Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 23 juni 2019 10:53 #1057359

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Stef

-sturen zonder elektriciteitsverbruik.
-sterker sturen bij harde wind dan de meeste automaten, gaat ook minder snel stuk dan bijv een st1000.
-sturen op windrichting in plaats van op kompaskoers dus de zeiltrim blijft juist (althans juister) (dit laatste kunnen duurdere stuurautomaten trouwens ook).

Bovendien neemt ie niet de hele achterkant in bij mij zit er aan de ene kant een motor naast en aan de andere kant een zwemtrap en kom ik dus nog wel via de achterkant erin mogelijk zelfs makkelijker omdat ik me ook kan optrekken via de buis van de windvaan.
Ik heb het niet "per se" nodig alhowel het vorig jaar de tocht naar Pin Mill wel gered heeft.
Voor vertrekkers lijkt het mij een fijne oplossing van het stuur probleem. Vertrekkers zijn meestal ook niet planerend.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 10:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 23 juni 2019 12:49 #1057391

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Onderweg kom ik in zeer veel havens vertrekkers tegen die hun batterijen moeten vervangen. Steeds boten met een autopilot die niet tijdig overschakelen op handbesturing. Door mijn windvaanbesturing vaar ik rond met 11 jaar oude batterijen (2 x 100 Ah in combinatie met 2 zonnepanelen van 100 W) die ik nooit onder de 80% ontlaad. Mijn goed geventileerd koelkast staat 24/24 op.

Ik vind de combinatie van beide het best.
Om de Windpilot af te stellen gebruik ik als solozeiler graag even de autopilot.
Gebeurt natuurlijk ook wanneer er op motor wordt gevaren hoewel op de Windpilot de meest eenvoudige en energiezuinige automatische helmstokbesturing kan worden aangesloten.
Tenslotte biedt de combinatie een back up met een andere energiebron.

Het is uiteraard uitdagender om een windvaanbesturing af te stellen. Eenmaal onder de knie vraagt het wat meer tijd om af te stllen en onderweg moet je regelmatig checken of je de gewenste koers blijft varen want er wordt op hoek t.o.v. de windrichting gevaren en die laatste kan veranderen. Dat spel van afstellen, controleren en evt. bijstellen boeit me enorm.

Het is het verschil tussen koken met verse groenten of een blik openen. Buiten de practische voordelen zit het hem ook in de voldoening, maar dat is persoonlijk
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 18:32 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 23 juni 2019 15:30 #1057420

Hier ervaring met een Navik en met een Hassler.
Met de steeds beter wordende automaten zou ik er niet maar aan beginnen. Inderdaad veel gedoe achterop. Het is inderdaad een zorg bij het manouvreren (zeker met bootjes en pikhaken in de buurt) maar goed voor de privacy met boeg naar de kade.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl