Voor wie overweegt om over de weg of over het water te gaan: over water natuurlijk
Over de weg lijkt mij juist ingewikkeld (en heel duur), ik zou niet weten hoe ik dat moest organiseren.
De SMR is niet moeilijk, alleen lang. Als je motor het goed doet, gewoon gaan
Tips die ik mis in dit draadje zijn behulpzaam kaartmateriaal.
Bijvoorbeeld:
1)
varen doe je samen
Op
Varen doe je samen staat uitleg en een mooie pdf van de hele route. (Zit ook hier in de bijlage).
2) De ANWB uitgave staande mastroute[/b] (€20,-) (compleet maar een beetje een puzzel) of
3) de kaart
NV Verlag NL4. Zeer overzichtelijk
4) Als je lid bent van de ANWB kun je ook een gratis folder ophalen over de SMR, daar staan de grote lijnen in.
Het grootste stuk heel eenvoudig, je zit op de kanalen, dus beschut.
Vanaf Gouda krijg je met stroom te maken. Gouda - Dordtse Kil is nog wel overzichtelijk in getijden, maar als je een alternatieve route doet (via het Spui naar het Haringvliet) dan is het voor mij niet meer in te schatten welk water welke kant uitstroomt, dus daar zijn de
stroomkaarten van bijvoorbeeld de
HP33 prettig.
Vorige week heb ik het hele stuk van Vlaardingen tot Amsterdam in één stuk gevaren (van 9 tot 21u). Dat was geen must, maar het liep lekker en het was toch vies weer, dus dan maar doorvaren. Daarna het nachtkonvooi, dus de dag erna was wel redelijk afgeschreven
Met 2 tot 3 dagen kan het een stuk relaxter, eventueel via Haarlem.
Route via Haarlem is 12 mijl extra (plus een aantal bruggen).
Weteringschans via Haarlem naar het IJ: 15 mijl
Weteringschans via nachtelijk Amsterdam naar het IJ: 26 mijl
In het weekend gaat het minder snel, omdat de bruggen dan hier en daar eerder dicht gaan dan door de week.
En laat je dus vooral niet gek maken door àl deze informatie!!! Kies er ééntje en ga daarmee varen. Je komt er wel, maak vooral geen haast, dat scheelt een boel ergernissen (brug niet gehaald...)