toch!? Waarom is bigger niet better?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 13:54 #1258802

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Danfort anker wat ik hierboven eerder aanbood gewogen, is 8kg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 15:35 #1258842

JeePee heeft een PB van mij B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 16:20 #1258853

ReinierZeilt schreef :
Ik blijf het wel interessant vinden, want theoretisch gezien zou het toch wel kunnen helpen. Blijkbaar is de praktijk weer eens weerbarstiger dan de theorie :)
Bij grotere schepen en booreilanden werkt het ook wel degelijk, bij kleine boten echter niet. Een eigen, niet geteste, hypothese waar ik mee opgekomen ben is dat het een verhouding is tussen massa van het geankerde object en windvang. Ons soort bootjes heeft heel veel windvang en vrijwel geen massatraagheid. Een supertanker die in harde wind op de rede voor anker ligt zie je niet eens bewegen op de golven en windvlagen en daar heb ik de kettingen ook nooit strak zien staan.

@Ad, ik ontken helemaal niet dat Catenary niet bestaat of niet werkt, wat ik zeg is dat de kettingen of de gewichten die wij op zeilbootjes kunnen gebruiken niet zwaar genoeg zijn om enig voordeel van te hebben, je bent veel beter af om slechts een deel van dat gewicht in het anker zelf te stoppen. Als de ankerketting of de ankerlijn strak staat maakt het niet meer uit of hij nu 5% doorhangt of 0% doorhangt, de trekhoek aan het anker is virtueel gelijk en de volledige ketting ligt niet meer op de zeebodem. De link naar het onderzoek van Peter Schmit laat het verschil zien tussen 50 knopen wind en (veel) minder wind. Ik heb met eigen ogen vaak genoeg mogen aanschouwen dat de ankerketting (ik gebruik zelf 10mm DIN766) bij 30 knopen al met een hoek van 30 graden in het water staat, dat betekend dat de ketting al in zijn geheel van de bodem getilt is. een vlaag van 30 knopen is echt niet zo veel. Als je op ketting gewichten moet gaan vertrouwen in een ongewenste lagerwal situatie om het anker te laten houden dan ben je lekker de pineut.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 mrt 2021 16:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 22:23 #1258983

Erikdejong schreef :
ReinierZeilt schreef :
Ik blijf het wel interessant vinden, want theoretisch gezien zou het toch wel kunnen helpen. Blijkbaar is de praktijk weer eens weerbarstiger dan de theorie :)
Bij grotere schepen en booreilanden werkt het ook wel degelijk, bij kleine boten echter niet. Een eigen, niet geteste, hypothese waar ik mee opgekomen ben is dat het een verhouding is tussen massa van het geankerde object en windvang. Ons soort bootjes heeft heel veel windvang en vrijwel geen massatraagheid.
...
Dank voor je reactie!
Interessante hypothese ook, je zou er zomaar gelijk mee kunnen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 03 mrt 2021 22:45 #1258986

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
In het licht van deze discussie vestig ik even de aandacht op de youtube filmpjes van SV Panope.
Dit is een onafhankelijke ziel die als hobby ankertesten heeft, in alle aspecten, met gebruik van zijn eigen schip Panope, een stalen zeilschip van ergens rond de 30 voet met een 40pk motor, en een aluminium bootje met een 90pk buitenboordmotor.
Hij test met allerlei scopes, grondsoorten, veering, deepset en 180 graden wisselingen: 10 x met 3,5 knoop over het anker heenvaren en zien wat er gebeurt.
In video 89 bekijkt hij catenaries, met een takel, trekkrachtmeter en ketting/lijn in een boom gebonden.
In video 94 doet hij tandemankertests, met merkwaardige resultaten - soms bleek hetzelfde anker zonder tandem erachter beter te houden dan met, hoe onlogisch het ook klinkt.
In video 100 geeft hij een overzicht van al zijn ankertesten.

Zo maakt hij ook zichtbaar waar het om gaat: houdkracht in een zandbak zegt niets, belangrijk is het ingraafgedrag, en nog belangrijker: wat gebeurt er op het moment dat de maximum houdkracht wordt bereikt en het anker door de grond gaat slepen/krabben. Dan blijkt dat sommige ankers de grond uit komen en niet meer ingraven, terwijl andere al krabbend hun houdkracht blijven geven.

