Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 14 mrt 2023 14:05 #1466203

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
ja, boot een beetje scheef in de wind trekken helpt gigantisch tegen het gieren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 14 mrt 2023 14:38 #1466210

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
JRomkes schreef :
ja, boot een beetje scheef in de wind trekken helpt gigantisch tegen het gieren

En nu in het Engels..... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 14 mrt 2023 15:01 #1466214

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
yes hello, if I want to spreak English I go well to sailinganarchy hè. But ok: to angle a boat in regard to the wind direction by using a bridle of sorts greatly reduces the yawing behind anchor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 14 mrt 2023 15:20 #1466219

weer een tip die ik ga proberen: asymmetrisch snubberen :) toch een mooi draadje!
Laatst bewerkt: 14 mrt 2023 15:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 14 mrt 2023 15:26 #1466223

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
Het bekende (anti-) gierlijntje (al of niet elastisch)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 15 mrt 2023 02:53 #1466364

  • MathiasW
  • MathiasW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
VegaMan schreef :
Het bekende (anti-) gierlijntje (al of niet elastisch)

It had better be elastic! ;)

Somebody here mentioned he's been using Dyneema as a snubber line. Not a good choice in my view. You might as well nail the anchor directly to the foredeck... well, almost! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 15 mrt 2023 08:44 #1466398

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
JRomkes schreef :
ja, boot een beetje scheef in de wind trekken helpt gigantisch tegen het gieren

Doe vertel....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 15 mrt 2023 11:19 #1466432

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Door de boot een beetje scheef te trekken zal die als zeil fungeren, en ook iets scheef gaan liggen ten opzichte van het anker. Das gelijk het nadeel, de kracht is niet loodrecht op het anker, maar dat is met gieren ook niet het geval. Hoe meer wind, des te meer de boot probeert in de wind te draaien, dat is de weg van de minste weerstand. De boot zal dus in de windvlagen wat naar voor willen bewegen, tot het weer een equilibrium vindt. Deze beweging is veel miner dan het normale gieren omdat de boot niet van boeg naar boeg gaat en minder beweegt ten opzichte van de windrichting. Plaatje er bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 15 mrt 2023 11:40 #1466437

Calidris schreef :
JRomkes schreef :ja, boot een beetje scheef in de wind trekken helpt gigantisch tegen het gieren

Doe vertel....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ja, dat werkt echt.
Met een bottertje (gigantische windvanger met die achterlijk dikke kop) aan de dreg beleg ik de ankertros direct op de bolder aan bb of sb. Dan ligt ie mooi rustig aan de wind en trekt de vuurduvel ook beter.

Het heeft ook voordelen bij het motorloos anker-op gaan, de dreg komt naast het schip waarmee je hem overstag trekt en direct mooi vol valt.

(ik ben benieuwd hoe googel translate dit in het engels vertaalt :-) )

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 15 mrt 2023 11:48 #1466440

Het plaatje van JRomkes geeft aan wat ook hierop de rivier gebeurt. Bij mij de reklijn op voorklamp met een haak aan de ketting.

Nu staat er wel een stroom van zo´n 2 knopen, die wisselt met getij.
Bij kentering en wind tegen stroom duurt het even voor alles zich weer ingeregeld heeft.
Het Delta anker als ketting gewicht op 2 mtr diepte zorgt er dan voor dat de ketting niet om de kiel kan wikkelen bij wat hardere wind tegen stroom.

Bij tijwissel duurt het even voor alles zich weer ingeregeld heeft.

De mooring geeft meer comfort, de lijnen ALTIJD strak door de gewichten voor en achter beperken de beweging to zo´n 2 a 3 meter, zijdelingse richting.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2023 11:51 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 17 mrt 2023 09:10 #1466796

Deze website is ook interessant en redelijk uitgebreid. Er wordt ook uitgebreid beschreven
hoe je een bridle maakt, leuk gedaan en ga ik zelf ook eens proberen te maken voor mijn kleine bootje.

Snubberhead is geschreven door zeilers met een monohull maar heeft ook een sectie multihull.

Daarnaast staat ZF forumlid MattiasW bij "additional sources" met credit voor zijn werk op dit gebied.

www.snubberhead.com/what-is-anchor-snubber-bridle


Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 17 mrt 2023 09:21 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 26 mrt 2023 02:55 #1468781

  • MathiasW
  • MathiasW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
So, this took me a little while to compose…

I have read the very nice work of Alain again, who is calculating the anchor load - also in the presence of dynamic loads - in the force-time domain:

alain.fraysse.free.fr/sail/rode/forces/forces.htm

He models a gust as a stronger wind force that gets switched on at a certain point in time and then stays on “forever”.

He starts by discussing the linear case (like a rope), where the gust leads to an overshooting over the position the boat would take had the gust been a static wind. Because he discusses the linear case, the point of maximal overshooting is exactly a mirror point of the initial static point, where the position where gust and rope tension balance out is exactly in the middle.

The first diagram shows what happens. It is a plot of the displacement of the boat (away from the anchor) as a function of load. So, when I integrate underneath the area (force times distance), I get directly the energy stored in the elastic rope. It is simply the area when looking at the graph sideways.

The areas in light red are energies that are not (yet) loaded into the rope (the dark red area), but rather go into the kinetic energy of the boat. At the yellow point the pull back force of the rope equals the gust load. But as the boat has some velocity, it overshoots until it has reached the red point, the most extreme tension in the rope. The two areas labelled “E” must be the same, if no energy is lost somewhere.

Please note the loads at the green, yellow and red points. The difference between green and yellow is the same as the difference between yellow and red. This is the best possible scenario and leads to the smallest possible maximal overshooting tension.

Nonlinearity makes the result worse. The next diagram is the same as before, but now not with an ideal spring, but rather a chain acting as a spring. Again, the gust keeps blowing even when the boat has reached the extreme position with the highest displacement away from anchor. But now the distance between the yellow and the red point is much larger than the distance between the yellow and the green point. In fact, the most extreme point, the red point, now has about 4 times the load of the static wind. That is a lot!

There are two graphs in this diagram acually. One for deep water and one for shallow water. There is no big difference between the two. And in this scenario the vessel’s mass does not matter at all.

Finally, I show the same graphs, but now assuming that the gust only blows for a few seconds, resulting in this “energy spike” to the right. So, in this case, the vessel is still moving backwards when the gust is stopping allready.

Overall, the red points are much more to the left than in the previous graphs, which is obvious, as the total energy transferred to the boat is less. But one can also see now that in shallow water the red point is much further to the right than in deep water.

That was my initial point when I started this thread. Shallow water can be dangerous in the presence of gusts. But a very elastic rope can help to address this shortcoming of the chain.

But, as we see now, it depends on the nature of the gust. When it is simply a switching on of a higher wind force, then it does not matter whether it is shallow or not. But when it is a sudden and short burst of wind, then it does matter.

The reality is - as so often - somewhere inbetwen…

BTW - This last graph also explains why large commerical vessels do not see this effect at all. Because of their large mass m, according to F = m * a, their acceleration in a gust will be much smaller, and hence the displacement backwards away from the anchor is also so much less. This results in a very small energy transfer E, and so a very tiny overshooting.

Older pleasure crafts that are rather heavy for their windage area also are less affected by these dynamic loads - precisely for the same reason. They hardly move at all in a gust.

Cheers, Mathias






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 06:21 #1470970

Ik lig op 7 m diepte geankerd. Weet niet met hoeveel ketting: opschieter onder grootzeil gemaakt, toen naar voren gelopen en ketting gegeven. Boeg werd weggeblazen voordat anker hield; grootzeil kon niet voldoende vrij blijven en boot begon wat zijwaards te verleieren met krabbend anker. Dus nog maar wat ketting gegeven tot anker hield en boot in de wind kwam (en bleef liggen). Wind zou afnemen dus vond het wel best toen. Ik schat dus dat ik met minimaal ketting lig. Zal straks met ophalen meten.

Maar zag dus dit gedrag:



Met een radius van nog geen 11 meter (de boot is 8):



Volgens mij betekent dat, bij deze lichte wind (eerst oost 4 later niets), dat de boot (GPS antenne achterop) bijna alleen maar rondom de boeg gekwispeld heeft, en de ketting voor het grootste deel niet bewogen heeft?

Maar waarom heeft de boot dan toch zoveel gedraaid?
Laatst bewerkt: 04 apr 2023 06:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 06:32 #1470973

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Nachtvlinder schreef :
Ik lig op 7 m diepte geankerd. Weet niet met hoeveel ketting:

Ketting niet gemerkt, bijvoorbeeld om de vijf meter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 06:35 #1470975

Nee, da’s wel een goed idee

Je ziet trouwens ook dat net na aankomst, toen het nog waaide en de antenne in de ZW hoek zat meer bewegingen in lengterichting dan later, toen de antenne meer in de NW lag.

Hmmm, denk eerder dat dat cirkelsegment niet zozeer veroorzaakt is door gieren/kwispelen, maar door een geleidelijke draaiing van de wind.

Volgende keer maar ook windrichting en heading opnemen…
Laatst bewerkt: 04 apr 2023 06:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 06:50 #1470978

Nachtvlinder schreef :
Nee, da’s wel een goed idee

Ik heb hier langer over nagedacht dan gezond was, uiteindelijk toch uitgekomen op die plastic edelsteentjes van de watersportwinkel, die je ín de schalmen drukt. Toch een nette oplossing, geen geklieder met verf, prullen met gekleurde touwtjes etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 06:56 #1470980

Ja, heb alleen nog geen setjes gevonden met verschillende kleuren. Om 4 zakjes van elk 10 stuks in één kleur te kopen om daaruit maar 4 verschillende kleuren te halen sprak niet zo aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 06:58 #1470981

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Op ZF samen delen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 06:58 #1470982

www.watersportvoordeel.nl/anke...d=6174701&quantity=1

Setje heeft toch meerdere kleuren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 07:01 #1470984

Dankje!

Laatst bewerkt: 04 apr 2023 07:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 07:14 #1470986

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Sunshine 36 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Nee, da’s wel een goed idee

Ik heb hier langer over nagedacht dan gezond was, uiteindelijk toch uitgekomen op die plastic edelsteentjes van de watersportwinkel, die je ín de schalmen drukt. Toch een nette oplossing, geen geklieder met verf, prullen met gekleurde touwtjes etc.

Ik gebruik die gekleurde schalmvullingen al 20 jaar, maar ze zijn matig zichtbaar en je verliezt ze ook wel eens. Dat matig zien geldt alleen als ze met snelheid voorbij komen, b.v. met de elektrische lier.
Ik ga over op het rood en wit en blauw spuiten van de ketting om elke 5 meter. De laatste 5 meter lichtrood.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 07:15 #1470987

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Nachtvlinder schreef :
Dankje!


In NL is de ststandaard rood-wit-blauw en wat minder banaal.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 apr 2023 07:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 07:21 #1470990

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Sunshine 36 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Nee, da’s wel een goed idee

Ik heb hier langer over nagedacht dan gezond was, uiteindelijk toch uitgekomen op die plastic edelsteentjes van de watersportwinkel, die je ín de schalmen drukt. Toch een nette oplossing, geen geklieder met verf, prullen met gekleurde touwtjes etc.

Die heb ik ook, maar het is uiteindelijk ook niet de ideale oplossing. Ik heb er steeds drie van dezelfde kleur in opeenvolgende schakels, maar er zijn er al diverse verdwenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 07:27 #1470993

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Een klikkertje is 10 meter, twee klikkertjes 20 etc.
Geen vergissing mogelijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom ankeren in ondiep water met alleen ketting 04 apr 2023 08:03 #1471006

Dat spuiten wat Calidris voorstelt kost 2 Gamma spuitbusjes en lijkt mij behoorlijk robuust? Elke paar jaar herhalen als de verf er vanaf slijt, of zou dat langer goed gaan? Ben niet van plan ketting te ontvetten, maar droog en moddervrij moet lukken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl