Fly-Tour schreef :
sietse-ten schreef :
fly tour, je bent nog jong, ben een beetje jaloers daarop, maar je maakt een paar denkfouten. ik ga uit van zeilboten waar de motor heel duidelijk de hulp motor is. dus je moet ook zonder kunnen. nee ik heb niet heel veel geluk gehad, ook een keer of 4 zonder startende motor een haven/ankerplaats aan gelopen. maar wel zonder hulp.
mijn mening is dat als je gaat zeilen op groot water, als hobby, je je eigen kont moet redden.
maar wel de halve wereld omgezeild, zag het nut niet in om verder te gaan. wel altijd zelf mijn en ander zijn onderhoud gedaan. ook een paar keer een oversteek naar de caraibe ( van af tenerife) met voor mij "vreemde " boten. ik geloof dat ik een klein beetje recht heb van spreken. kijk als iemand varend onder de kust zijn roer verliest, een rots raakt die niet op de kaart staat of aan gevaren wordt door een visser waar iedereen ligt te slapen. daar betaal ik mijn donatie voor.
niet voor die l.l die bij bft 1 zijn motor niet krijgt gestart omdat zijn filters dicht zitten. ( of de koelkast zijn start accu heeft leeg getrokken)
Het komt ook vaak door stomme fouten, zoals inderdaad een koelkast die de startaccu leegtrekt. Aparte accu nemen. Maarja, tot slot neem je een hele werkplaats mee aan boord en gaat er alsnog iets fout waardoor je reddeloos de lul bent.
Ik moest afgelopen jaar ook geheel zeilend thuis/langs de kant zien te komen omdat de motor niet aanslaan wou doordat de boel verzopen was, en waarschijnlijk de bougie vetgeslagen, te veel mengsmering (domme fout). Komt op hetzelfde neer als jouw verhaal, niet dat jij een domme fout had gemaakt, maar dat was dan misschien iets anders.
Het was toen in mijn geval vrij stil op het water, maar wel winderig, ik moest toch weer thuiskomen, maar was ver weg. Ik dus opkruisend tot ik geloof 100 keer toe alsnog thuis gekomen, de wind was richting thuis tegen.
Bougie eruit gehad en de goede gemengde benzine erin en hij deed het weer.
Wat neem ik dus voortaan allemaal mee: juist, gereedschapskoffer om aan de motor te kunnen sleutelen, en ontvetter.
Je kunt bij 1 Bft meestal wel een anker erin donderen als je motor niet wil starten. En terugkruisen als je motor het niet doet, kan vervelend en tijdrovend zijn, maar is nog geen reden om de KNRM in te schakelen, toch?
Ik vind dat veel schippers teveel op hun motor vertrouwen op het moment dat ze de omstandigheden niet meer de baas kunnen, lees: als het ze te hard begint te waaien. En juist dan doet dat ding het niet, omdat door de golfslag de brandstoffilters vol zitten met troep onderuit de tank. Goed zeemanschap is ook dat je je zelf zoveel mogelijk op zeil kunt redden (je hebt tenslotte een zeilboot) en dat je altijd een plan-B hebt klaarliggen (anker?). Goed voorbereid van huis hoort daar ook bij, zoals eerst even het weerbericht hebben bekeken of geluisterd.
Ook niet blind vertrouwen op electronische navigatie, altijd check, check en double-check. Kijk om je heen, klopt wat je ziet met wat de GPS-plotter zegt? Wat als dat ding nu zou uitvallen, weet ik dan nog steeds waar ik ben?
Los daarvan kunnen we natuurlijk altijd dingen gebeuren die we niet hadden kunnen voorzien, ook niet met ons gezonde verstand. Daar hebben we gelukkig de reddingsmij voor en we zijn natuurlijk allemaal donateur, toch?
Bart