Ik vind het in ieder geval zeer leerzame filmpjes, en ik kan ze aanraden.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2021 22:45 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 12:21 #1259100

Ik kan nu een danforth van 15 kg overnemen. Dat is misschien veel voor mijn boot van 7.20.
Geeft dat problemen bij het ankeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 12:24 #1259101

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
Arnoud zeilt schreef :
Ik kan nu een danforth van 15 kg overnemen. Dat is misschien veel voor mijn boot van 7.20.
Geeft dat problemen bij het ankeren?

Niet echt, maar het geeft wel problemen met opbergen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 12:34 #1259105

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
...en bij het ophalen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 15:15 #1259150

Ik probeer me even voor te stellen hoe zwaar 15 kilo is. 3 zakken aardappelen. Zijn er hier mensen die zo'n gewicht regelmatig in het water keilen (en er weer uit halen)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 15:32 #1259153

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Arnoud zeilt schreef :
Ik probeer me even voor te stellen hoe zwaar 15 kilo is. 3 zakken aardappelen. Zijn er hier mensen die zo'n gewicht regelmatig in het water keilen (en er weer uit halen)?

Jawel, maar wel met een handmatige ankerlier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 15:35 #1259157

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Arnoud zeilt schreef :
Ik probeer me even voor te stellen hoe zwaar 15 kilo is. 3 zakken aardappelen. Zijn er hier mensen die zo'n gewicht regelmatig in het water keilen (en er weer uit halen)?

Ik heb geen exacte cijfers van het gewicht maar ik had op mijn vorige boot (Westerly Centaur, 8m) een ploeganker van zo'n 10kg plus een 'custom' loodverzwaring erin (zat in de punt gelast), dus dat zal zeker rond die 15kg gezeten hebben).

Ik vond dit in combinatie met de ketting best hard werken om aan boord te krijgen. :whistle: Zonder lier dus....
Laatst bewerkt: 04 mrt 2021 15:35 door TimS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 15:43 #1259159

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Ik vind met mijn 72 kilo tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan een 15 kilo anker inclusief ketting nog goed te doen. Ik zou er absoluut geen winch voor aan boord willen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 15:54 #1259165

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
holtere schreef :
Ik vind met mijn 72 kilo tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan een 15 kilo anker inclusief ketting nog goed te doen. Ik zou er absoluut geen winch voor aan boord willen hebben.

Ai. Nu voel ik me een watje als jonge god met meer massa :silly: :laugh:

Het harde werken was heus te doen, maar ik houd nu eenmaal niet zo van hard werken :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 16:39 #1259179

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Niet alleen het gewicht van het anker zelf, ook de kettingvoorloop speelt een rol. En als het anker zich goed ingegraven heeft wordt het nóg moeilijker. En ook golfslag en wind hebben flinke invloed op hoe hard je aan een anker moet trekken om het binnen te halen. Voordat ik mijn huidige 8 kg Kobra had, had ik zo'n goedkoop Britanny anker. Hield ook prima, maar was bijna niet los te krijgen. Dus je moet een anker hebben dat zich niet alleen goed ingraaft, maar ook gemakkelijk uitbreekt als er verticaal aan getrokken wordt.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte die je op het voordek hebt om je schrap te zetten en je rug te ontzien. Een 15 kg anker zou bij ons absoluut "killing" zijn.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 04 mrt 2021 16:41 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 16:51 #1259187

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Arnoud zeilt schreef :
Ik kan nu een danforth van 15 kg overnemen. Dat is misschien veel voor mijn boot van 7.20.
Geeft dat problemen bij het ankeren?

Ik denk een beetje te veel,als je het met de hand allemaal moet doen.
Ik heb zelf een beneteau first24(1500kg) en ik ben van een 10kg anker naar 6kg(kobra+20m 6mm ketting) gegaan.
Voor iedereen aan boord makkelijk te hanteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 18:23 #1259213

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Je bent een malloot als je de boot op de hand naar het anker toe wilt trekken.
Je hebt de motor dan toch aan en je geeft een paar klapjes naar voren. De lijn rustig inhalen en weer vastzetten. Mocht de boot stil komen te liggen dan nog een keer herhalen.
Ben je boven je anker en zit je lijn weer vast is een piepklein klapje naar voren voldoende om het anker los te breken en kun je de boel helemaal binnenboord te hijsen.
Met z'n tweeën een fluitje van een cent maar ook alleen goed te doen.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2021 18:23 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 paraplu-ankers achter elkaar een bezwaar? 04 mrt 2021 19:25 #1259231

15 Kg met de hand ophalen is niet altijd een feest. Beetje afhankelijk van de omstandigheden uiteraard. ALs je de keuze hebt zou ik inderdaad voor de 8Kg of daaromtrent gaan.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl