Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vaarbewijs voor buitenland nodig ?

Vaarbewijs voor buitenland nodig ? 10 dec 2021 22:26 #1349075

Klein245 schreef :
Orange Sunset schreef :
Dat zou zo kunnen zijn, maar ergens zal dit expliciet tussen landen afgesproken moeten zijn.
Dat is de reden dat ik deze topic heb geopend.
Ik kon het nergens vinden. Een boot huren, ja daar kan ik me alles bij voorstellen maar je eigen boot onder Nederlandse vlag ? Tuurlijk lees je overal dat je dat moet halen door instanties die er geld aan kunnen verdienen maar ik heb niet kunnen ontdekken waar dat expliciet wettelijk staat beschreven. Hebben we op het forum een jurist op het gebied van internationaal transport/scheepsrecht ?

Ik denk zoek eens en onderstaande gevonden:
De meeste Europese landen hebben met elkaar afgesproken (resolutie 40 UN/ECE/Sc 3) dat bezoekende watersporters voor zeil- en motorboten een Internationaal Vaarbewijs moeten hebben, oftewel het International Certificate of Competence (ICC). Zie ook 'Varen in het buitenland' op de website Varen doe je samen.
Bron

Gaan we verder kijken zien we:
ICC was never intended to replace national certificates and was not intended for use within the territorial and internal waters of the vessel’s flag state. The ICC is intended to facilitate the movement of recreational craft through the internal and territorial waters of countries other than the vessel’s flag state. Outside internal and territorial waters (at the most 12 nautical miles from the baseline of the coastal state), the flag state has jurisdiction in accordance with the United Nations Convention on the Law of the Sea, 1982.
Bron (H.16)

Maar in dat document staat ook….
Must I have an ICC?

Some countries insist that you have an ICC, while in other countries your ICC may not be needed at all. The requirement may also differ between coastal waters and inland waters within a country.
Bron (F.13)


Dus voor mij is het duidelijk genoeg: voor sommige landen is een ICC nodig, ongeacht of het je eigen boot is of niet en voor andere niet. Welke landen dat zijn is mij echter niet duidelijk. Charter bedrijven kunnen zelf kiezen of ze het ICC accepteren niet of niet nodig achten, dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Als ze vinden dat een biebpasje genoeg dan is dat prima. De eisen zullen vermoedelijk wel door hun verzekeringen als voorwaarde voor uitkering opgelegd en wordt de schade door de verhuurder verhaald op de huurder indien hieraan niet voldaan wordt.

Buiten territoriale wateren is geldt de “Law of the Sea, 1982”. Hierin staat dat het land waaronder waaronder het schip vaart verantwoordelijk is voor diciplinaire maatregelen mochten er problemen ontstaan waarbij je of je schip betrokken zijn.

Vaar je onder Nederlandse vlag, dan moet je voldoen aan de internationale afspraken die daarbij horen om aan de eisen te voldoen. Het land van de vlag is zo o.a. verantwoordelijk voor:
The manning of ships, labour conditions and the training of crews, taking into account the applicable international
instruments;
A94.3b

Of dat betekent vaarbewijzen betekenen, geen idee. Maar ons ICC is dus alleen in kustwateren en binnenwateren geldig van landen die dat zo vinden.

Ik kan nog niets vinden over het varen zonder vlaggenbrief in internationale wateren. Maar Nederland is iig niet verantwoordelijk dan en je kunt dus voor de rechter van een ander land gesleept worden bij problemen.

Er staat ook niets expliciets in over recreatie vaartuigen.

Best interessant om eens die documenten door te bladeren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 dec 2021 22:48 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs voor buitenland nodig ? 10 dec 2021 22:41 #1349080

Het is allemaal veel gecompliceerder dan wat hier boven geschetst word, er zijn vele verschillende soorten regelgeving die op verschillende niveaus behandeld worden. Zeer veel regelgeving is direct gebaseerd op de IMO (International Maritime Organisation), SOLAS (Safety of Life at Sea) en MARPOL (International Convention for the Prevention of Pollution from Ships) Die laatste twee zijn subsidiaries van de IMO.

Even heel grof generalizerend word de laagste laag van regelgeving over gelaten aan de vlagstaat. Veel regels voor de pleziervaart vallen daaronder. De IMO (en dus SOLAS en MARPOL) basis regels worden door gastlanden niet gecontroleerd. Ze gaan er vanuit dat als de vlagstaat van het schip de juiste controles uitoefend dat je daar aan voldoet. Zo kom je als gast in een ander land met een pleziervaartuig dus weg met het voldoen aan de Nederlandse wetgeving (uitgaande van varen onder Nederlandsevlag) voor zaken als bilgepomp, noodvuurwerk, railing hoogte, reddingsvesten, communicatie mogelijkheden, certificaten etc. Enkele zaken mogen echter ook door het gastland geeist en dus gehandaafd worden. Voor zeiljachten is dat onder andere bewijs van verzekering (niet verplicht in Nederland), bewijs van competentie (vaarbewijs bijvoorbeeld).

Dus de vraag van de TS beantwoordend: Ja, er zijn landen die om een vaarbewijs mogen vragen en als je die niet kunt tonen dan kun je een boete opgelegd krijgen of verzocht worden het land te verlaten.

Maritieme wetgeving is internationaal verreweg de meest gecompliceerde wetgeving ter wereld en advocaten hebben altijd een fantastische dag als er een vraagstuk word voorgelegd want een sluited antwoord is er soms niet. In dit specifieke geval is het overigens wel simpel. Gelukkig hebben we inmiddels de ISO standaarden voor jachten welke door ieder EU land erkend worden. Wat verplichtingen zijn in Nederland is dat dus automatisch ook een verplichting in andere EU landen. Dus complexe controles van schepen zijn niet van toepassing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 dec 2021 22:43 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs voor buitenland nodig ? 11 dec 2021 16:26 #1349242

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Jutter schreef :
Ik heb ook nog zo'n bewijs met eind datum. Naar aanleiding van deze melding zojuist een vervangende aangevraagd bij CBR. Kost 10,60 €.
En een digitale pasfoto opsturen. Dus nu één onderweg die levenslang geldig is, hoop nog lang te varen.

O ook nog een gezondheidsverklaring a €10,60.

Als je een kopie van je huidige klein vaarbewijs aanvraagt hoef je geen gezondheidsverklaring te hebben. Even bellen als het niet binnen 7 dagen op de mat ligt. Het automatische aangemaakte mailtje is uitermate verwarrend. Zo verwarrend dat ze bij het CBR er zelf ook een potje van maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs voor buitenland nodig ? 11 dec 2021 17:08 #1349258

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
Ja vond het ook verwarrend. Heb het maar ingevuld.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs voor buitenland nodig ? 14 dec 2021 14:05 #1349978

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
Vandaag nieuw vaarbewijs in de bus, zonder einddatum.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl