ReneK schreef :
– 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea
(UNCLOS Convention) provides that
“ Every State shall require the master of a ship flying its flag, in so far as he can do so without serious danger to the ship, the crew or the passengers:
(a) to render assistance to any person found at sea in danger of being lost;
(b) to proceed with all possible speed to the rescue of persons in distress, if informed of their need of assistance, in so far as such action may reasonably be expected of him.” (Art. 98 (1))
– 1974 International Convention for the Safety of Life at Sea
(SOLAS Convention) obliges the
“master of a ship at sea which is in a position to be able to provide assistance, on receiving information2 from any source that persons are in distress at sea, is bound to proceed with all speed to their assistance, if possible informing them or the search and rescue service that the ship is doing so....” (Chapter V, Regulation 33(1)
Precies. Wie er op het vlot, bootje, schip in nood zijn
doet er totaal niet toe. Die immigranten/vluchtelingen in de vraagstelling kun je dus net zo goed weglaten als het om een noodsituatie gaat.
Blijven twee vragen over:
1. Zijn de mensen op het vlot (als je over vluchtelingen/migranten praat zijn het veelal grote opblaasboten met buitenboordmotor) in (levens)nood? Dat zal de ene keer duidelijker zijn dan de andere, en niet iedereen beoordeelt situaties hetzelfde.
2. Kun je hulp bieden zonder eigen schip en opvarenden in gevaar te brengen? Bij de grotere opblaasboten (met doorgaans zo'n 50 vluchtelingen aan boord) en bij de afgeladen vissersschepen/krotten waar mensensmokkelaars zich zoal van bedienen is dat voor het gemiddelde jacht niet het geval. Wat vreselijk confronterend is, want je wilt die moeder met baby misschien een veiliger plek bieden maar als je te dichtbij komt weet je dat de rest ook mee komt (veilig of niet).
De kustwacht inlichten bij een noodsituatie is een no-brainer. Het lijkt me logisch om de dichtstbijzijnde kustwacht op te roepen, die zijn waarschijnlijk het snelst met SAR materieel ter plaatse. In een noodsituatie waar je te hulp schiet is geen plaats voor politieke afwegingen. Mogelijk zijn er ook andere schepen in de omgeving die wèl hulp kunnen bieden zonder zelf in gevaar te komen. Als het goed is luisteren die ook uit op VHF 16.
De vraag of je autoriteiten inlicht als er géén (naderende) noodsituatie is is een heel andere. Normaal speel je geen informant bij ieder passerend schip in het Kanaal, ook niet bij degenen die voor de autoriteiten moeilijk tot niet te zien zijn.
Meen je getuige te zijn van een strafbaar feit (drugs- of mensensmokkel, roekeloos vaargedrag, etc.) en spelen er geen hogere belangen (bijvoorbeeld vluchtelingen die zichzelf in veiligheid proberen te brengen) dan kan ik me voorstellen dat je niet medeplichtig wilt worden als getuige en de autoriteiten op de hoogte brengt.
Daar komt de discussie over vluchtelingen vs illegale migranten om de hoek kijken, hoe je naar dat vlot/bootje/schip met migranten kijkt. Maar dat oordeel heeft dus geen enkele relevantie als het om een noodsituatie gaat waarin mensen hun leven dreigen te verliezen.