Teun69 schreef :
Voor een aluminium 40ft uit 2006 lijkt mij dit niet duur in de huidige markt, of mis ik iets?
www.yachtfocus.com/gebruikte-b...dt-40-caribbean.html
Ik was vorig jaar een keer in de buurt. Heb de boot bekeken en de makelaar gesproken.
DHZ project van een Duitser en verkocht aan een Nederlander volgens de makelaar. Beiden hadden plannen voor grote reizen, maar daar is het nooit van gekomen. Verder was de makelaar nogal uitvoerig dat er niets over de boot bekend was en dat er nooit grote reizen mee zijn gemaakt. Het is mijn persoonlijke inschatting dat de makelaar deze boot zelf ook niet serieus neemt en alles afschuift op de keurmeester die er iets van mag gaan zeggen.
Op de eerste plaats is het een ex BTW boot. Dat wil zeggen dat er onvoldoende documentatie is om een BTW betaald status aan te tonen. Ik heb daar uitvoerig met de makelaar over gesproken, die is nog in kasten gaan zoeken, maar er kwam weinig tot niks aan zinvolle documentatie boven water. Toen ik voor mijn bezoek de afspraak maakte, heb ik expliciet gevraagd of alle documentatie ter inzage was. Zonder dat voldoende documentatie wordt getoond blijft het voor mij een ex BTW boot.
Met alle elektriciteit uitgeschakeld meet ik tussen de plus-pool van de accu en de alu romp 12 Volt. Dat klopt niet en geeft meteen de vraag of er galvanische corrosie is opgetreden.
Tussen de alu romp en metalen/ijzeren delen (met magneetje getest) zoals lieren en mast onderdelen meet ik ongeveer nul Ohm elekrische weerstand. Die onderdelen staan dus in elektrische verbinding met elkaar.
Het houten schot aan de voorzijde naar de boeg zie er op de foto misschien nog leuk uit, maar leun er niet te hard tegenaan, want je valt er zo doorheen. Iets van dun triplex of zo.
De motorophanging is ook nog een punt van aandacht. Op een plaats zag ik ijzeren onderdelen waar volgens mij rubber tussen hoort, maar er niet zat. Ik kan me daarin vergissen, maar het zou me niet verbazen als daar wat ontbreekt.
Het aluminium wat ik kon meten is iets van 6 mm dik, maar niemand kon mij vertellen wat voor aluminium legering is gebruikt.
Wil je iets met deze boot dan moet je naar mijn mening eerst een expert laten beoordelen of de romp constructief goed is gebouwd en zo ja, vrijwel alles vanaf een kale romp opnieuw opbouwen. En ergens BTW gaan afrekenen.