Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee?

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 10:55 #391284

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
sietse-ten schreef :
fly tour, je bent nog jong, ben een beetje jaloers daarop, maar je maakt een paar denkfouten. ik ga uit van zeilboten waar de motor heel duidelijk de hulp motor is. dus je moet ook zonder kunnen. nee ik heb niet heel veel geluk gehad, ook een keer of 4 zonder startende motor een haven/ankerplaats aan gelopen. maar wel zonder hulp.
mijn mening is dat als je gaat zeilen op groot water, als hobby, je je eigen kont moet redden.

maar wel de halve wereld omgezeild, zag het nut niet in om verder te gaan. wel altijd zelf mijn en ander zijn onderhoud gedaan. ook een paar keer een oversteek naar de caraibe ( van af tenerife) met voor mij "vreemde " boten. ik geloof dat ik een klein beetje recht heb van spreken. kijk als iemand varend onder de kust zijn roer verliest, een rots raakt die niet op de kaart staat of aan gevaren wordt door een visser waar iedereen ligt te slapen. daar betaal ik mijn donatie voor.
niet voor die l.l die bij bft 1 zijn motor niet krijgt gestart omdat zijn filters dicht zitten. ( of de koelkast zijn start accu heeft leeg getrokken)

Het komt ook vaak door stomme fouten, zoals inderdaad een koelkast die de startaccu leegtrekt. Aparte accu nemen. Maarja, tot slot neem je een hele werkplaats mee aan boord en gaat er alsnog iets fout waardoor je reddeloos de lul bent.
Ik moest afgelopen jaar ook geheel zeilend thuis/langs de kant zien te komen omdat de motor niet aanslaan wou doordat de boel verzopen was, en waarschijnlijk de bougie vetgeslagen, te veel mengsmering (domme fout). Komt op hetzelfde neer als jouw verhaal, niet dat jij een domme fout had gemaakt, maar dat was dan misschien iets anders.
Het was toen in mijn geval vrij stil op het water, maar wel winderig, ik moest toch weer thuiskomen, maar was ver weg. Ik dus opkruisend tot ik geloof 100 keer toe alsnog thuis gekomen, de wind was richting thuis tegen.
Bougie eruit gehad en de goede gemengde benzine erin en hij deed het weer.
Wat neem ik dus voortaan allemaal mee: juist, gereedschapskoffer om aan de motor te kunnen sleutelen, en ontvetter.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 10:59 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 11:57 #391310

Welke ik nog niet had gezien is Band-it.
www.band-it-idex.com/
Zijn erg handig voor semipermanente oplossingen waar tiewraps te klein/kort/zwak zijn. Ik heb het bij de KM vrij veel gebruikt, en het is erg handig.
Zachthouten pluggen, zoals eerder voorgesteld, zijn ook erg handig inderdaad. denk wel aan een grote hamer.
Verder zou ik er even goed over nadenken hoe je averij gaat oplossen als er al water in het schip is gekomen. Houten pluggen drijven weg, ander material ligt onder water en is slecht te zien en te pakken met een beetje zeegang.
Uiteindelijk is je hoofd het belangrijkste gereedschap, mits scherp en koel geserveerd ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 13:20 #391327

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Alfa Ursae Minoris schreef :
Welke ik nog niet had gezien is Band-it.
www.band-it-idex.com/
Zijn erg handig voor semipermanente oplossingen waar tiewraps te klein/kort/zwak zijn. Ik heb het bij de KM vrij veel gebruikt, en het is erg handig.
Zachthouten pluggen, zoals eerder voorgesteld, zijn ook erg handig inderdaad. denk wel aan een grote hamer.
Verder zou ik er even goed over nadenken hoe je averij gaat oplossen als er al water in het schip is gekomen. Houten pluggen drijven weg, ander material ligt onder water en is slecht te zien en te pakken met een beetje zeegang.
Uiteindelijk is je hoofd het belangrijkste gereedschap, mits scherp en koel geserveerd ;-)

Voor Band-it moet je wel een behoorlijke tang weer meenemen maar is wel oersterk maar zou eerlijk gezegd niet weten wat ik hier aan boord zou moeten doen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 13:27 #391328

ik had een band-it aan boord met een rol 10 mm breed band en de nodige clips. zelfde die rws gebruikt bij de verkeersborden. (had ik hem ook van "overgehouden"). die tang, dat ingewikkelde draaiding is een lig in de weg, maar ik had bijna plaats genoeg aan boord. miste alleen nog een frees en draai bank. ik heb die klemmen een paar keer gebruikt als slangklem voor uitlaat slang, bij mijn eigen boot en enkele buren.
en ja ze zijn sterker dan welke andere slangklem ook, wel iets lastiger om te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 14:51 #391341

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Een andere toepassing kan ik ook niet bedenken en dan nog op plaatsen waar je rondom bijna kunt lopen. Ik heb gewoon een paar slangenklemmen van 15 mm tot aan 150 mm aan boord en lijkt mij in ieder geval op dit moment voldoende , maar ik laat me onmiddellijk overtuigen als ik echt iets mis. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 27 apr 2013 14:15 #391500

Fly-Tour schreef :
sietse-ten schreef :
fly tour, je bent nog jong, ben een beetje jaloers daarop, maar je maakt een paar denkfouten. ik ga uit van zeilboten waar de motor heel duidelijk de hulp motor is. dus je moet ook zonder kunnen. nee ik heb niet heel veel geluk gehad, ook een keer of 4 zonder startende motor een haven/ankerplaats aan gelopen. maar wel zonder hulp.
mijn mening is dat als je gaat zeilen op groot water, als hobby, je je eigen kont moet redden.

maar wel de halve wereld omgezeild, zag het nut niet in om verder te gaan. wel altijd zelf mijn en ander zijn onderhoud gedaan. ook een paar keer een oversteek naar de caraibe ( van af tenerife) met voor mij "vreemde " boten. ik geloof dat ik een klein beetje recht heb van spreken. kijk als iemand varend onder de kust zijn roer verliest, een rots raakt die niet op de kaart staat of aan gevaren wordt door een visser waar iedereen ligt te slapen. daar betaal ik mijn donatie voor.
niet voor die l.l die bij bft 1 zijn motor niet krijgt gestart omdat zijn filters dicht zitten. ( of de koelkast zijn start accu heeft leeg getrokken)

Het komt ook vaak door stomme fouten, zoals inderdaad een koelkast die de startaccu leegtrekt. Aparte accu nemen. Maarja, tot slot neem je een hele werkplaats mee aan boord en gaat er alsnog iets fout waardoor je reddeloos de lul bent.
Ik moest afgelopen jaar ook geheel zeilend thuis/langs de kant zien te komen omdat de motor niet aanslaan wou doordat de boel verzopen was, en waarschijnlijk de bougie vetgeslagen, te veel mengsmering (domme fout). Komt op hetzelfde neer als jouw verhaal, niet dat jij een domme fout had gemaakt, maar dat was dan misschien iets anders.
Het was toen in mijn geval vrij stil op het water, maar wel winderig, ik moest toch weer thuiskomen, maar was ver weg. Ik dus opkruisend tot ik geloof 100 keer toe alsnog thuis gekomen, de wind was richting thuis tegen.
Bougie eruit gehad en de goede gemengde benzine erin en hij deed het weer.
Wat neem ik dus voortaan allemaal mee: juist, gereedschapskoffer om aan de motor te kunnen sleutelen, en ontvetter.

Je kunt bij 1 Bft meestal wel een anker erin donderen als je motor niet wil starten. En terugkruisen als je motor het niet doet, kan vervelend en tijdrovend zijn, maar is nog geen reden om de KNRM in te schakelen, toch?

Ik vind dat veel schippers teveel op hun motor vertrouwen op het moment dat ze de omstandigheden niet meer de baas kunnen, lees: als het ze te hard begint te waaien. En juist dan doet dat ding het niet, omdat door de golfslag de brandstoffilters vol zitten met troep onderuit de tank. Goed zeemanschap is ook dat je je zelf zoveel mogelijk op zeil kunt redden (je hebt tenslotte een zeilboot) en dat je altijd een plan-B hebt klaarliggen (anker?). Goed voorbereid van huis hoort daar ook bij, zoals eerst even het weerbericht hebben bekeken of geluisterd.
Ook niet blind vertrouwen op electronische navigatie, altijd check, check en double-check. Kijk om je heen, klopt wat je ziet met wat de GPS-plotter zegt? Wat als dat ding nu zou uitvallen, weet ik dan nog steeds waar ik ben?

Los daarvan kunnen we natuurlijk altijd dingen gebeuren die we niet hadden kunnen voorzien, ook niet met ons gezonde verstand. Daar hebben we gelukkig de reddingsmij voor en we zijn natuurlijk allemaal donateur, toch?

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl