Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote koopjes tip topic.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 07:19 #1439813

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
@ Nachtvlinder, uiteraard aanvaard. Beetje reuring in de winter is nooit verkeerd.
Nee, dat weet ik niet, naar ik meen (gevaarlijk hier, ha ha ) zaten de schotten en de vloer er wel in en is de rest door hem zelf afgebouwd. Als je kijkt bij de foto`s van de Lopers die nu te koop staan zie je best wel wat verschillen in de afwerking en wijze van aftimmeren. De indeling blijft wel grotendeels hetzelfde en dat is natuurlijk niet vreemd op een 27 voeter. Mijn ouders waren destijds ook geïnteresseerd om zelf af te bouwen maar het transpoort van Breskens en een goede plek te vinden om het scheepje af te bouwen lukten toen niet. Maar er waren meer schepen die in Nederland gebouwd werden en als casco gekocht konden worden. De Kiviet 820, Fellowship 28. Wing 720. Ik had jouw verhaaltje over die kielaanpassing gezien met de foto`s. Schrok wel een beetje dat dat zo maar kan gebeuren. Kiel bevestiging was wel een dingetje in Breskens. Ciao Jeroen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 08:06 #1439827

Reed et al., Wel veel reuring rond een Loper van een ZF lid die gewoon voor een nette normale prijs voor een 27 voeter uit de jaren zeventig te koop staat. Even hypothetisch zou dat voor een student met een 22 voeter wel eens een betere zeilboot en financieel verstandiger kunnen zijn dan een Dufour 31 uit de jaren zeventig in slechte staat en defecte motor. Jullie moedigen de student aan de sprong te wagen naar een mogelijke moneypit als die Dufour31 maar speculeren er op los over deze nette Loper die een lid te koop heeft in de ZF te koop sectie.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 09:27 #1439852

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Reed schreef :
@ Nachtvlinder, uiteraard aanvaard. Beetje reuring in de winter is nooit verkeerd.
Nee, dat weet ik niet, naar ik meen (gevaarlijk hier, ha ha ) zaten de schotten en de vloer er wel in en is de rest door hem zelf afgebouwd. Als je kijkt bij de foto`s van de Lopers die nu te koop staan zie je best wel wat verschillen in de afwerking en wijze van aftimmeren. De indeling blijft wel grotendeels hetzelfde en dat is natuurlijk niet vreemd op een 27 voeter. Mijn ouders waren destijds ook geïnteresseerd om zelf af te bouwen maar het transpoort van Breskens en een goede plek te vinden om het scheepje af te bouwen lukten toen niet. Maar er waren meer schepen die in Nederland gebouwd werden en als casco gekocht konden worden. De Kiviet 820, Fellowship 28. Wing 720. Ik had jouw verhaaltje over die kielaanpassing gezien met de foto`s. Schrok wel een beetje dat dat zo maar kan gebeuren. Kiel bevestiging was wel een dingetje in Breskens. Ciao Jeroen.

Wat ik tot nu toe gezien heb bij de Lopers die de afgelopen jaren te koop kwamen is dat indd de indeling gelijk is, maar dat er hier en daar wat aanpassingen zijn met kastjes of planken onder de gangboorden.
Het is mij in al die jaren nog nooit opgevallen dat er 1 "zelf" afgebouwd zou zijn (maar dat zegt natuurlijk niets of het ook echt zo was - zie noballast...)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 10:42 #1439863

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Dehler, begrijp me niet verkeerd. Van mij geen enkel oordeel over die te koop staande Loper.
Echter toen de vraag gesteld werd waarom er forse verschillen in vraagprijzen zijn heb ik gesuggereerd dat het mogelijk een Loper kon zijn welke in eigen beheer is afgebouwd. Collega Holtere heeft dat meteen ontkracht, that`s all.
En toch als ik die student zou zijn en de mogelijkheid zou hebben te kiezen tussen die Dufour 31 en die Loper, dan moesten er wel heel veel grote gebreken zijn aan de Dufour om daar niet voor te kiezen. Ruimte went zo snel en is zo veel comfortabeler. Maar dat is puur persoonlijk, ik ben benieuwd of hij uit is gekomen en nu de eigenaar is. Ciao
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 24 nov 2022 12:07 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 11:10 #1439872

dehler31abc schreef :
Reed et al., Wel veel reuring rond een Loper van een ZF lid die gewoon voor een nette normale prijs voor een 27 voeter uit de jaren zeventig te koop staat. Even hypothetisch zou dat voor een student met een 22 voeter wel eens een betere zeilboot en financieel verstandiger kunnen zijn dan een Dufour 31 uit de jaren zeventig in slechte staat en defecte motor. Jullie moedigen de student aan de sprong te wagen naar een mogelijke moneypit als die Dufour31 maar speculeren er op los over deze nette Loper die een lid te koop heeft in de ZF te koop sectie.

Zonder enige expertise van zowel de Loper of de Dufour, zou mijn oordeel toch ook anders zijn als ik dit zo lees. De Loper is weliswaar niet duur, maar is zo'n Loper niet net zo goed een moneypit, als de hele koelconstructie nog aangepast zou moeten worden? Ik weet niet of dat nodig is natuurlijk. Dan blijft vervolgvraag: zijn er van de (in veel grotere aantallen gebouwde) Dufour geen structurele ontwerpfouten bekend?

Dufour is ook een maatje groter natuurlijk, dus een beetje appels met peren vergelijken...
Laatst bewerkt: 24 nov 2022 11:13 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 15:40 #1439924

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
AndreAzuree schreef :
dehler31abc schreef :
Reed et al., Wel veel reuring rond een Loper van een ZF lid die gewoon voor een nette normale prijs voor een 27 voeter uit de jaren zeventig te koop staat. Even hypothetisch zou dat voor een student met een 22 voeter wel eens een betere zeilboot en financieel verstandiger kunnen zijn dan een Dufour 31 uit de jaren zeventig in slechte staat en defecte motor. Jullie moedigen de student aan de sprong te wagen naar een mogelijke moneypit als die Dufour31 maar speculeren er op los over deze nette Loper die een lid te koop heeft in de ZF te koop sectie.

Zonder enige expertise van zowel de Loper of de Dufour, zou mijn oordeel toch ook anders zijn als ik dit zo lees. De Loper is weliswaar niet duur, maar is zo'n Loper niet net zo goed een moneypit, als de hele koelconstructie nog aangepast zou moeten worden? Ik weet niet of dat nodig is natuurlijk. Dan blijft vervolgvraag: zijn er van de (in veel grotere aantallen gebouwde) Dufour geen structurele ontwerpfouten bekend?

Dufour is ook een maatje groter natuurlijk, dus een beetje appels met peren vergelijken...

Een eerste generatie Dufour kan nog steeds een fantastische boot zijn wanneer snelheid niet je belangrijkste criterium is. Kan ... afhankelijk van de staat en zo. Ik denk nog steeds met een zekere weemoed terug aan de mijne die me nooit in de steek heeft gelaten en waar ik mij ook met zwaar weer altijd veilig op heb gevoeld. Ze bieden ook veel leefruimte voor hun maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 16:17 #1439931

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
AndreAzuree schreef :
Arent schreef :
AndreAzuree schreef :
hmm dat klinkt wel logisch. Ben benieuwd hoe de corona-opstappers voor het eerst de winter/ liggeld/onderhoud ervaren.

Heel veel 'corona-opstappers', zoals jij ze noemt hebben al twee winters (20/21 en 21/22) gehad en weten nu wel hoe de vlag erbij hangt.
Die verkoophausse door impulskopers tijdens de pandemie, die iedereen voorspeld heeft, die valt wel mee. Inflatie en geldzorgen, daar hebben we nu mee te maken.

Gr, Arent

ok, maar hoe weet je dat zo zeker? De prijzen dalen... maar komt dat nou door weer afstappende corona-zeilers of zijn het geldzorgen? Inflatie lijkt me een vreemde oorzaak, dat zou de boten juist duurder moeten maken.

Om met het laatste te beginnen: Ik had het beter kunnen formuleren; inflatie en de bijbehorende geldzorgen, dat is wat ik bedoel. In een bezuinigingsronde is een boot nu eenmaal als één van de eerste dingen aan de beurt. Misschien niet bij de doorgewinterde zeilmalloten op dit forum, maar in de dagelijkse praktijk...

Wat je eerste vraag betreft: In het bedrijf waar ik werk slingerden een jaar of vier geleden een heleboel vrijwel onverkoopbare tweedehands bootjes rond. Hoofdpijndossiers. In de pandemie werden ze allemaal verkocht en de nieuwbouw trok mee aan.
Huidige situatie is, dat er nauwelijks gebruikte boten beschikbaar zijn en als ze er zijn, worden ze snel verkocht, en de nieuwbouw loopt nog steeds als een tierelier.
Wij merken nog niet dat er mensen van hun boot af willen, omdat het te duur wordt (gelukkig), maar er worden ook geen boten aangeboden omdat het toch een beetje tegenviel, niets van dat al.
Ons voordeel is wel, dat we vooral kleinere jachten en open boten aanbieden. Misschien geldt het probleem eerder voor grotere jachten.

We gaan het zien...

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 17:37 #1439940

freek1970 schreef :
Klopt! Maar ik heb bij een eigenaar een hele mooie reparatie gezien, zoals ik in een post eerder al aangaf. Was daar wel heel degelijk uitgevoerd er was carbonweefsel in de kielbox gelamineerd om die te verstevigen en daarna waren er nieuwe spanten in gelijmd die ook iets verder in de breedte doorliepen.
Als er koolstof gebruikt is om een polyester boot te 'versterken' dan moet de eerste reactie zijn om heel, heel, heel hard weg te rennen. Die twee materialen horen niet samen gebruikt te worden in 1 constructie. Het kan er adembenemend mooi uitzien, maar constructie technisch kun je het net zo goed met gebakken kauwgom doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 18:53 #1439954

Oh? Ik kreeg een rolletje carbon ipv glasweefsel en heb dat als (inderdaad) versterking gebruikt in een afgebroken rand, het verwerkte prima, hechting ook, wat is het probleem? ik wist dit niet.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 19:10 #1439961

De mechanische eigenschappen verschillen te veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 19:15 #1439964

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Het is alsof je een lijntje en een stukje zwakker elastiek gebruikt om een last op te tillen, het lijntje breekt, waarna het elastiek zal rekken tot het ook breekt. Een van de twee zal dus structureel weinig tot niets doen.

Het kan overigens wel, maar dan komt er wat engineering aan te pas. dan zijn het vaak unidirectionele vezels, die berekend zijn om alle krachten op te nemen, en alleen bij elkaar gehouden worden, of op hun plaats, door glasvezels. Op de top van stringers bijvoorbeeld, of als chainplates op glasvezel of houten schotten/rompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 19:40 #1439967

Stel je voor dat een draadje glas een breeksterkte heeft van 1000kg.
Met twee van die draadjes kun je dus 2000kg optillen.
Vervang de draadjes door carbon met gelijke breeksterkte en de uitkomst is dezelfde.
Echter met het verschil dat je bij carbon veel minder materiaal nodig hebt. De eigenschappen van glas en carbon verschillen dus nogal.

Extreem voorgesteld, zie het glasdraadje als elastiek en het carbon draadje als staal.
Nog steeds hebben ze beide een breeksterkte van 1000kg elk.

Dat glasdraadje ga je nu “versterken” met het carbondraadje en vervolgens hang je er weer dat blok van 2000kg. aan. Wat is het resultaat denk je.

Versterking of verzwakking? [ Click to expand ]


Het is uiteraard simplistisch voorgesteld, de praktijk is veel ingewikkelder. Om deze reden heb ik alle versterkingen in mijn boot uitgevoerd in één en hetzelfde materiaal, glas of carbon, maar geen combi. Dus geen carbonversterking in een glas laminaat. Het kan wel maar dat vraagt om een verdergaande engineering die rekening houdt met de verschillende materiaal eigenschappen. Zo zijn de beams in mijn boot ontworpen in zo’n combi van glas en carbon. Het zal vast goed uitgerekend zijn, maar ik voelde mij toch prettiger bij een uitvoering in volledig carbon, met als bonus nog wat gewichtsbesparing.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 nov 2022 20:03 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 20:02 #1439975

JRomkes schreef :
Het is alsof je een lijntje en een stukje zwakker elastiek gebruikt om een last op te tillen, het lijntje breekt, waarna het elastiek zal rekken tot het ook breekt. Een van de twee zal dus structureel weinig tot niets doen.

Het kan overigens wel, maar dan komt er wat engineering aan te pas. dan zijn het vaak unidirectionele vezels, die berekend zijn om alle krachten op te nemen, en alleen bij elkaar gehouden worden, of op hun plaats, door glasvezels. Op de top van stringers bijvoorbeeld, of als chainplates op glasvezel of houten schotten/rompen.

Ok duidelijk, deze twee bijdragen. Bij mijn boot hoef je niet weg te rennen. Ik heb unidirectionele carbon gebruikt, van een rol, om een afgebroken rand te herstellen, het begin en het einde is verankerd in glasweefsel dat weer een reparatievlak heeft met het oude polyester. Gewoon toeval, maar ik zal er voortaan anders naar kijken. Ik kreeg het materiaal omdat ze die breedte niet hadden in glas weefsel. Ik heb er ook niet extra voor betaald.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 21:26 #1439999

.
Huidige situatie is, dat er nauwelijks gebruikte boten beschikbaar zijn en als ze er zijn, worden ze snel verkocht, en de nieuwbouw loopt nog steeds als een tierelier.
Wij merken nog niet dat er mensen van hun boot af willen, omdat het te duur wordt (gelukkig), maar er worden ook geen boten aangeboden omdat het toch een beetje tegenviel, niets van dat al.
Ons voordeel is wel, dat we vooral kleinere jachten en open boten aanbieden. Misschien geldt het probleem eerder voor grotere jachten.

We gaan het zien...


Dat is wel herkenbaar. 3 jaar geleden zochten wij een 2e hands Azuree 33C. Die konden we toen nergens vinden. Toen besloten hem nieuw aan te schaffen. Ik heb afgelopen 3 jaar nog regelmatig gekeken, er is nooit meer eentje (in heel Europa) op 2e hands markt gekomen... En in Turkije kregen we wel eens de vraag of we haar wilden verkopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 22:02 #1440009

Deze site kwam ik een tijdje geleden tegen.

Ik moet zeggen, vaak hele scherpe prijzen.

nl.comptoirnautique.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 24 nov 2022 22:09 #1440011

Sydeliefde schreef :
Deze site kwam ik een tijdje geleden tegen.

Ik moet zeggen, vaak hele scherpe prijzen.

nl.comptoirnautique.com/

Die kwam ik onlangs ook tegen. Iemand ervaring met deze webshop?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 27 nov 2022 10:46 #1440473

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 587
selftailing winches

Euh, dat zou te mooi zijn om waar te zijn vrees ik. Vast iets mis met de website.
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 10:47 door bape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 27 nov 2022 10:58 #1440477

bape schreef :
selftailing winches

Euh, dat zou te mooi zijn om waar te zijn vrees ik. Vast iets mis met de website.

Misleiding denk ik zo. “About us” maakt al veel duidelijk :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 27 nov 2022 11:55 #1440487

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 587
Ja ik zag het ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 27 nov 2022 12:13 #1440491

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Dankzij google maps kan je snel een adres achterhalen ... of juist niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 27 nov 2022 13:16 #1440520

Gaf meteen een virusmelding...
Mischien kan link weggehaald worden voor de wat minder beschermde browsers
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 06 dec 2022 09:45 #1442538

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 06 dec 2022 10:00 #1442545

Dat hangt er heel erg vanaf hoeveel achterstallig onderhoud er is. Dat is een heel erg breed begrip. En voor een verkoper is het meestal minder breed dan voor een koper. Dat kan je eigenlijk alleen maar vaststellen door fysiek aan boord te gaan kijken. Maar houd er rekening mee dat het meestal meer tijd en geld kost om een boot met achterstallig onderhoud weer up to date te maken dan je zelf in eerste instantie denkt. Als ik alleen al zie dat de ramen aangepakt moeten worden, dan is meestal de betimmering en wellicht (een deel van) de bedrading, apparatuur en stoffering ook aan wat aandacht of zelfs vernieuwing toe. Laat je dus niet overmannen door teveel enthousiasme en probeer aan alles wat je denkt te moeten aanpakken een prijs te hangen. En bekijk dan nog een keer of het wel zo'n koopje is.
Succes ermee.
Mvg
Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 06 dec 2022 10:42 #1442554

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
XanderB schreef :
Deze is hier vorige maand al eens besproken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote koopjes tip topic. 06 dec 2022 16:12 #1442589

yep, bij deze zit zo te zien wel een KNRM abonnementje in de deal ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.809 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl