ilCigno schreef :
Nachtvlinder schreef :
[...]reserve schroef blijft thuis bijvoorbeeld [...]
Sinds ik een keer mijn schroef ben kwijtgeraakt tijdens een solo zeiltochtje van Noordschans naar Den Helder en ik een paar dagen in Scheveningen moest wachten totdat er weer een andere passende schroef + conus gevonden was denk ik daar anders over. Ik heb later, toen ik een klapschroef gemonteerd had, de oude alu vaste schroef en bijbehorende conus in de bilge gelegd. Mocht er nu nog eens wat zijn met de schroef dan heb ik alleen een kraan nodig. Uurtje werk en ik kan weer verder.
Als je maximale zekerheid wilt, (op een kanaal/zee) dan zou je eigenlijk een dubbele motor willen. Gescheiden systeem... Als 1 motor stopt, heb je er nog 1, dat je nooit roerloos raakt.
Wat nu als de hele motor er mee ophoud.. Dan heb je niks aan je reserve schroef..
Persoonlijk zou ik daarom voor een (Japanse, Honda oid) buitenboordmotor + kleine elektromotor gaan. Dan kun je kort elektrisch varen, lang op brandstof en heb je 100% gescheiden, dubbel systeem. Op een zeilboot heb je dan eigenlijk 3 aandrijvingen. En met een peddel/boom erbij 4..
Stel dat je met een dubbele inboardmotor, heel slechte/verkeerde brandstof tankt.. Uit een jerrycan, waarvan het plastic is opgelost.. Dan heb je niks aan die dubbele motor.
Ook kun je een buitenboordmotor liften/ er uit tillen, dan kun je een vislijn uit je schroef trekken. Wat bij een vaste (inboardmotor) schroef vrij lastig is. Als hij stuk is kun je hem gemakkelijk omruilen voor een nieuwe.