Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dan maar New York

Dan maar New York 20 mei 2020 07:58 #1162331

groom schreef :
Jeroen-pion schreef :
Nee geen vaste inbouw watermaker, gewoon een "simpele" handpomp.

Ook de stroom voorziening pak ik aan, aanstaande dinsdag kan er in de haven weer gehesen worden, dan vis ik even de motor uit de boot en dan eens kijken hoe ik de dometic dynamo aan het blok " plak"

Gelukkig heb ik een fantastische metaal adresje in Workum dus dat gaat wel goed komen :)

Dynamo die ik ga gebruiken is een 3 fase 230V dynamo van 5kw




Via een inverter en besturing kast wordt er 1 fase 230 v zuivere sinus van gemaakt.
Het laden van de accu's doe ik dus gewoon via de aanwezige acculaders :)

Waarom 5 kW 230 Volt??

Je hebt aanbood geen verbruikers die 230 nodig hebben. Thuis zijn er al steeds minder (stofzuiger
koelkast, wasmachine, alles met een motor de rest vraagt allemaal een lagere gelijkspanning. Alle gebruikers aan boord vragen lijkt mij gelijkspanning.
Je Acculader zal 25 a 50 Ampere laadstroom leveren schat ik in dus max 700 watt vragen.
5 kW... Waarom en waarom deze omweg met alle verliezen?

Ben wel benieuwd naar je beweegredenen.

Omdat kleiner dan 5kw niet meer geleverd wordt. verliezen vallen nog wel mee hoor, en ik heb 3 acculaders 2 x 12volt bank 1 x24 volt bank (resp 2x 30A en 1 x16A)

Ik heb redelijk wat 230 spul aanboord hoor :woohoo: combi magnetron, Nespresso , stofzuiger, boiler, om eens wat te noemen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 08:11 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 08:20 #1162339

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Jeroen-pion schreef :

Ik heb redelijk wat 230 spul aanboord hoor :woohoo: combi magnetron, Nespresso , stofzuiger, boiler, om eens wat te noemen.

Ga je dit ook allemaal meenemen?

Totaal gewicht van de boot zal nog aardig toe gaan nemen met uitrusting en proviand en extra gewicht heeft veel impact op zeil-/zee-gedrag én op de belasting en slijtage van tuig en constructie: terwijl de adw-route toch al een slijtageslag is.

Heb je dit op je lijstje staan om over na te denken ook ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 08:27 #1162343

holrobert schreef :
Jeroen-pion schreef :

Ik heb redelijk wat 230 spul aanboord hoor :woohoo: combi magnetron, Nespresso , stofzuiger, boiler, om eens wat te noemen.

Ga je dit ook allemaal meenemen?

Totaal gewicht van de boot zal nog aardig toe gaan nemen met uitrusting en proviand en extra gewicht heeft veel impact op zeil-/zee-gedrag én op de belasting en slijtage van tuig en constructie: terwijl de adw-route toch al een slijtageslag is.

Heb je dit op je lijstje staan om over na te denken ook ?

Nou de stofzuiger mag van boord af, rest gaat mee :woohoo:

De boot is al 1200 kg zwaarder dan ze ooit was, de zeegang is fijner geworden, rustiger etc.

Acceleratie etc zal vast wel weer wat minder geworden, daar lig ik niet wakker van, het grote gewicht wat erbij kot is vooral extra water diesel en eten.

Voordeel daarvan het wordt elke dag wat lichter :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 09:03 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 09:29 #1162362

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Jeroen-pion schreef :
groom schreef :
Jeroen-pion schreef :
Nee geen vaste inbouw watermaker, gewoon een "simpele" handpomp.

Ook de stroom voorziening pak ik aan, aanstaande dinsdag kan er in de haven weer gehesen worden, dan vis ik even de motor uit de boot en dan eens kijken hoe ik de dometic dynamo aan het blok " plak"

Gelukkig heb ik een fantastische metaal adresje in Workum dus dat gaat wel goed komen :)

Dynamo die ik ga gebruiken is een 3 fase 230V dynamo van 5kw




Via een inverter en besturing kast wordt er 1 fase 230 v zuivere sinus van gemaakt.
Het laden van de accu's doe ik dus gewoon via de aanwezige acculaders :)

Waarom 5 kW 230 Volt??

Je hebt aanbood geen verbruikers die 230 nodig hebben. Thuis zijn er al steeds minder (stofzuiger
koelkast, wasmachine, alles met een motor de rest vraagt allemaal een lagere gelijkspanning. Alle gebruikers aan boord vragen lijkt mij gelijkspanning.
Je Acculader zal 25 a 50 Ampere laadstroom leveren schat ik in dus max 700 watt vragen.
5 kW... Waarom en waarom deze omweg met alle verliezen?

Ben wel benieuwd naar je beweegredenen.

Omdat kleiner dan 5kw niet meer geleverd wordt. verliezen vallen nog wel mee hoor, en ik heb 3 acculaders 2 x 12volt bank 1 x24 volt bank (resp 2x 30A en 1 x16A)

Ik heb redelijk wat 230 spul aanboord hoor :woohoo: combi magnetron, Nespresso , stofzuiger, boiler, om eens wat te noemen.

Je zet hem toch niet bij voor combi magnetron of de nespresso? Die haal je via omvormer weer uit je bank....
Wat is je accu capaciteit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 09:41 #1162372

1200kg zwaarder? Dat is veel op zo'n klein jacht. Dat lijkt me toch niet zo gunstig voor de zeileigenschappen (dat het rustig voelt geloof ik wel), en het zal inderdaad ook veel meer kracht doen uitoefenen op je tuigage, en hele constructie van de boot. Verder varen boten die zwaarder zijn veel natter dan boten die wat lichter zijn. Ik zou zeker een beetje op het gewicht blijven letten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 09:51 #1162375

groom schreef :
Jeroen-pion schreef :
groom schreef :
Jeroen-pion schreef :
Nee geen vaste inbouw watermaker, gewoon een "simpele" handpomp.

Ook de stroom voorziening pak ik aan, aanstaande dinsdag kan er in de haven weer gehesen worden, dan vis ik even de motor uit de boot en dan eens kijken hoe ik de dometic dynamo aan het blok " plak"

Gelukkig heb ik een fantastische metaal adresje in Workum dus dat gaat wel goed komen :)

Dynamo die ik ga gebruiken is een 3 fase 230V dynamo van 5kw




Via een inverter en besturing kast wordt er 1 fase 230 v zuivere sinus van gemaakt.
Het laden van de accu's doe ik dus gewoon via de aanwezige acculaders :)

Waarom 5 kW 230 Volt??

Je hebt aanbood geen verbruikers die 230 nodig hebben. Thuis zijn er al steeds minder (stofzuiger
koelkast, wasmachine, alles met een motor de rest vraagt allemaal een lagere gelijkspanning. Alle gebruikers aan boord vragen lijkt mij gelijkspanning.
Je Acculader zal 25 a 50 Ampere laadstroom leveren schat ik in dus max 700 watt vragen.
5 kW... Waarom en waarom deze omweg met alle verliezen?

Ben wel benieuwd naar je beweegredenen.

Omdat kleiner dan 5kw niet meer geleverd wordt. verliezen vallen nog wel mee hoor, en ik heb 3 acculaders 2 x 12volt bank 1 x24 volt bank (resp 2x 30A en 1 x16A)

Ik heb redelijk wat 230 spul aanboord hoor :woohoo: combi magnetron, Nespresso , stofzuiger, boiler, om eens wat te noemen.

Je zet hem toch niet bij voor combi magnetron of de nespresso? Die haal je via omvormer weer uit je bank....
Wat is je accu capaciteit?

Dat geloof ik wel hoor , omvormer is er , maar dat boeit me niet , hoe krijg ik de accu’s weer vol .

Leeg trekken met een omvormertje is het punt niet .

Als ik een pizza ga afbakken start ik liever de generator , pizza gaar en accu’s vol
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 09:53 #1162376

AndreAzuree schreef :
1200kg zwaarder? Dat is veel op zo'n klein jacht. Dat lijkt me toch niet zo gunstig voor de zeileigenschappen (dat het rustig voelt geloof ik wel), en het zal inderdaad ook veel meer kracht doen uitoefenen op je tuigage, en hele constructie van de boot. Verder varen boten die zwaarder zijn veel natter dan boten die wat lichter zijn. Ik zou zeker een beetje op het gewicht blijven letten...

Voor een waterverplaatser maak ik me daar niet zo druk over . Die 1200 kilo is ook relatief, sommige moeten vrouw en kinderen ook nog mee nemen en extra voer ..........En alle bijbehorende hut koffers
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 10:49 #1162401

Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
1200kg zwaarder? Dat is veel op zo'n klein jacht. Dat lijkt me toch niet zo gunstig voor de zeileigenschappen (dat het rustig voelt geloof ik wel), en het zal inderdaad ook veel meer kracht doen uitoefenen op je tuigage, en hele constructie van de boot. Verder varen boten die zwaarder zijn veel natter dan boten die wat lichter zijn. Ik zou zeker een beetje op het gewicht blijven letten...

Voor een waterverplaatser maak ik me daar niet zo druk over . Die 1200 kilo is ook relatief, sommige moeten vrouw en kinderen ook nog mee nemen en extra voer ..........En alle bijbehorende hut koffers

dat is ook zo. Je zult bij deze afmetingen niet ontkomen aan extra gewicht dat relatief veel is op het totaal gewicht van de boot. Zorg vooral dat je tuigage/verstaging in orde is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 11:09 #1162411

AndreAzuree schreef :
Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
1200kg zwaarder? Dat is veel op zo'n klein jacht. Dat lijkt me toch niet zo gunstig voor de zeileigenschappen (dat het rustig voelt geloof ik wel), en het zal inderdaad ook veel meer kracht doen uitoefenen op je tuigage, en hele constructie van de boot. Verder varen boten die zwaarder zijn veel natter dan boten die wat lichter zijn. Ik zou zeker een beetje op het gewicht blijven letten...

Voor een waterverplaatser maak ik me daar niet zo druk over . Die 1200 kilo is ook relatief, sommige moeten vrouw en kinderen ook nog mee nemen en extra voer ..........En alle bijbehorende hut koffers

dat is ook zo. Je zult bij deze afmetingen niet ontkomen aan extra gewicht dat relatief veel is op het totaal gewicht van de boot. Zorg vooral dat je tuigage/verstaging in orde is.

Alles nieuw :) Er zit ook geen onzin gewicht aan de boot hoor, ik heb niet een berg gereedschap aan boord waar een monteur jaloers op wordt, ook heb ik geen bakken met langklemmen blokken d sluitingen aan boord om de boot 3 x een refit te geven.

Maar wel een ankerlier +10 kg dan een Rockna anker weer + 15 dan 30 meter ketting 8mm weer +30 kg , dus het anker voegt al weer ruim 75KG toe, 150 liter watertank RVS in de vorm van de boeg onder het bed 45KG dan mot ut water er nog in weer incl pomp 200KG

Dan de brandstof tank, origineel iets van 25 liter, nu 60 liter, hatseflats weer min 40 kg erbij, boiler ook 10 kg en dan nog vullen weer 20kg erbij.

Zitten we vlug alweer met leidingen etc erbij een op slordige 315 kg :woohoo:

Dan 2 accu's voor het 24v systeem weer + 50 kg beetje kabels lader zekeringen etc
Dan weer 2 120Ah AGM accu's voor het 12 v systeem 45 kg stuk weer + 90 kg

315 + 140=455kg, doe je niks geks

Windvaan 50 kg
Vlot weer 35 kg erbij

we zitten al op 540 kg erbij :woohoo:

Dan de zone panelen de frames elke kan 15 kg incl panelen toch weer 30 kg, we kruipen al richting de 600KG erbij :whistle:

In de romp is de boot ca 300 kg zwaarder geworden door, dikker dek, origineel 10 mm naar 12 mm, incl isolatie hele boot van wrangen tot onderkant dek.

Alle schotten zijn van 10 of 15 mm naar 18 mm gegaan en niet geplakt maar op de hele romp aan beide kanten vast gelamineerd, gaat zo weer een paar kilo epoxy in :whistle: :whistle:

Voordeel hele stijve romp zonder 1 kraakje in het interieur.


dus ach die 1200 kg heb het een beetje bijgehouden is niet moeilijk, zit je zo aan B)

En de meeste boten hebben last van overgewicht, pak alles er maar eens uit, wat er achteraf in is gekomen en weeg dat maar eens, je wenkbrauwen gaan vanzelf omhoog :woohoo:

Behalve bij de echt serieuze wedstrijd jongens, waar je zelfs je toilet tas nog op een weegschaaltje mag zetten om te kijken of hij niet te zwaar is............
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 11:09 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 14:42 #1162452

Dat klopt allemaal wel Jeroen. Maar ik denk wel dat het in elk geval een beetje ten koste van je snelheid zal gaan (zeker het water voorin je boot, als ik het goed begrepen heb).
Je gaf aan met een gemiddelde van 120 nm/d te rekenen. Dat kan dan wat aan de optimistische kant zijn.

Volgens mij is het helemaal niet erg een beetje (wellicht te) optimistisch te zijn, maar ik denk dat je dat wel ergens in je achterhoofd moet houden. En dat het wellicht ook verstandig is in dat verband een plan B te hebben. Ik heb zo'n vermoeden dat zo'n plan B en C en.. etc, ook wel ergens in je hoofd zit, maar ik denk dat het misschien ook goed is om een wat meer uitgewerkt plan B al klaar te hebben liggen.

Maar bovenal natuurlijk: ontzettend gaaf dat jij je droom al vrijwel geheel voorbereid hebt en komend jaar in actie omzet. Ik ben jaloers, zoals je weet! :)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 15:24 #1162461

Goed dan kost het me 0,5 kn ? Ik zie het punt niet ?

Als de snelheid belangrijk was heb ik So wie So de verkeerde boot, had ik beter een cat of tri kunnen kopen .

Dat zijn daverende verschillen waarvan ik zeg , Okay :woohoo:

Maar ik heb deze boot en die doet het ook , mind set ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 16:23 #1162471

Er is een filmpje van die ene boot die overstak vanuit engeland, en zonder wind daar een maand ofzo langer overdeed.
Die gast werd half gestoord in zijn eentje.
Misschien weet iemand welke ik bedoel
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 16:30 #1162476

Dat was die mede deelnemer van Robin Knox-Johnston....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 17:13 #1162487

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
roozeboos schreef :
Er is een filmpje van die ene boot die overstak vanuit engeland, en zonder wind daar een maand ofzo langer overdeed.
Die gast werd half gestoord in zijn eentje.
Misschien weet iemand welke ik bedoel

www.youtube.com/embed/kLrqsZXQJg0


Deze !
Trots op de kappers.
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 17:15 door Frodoo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 17:36 #1162492

Dan gaat het wel vervelen na 3 weken ja :blush:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 18:00 #1162505

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Jeroen-pion schreef :
Goed dan kost het me 0,5 kn ? Ik zie het punt niet ?

Snelheid is niet het punt wat ik wilde maken, wel de extra belasting op tuig en romp (inclusief meer water overnemen en navenant aandacht voor luiken en schotjes). Ik zou in jouw schoenen in ieder geval met een tuiger overleggen of e.e.a. in voldoende conditie en zwaar genoeg uitgevoerd is.

Het verschil bijvoorbeeld met onze OVNI tussen 'weekje wad' belading en 'oversteek' belading is direct en heel goed te merken, terwijl de Ovni nu ook niet direct een lichtvoetig en rijkelijk getuigd apparaat is.

Overigens: nog steeds een supergaaf plan ! Adviezen zijn bedoeld om te helpen problemen te voorkomen, niet om alleen maar kritisch te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 18:13 #1162509

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
holrobert schreef :

Overigens: nog steeds een supergaaf plan ! Adviezen zijn bedoeld om te helpen problemen te voorkomen, niet om alleen maar kritisch te zijn.

Het heeft iets weg van een spannend jongensboek, maar die leeftijd heeft onze schipper al lang gepasseerd.
Bij deze oversteek speelt snelheid een rol zag al 120 mm 24 hrs voorbij komen dat is weinig realistisch
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 18:16 #1162511

holrobert schreef :
Jeroen-pion schreef :
Goed dan kost het me 0,5 kn ? Ik zie het punt niet ?

Snelheid is niet het punt wat ik wilde maken, wel de extra belasting op tuig en romp (inclusief meer water overnemen en navenant aandacht voor luiken en schotjes). Ik zou in jouw schoenen in ieder geval met een tuiger overleggen of e.e.a. in voldoende conditie en zwaar genoeg uitgevoerd is.

Het verschil bijvoorbeeld met onze OVNI tussen 'weekje wad' belading en 'oversteek' belading is direct en heel goed te merken, terwijl de Ovni nu ook niet direct een lichtvoetig en rijkelijk getuigd apparaat is.

Overigens: nog steeds een supergaaf plan ! Adviezen zijn bedoeld om te helpen problemen te voorkomen, niet om alleen maar kritisch te zijn.

Dat snap ik zeker hoor , en dat is allemaal geen punt , het hele tuig is nieuw “ontworpen “ door de groot in Stavoren , zeiltjes , touwtjes alles is ruim van te voren bedacht op lange afstand :)

Aan de techniek zal het niet snel liggen , de rest is afwachten ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 18:17 #1162512

Ik denk dat die extra belasting allemaal wel meevalt. het gewicht is wel wat meer, maar de richtende arm is ook wat kleiner en de acceleraties zijn ook minder waardoor de piekbealstingen lager ligt.

Bagheera weegt leeg maar zeilklaar net iets meer als 18 ton. tijdens nomraal gebruik zitten we gemiddeld denk ik op een ton of 22. Voor een lange tocht waarbij we soms maanden lang niet kunnen provianderen of tanken of waar we risico lopen op een onverwachte overwintering dan weegt de boot soms wel rond de 32 ton. Dat is bijna een verdubbeling tov het zeilklare gewicht. De veranderingen in zeileigenschappen zijn natuurlijk merkbaar, maar de halve knoop in gemiddeld verschil halen we zeker niet. Waar je het wel goed merkt is het doorzettingsvermogen van de boot om in (zeer) slecht weer tegen de golven in te varen. Door het extra gewicht reageert de boot te traag en valt daardoor veel vaker stil in vergelijking met een veel lichtere boot. Net als Jeroen ervaar ik ook dat de boot rustiger beweegt als deze flink afgeladen is en juist daardoor zijn de acceleraties en dus ook de piek belastingen op alles wat er op de boot zit behoorlijk lager.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 18:48 #1162518

Om het nog even visueel te onderschrijven, onderweg naar den helder lekker aan de wind koersje , op de genua , grootzeil zat er nog niet op , windvaan aan het sturen , snelheid steeds tussen de 4 en 5 kn op een bootje wat heerlijk in balans is . Het had van mij dagen zo door mogen gaan ....... ;)

We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 18:59 #1162521

Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
1200kg zwaarder? Dat is veel op zo'n klein jacht. Dat lijkt me toch niet zo gunstig voor de zeileigenschappen (dat het rustig voelt geloof ik wel), en het zal inderdaad ook veel meer kracht doen uitoefenen op je tuigage, en hele constructie van de boot. Verder varen boten die zwaarder zijn veel natter dan boten die wat lichter zijn. Ik zou zeker een beetje op het gewicht blijven letten...

Voor een waterverplaatser maak ik me daar niet zo druk over . Die 1200 kilo is ook relatief, sommige moeten vrouw en kinderen ook nog mee nemen en extra voer ..........En alle bijbehorende hut koffers

dat is ook zo. Je zult bij deze afmetingen niet ontkomen aan extra gewicht dat relatief veel is op het totaal gewicht van de boot. Zorg vooral dat je tuigage/verstaging in orde is.

Alles nieuw :) Er zit ook geen onzin gewicht aan de boot hoor, ik heb niet een berg gereedschap aan boord waar een monteur jaloers op wordt, ook heb ik geen bakken met langklemmen blokken d sluitingen aan boord om de boot 3 x een refit te geven.

Maar wel een ankerlier +10 kg dan een Rockna anker weer + 15 dan 30 meter ketting 8mm weer +30 kg , dus het anker voegt al weer ruim 75KG toe, 150 liter watertank RVS in de vorm van de boeg onder het bed 45KG dan mot ut water er nog in weer incl pomp 200KG

Dan de brandstof tank, origineel iets van 25 liter, nu 60 liter, hatseflats weer min 40 kg erbij, boiler ook 10 kg en dan nog vullen weer 20kg erbij.

Zitten we vlug alweer met leidingen etc erbij een op slordige 315 kg :woohoo:

Dan 2 accu's voor het 24v systeem weer + 50 kg beetje kabels lader zekeringen etc
Dan weer 2 120Ah AGM accu's voor het 12 v systeem 45 kg stuk weer + 90 kg

315 + 140=455kg, doe je niks geks

Windvaan 50 kg
Vlot weer 35 kg erbij

we zitten al op 540 kg erbij :woohoo:

Dan de zone panelen de frames elke kan 15 kg incl panelen toch weer 30 kg, we kruipen al richting de 600KG erbij :whistle:

In de romp is de boot ca 300 kg zwaarder geworden door, dikker dek, origineel 10 mm naar 12 mm, incl isolatie hele boot van wrangen tot onderkant dek.

Alle schotten zijn van 10 of 15 mm naar 18 mm gegaan en niet geplakt maar op de hele romp aan beide kanten vast gelamineerd, gaat zo weer een paar kilo epoxy in :whistle: :whistle:

Voordeel hele stijve romp zonder 1 kraakje in het interieur.


dus ach die 1200 kg heb het een beetje bijgehouden is niet moeilijk, zit je zo aan B)

En de meeste boten hebben last van overgewicht, pak alles er maar eens uit, wat er achteraf in is gekomen en weeg dat maar eens, je wenkbrauwen gaan vanzelf omhoog :woohoo:

Behalve bij de echt serieuze wedstrijd jongens, waar je zelfs je toilet tas nog op een weegschaaltje mag zetten om te kijken of hij niet te zwaar is............

over de constructie geen enkele zorgen dus! Ligt je boot ook dieper dan vroeger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 19:03 #1162522

Paar cm wel ja :laugh:

Maar had de Waterlijn met zwarte HB coating al 12 cm omhoog getrokken :whistle:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 19:04 #1162526

Jeroen-pion schreef :
Paar cm wel ja :laugh:

Maar had de Waterlijn met zwarte HB coating al 12 cm omhoog getrokken :whistle:

haha, had ik vroeger ook met mijn Aquila. In wedstrijdtrim (alle zooi eruit, behalve 7 zeilen), lag de boot 3 a 4 cm hoger!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 19:10 #1162527

AndreAzuree schreef :
Jeroen-pion schreef :
Paar cm wel ja :laugh:

Maar had de Waterlijn met zwarte HB coating al 12 cm omhoog getrokken :whistle:

haha, had ik vroeger ook met mijn Aquila. In wedstrijdtrim (alle zooi eruit, behalve 7 zeilen), lag de boot 3 a 4 cm hoger!

En je verbaasd je nog wat een zooi eraf kwam denk ik zo ..... :laugh: :laugh:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 20 mei 2020 19:38 #1162534

Jeroen-pion schreef :
AndreAzuree schreef :
Jeroen-pion schreef :
Paar cm wel ja :laugh:

Maar had de Waterlijn met zwarte HB coating al 12 cm omhoog getrokken :whistle:

haha, had ik vroeger ook met mijn Aquila. In wedstrijdtrim (alle zooi eruit, behalve 7 zeilen), lag de boot 3 a 4 cm hoger!

En je verbaasd je nog wat een zooi eraf kwam denk ik zo ..... :laugh: :laugh:


klopt, zoals bijv een (mini) stofzuiger ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl