Klein245 schreef :
Orange Sunset schreef :
Dat zou zo kunnen zijn, maar ergens zal dit expliciet tussen landen afgesproken moeten zijn.
Dat is de reden dat ik deze topic heb geopend.
Ik kon het nergens vinden. Een boot huren, ja daar kan ik me alles bij voorstellen maar je eigen boot onder Nederlandse vlag ? Tuurlijk lees je overal dat je dat moet halen door instanties die er geld aan kunnen verdienen maar ik heb niet kunnen ontdekken waar dat expliciet wettelijk staat beschreven. Hebben we op het forum een jurist op het gebied van internationaal transport/scheepsrecht ?
Ik denk zoek eens en onderstaande gevonden:
De meeste Europese landen hebben met elkaar afgesproken (resolutie 40 UN/ECE/Sc 3) dat bezoekende watersporters voor zeil- en motorboten een Internationaal Vaarbewijs moeten hebben, oftewel het International Certificate of Competence (ICC). Zie ook 'Varen in het buitenland' op de website Varen doe je samen.
Bron
Gaan we verder kijken zien we:
ICC was never intended to replace national certificates and was not intended for use within the territorial and internal waters of the vessel’s flag state. The ICC is intended to facilitate the movement of recreational craft through the internal and territorial waters of countries other than the vessel’s flag state. Outside internal and territorial waters (at the most 12 nautical miles from the baseline of the coastal state), the flag state has jurisdiction in accordance with the United Nations Convention on the Law of the Sea, 1982.
Bron (H.16)
Maar in dat document staat ook….
Must I have an ICC?
Some countries insist that you have an ICC, while in other countries your ICC may not be needed at all. The requirement may also differ between coastal waters and inland waters within a country.
Bron (F.13)
Dus voor mij is het duidelijk genoeg: voor sommige landen is een ICC nodig, ongeacht of het je eigen boot is of niet en voor andere niet. Welke landen dat zijn is mij echter niet duidelijk. Charter bedrijven kunnen zelf kiezen of ze het ICC accepteren niet of niet nodig achten, dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Als ze vinden dat een biebpasje genoeg dan is dat prima. De eisen zullen vermoedelijk wel door hun verzekeringen als voorwaarde voor uitkering opgelegd en wordt de schade door de verhuurder verhaald op de huurder indien hieraan niet voldaan wordt.
Buiten territoriale wateren is geldt de
“Law of the Sea, 1982”. Hierin staat dat het land waaronder waaronder het schip vaart verantwoordelijk is voor diciplinaire maatregelen mochten er problemen ontstaan waarbij je of je schip betrokken zijn.
Vaar je onder Nederlandse vlag, dan moet je voldoen aan de internationale afspraken die daarbij horen om aan de eisen te voldoen. Het land van de vlag is zo o.a. verantwoordelijk voor:
The manning of ships, labour conditions and the training of crews, taking into account the applicable international
instruments;
A94.3b
Of dat betekent vaarbewijzen betekenen, geen idee. Maar ons ICC is dus alleen in kustwateren en binnenwateren geldig van landen die dat zo vinden.
Ik kan nog niets vinden over het varen zonder vlaggenbrief in internationale wateren. Maar Nederland is iig niet verantwoordelijk dan en je kunt dus voor de rechter van een ander land gesleept worden bij problemen.
Er staat ook niets expliciets in over recreatie vaartuigen.
Best interessant om eens die documenten door te bladeren.