AndreAzuree schreef :
Maar heb je echt bewijs?. Zeil je heel vaak met verschillende eigenaren van verschillende merken en heb je dat precies bijgehouden? Of komt het gewoon omdat Hanses veel verkocht zijn en oververtegenwoordigd? Wellicht weet jij iets dat ik niet weet. Ik ben echter nog niet overtuigd. Sterker nog, de Hanse eigenaren hier laten een heel ander geluid horen. Wat is dat überhaupt "zeilangst"? Zijn we niet allemaal wel eens een beetje bang? Ik ook. En ik heb toch een sportieve boot met vrij veel tuig gekocht. Daar kun je met veel wind, zonder rif ook nog prima mee op zee mee varen, al is dat niet comfortabel, maar wat ruiger. We kunnen toch reven? En is die "zeilangst" met name besmettelijk onder Hanse eigenaren? En ben je als Bavaria-eigenaar daar immuun voor? Ik weet ook niet waarom het bij Hanses anders zou liggen dan bij andere AWB's.
Tja, bewijs...heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht, maar ja ik vaar met veel verschillende boten en eigenaren (tientallen) en ja ik houd precies bij waar we mee varen, en daar komt dus die Hanse-oververtegenwoordiging uit naar vore (ik weet niet wat het totale % Hanses is en of het daar ook significant van afwijkt overigens) En het kan ook om een andere reden zijn natuurlijk (de importeur die naar ons doorverwijst omdat we ooit één keer een blije Hanse klant hadden, noem maar wat).
Echter wat ik eerder schreef is wel vaak de achtergrond.
Als wij zeilangst-trainingen geven gaat het niet om mensen die een beetje bang zijn: daar heeft mijn vrouw het te druk voor met haar werk in de reguliere zorg (zij is de behandelaar, ik de zeiltrainer). We hebben het dan over mensen die huilend binnen zitten, zich fysiek beroerd voelen/slecht slapen bij de gedachte om te moeten varen, mensen die niet uit de spiraal van rampgedachten komen (zeker weten dat ze worden overvaren, zinken, omslaan etc), vertrekkers gestrand in het buitenland die al een jaar niet van de plek komen en waar de vogelnestjes uit het zeil vallen als je weer eens een zeil hijst, mensen die alles verzinnen om maar niet te hoeven uitvaren, of die totaal in paniek raken als er een groot schip ook maar in de buurt komt, en ga zo maar door. Je hebt het hier over niet-functionele en ook vaak niet-rationele angst (fobie) en soms ook met onderliggend trauma (in sommige gevallen zijn er hele nare dingen gebeurd onderweg).
Misschien kun je je hier niets bij voorstellen maar er zijn collega-zeilers die volledig vastgelopen zijn. Dan kun je natuurlijk ervoor kiezen nooit meer te zeilen, of je probeert er wat aan te doen, en dan komen wij vaak in beeld, meestal met success gelukkig.
Waarom het eventueel bij Hanses anders zou kunnen liggen schreef ik al eerder: onze klanten (waarvan een deel vertrekkers) hebben meestal een grotere Hanse verkocht gekregen dan ze eigenlijk zochten en het zijn vergeleken met Bavs en (toer-)Beneteaus e.d. sportieve boten die met meer wind meer vaardigheid vragen (vind ik). Een gebrek aan controle, of bang zijn voor een gebrek aan controle (beide uiteraard gekoppeld aan eigen vaardigheid) is een belangrijk factor in het opbouwen of in stand houden van angst.